• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • lishe

"Alla situationer är olika och bara för att jag lyckades sluta röka så är det inte säkert att alla har just det som krävs just då!"
    Jag vill lägga till,
    Hade jag blivit gravid under någon annan tid i mitt liv så är det inte säkert att jag hade klarat av att sluta röka på en gång...men då hade jag uppskattat stöttning och uppmuntran istället för anklagelser

• MariaViktor

lishe: visst finns det risker med att röka jag har inte påstått nått annat, att röka under graviditet är hur dumt som helst och oansvarligt, så tycker jag även om jag själv rökte! Vad jag menar är att i dag känns det som om alla rökmotståndare nästan tar för givet att det blir skador på barnen vid rökning, det är inte sant, inte alla barn skadas och procenten för att få ett skadat barn vid rökning är mycket liten!

Nu i efterhand kan jag ju tänka att hur f*n kunde jag röka? hur kunde jag utsätta henne för det? Men allt är inte svart och vitt och INGEN röker för att medvetet skada fostret!

• listo

MariaViktor: Nej, självklart är det inte så att "alla" rökmotståndare tar för givet att alla barn skadas av rökning. Däremot är det ju enormt många rökare som ständigt tar upp exempel på någon de känner som har rökt och där allt gått bra.

Självklart skadas inte ALLA barn, men det räcker väl egentligen att ETT barn skadas för att det ska vara illa nog? Med tanke på att det ju faktiskt är något som i allra högsta grad går att påverka alltså...

• Anonym (saralie)

mariaviktor..
    Nu i efterhand kan jag ju tänka att hur f*n kunde jag röka? hur kunde jag utsätta henne för det? Men allt är inte svart och vitt och INGEN röker för att medvetet skada fostret!

Om man nu röker och vet om att rökning är skadligt för fostret så skadar man barnet medvetet...sluta försvara rökare och börja försvara det ofödda barnet istället..

• Sommaren22juni1979

Röker man så gör man det . Röker man inte så gör man det inte..
    Där emellan så är det så mycket skitsnack som sägs ..
    Oftast mellan en icke o rökare.
    Jag är en rökare , men har ett uppehåll nu.
    Jag slutade.. pga mitt barn.
    MIn förra grav slutade med mf och då hade ja inte klarat av att sluta röka...
    Men det var mitt eget beslut att röka..
    O likadant nu.. Det är mitt eget beslut att inte röka...
    Har många vänner som rökte under sina graviditeter .. visst man gruvar sig alltid.. varför.. men å andra sidan.. vill man så vill man . .
    När jag var hemma hos min väninna så var min son 1 månad gammal.. o hon röker inomhus .. men hon hade vädrat och ställt sig på utsidan ...o rökte.. ville inte att min son skulle ta skada.

MEN detta är samma person som några år senare rökte under hela sin graviditet och som rökt under hela hans första levnadsår i samma rum som honom..
    Man har alltid ett val.. man behöver aldrig hacka på en människa som röker...
    Ibland så finns det saker som gör att man inte klarar av att sluta .
    Ibland upptäcker man det försent..
    Min syster slutade röka när vattnet gick i vecka 28 .. tre timmar senare var hennes dotter ute ..
    Det finns många skräckexempel om varför man ska sluta röka...
    Låg vikt , sämre imunförsvar prematurt barn.. mm ..
    Min dotter kom i vecka 28 o jag rökte inte under den graviditeten ..
    DET var det första som de på sjukhuset frågade .. röker du ? har du använt droger ? dricker du alkohol..???
    NEJ blev mitt svar ...
    Svaret till varför jag födde henne förtidigt .. en simpel infektion som fick rot ..
    Alla ni som röker...
    Ni har gjort erat val.. precis som jag har gjort..
    Det gör inte er till sämre personer för det .
    MEN för barnet inom sig .... där kan det uppstå skador..
    Skulle du röka o ha ditt barn där i ett rum med fullt med rök ?..
    För även om man röker .. så försöker man alltid skydda sitt barn.. men ibland slår inte signalen till..
    Men det finns aldrig nån ursäkt såsom .. jag kan inte .. ja vill inte.. sluta röka..
    Du röker .. men tycker du att ditt barn ska röka.. ???
    Vad gör du om de visar sig år efter att barnet är fött att pga din rökning så har ditt barn ett lägre imunförsvar .. vilket gör att ditt barn kan räknas som handikappad...
    Alla ni som röker.-..

