• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Lycklig 76a

Jag tycker att det är helt upp till var och än att röka om de vill det (men "inte" när det skadar andra, och absolut inte foster/barn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) Fattar inte hur folk är funtade. Jag har rökt under många år. Är nu 30, och började röka i 13-års åldern. Bestämde mig redan tidigt att den dan jag vill ha barn ska jag sluta röka, så för 2,5 år sedan så slutade jag. Det var precis lika jobbigt som att sluta och äta godis, från en dag till en annan, och veta att du aldrig mer ska få äta godis... hade lite skakningar till och med som en hällsopedagog förklarade är abstinens... men det går!! Efter några månader kan det gå dagar utan att du tänker på det. Efter ett år kan du gå på fest utan att bry dig, och efter två år kommer du på att du till och med kan grilla, dricka vin och åka på semester utan att tänka på det. Vipps en dag, så stör det dig plötsligt när någon annan tänder en cigg, och du förundras över att folk kan dra ner denna illa-luktande skit i lungorna frivilligt??? Och tänk för allt i världen på att inte vara upp i ansiktet på era barn, för Ni luktar fruktansvärt äckligt!! Dessutom är det konstaterat att rökare i snitt föder mindre barn, och det medför en tuffare start i livet, vilket ingen behöver!!! Nej, ge Era barn en bra start i livet och sluta röka idag, ingen är mer än människa! Tack för ordet!

• Anonym (rökare)

som jag sagt tidigare så vet jag mkt väl vad det innebär att röka under en grav, och jag tror de flesta av rökarna vet om alla risker. Jag har äldre barn som snart är myndig, som inte har ngt fel och alla mina rökande kompisar har friska barn så vi har haft en himla tur helt enkelt, fast vi varit så omdömmeslösa och ansvarslösa. Bättre sent än aldrig att sluta iaf. Jag gjorde fel som rökte under graviditeter, men gjort är gjort som jag sagt. Man kan inte gräva bakåt i tiden. En liten fråga bara, har din mamma varit rökare? Som du själv säger så kan det ju ge en massa olika skador. Du skriver på ett sånt sätt så att det känns som riktiga jäkla påhopp mot alla rökare. Tur kanske, eller otur att inte fler av rökarna är inloggad här just nu.

• Anonym (rökare)

tidigare inlägg var till juicy!

• Anonym (rökare)

ska även tillägga att jag inte tycker det är ok att röka under graviditet vilket jag skrivit, men jag är ingen moraltant som säger till andra vad dom ska och inte ska göra.Det måste väl var och en besluta själv. Jag har iaf beslutat att försöka sluta nu. Säger samma sak som lycklig 76a, det stinker nåt vedervärdigt!!Var utan i flera månader och kände på långa avstånd hur det stank när folk rökte, för att inte säga hur dumt det ser ut när man kommer ut från en affär och på en gång sätter en cigg i munnen. Ser rent ut sagt idiotiskt ut och jag hoppas verkligen jag kan sluta röka nu.

• Anonym (fd rökare)

jag rökte under min första graviditet och det är inget fel på henne och jag bad barnmorskan att kolla moderkakan "inget fel på denna" sa hon. hm kan du se om jag har rökt sa jag då "hon svarade -Nej, du är ingen rökare. men jag rökte rätt så mycket då. Då 19 år nu 30 och rökfri med ett barn till.

• juicy

anonym rökare

jag har en rä'tt att säga min mening..
    kalla mig moraltant då..
    men att inte ge upp en egoirtisk handling när man har ett annat nytt friskt liv att tänka på,e för mig helt ofattbart!
    skada sig själv,,visst,,,men ett barn som inte bett att komma t dena värld,e väl d minsta man kan göra att göra allt för detta barn blir friskt??hm...
    d kvittar om cigg e lagligt,,alkohol e oxå lagligt,,men d e ju oxå en drog,,,eller????

• Anonym (rökare)

juicy: idag är det valborg så jag har inte lust att slösa mer tid på denna disskussion. Läs bakåt mina inlägg så kanske du fattar att jag är fel person att hoppa på!!!!!!!!!!!!!!!!!Trevlig kväll!

• goldfish

Anonym(rökare)

Läste några inlägg bakåt att du bestämt dig för att (försöka) sluta, hoppas allt går bra!

Vill bara ge dig ett litet, litet tips!
    Idag tänkte jag att jag skulle prova och se om det gick och hur länge det gick att hålla sig utan att röka.
    Efter kaffet i morse tänkte jag, efter frukosten ska jag röka.
    Efter frukosten tänkte jag, när jag tvättat håret.
    Efter det tänkte jag, när jag varit och handlat.
    Ja, du förstår principen
    Nu är det illa, illa men jag har inte rökt på hela dagen och klockan är snart 18.00.

Känns väldigt överrumplande att jag skulle klarat mig en hel dag snart och när jag dessutom bara skulle prova och se hur det gick.
    Mitt mål var ju nästa söndag!

Lycka till!

• Anonym (rökare)

goldfish: grattis!!!Sådär har jag oxå gjort nånb gång.Det är det jag syftade på när jag tidigare skrivit att man ska tänka sej för innan man tänder ciggen, behöver jag tända just nu? visst är man stolt över sej själv?!känner sej "ren"liksom

• goldfish

Jag vet inte om jag känner mig stolt ännu, men absolut förvånad!

Varför i jösse namn har man inte tänkt på detta sätt förut?
    Det är helt sant det du skriver
    "behöver jag tända just nu?"

Just nu vet man bara att det skulle smaka äckel att tända en cigarett och att man skulle vara lika röksugen efter den som innan, så det skulle inte göra någon nytta att röka en cigarett... idag!
    För första gången på 15 år har jag snart klarat ett dygn
    Men en dag i taget!

Önskar dig massa lycka till och hoppas du laddar upp med att försöka du också!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----