• Marie30

Mitt barn kan inte...

Här på FL är vi duktiga på att fokusera på de "tidiga" barnen. Sitter vid 4 mån, går vid 7, talar rent vid 1.5 år o s v. Absolut inget fel i det, men det är ju också lite roligt att höra vad de INTE kan.

Min son säger, trots sina drygt 14 månader, inte "mamma". Dock har han sagt ett tydligt "ägg" (han är äggallergiker...)

• Svar på tråden Mitt barn kan inte...
  • sandras sötisar

min 11-månaders kan inte klappa händerna eller säga mamma och pappa.Vilket dom tydligen ska kunna vid den åldern.Kan heller inte dricka ur flaska själv.

• Lalalong

Min dotter på 10.5 månad kan INTE
    *Vända sig från rygg till mage
    *Krypa, åla, rumpstudsa eller på annat sätt ta sig frammåt
    *Resa sig upp mot möbler eller d.yl
    *Dricka ur flaska själv
    *Äta mat med bitar i (helt mosat måste det vara)

Hon är med andra ord ganska sen grovmotoriskt.

• Lyckliga ja

våran son adam är 1 år o han går bara med stöd.. men har gått rätt mycket endå utan.. han kan men gillar att krypa tror jag.. tror ni de skulle bli annorlunda om jag tar fram en gå stol igen..???

• lia76
    Lyckliga ja skrev 2007-03-18 19:07:15 följande:
    våran son adam är 1 år o han går bara med stöd.. men har gått rätt mycket endå utan.. han kan men gillar att krypa tror jag.. tror ni de skulle bli annorlunda om jag tar fram en gå stol igen..???
    undvik gå stolen. ¨
    med den lär han sej inte att gå i egen takt...
    bara att ge sej till tåls
    Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten Stella
  • Filosofian

Puffar upp denna tråden!

Min lilla gosegris är 9 månader och kan inte:

Peka

Klappa händerna

Säga mamama eller papapa (däremot dädädä IBLAND)

Har precis lärt sig att krypa

• spillerkillern

Min son pratar inte trots att han är drygt två år, många verkar störa sig på detta, men emligt bm är det inget att oroa sig för då han kommer att bli dubbelspråkig och därmed kan det ta längre tid att komma igång med talet. Det jag blir lite less över är att ständigt behöva förklara för de vi möter varför han inte pratar tillbaks. Han förstår dock det mesta vi säger både på svenska och engelska.

• Flickan och kråkan

Vårt yngsta och tredje barn kan inte säga det han "ska". Han blir snart 21 månader och har precis börjat säga "mamma" och "pappa". "Ja" och "lök" kan han säga också. Liksom det användbara "Däää"

Verkar gå lite i äldsta storebrors fotspår. Han sa i stort sett ingenting heller förrän han var 2. Nu är han 7 år.....och har tagit igen det hela med råge

spillerkillern skrev 2015-03-13 11:26:39 följande:

Min son pratar inte trots att han är drygt två år, många verkar störa sig på detta, men emligt bm är det inget att oroa sig för då han kommer att bli dubbelspråkig och därmed kan det ta längre tid att komma igång med talet. Det jag blir lite less över är att ständigt behöva förklara för de vi möter varför han inte pratar tillbaks. Han förstår dock det mesta vi säger både på svenska och engelska.

Det trista är att många vuxna likställer talet med vad barnet förstår. Vår äldsta sa väldigt lite och hade svårigheter med uttalet (vi gick hos logoped ett tag), men förstod och kunde väldigt mycket. När han nyligen fyllt 3 så kommer jag ihåg att en förälder till ett annat barn pratade övertydligt med vår son: "Tiiitttaaa en BIIIIIL. En BLÅÅÅ BIIIL!" En liten kille som kunde läsa, kunde klockan delvis, visste hur planetsystemet såg ut, samlade och kunde namnet på olika blommor och växter etc .
  • spillerkillern
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-13 11:39:37 följande:

Vårt yngsta och tredje barn kan inte säga det han "ska". Han blir snart 21 månader och har precis börjat säga "mamma" och "pappa". "Ja" och "lök" kan han säga också. Liksom det användbara "Däää"

Verkar gå lite i äldsta storebrors fotspår. Han sa i stort sett ingenting heller förrän han var 2. Nu är han 7 år.....och har tagit igen det hela med råge

Det trista är att många vuxna likställer talet med vad barnet förstår. Vår äldsta sa väldigt lite och hade svårigheter med uttalet (vi gick hos logoped ett tag), men förstod och kunde väldigt mycket. När han nyligen fyllt 3 så kommer jag ihåg att en förälder till ett annat barn pratade övertydligt med vår son: "Tiiitttaaa en BIIIIIL. En BLÅÅÅ BIIIL!" En liten kille som kunde läsa, kunde klockan delvis, visste hur planetsystemet såg ut, samlade och kunde namnet på olika blommor och växter etc .
    hahaha ja din son lär väl undrat vad det var för knäpp tant ;)
  • nirakanna2

Det enda vår son varit tidig med var sin första tanden. Allt annat har han varit medel eller sen med.

• Filosofian
    nirakanna2 skrev 2015-03-13 22:51:16 följande:

Det enda vår son varit tidig med var sin första tanden. Allt annat har han varit medel eller sen med.

Tänder är alltid något ???? Hur gammal är din son?
  • Filosofian

• Filosofian

Svar på tråden Mitt barn kan inte...