• Ulrisa

Islandshäst tråden!

En tråd för oss Islandshäst älskare! spelar ingen roll om du har en egen eller rider någon annans eller bara gillar dom! prata på!

Jag har en Islands vallack född -88 (gammal kille nu) men lika pigg och busig som vanligt

Han lider av kronisk hosta och går ute hela året och äter endast hösilage.. han rids lungt och så länge man gör det så märker man inte av sjukdomen!

Hans namn är Lysingur och finns i mitt galleri!

Ulrika & Lysingur

• Svar på tråden Islandshäst tråden!
  • dono

Nu ska vi snart åka och hämta hem "våran offe" igen. Var och provade honom igår. Han kändes jättefin förutom att han var lite styv i tölten,men vi ska honom hemma på prov en vecka innan vi bestämmer oss..gud så spännande

mamma till Wilma och Tindra
  • Ulrisa

dono- ja gud va kul! du får skriva sen å berätta! fasen vilket dåligt väder! går era hästar på bete än?

(¯`°?.¸ ღ Isak 021119 ♥ ♥ ♥ Elina 061019 ღ ¸.?°´¯)
  • Wilmisen

Ulrisa: Mina går på bete året om... Vi har nästan 70 hektar och 2 hästar....

dono: Åh vad spännande! Ska bli kul att höra mer!!

(¯`°?.¸ ♥ Wilma 060219 ♥ ¸.?°´¯)
  • Ulrisa

wilmisen- OH SHIT! 70 hektar! det va inte lite.. idag körde vi in en storbal me hösilage.. maten är slut i hagen.. hade tänkt göra ny hage men vi ska ju snart flytta så det kändes bara masigt..

• Annorlundors

Det är så skönt med höst,  inga jobbiga bromsar å myggor, de finns åkrar att röja runt på, förutom en sak, alla sjutgladna jägare som snart kommer härja runt i skogen, så man får skäll för att man är ute å rider fast man har satt på sig kläder så man är självlysande, å bett att de ska tala om vart de ska jag a så man kan rida åt ett annat håll.....
    Hur många brukar ge b-vit nu när de sätter päls, har fuderingar på det eller har någon nåt annat förslag??

• dono

Vi ger b-vitamin under pälssättning och fälling.

Visst är det jobbigt med alla jägare man vet inte vart man ska ta vägen med hästarna...

Förmodligen kommer vi köpa tilbax offe,har haft honom på prov några dagar nu och det känns jättebra..åh så kul

• Ulrisa

Ja jag köper oxå b-vitaminer till Lusse vid päls sättning å fällning.. har inte hört nåt annat..

dono- gu va kul att det känns så bra hoppas det blir så då

• Annorlundors

Bengan har inte inte vart seg de förra pälssättningarna å fällningarn förut (dom kom dessutom inte igång ordentligt, tappa vinterpäls i jan å släppte ingen vinterpäls fast det var maj), men verkar lite segare än vanligt så jag har satt in det. Hade de på förra hästen som typ blev koma häst under hösten. Hörde om att man även kan ge dem jäst, som det är b-vit i, någon som vet? Det kommer ju så mycket nytt hela tiden som man kan ge hästarna, så man vet inte vad man skall tro på eller pröva.......
    Skall raka honom snart så att han inte blir så luden, någon mer som rakar hästarna??

• dono
    Skrattande wiiie..nu är det klart..offe blir våran igen om han går igenom vet.bes. Skrattande
  • Wilmisen

dono: Spännande!

Annorlundors: När jag var på foderseminarium sa föreläsaren att olja var bra att ge om de blev trötta av pälsfällningen. Men oberoende av om man gav olja, B-vitamin eller båda två skulle man starta INNAN pälsfällningen för det är bara då man har chans att verkligen motverka tröttheten. Mina hästar har aldrig ont av det så jag ger inget extra till dem.

• Wilmisen

Annorlundors (igen). Det finns något som heter B-jäst, och detta rekommenderade foderföreläsaren. Vad är det ni andra ger - flytande B-vitamin? Jag har alltid givit foderjäst (B-jäst) till mina förra hästar som haft problem.
    Rakar mina hästar gör jag inte heller eftersom jag har dem på lösdrift.

• foxypuma

musses matte? mökkur från lövshult är min förra häst skaffade honom när han var två, jag var den första att hänga på han, att sitta på han, jag körde horsemanship med han. Han var min ögonsten skulle vara kul om du ville hålla kontakten och kanske skicka lite bilder, skulle vara kul att höra lite om han och hur han har det. MVH Danielle

• foxypuma
    musses matte skrev 2007-06-24 11:46:52 följande:
    Jag har 2 en på 18år pigg som sjutton en på 6 år och är ändå piggare
    Buri är isabell och mökkur är gulbrun.
    Ts våra är ganska lika fast din har mer man
    musses matte skrev 2007-06-24 16:13:14 följande:
    Buri: Buri fra Litla-Burfelli
    mamman:Leirljos fra Litla-Burfelli
    Pappan:Brunn fra Litla-Burfelli.

Mökkur:Mökkur från Lövshult
    Mamman:Mysla från Broaskog
    Pappan:freyfaxi fra Thoreyjarnupi.
    hej nettan vet inte om du är inne än men mökkur som du har hade jag när han var två år, jag var den första att göra det mesta med honom. Han var min ögonsten, jag körde mycket horsemanship med han. Tänkte de skulle vara kul om vi kunde ha kontakt och få veta hur han har de nu, har tänkt mycket på honom, då som nu grät konstant i månader när jag var tvungen att sälja honom. Så om du ser de här så kan du väl skriva tillbaka. MVH Danielle
  • don Quijote

min islänning är otroligt långsam med fällningen i år. Han får flytande b-vitamin, fibergi och mineraler och mycket mer hösilage än vanligt, ändå har han magrat och är trött. Vet inte om jag ska ringa veterinär eller avvakta lite. Några råd?

• Anonym (Från en Teiti ägare till en annan)
    dono skrev 2007-08-23 11:35:26 följande:
    Islandshäst tråden!

hi hi här är jag....

Jag har börjat longera Teiti nu,det går skitbra. Hon har ju varit så barnslig och omogen förut,men som över en natt har hon ändrat sig. hon lyssnar jättefint och kan hålla koncentrationen jättebra.
    Så det kanske blir inridning framåt vintern i alla fall

Hej jag är Teitis nya ägare och undrar ifall du har några bilder ifrån när hon var liten skulle vara roligt att ha😁 mvh 14 åring som nu är Teitis ägare

Svar på tråden Islandshäst tråden!