• marina7712

"Stog" finns ej....

Vet att det är lite fånigt men jag bara måste få det sagt: Det finns inget som heter "stog"!!!!!!

Jag vet inte hur många inlägg jag har läst där det skrivs: - det stog så i den artikeln...

Det heter STOD!!!! Stå, stod, stått

Så nu var det sagt...

• Svar på tråden "Stog" finns ej....
  • Nette

Jag brukar skriva oxå fast jag vet att det stavas också. visste inte att tex dom (förlåt dem) som är dyslektiker inte får vara på detta forum.... tycker folk är småaktiga!!!!! lyssna på VAD folk har att säga inte HUR dom säger det..................................... / Nette

• Pokemon

Åsa:

Om det du skriver är sant om skolans syfte, då tycker jag ännu mer synd om dagens elever...

• Isolde

Jag slänger mig rätt in trots att jag bara har skummat inläggen:

Ord behöver inte stå med i SAOL för att finnas -- där finns bara de vanligaste (i frekvens räknat) orden med. Svenskan är ett bra mer ordrikt ord än det.

"Stog" är talspråk och alldeles okej där. Däremot ska man undvika det i skriven form, om man vill vara korrekt.

Sannispannisen, du har blandat ihop analfabet och dyslektiker, tror jag. Analfabeter är folk som inte har lärt sig att läsa och skriva, medan dyslektiker är sådana som har svårt för att läsa och skriva.

Angående "starkare än du" och "starkare än mig": man kan säga/skriva båda, men "än du"-konstruktionen anses vara mer korrekt.

Jag har gjort korrekturläst SAOL, är utbildad språkvetare som forskat på dyslexi och har dessutom gjort jobb för Svenska språknämnden, så jag vet vad jag snackar om!

• Pokemon

Klart att alla är välkomna oavsett stavning! Men det är väl okej att påpeka?

• marina7712

Åsa: Jag skrev nog lite tvetydigt där... Jag menade precis som du att man ska använda samma ord osv för att kunna förstå varandra.

Det sista skulle nog varit mer åt - att det räcker inte att man kan klura sig till vad den andra menar - hållet...

• Pokemon

Isolde - intressant det här...

Du menar altså att "starkare än du" är ok? Så det krävs inget "är" i slutet? Jag skulle tycka att det lät avhugget.

Ja man lär sig varje dag, jag som gått och stört mig på detta...

• marina7712

Nette: om du hade läst inläggen ordentligt så hade du nog inte gjort ditt uttalande...

Här är INGEN som sagt något i stil med att dyslektiker inte får vara här. Lägg gärna inlägg i tråden men se till att läsa före du skriver nåt så dumt!

*lite irriterad*

• vadskajaghetadå

ja jag menade dyslekteriskier

• vadskajaghetadå

nyss när jag stog och kokade majskolvar såg jag att jag inte hade en ända smörklutt kvar, fast jag igentligen skulle kunna springa ner och handla..

• vadskajaghetadå

hur länge ska man koka dom föresten nån som vet?

Svar på tråden "Stog" finns ej....