• marina7712

"Stog" finns ej....

Vet att det är lite fånigt men jag bara måste få det sagt: Det finns inget som heter "stog"!!!!!!

Jag vet inte hur många inlägg jag har läst där det skrivs: - det stog så i den artikeln...

Det heter STOD!!!! Stå, stod, stått

Så nu var det sagt...

• Svar på tråden "Stog" finns ej....
  • Twilight

Japp det hade man visst gjort...

Hon från Fame Factory heter Sara Löfgren, varken Hanna eller det du gissade på tidigare i tråden

• marina7712

Men Åsa: Hänger inte kommunikation ihop med att man kan kommunicera rätt?

Du förstår inte vad vi menar när vi säger att det "inte bara räcker med att man kan förstå varandra" oavsett stavningen. Säg så här istället då - vi behöver inte ha rättstavning om det räcker med att man kan förstå varandra...

• Pokemon

altså jag tror vi är mer överens än du tror åsa. tyvärr har min skolundervisning varit högst undermålig. det känns ju inte bra. Jag fick i gymnasite inse att jag var långt efter jämfört med andra skolor. Då blir man ju bitter.
    vet inte vad du har för erfarenhet men jag ville lära mig men det var omöjligt i den skolan.

• Pokemon

Och om Åsa nu vill fortsätta denna diskussion om något som jag tror vi egentligen är överens om så...

Mitt mål i skolan skulle vara:

att man efter avslutad nionde klass med godkända betyg utan problem kunde gå direkt vidare till gymnasiet utan att vissa skolor har en klar fördel p g a bättre undervisning och högre mål. I vår skola innebar "att förstå varandra" förmodligen något som du tar för givet. Vår skola hade 90% med invandrarbakgrund och stora sociala problem vilket självklart inte är skolans fel. Men p g a dåliga resurser och en läroplan helt missanpassad för elever med sådan bakgrund lärde vi oss inte det vi skulle.

Svenska skolan är för eliten som råkar gå i de bästa skolorna och har ett bra stöd i sin privata krets.
    Akademiker har mycket större andel av högskolestuderande barn än icke-akademiker. Detta är för mig ett tydligt tecken på ett systemfel. Det var hela min poäng från början.

Orättvist tycker jag. Men det hade jag kanske inte tyckt om jag bott i ett annart kvarter. Då hade jag kanske skyllt på individen.

Kram - no hard feelings...
    Ja, nu har jag ju struntat i stavning och meningsbyggnad, hoppas på överseende så här i stundens hetta....

• Isolde

Pokemon, det är inget fel på din stavning och meningsbyggnad -- tvärtom!

Jag håller helt med din analys av skolsystemet. Till råga på allt (dåliga sociala förhållanden, krävande elever av alla de sorter, resursbrist, m.m.) lider systemet av att dess största tillgång, lärararna, systematiskt överarbetas och nedvärderas.

• Pokemon

Isolde: Ja, tur att man inte blev lärare, stackars satar...

• Dramaonline

Funderar på detta med "än jag" och " än mig".
    Jag vet att det är okej med båda numer. Men det betyder ju inte samma sak! Jämför till exempel:

"Han betalar mig mer än du"

och

"Han betalar mig mer än dig"

• Isolde

Jo, Dramaonline, såna situationer uppstår i språket!

Men det är sällan något riktigt problem med att förstå vad som menas. Och din oklarhet uppstår inte med "han betalar mer än du" / "han betalar mer än dig".

• Dramaonline

Jo, men jag fattar inte vad som menas med "han betalar mer än dig"

Kanske personen menar att "han betalar mer än du (gör)", kanske han menar "Han betalar MER än dig" Alltså han betalar dig, men han betalar mer också....

Om det är så att säga aktivt eller passivt pronomen (vet ej vad det heter egentligen) det förändrar ju innebörden!

Det känns inte alls som ett unikt tillfälle i språket, det gäller ju massor av ord:
    Hata, älska, betala, uppskatta, kn*lla, maila, visa, kontakta....
    och det är bara de jag kom på på rak arm.

Det måste ju gälla så gott som alla verb som någon kan göra någon annan.

Svar på tråden "Stog" finns ej....