• marina7712

"Stog" finns ej....

Vet att det är lite fånigt men jag bara måste få det sagt: Det finns inget som heter "stog"!!!!!!

Jag vet inte hur många inlägg jag har läst där det skrivs: - det stog så i den artikeln...

Det heter STOD!!!! Stå, stod, stått

Så nu var det sagt...

• Svar på tråden "Stog" finns ej....
  • Isolde

Pokemon,

Nej, det krävs inget "är" i slutet. Intressant det där, för du verkar ha fått helt om bakfoten vad folk tjafsar om när det gäller "än jag" och "än mig"!

Det är alltså "än jag" som är det korrekta (om man ska vara konservativ och irriterande), och man motiverar det med att det skulle vara en satsförkortning av "än vad jag är". Vilket är tjurskit, rentutsagt!

• Pokemon

OK då vet jag då då... Kanske späddes min irritation på av att jag irriterar mig på Hanna... så är det nog

• Pokemon

Vad heter hon förresten? Hon där Hanna som sjunger från Fame Factory?

• Åsa

Marina7712, aha; vi lyckas missuppfatta varandra helt utan kreativ stavning; tur att man kan förtydliga

Pokemon, tycker du det är ett litet mål att man ska förstå varandra? Det gör inte jag. Kanske lägger vi in olika saker i detta. Jag menar inte "klura sig till vad den andra menar" något sånär. Snarare att innehållet i vad den ene vill kommunicera ska nå den andre med så mycket som möjligt av tanken/syftet intakt. Stavningen är _en_ del i detta; den har inget egenvärde.
    Vad borde svenskundervisningen handla om mer än detta?

Isolde: Första gången jag ser tjurskiten Inser vid en snabbkoll i Google (47 träffar) att du inte är helt ensam om den. Har du någon känsla för hur utbredd användningen är?

• Pokemon

Åsa:

Jo men det är väl bra att vi förstår varandra. Kunde inte hålla med mer. Synd bara om ambitionen slutar där. Det var allt.

• Pokemon

Kanske är det för att jag själv gått i värstingklass och känner att jag missat allt för mycket som varit svårt att ta igen senare. Jag är faktiskt lite bitter. Tyvärr.

• Åsa

Pokemon, uppenbarligen har det varit brister i den undervisning du erbjöds, men frågan är om det var målen som var otillräckliga eller den utformning undervisningen fick hos er.
    Det känns fortfarande som om vi pratar förbi varandra, när du tycker det är synd "om ambitionen stannar där", om vad som för mig är en gigantisk ambition, att sträva efter bästa möjliga kommunikation.
    Tänk bara att man inom ramen för svenskämnet på olika stadier som ett av många ämnen försöker uppnå mål som berör ämnen som vart och ett för sig har flerårig universitetsutbildning, svenska språket, språkvetenskap, kommunikationsvetenskap, informatik, eller vilka perspektiv man nu väljer att anlägga. (Och därtill klumpar ihop det med litteraturvetenskap.)
    Så jag är fortfarande nyfiken på vilka andra mål du tycker bör finnas med undervisningen.

• Isolde

Åsa,

Det är vad jag kallar kreativ språkanvändning, bara! Inget jag säger dagligdags, och med tanke på de rätt få träffarna på Google (jag var tvungen att kolla, jag också, så att inte alla var skrivna av mina kompisar ) är det inte särskilt utbrett. Ett typiskt tongue-in-cheek-uttryck -- man använder det inte riktigt på allvar.

• Twilight

Pokemon: Kan hända att någon påpekat det här, men det heter visst "Jag är starkare än du"

Svar på tråden "Stog" finns ej....