Eurovision Song Contest-tråden!!
Vinner Carola?
Gräsligaste outfiten?
Tjusigaste outfiten?
Tabbarna och misstagen.
Sjunger någon falskt?
Låt tankarna flöda!
Oavsett om rättlåt vann eller inte, så tyckte jag att själva omröstningen var urdålig. Det gick alldeles för fort, man hann inte med att reflektera eller kommentera.
Är det något som ska göras om så är det röstningsförfarandet, resultatet är ju klart från början - Svante satt och småmyste när de sa att han redan visste.
Varför inte bara räkna ner från plats 24 och bygga upp en spänning på så vis. Och strunta i att varje land ska få ge ett visst antal poäng. Flest röster borde vinna oavsett var rösterna kommer ifrån.
Som det är nu så väger två miljoner svenska telefonröster lika tungt som fem franska dito. (Nu har jag ingen aning om hur många som röstat i respektive land - detta var bara ett teoretiskt exempel). Är intresset att rösta lågt i ett land borde deras röster inte heller väga så tungt.
Om länderna i röstningen inte behöver redovisa vem man röstar på inför miljoner tv-tittare så kanske den politiska röstningen kunde minska och tävlingen bli mer inriktad på musiken igen. Dessutom skulle man slippa det olidliga berömmandet av en "fantastisk show" och "ni är såååååå fantastiska och har en sååååååå underbar publik" om man skippade momentet med "Good evening Athens, Reykjavik calling"
Eller är detta en helig ko som måste vara kvar??
mejram: Om ett land inte fick in ett visst antal telefonröster så var det en "jury" som skulle rösta.
Jag är lite kluven ang det här med schlagertävling... Tävlar man i schlagermusik tycker jag att man ska ha ett bidrag som ÄR schlager, annars bör väl själva tävligen bör byta namn? Kanske är dags att vi kallar tävlingen just för Eurovision SONG Contest, istället för här i Sverige där vi fortsätter att säga "schlager"-finalen ?
Om man i en schlagertävling kan ha en låt i alla möjliga musik-kategorier - känns det lika möjligt att skicka det svenska bowlinglandslaget till hockey-vm eller att man genom att vinna Vi i Femma kvalificerar sig till sommar-os
CeeJay
Den heter väl redan Eurovision SONG Contest. Det var längesen det fanns några schlagerlåtar med.
men vad är igentligen en sk schlager?
någon som vet vad det igentligen innebär.. el är det bara så att vi i Sverige ''döpt'' en viss stil av musik till det?
Jag tycker det är supercoolt att Finnland vann.
FEL låt vann
Katten Ceasar: Ja exakt, precis som jag skrev.... ?? MEN vi svenskar pratar ju fortfarande om schlagerfinalen.....
Muminmamman: Kolla på aftonbladets hemsida: Vilket ord lyser starkast... JO SCHLAGER...
skönt att inte Carola vann!!! Grattis finland men jag höll på litauen..