Jag är inte här för att dissa eller klaga..
    Jag ber er bara tänka ..
    Er bebis i ett rum fullt med rök..
    Skulle ni vilja det ? ..

• alexix
    Beckah82 skrev 2006-04-30 23:27:36 följande:
    alexix skrev 2006-04-30 22:35:03 följande: Becka :Det är nog ganska många som e trött på dina komentarer oxå ! Ni får kalla mig för BajjaMajja =)Ja alldeles säkert eftersom jag är ÖPPEN, ÄRLIG, MIG SJÄLV och STÅR FÖR VAD JAG TYCKER och sådant sticker alltid i ögonen på sura människor som ara sitter och fisar och gnäller
    Nej inte för att du står för det du tycker, jag snacka om dina komentarer..
    Ni får kalla mig för BajjaMajja =)
  • Anonym (rökare)

smurfen67, mariaviktor, jättebra skrivet. SessanLindberg: nej jag skulle aldrig velat haft mitt barn i ett rum fullt av rök pga att passiv rök är farligare än att röka själv. Jag förstår undermeningen med detta, vill ni inte ha barnet i ett rum fullt av rök men röka under graviditet kan ni. Är ej TS, helt fel röka under grav!!!
    Lishe: jag förstår vad mariaviktor vill ha sagt när hon drar upp jämförelser om andra fel man gör under och efter graviditet. Fel tråd att ta upp det på, men så här är det, en rökare utsätts alltid för mer skit än någon som gör nåt annat "fel". Jag själv ex har rökt blend ultima när jag var gravid. Nu är jag en sån mamma som aldrig går på fest, alltid finns hemma med mina barn, inte dricker framför barnen osv. Sen kan vi kanske rannsaka några av moralisarna på denna tråd som garanterat fixar barnvakt för att gå ut el nåt annat. Dom tycker dom är de perfekta supermammorna som aldrig gör fel, men jag anser att sådana mammor som springer ut ofta är de mest omogna som inte borde skaffat barn än förrän de är beredd vara hemma med barnen.Men som sagt, fel tråd disskutera detta på.

• Envis som en mulåsna
    Anonym (saralie) skrev 2006-05-01 10:02:00 följande:
    mariaviktor..Nu i efterhand kan jag ju tänka att hur f*n kunde jag röka? hur kunde jag utsätta henne för det? Men allt är inte svart och vitt och INGEN röker för att medvetet skada fostret!Om man nu röker och vet om att rökning är skadligt för fostret så skadar man barnet medvetet...sluta försvara rökare och börja försvara det ofödda barnet istället..
    Anonym (saralie) och Alla..... detta är i o för sig inte bara till dig . Vad hjälper det att sitta o babbla en massa o försvarar baranet? det löser väll ändå inte problemet eller missar jag ngt?

För att kunna hjälpa barnen till rökande kvinnor måste man nå pudenkärna eller o det är att hjälpa kvinnan.

Vissa av är SÅÅÅÅÅÅÅ hatiska, varför allt detta hat, ni blir så förblindade av erat hat att ni verkar nästan ha svårt att se klart.

Antingen vill ni ta i tu med det verkliga problemet eller så vill ni det inte? Valet är ert. Ni kan inte ha kakan o äta den med.

Antingen vill ni att barn till rökande mammor (och PAPPOR) att få en rökfri miljö eller så vill ni det inte. Take your pick!?
    Höggravid och kattokig
  • Anonym (saralie)

Anonym (saralie) skrev 2006-05-01 10:02:00 följande:
    mariaviktor..Nu i efterhand kan jag ju tänka att hur f*n kunde jag röka? hur kunde jag utsätta henne för det? Men allt är inte svart och vitt och INGEN röker för att medvetet skada fostret!Om man nu röker och vet om att rökning är skadligt för fostret så skadar man barnet medvetet...sluta försvara rökare och börja försvara det ofödda barnet istället..

Nu var det ju inte jag som skrev det men det blev lite fel..sorry..

Jag gillar inte att folk röker överhuvud taget...

• MariaViktor

ja det spelar ingen roll vad man skriver här för det vänds och vrids på det hela tiden!

Jag kan bara säga att jag förstår alla som inte kan sluta. Det är inte så enkelt som ni får det att låta, men det är ju lätt att snacka när man inte vet! och vet gör man inte när man klarat att sluta för då tillhör man ju inte den gruppen längre, eller hur? så dom enda som verkligen kan utala sig är just rökare som inte klarar sluta!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----