• Roisin Dubh

Han 26 år, hon 16 år....

Ständigt dessa ålderskillnader. Glad

Nu vill jag veta vad ni anser om just dessa siffror. Inte 30/14, 56/25 eller 23/18.

Åldern som gäller är alltså: Han är 26 år och inga barn. Hon är 16 år och bor fortfarande hemma. Kan de vara ett par i allmänhetens ögon? Vad tycker du?

◄ Kan du läsa denna sidfot är du för nära! ►
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Han 26 år, hon 16 år....
  • Headrush

Röstade förresten Mycket tveksamt, för jag tänker när jag själv va 16 så träffade jag killar som va mkt äldre än mig... jag såg mkt äldre ut, va mer mogen, hade äldre kompisar, kom in på krogen o kunde minsann köpa mina cigaretter själv

• enny signatur

Fast att gå på krogen coh köpa cigaretter lär väl inte vra det primära i ett förhållande eller?

• Tina med ängeln Christoffer

I den åldern är det stor skillnad på 16 och 26 år enligt mig. Man är på väldigt olika plan utvecklingsmässigt och mognadsmässigt. Men ju äldre man blir ju mindre skillnad blir mellan dessa skillander. Att en 50 årig man är tillsammans med en 40 årig kvinna är ju inga problem. Ändå är ålderskillnanden den samma. Jag var 20 år när jag blev tillsammans med Christian och han var 25 år. För mig var dEt jobbigt med denna åldersskillnaden. Idag reflekterar jag inte över den. Jga tycker inte att man ska dömma ut en relation p.g.a åldersskillnad så länge båda parter är ärliga i sina känslor i relationen.

• Caroline79

Åldern är bara en siffra röstade jag. Nu kan det vara stor skillnad på en 16 åring och 26 åring ifråga om mognad men det kan ju finnas de 16åringar som är mer mogna och 26 åringar som inte är så mogna. Altt beror på personens sätt.

Jag själv träffade som 23åring min sambo som är 15 år äldre än mig, visst inget jag planerat men kan säga att det var stor skillnad i mognad på han och de tiigare killarna jag träffat som var bara några år äldre än mig. Men vet att det är folk som tittat snett ibland men de vänner man har och familjen ser inget konstigt i det. Men det hade nog inte funkat om vi träffade när jag var 16 men det vet man ju inte heller, låt alla försöka om de vill!

Samuel 050719, mitt lilla busfrö
  • banantelefon

Visst låter ålderskillnaden 26/16 jättemycket.
    Men låt det gå 10 år - 36/26 låter inte lika illa och inte heller 46/36.

Skumt att vi ska vara så fördomsfulla!!

Min mamma och styvpappa träffades när hon var 25 och han 44.
    Ser inget illa i det.

Min sambo är 8 år äldre än mig - lider inte ett dugg!

väntan på "mini" är lång.
  • Aros

Tycker inte 10 års skillnad är farligt om det gäller vuxna människor, men hade min 16 åring släpat hem en 26 åring då hade jag tagit mig ett mycket allvarligt snack med båda två!

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • ciccielv

vad har en vuxen 26 åring gemensamt med ett 16 årigt barn?

annat om det är två vuxna på 25 o 35 då bägge är vuxna,och är på samma mognadsninvå

• ninanell

Jag anser inte att någon kan avgöra vad kärlek är för en individ och hur "sann" den är mellan två människor.
    Jag tror definitivt att två människor kan älska varandra, oavsett var de står i livet.
    Man kan visst då älska en person som är någon helt annanstans i livet, som har en annan mognad eller ett annat uttryck än en själv.

Ska man mäta i en traditionell, monogam relationsstruktur står saker som lagen, sociala aspekter och pressen på relationens prestation i perspektiv till kärleken.

Men det är något helt annat än att någon person skulle kunna känna, uttrycka och utvecklas genom sin kärlek till någon/några, oberoende av vad den personen är enligt normativet.

• majzzan

nu till verkligheten.... känner till ett par.... han 37.... hon 16... dom har precis fått barn....
    vet inte riktigt vad jag ska säga... mer än att det sitter i generna... hennes mamma var likadan... ( 5 barn med 5 olika män ) kanske slutar dottern likadant......

Hej hopp!!!!!!
  • Mamma Anna

Jag skulle tycka att en 26:åring som hade så mycket gemensamt med en 16:åring var lite efterbliven...

