• marina7712

"Stog" finns ej....

Vet att det är lite fånigt men jag bara måste få det sagt: Det finns inget som heter "stog"!!!!!!

Jag vet inte hur många inlägg jag har läst där det skrivs: - det stog så i den artikeln...

Det heter STOD!!!! Stå, stod, stått

Så nu var det sagt...

• Svar på tråden "Stog" finns ej....
  • dofsan

jag menade naturligtvis när man skriver här inne och inte i skolan eller nån annanstans.........
    men om här nu e stavpoliser så får man kanske skärpa sig då.........????

• vadskajaghetadå

jag kanske skulle sagt att ingen i denna tråd skrivit att nån är dum..

att jag tolkat det så..bara att folk "klagar" så mycket på felstavningar på familjeliv och jag hittar inget alls fel med din rubrik marina...

jag ville bara säga det men kanske skulle skapat en ny tråd..

• vadskajaghetadå

jag började bara skriva och diskutera det eftersom jag kom o tänka på det via denna tråd eftersom vi pratar om språk...sorry..:)

• marina7712

Åsa: Skrev inte jag vad du menar fast mindre fint?

sannispannisen: Så vitt jag förstått så har man väl alltid svårare för språket om man är analfabet MEN problemet ligger väl främst i att en elev kan gå ut högstadiet utan att någon uppmärksammat att denne är analfabet!

Skulle eleven få hjälp tidigt så kommer ju problemet inte att vara lika stort.

• Pokemon

Så här ligger det till:

I Sverige - som är ett iland - finns ett fåtal analfabeter. De som varken kan skriva eller stava eller läsa och sällan gått i skolan alls kallas så. Sedan finns det ju ett antal (väldigt många) med läs- och skrivsvårigheter som kan bero på en mängd olika saker.

Dyslexi, DAMP, ADHD, ja en mängd diagnoser finns som gör skolgången svår och krävande för barn som med rätt hjälp kan klara sig aldrldes utmärkt. Ofta är det diagnoser kopplade till social kompetens, som gör det svårt att hänga med i skolan utan stöd.

Att i dessa fall tala om analfabetism är överdrivet, och faktiskt ganska kränkande. Uppmanar därför till försiktighet vid användande av detta ord...

Alla normalbegåvade kan lära sig det, men inte alla kan lära sig på det sätt som skolan lär ut.

• marina7712

dofsan: Om vi återgår till min rubrik för denna tråden - stog finns ej - så tror du att någon som skriver stog här inne skriver stod irl?

Det tror inte jag! De som skriver stog gör det för att dom tror att det heter så.

• Åsa

Det där med att det måste vara "starkare än du" för att vara korrekt lär annars vara en vitt spridd missuppfattning. Det är tydligen en relativt ny form i språket och egentligen ska det inte finnas något som säger att det måste finnas ett underförstått "du" sist. Utan underförstått "du" har man självklart objektform efter prepositionen "än".

• Pokemon

filleweger: e det sant??? Ja ingen är ju perfekt

Om man vill skriva "starkare än du" då krävs väl ett "är" i slutet, annars är väl meningen ofullständig? Eller har jag fel?
    Hör inte att den där Sanna (?) sjunger så. Annars är vi helt överens.

• vadskajaghetadå

det var väl efter alla irritationer jag läst här på FL ang rättstavning jag tog upp ordet dum...sen dök det upp en tråd så var jag klumpig o tog upp det här

• Åsa

Marina7712. Nej, jag tycker inte det. Det må se ut som hårklyverier men som jag tolkade dig tyckte du att svenskämnet hade ett lite högre syfte; att det inte räckte att man helt simpelt förstod varandra.
    Vad jag försökte säga (fint eller inte, uppenbarligen inte tillräckligt klart ) är att svenskämnets huvudsakliga, för att inte säga enda, syfte ÄR att man ska förstå varandra.

Svar på tråden "Stog" finns ej....