• marina7712

"Stog" finns ej....

Vet att det är lite fånigt men jag bara måste få det sagt: Det finns inget som heter "stog"!!!!!!

Jag vet inte hur många inlägg jag har läst där det skrivs: - det stog så i den artikeln...

Det heter STOD!!!! Stå, stod, stått

Så nu var det sagt...

• Svar på tråden "Stog" finns ej....
  • vadskajaghetadå

nåt man kan klaga på är slarv med tangentbordet..läser jag mina inlägg hitatr jag massa slarvfel..hela tiden!!

skule, läare, buska, alfabetiker etc...

• Angel med Kevin

hihi..jag känner mig träffad

tangentbordet och jag är inte alltid överens

• Pokemon

Jag tycker att folk som inte kan stava är offer för ett systemfel - svenska skolan. Det är tragiskt att t ex dyslexi, som kan avhjälpas idag, ska vara ett problem i skolan. Det är de "svaga" som drabbas.

Känner inte att någon här uttryckt att de är dumma, bara okunniga.

OCH MAN ÄR INTE DUM FÖR ATT MAN INTE KAN LÄSA OCH STAVA.
    DET ÄR OKUNSKAP ATT TRO DET. DESSA BARN HAR INTE SÄLLAN HÖG INTELLIGENS.

Kram

• marina7712

sannispannisen: Återigen, jag klagar inte! Det var en upplysning...

Och det där med okunksap gäller ju även om man är analfabet. Då har man kanske inte fått så mycket hjälp man behövde i skolan?

Det ÄR viktigt att kunna sitt språk, det kan man inte komma ifrån. Du låter väl inte dina barn säga fel bara för att dom skulle känna sig "mobbade" ifall du rättade dom?

Nej, jag klagar inte på dom som inte kan stava, jag gav dom möjlighet att lära sig rätt ord. Inte meningen att någon skulle ta illa vid sig eller ta det personligt....

• vadskajaghetadå

jag skulle inte kalla en analfabet okunnig men men..jag kan inget om det kanske går det att ge hjälp till dom så att dom lär sig fint..

okunning gillar jag inte för om man har ett slags handikap är man kanske så kunnig man kan bli..

det är nog lätt för barn att känna sig dumma och syrrans pojk kanske försökt hänga med, han kanske har koncentrationssvårigeter att döma av hans sätt att vara också..nu fick han det bekräftat "alla har sett att jag inte kan läsa och nu får jag gå om" och känner sig ännu dummare..

fattar inte att man låter barn gå om..bättre att skjuta till med resurser istället

• Åsa

Marina7712. Iofs fastnar jag bums för felskrivningar av typen "stog" på ett sådant sätt att jag tyvärr kanske inte tar inlägget på det allvar det förtjänar.
    Om någon lärare verkligen säger att det är OK att skriva så borde de vara väldigt tydliga med att det är och uppfattas som talspråk och att om man använder det annan än vid ren återgivning av talspråk finns risken att läsaren irriteras av det.

MEN, vad gäller "/.../ Hade ju inte behövt ha svenska i skolan om det räckte med att man förstod vad den andra menade... Eller?":
    Meningen med att ha en gemensam standard för stavning och grammatik är just att hindra att språket (det skriftliga) spretar så mycket att man inte förstår varandra. Något egenändamål med svenskundervisningen, som inte syftar till bästa möjliga kommunikation, finns mig veterligt inte.

• marina7712

Pokemon: Väl skrivet! Precis vad jag försökte få fram, fast det blev inte lika tydligt...

Skulle aldrig anklaga nån som inte kunde läsa eller skriva för att vara dum. Dum är en helt annan sak...

Jag är tvärtemot alla andra här verkar det som, jag blir mer än gärna rättad ifall jag skriver nåt fel! Var gång nån rättar mig så kan jag ju en sak mer än innan och det är ju bra...

• vadskajaghetadå

jag trodde man föddes som analfabet?

jag har ärligt ingen aning så det är bra om ni talar om det så jag vet..

trodde man föddes med olika grader..vissa har svårare och måste memorera språk,stavning etc på ett annorlundare sätt...och vissa trodde jag inte kunde lära sig bli kunniga...om vi nu ska använda dom orden

• Fille Fjonkan

Jag måste lägga mig i lite här...

Pokemon:
    Det heter faktiskt "starkare än du", inte "starkare än dig".
    Regeln är att man ska kunna fortsätta meningen; "starkare än du är..."

Sorry, jag kunde inte motstå

Svar på tråden "Stog" finns ej....