• Prinsen Liam

Omskärelse

Vad tycker ni om omskärelse på pojkar, ska man eller inte

• Svar på tråden Omskärelse
  • Miss Cee

Men det går ju inte att försvara något med att det finns annat som är värre? Om jag lovar dig att aldrig vaccinera mina barn, vad gör du då? LÄgger du ner allt vad omskärelse heter då? LIka för lika eller?

Grundfrågan måste ju ändå vara, varför anser du att dina barn ingår i din religionsfrihet?

• fatima

Jag gör inte jämförelserna för att visa på något som är vätrre,jag gör dem för att visa på att ens tro är avgörande för vilka beslut man tar i livet.

Tron på vad som är gott o riktigt avgör för vad man väljer för sina barn.

Jag ställer motfråga,varför anser du att dina barn ingår i den demoktratiska friheten som innebär rätten till abort,rätten rill sex innan äktenskap,rätten till alkohol,rätten till kapitalism o ränta som har följden total miljöförstörelse-antagligen för att du anser att det är det enda riktiga o sanna.

• K J N

Användandet av ränta och kapitalismens grundprinciper är det som gör att vi västerlänningar lever i den höga standard som vi gör och inte som svältande analfabeter i beduintält.

De genererade pengarna skapar också möjlighet för oss att kontrollera omgivningen igenom militär makt.

• Miss Cee

Men då gör du ju det igen, ställer en fråga om något annat och låter bli att besvara min?

Vi kan diskutera min inställning till abort, sex, alkohol och vaccin. Det går utmärkt. Men jag undrar hur många andra ämnen vi måste avhandla innan vi berör det som tråden faktiskt handlar om?

Varför anser du att dina barn ingår i din religionsfrihet?

• Miss Cee

Jag anser att religionsfriheten _inte_ kan omfatta någons barn, och stå över människans rätt till sin egen kropp därför att:

Religion är någon väldigt subjektivt. Även om man själv givetvis är övertygad om sin egen religions förträfflighet, så finns det ett antal religioner i vår värld, och det skapas hela tiden nya.

Skulle vi följa principen att föräldrar pga religion får göra vilka kirurgiska ingrepp de vill på sina bran, även om resten av världen och den medicinska expertisen säger att de är onödiga. Det _skulle_ kunna vara så att andra föräldrar i religionens namn hävdar att de tänker ta av ett ben på sina barn, eller att alla bode ha alvöron. De kan också hävda att barn också ska ha daglig tillgång på marujana, för att deras Gud vill det.

JAg förstår att detta låter hemskt i dina öron, coh oerhört överdrivet. Men man kan inte slå en ring runt den religion man själv personligen gillar och tro att bara DEN ska omfattas av religionsfriheten. Religionsfriheten innefattar alla religioner, hur bizarra och nya de än må vara. Just därför måste vi ha klara riktlinjer för hur långt religionsfriheten får sträcka sig, och vilka andra lagar och rättigheter den bör slå ut. För det måste vara lika för alla. det går inte att förhandla bort, d¨faller varenda rättssystem som existerar.

Alltså, om du inte anser att andra föräldrar ska ha rätt att göra vilka operationer de vill på sina barn, så kan du inte använda samma argument för att rättfärdiga omskärelse.

• Mina små godisbitar

Det finns inga ord för de som utsätter sina barn för omskärelse! Det är ju hemskt! Mer hygieniskt? Bullshit!

K J N, håller med att man kan ha sin religiösa övertygelse, men att man inte har rätt att utöva den på sina barn!

Vem vill göra nåt sånt mot sitt barn?

• K J N

"K J N, håller med att man kan ha sin religiösa övertygelse, men att man inte har rätt att utöva den på sina barn!"

Religionsfriheten gäller för "enskilt bruk".

Den som bedriver manlig könsstympning borde IMHO fällas enligt samma lagstiftning som för kvinnlig könsstympning och dessutom permanent fråntas vårdnaden om sina barn då man helt uppebart har visat en total likgiltighet för deras välbefinnande igenom att acceptera att de utsätts för den här kränkande stympningen.

• fatima

KJN det går ej att införa en lag mot omskärelse då det är miljarder människor som ser det som att klippa könshåret.

Jag vet att det alltid är frestande att tillskriva religionen en slags flummighet och föränderlighet,sanningen är att är det något som är mer bestående än något annat i vår tillvaro så är det just de heliga böckerna,Torah,evangelierna o Koranen.

Vetenskapen däremot den ändrar kappan efter vinden och de som får mest anslag för att gynna ett företag är också de som syns mest.

Kjn_RÄNTA O kapitalinsm är motorn i hela det ekologiska sönderfallet i västvärlden,jag pluggar ekologi och bland mijövetare o ekologer mfl är det ett faktum att ränta orsakar fördärv för ränta känner inga gränser.
    Därav skapas ekobanker och islamic banking runt om i världen för att det är mer ekologiskt o rättfärdigt för hållbar utveckling.

Visst kanske vi bott i tält,men du skall veta att den ekologiska utarmingen som nu sker kommer om femtio år kanske leda till att vi måste immigrera till just dessa beduinländer för att vår jord är försurad och förgiftad.
    Då är du nog glad om du får ett tält på en fortfarande frisk jord.

• zebran i Stilla havet

Nix. Narmar sig nagon min son med skalpell aker den pa en propp. Om pojken sedan vill leva utan forhud sa far han fixa det sjalv nar han har vaxt upp.

