Svenskar i Norge
Tråd nr 2 för oss svenskar i Norge
Tråd nr 2 för oss svenskar i Norge
Jag hade en kompis som hade jobbat i Norge i många år och sen flyttade hem till sverige när hon var gravid, hon fick ingenting. Hon fick lägsta beloppet i Sverige 180kr/dag eller nåt sånt? Det räknades som att hon inte hade jobbat eftersom hon inte hade jobbat i Sverige.
Tror det har med att göra var man står skriven eftersom man år föräldrapenning från den försäkringskassan i det landet man bor. Är man då skriven i sverige kan man inte få pengar från Norge och tvärtom. Man blir utskriven från Försäkringskassan efter en stund utomlands.
Men jag kan vara helt ute och cykla nu så jag hade kollat med försäkringskassan i Sverige och Nav i Norge om jag var du. Gå in på nav.no och skicka en mail och fråga och sen det samma till försäkringskassan så får du veta vad som gäller.
Kan vara att det är helt andra regler om man bara är här och jobbar 1 år. Vet inte om du till och med kan stå skriven i Sverige när du jobbar i Norge tillfälligt, men då tillhör du kanske inte NAV (trygdekontoret i Norge) och då kan du nog inte få pengar från Norge.
För att få pengar i Norge måste du annars ha jobbat minst 6 av dom sista 10 månaderna innan barnet kommer. Så jobbar du ett år har du i alla fall rätt till pengar i Norge Frågan är bara om du kan ta med dom till Sverige.
Hoppas du får nåt bra svar. Lycka till
Ja då var jag ute och cyklade lite då
Min kompis hann kanske jobba lite i Sverige och då var det väl därför hon fick lägsta utbetalingen där. Hon fick inte nånting från Norge nämligen...
Noremina: Då blir det ju inga problem för dig då
Tack för alla svar!
Inget är ju bestämt ännu (kanske ska höra med kille hehe) men jag ville ändå veta om möjligheten finns där. Har försökt få ett vettigt jobb i Sverige i evigheter men inte lyckats.
Men barnlängtan är ju också stor och jobbigt att mitt jobbande i Norge skulle innebära att jag inte kan vara mammaledig.
Ska självklart kolla upp det noga via nav men tänkte kolla här först. Något som kanske ställer till det för mig är att jag kommer veckopendla till Sverige och då ska vara skriven i Sverige men detta borde de ju ha koll på.
Tack för hjälpen!
tror inte det spelar nån roll, även om du bor i norge så har du ju rätt till pengar, frågan är väl då bara vilka som ska betala ut pengarna, kommunens nav eller nav utland. är ju dock inte ditt problem, det får kontoren bråka om själva, kan hända att de delar på det men pengar ska du ju ha rätt till i vilket fall! kolla också om du inte har rätt till dubbelt barn bidrag.. tror nämligen att du kan ha det nät du pendlar och en av föräldern är norsk.. men är absolut inte säker men kolla det... som sagt.. lycka till i röran me alla papper och snack me kontor hit och dit.. man blir tokig men det brukar ordna sig!
ett lycka till igen!
Tjo ho
Idag har vi varit över till Sverige och handlat. Mmmmm vad gott de e med filmjölk
Hej någon gravid som bor i Oslo 2012 ? Skulle vara kul att få i gång denna tråden igen
Jag ær en svensk tjej som jobbar och bor i Oslo ! Ær gravid och skulle gærna komma i kontakt med personer som ær i samma situation .
Med vænliga hælsningar Julia
Jag planerar att åka tillbaka till Norge snart, innan eller till sommaren. Kommer gärna i kontakt med folk som planerar att åka eller annat folk för skoj skull. Mvh Jonathan
Hej. Jag och min familj planerar att flytta till Norge i framtiden, finns det någonstans man kan läsa om "allmän info" om hur man ska göra när man flyttar dit (vart man ska vända sig för t.ex folkboföring) och vad som skiljer sig mellan Sverige och Norge i samhället osv. Måste man köa länge för att få lägenhet? Vi har inte bestämt vart vi ska bo än, så jag vill mest ha allmän info.