• Hallonröd

10 år är ju en stor skillnad när den ena är i tonåren och den andra är vuxen. Men när hon är 26 och han 36 så spelar det ju ingen roll.

Kanske kan funka, beror ju helt på. Hon kanske är väldigt mogen för sin ålder, och inte alls gillar tonårsflams och fnitter, spana in killar osv.

Kan ju vara så också att han "fastnat" i tonårstiden och inte alls vill bli vuxen och tycker det är kul att umgås med yngre 

Tycker det är svårt att säga nåt egentligen när man inte alls har träffat dom och vet hur de är till sättet eller nånting Men rent spontant så där så tycker jag kanske att det är lite märkligt

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Show n tell

han kanske är väldigt omogen och hon väldigt mogen så blir de typ samma år ändå?

• Show n tell

en kompis till mig hon är 20 och ihop med en 30åring... hade jag inte vetat att han var 30 skulle jag verkligen kunna tro att han också var typ 20-22år gammal

• ninanell

Vilken kunskap om enskilda personers känsloliv, behov och uttryck ni alla verkar besitta.
    *förvånad och lite rörd*

• Roisin Dubh

Tack för alla svar och synvinklar. Det är intressant att läsa era funderingar kring detta. Glad

Som någon i tråden redan lyckats lista ut så grundar sig omröstningen i att min egen 16-åriga dotter har en 26-årig pojkvän. Han blir t.o.m. 27 år strax så det är 11 år som skiljer. Visst blev jag lite chockad när jag fick veta men det beror mest på mina egna fördomar samt skräcken för vad omgivningen ska säga. Det kom jag över ganska fort.

Det är smått kul att se hur allas fördomar läser in mer information eller ger helt andra bilder av situationen än vad som står skrivet. Att enbart två åldrar kan säga så mycket om personerna man "ser" framför sig.

Så här ser det verkliga läget ut för den som är nyfiken:
    Min dotter är inget festarvåp som trollar sig in på krogen och flirtar med äldre killar som "bara är ute efter en sak". Hon dricker inte ens. Röker gör hon inte heller.

Hon har ett mycket stort intresse i musik och är själv gitarrist sedan några år. Därför går hon gärna på konserter och ser bra band spela. Genom sin bästa väns kusin träffade hon den här killen som är trummis i ett band. På det planet har åldern ingen betydelse.

Han är en lugn och trevlig prick. Har lika god humor som vi har i min familj. Ingen casanova och inte heller någon skummis. En helt normal kille skulle jag vilja säga. Någon pedofilhistoria är det inte frågan om. Min dotter utvecklades tidigt. Så tidigt att hon misstagits för att vara min storasyster när hon var 11 år. I en "gissa åldern"-omröstning här på FL landade hennes genomsnittliga ålder på 23 år. Väldigt få tror att hon är under 18 år. Min dotter är inte heller enbart mogen i fysiken. Hon har alltid varit väldigt betänksam i allt hon gör. Rusar inte in i saker utan huvud.

Det här kanske inte håller. De kan mycket väl växa ifrån varann. Men ärligt talat så är han den som har mest att förlora på detta. Det är han som tar största risken. Och han är vuxen så han gör sina egna val. För min dotters del är jag inte orolig. Hon är en fighter. Glad

• Anonym (pdo)
    Mamma Anna skrev 2007-03-25 12:57:13 följande:

Jag skulle tycka att en 26:åring som hade så mycket gemensamt med en 16:åring var lite efterbliven...

och att han var pedofil
  • Anonym (Seriöst)

Menar du TS att du lagt upp en bild på din 16-åriga dotters kropp på Familjeliv för att folk skulle bedöma kroppens utveckling och gissa ålder? Det låter ju helsjukt, varför skulle en mamma göra så? Eller vänta, nu minns jag vilken veckodag det är..

• Anonym (x)
    Anonym (Seriöst) skrev 2025-12-12 20:02:02 följande:

Menar du TS att du lagt upp en bild på din 16-åriga dotters kropp på Familjeliv för att folk skulle bedöma kroppens utveckling och gissa ålder? Det låter ju helsjukt, varför skulle en mamma göra så? Eller vänta, nu minns jag vilken veckodag det är..

Tråden är från 2007 och TS är avregistrerad.
Svar på tråden Han 26 år, hon 16 år....