• K J N

"KJN det går ej att införa en lag mot omskärelse då det är miljarder människor som ser det som att klippa könshåret."

Klart att man kan göra detta, det handlar bara om vilja.
    Använd samma lagstiftning som mot kvinnlig könsstympning o åtala även de som låter detta drabba sina barn utomlands. Att miljarder människor gör detta i omvärlden och ser den här typen av övergrepp som normala innebär inte att vi ska betrakta det som acceptabelt i vårt eget land. Jämför exempelvis med de miljoner våldtäkter som sker varje dygn i hela världen och de kulturer där detta anses vara normalt - oavsett vilket så ska vi ha en högre moralisk standard i Sverige och då aktivt motarbeta alla former av övergrepp på barn.

"jag pluggar ekologi och bland mijövetare o ekologer mfl är det ett faktum att ränta orsakar fördärv för ränta känner inga gränser."

Alla framgångsrika I-länder använder räntesystem, det är förutsättningen för en fungerande ekonomi i större skala. Visst kan man ha en fungerande ekonomi i mindre skala igenom att byta kottar med varann eller ha någon typ av fiktiv ekonomi utan ränta men det är inget som man kan bygga en fungerande världsekonomi runt - inte minst av den enkla anledningen att då hade vi redan gjort det.

"Visst kanske vi bott i tält,men du skall veta att den ekologiska utarmingen som nu sker kommer om femtio år kanske leda till att vi måste immigrera till just dessa beduinländer för att vår jord är försurad och förgiftad."

Min gissning är att större delen av mellanöstern kommer att vara lätt självlysande och klart ohälsosam att vistas i under längre perioder om 50 år, inte minst på grund av Irans uppbyggnad av kärnvapen och den väpnade konflikt som detta kommer att dra med sig.

• juju70

Jag är kvinna och inte muslim, men jag tycker att en omskurat penis är snyggare, starkare och renare. Det är inget farlig ingrepp. Mina bröder är omskurat och vi är inte muslimer som sagt. Dessutom förhinder man framtidsproblemet för killar. Med en oomskurit penis, har man mer risk att blir infekterad med könsjukdomar.
     Och ni som tycker att det är övergrepp på barn, jag tycker att ni överdriver.Det är en enkelt ingrepp. Man tar inte bort förhuden. Man bara drar tillbaka det så det slipper hänger. Jag såg när mina bröder blev omskurit. Det kanske finns olika sätt att göra det, men det som jag vet om är inte alls farlig. Jag har aldrig sett en vuxen som var omskurat som barn, som har klagat. De blir bara nöjda  och stolta över det.

• Busen77

Omskärelse på killar är vanligast bland judar och äggledarinflammation och andra kvinnliga infektioner är lägst bland kvinnor som är judar.

• Agnostino
    juju70 skrev 2012-08-23 10:55:29 följande:

Jag är kvinna och inte muslim, men jag tycker att en omskurat penis är snyggare, starkare och renare. Det är inget farlig ingrepp. Mina bröder är omskurat och vi är inte muslimer som sagt. Dessutom förhinder man framtidsproblemet för killar. Med en oomskurit penis, har man mer risk att blir infekterad med könsjukdomar.
     Och ni som tycker att det är övergrepp på barn, jag tycker att ni överdriver.Det är en enkelt ingrepp. Man tar inte bort förhuden. Man bara drar tillbaka det så det slipper hänger. Jag såg när mina bröder blev omskurit. Det kanske finns olika sätt att göra det, men det som jag vet om är inte alls farlig. Jag har aldrig sett en vuxen som var omskurat som barn, som har klagat. De blir bara nöjda  och stolta över det.

Varje år dör mellan 100 och 200 barn av denna enkla proceduren bara i USA. Man har också konstaterat att en felaktigt utförd omskärelse kan liknas med en regelrätt könsstympning. Vid omskärelse tar man bort ungefär 10% av nerverna i penis plus att den känsliga huden på ollonet hårdnar och blir mindre känslig vilket resulterar i betydligt mindre njutning vid sex.

En som varit omskuren sedan födsel har inget att jämföra med men det finns många som har ångrat att deras föräldrar omskurit dem. Man måste komma ihåg att det är en permanent operation och man vill inte så ofta klaga varken på sina föräldrar eller på saker på sin kropp man inte kan göra något åt.

Vad skulle detta framtidsproblem vara? Undersökningar kring risker för könssjukdomar är väldigt tvetydiga och även i de fall då de visar positiva resultat är skillnaden marginell. Oavsett om man är omskuren eller inte bör man skydda sig med exempelvis kondom.

Vad gäller hygien finns inget som tyder på att en omskuren penis skulle vara renare, snarare tvärtom då det i förhuden finns körtlar som utsöndrar skyddande och mjukgörande ämnen, så kallat "smegma". Vad gäller estetik borde inte föräldrarna lägga sig i hur barnens könsorgan ser ut.

Vill barnet vara omskuret kan man göra operationen när man är mogen nog att ta det beslutet själv, vill barnet inte vara omskuret kan man inte ändra sig i efterhand.

Slutpoängen bör vara, "är det din penis? Inte? LÅT DEN VARA!!" 
  • Quickman

Jag tycker de ska få välja själva när de blivit vuxna. Med andra ord så är jag mot omskärelse på småbarn.

Svar på tråden Omskärelse