Tjena,
jag VILL ha en bra och trevlig kontakt med biomamman. Har försökt att bjuda henne på te några gånger, utan framgång. Har också läst många tragiska historier om "sambons vidriga ex" "barnens hemska morsa", "kärringen" osv. som du skriver. Tråkigt att det finns så många trasiga relationer där ute. Men jag tror inte heller att man kan säga att allt är bonusmammornas fel, man ska inte dra alla över en kam. Vi är alla lika goda kålsupare allihopa,(jag har också tänkt: din jävla häxa, fy!). Men några sådana trådar där bio -och bonusar fungerar bra ihop, finns det väldigt få av här inne. Kanke man skulle starta en ny tråd, "Bio -och Bonus, så får ni en bra relation" ;o) Jag känner mig inte (längre) hotat av min sambos ex, men däremot känner jag av att hon känner sig hotat i sin roll som mamma. Jag kommer inte att bli XXXX nya mamma, bara en väldigt bra kompis som tar ett vuxenansvar. Varför jag skrev "jag känner mig inte (längre) hotat" var pga av min egen fåniga rädsla jag hade i början, att inte duga som bonus åt hennes son. Hon är duktig på att hela tiden kommentera allt vi gör med allt från sovtider till mellanmål. Och ja, hon gör och säger ibland konstiga saker som irriterar mig, hon vill gärna fostra mig och min sambo hur vi sköter deras son. Men det tror jag bara bottnar i osäkerhet och rädsla, att hon vill "visa" oss att hon är en bra mamma som engagerar och bryr sig, och det blir lite tokigt när hon klampar fram på det vistet. Och anledningen till att jag kände mig "hotad" var just på grund av dessa saker, vadå! tror du inte vi vet när vi ska lägga honom, eller att han får mellanmål hos oss. Dessa påhopp fick mig att känna mig som en dålig bonusmamma och jag kände mig "hotad". Så nu har jag lagt min egen rädsla åt sidan och försöker att se klart på varför man säger och gör sådana saker, därför känner jag mig inte längre hotad. (gud va tjatig jag blev nu) Funderar på om jag bara ska överraska henne med en kaka ;o) och prata igenom våra relationer. Att hon inte ska känna sig hotat, att hon är en bra mamma med sunda tankar och åsikter, men att hon ska respektera vårt liv, våra regler och rutiner hemma hos oss. Vi respekterar ju hennes liv. Min exsambo har en fin tjej som jag dögillar. Varför våran realtion fungerar så bra bottnar kanske i att vi har pratat igenom våra roller som bonus/bio. det var hon som tog insiativet till det! Vi respekterar varandra, att vi inte har riktigt samma rutiner osv. Men visst, nog måste biomamman få lägga sig i ibland då det är nödvändigt. Det är ju hennes barn, och tycker hon att "lilla Olle som är 8 år inte borde få vara ute tills kl 22.00 varje kväll ,när han är hos oss, för att han har skola dagen efter och blir trött och sur i skolan och lärarna får det jobbigt." Man ska lägga sig i när man har en god avsikt, inte för att pika och försöka framstå som den bättre föräldern. Grejen handlar nog även mycket om "hur" det man säger läggs fram, och hur mottagaren tar emot budskapet. Nu börjar jag svamla iväg i mina funderingar, dags att lägga ner det hela! ;o) Det var bara mina tankar och åsikter.
Pellinell skrev 2007-09-13 21:58:32 följande:
I tråd efter tråd (med något gyllene undantag) blommar hatet mot "sambons vidriga ex", "barnens hemska morsa", "kärringen", "haggan", "den jävla biomorsan".Indignerade inlägg takar om att barnens mamma minsann ibland dristar sig till att ringa sin exman och tala om barnen och ibland talar hon om annat än barnen! Med min man!!! Hur är det möjligt, när skall hon gå vidare, jag hatar henne, bla bla bla. Varför känner ni er så extremt hotade, tjejer? Kan ni inte acceptera att han har haft ett liv före er, och att det ändå tydligen är er han vill vara med nu? Varför så livrädda? Eftersom ni knappast kan ta bort henne ur hans och barnens liv, kan ni inte bara släppa henne och låta honom ha sin relation med sina barns mamma? Om ni själva skiljer er en dag, vill ni höra samma skitsnack om er själva från snubbens nya tjej? Skulle inte tro det...