• beEMbe

Styvföräldrar tänk er för.

Jag tänker på er bonus föräldrar som inte trivs med era bonusbarn, ni som bär på känslor som tex livet skulle vara perfekt om detta barn inte fanns.

Har ni förstått att ni knuffar bort det barnet från dennes naturliga rätt till en bra och harmonisk barndom?
    Tänk det själv att vara 4 år och inte känna sig hemma, som en gäst i sitt eget hem. Tänk er själva att upptäcka att man är jobbig och inte räknas in av styvmamman i den övriga familjen.
    Förstår ni som gör detta vilka hål i det barnets liv NI skapar? Förstår ni att det är ni som lägger grunden till en dålig självkänsla som denne person kanske har med sig livet ut?

Förstår ni att det kommer finnas minst en människa som kommer vara bitter på er för alltid?

Till ert självförsvar så säger ni att ni aldrig skulle visa detta barn era verkliga känslor. Men jag lovar er att barnet märker det ändå. Barnet hör och ser era reaktioner i vardagen. barnet kommer veta att du blir argare på denne om något händer eller glöms än på ditt egna barn.

Jag är så ledsen för alla barns skull som inte får lov att växa upp med sin mamma och pappa. Men jag blir förtvivlad när jag ser att den nya familjen utesluter det redan skadade och ledsna barnet. Fy skäms på er.

• Svar på tråden Styvföräldrar tänk er för.
  • sbalogun

TS har du bonusbarn? Har inte last alla inlagg ville bara veta...

• tröllkäringa

här skickar bion med kläder varannan helg som bonus är här....av olika anledningar så har vi slutat köpa kläder då de bara ligger i garderoben och blir urväxta...och aldrig använda...

(¯`°?.¸ ღ hÅrDrOcKღ ¸.?°´¯)
  • beEMbe

Smurfgirlz det är deras dåliga samvete som talat, de trodde väl aldrig att de kunde bli så ursla som vuxna

sbalogun skrev 2008-01-03 00:05:08 följande:
    TS har du bonusbarn? Har inte last alla inlagg ville bara veta...
    Ja det har jag Jag har 2 pojkar sedan januari 2001 de bodde heltid hos oss till 2005 då flyttade den äldre hem till sin mamma, nu har vi den yngsta kvar. Vi vuxna kommer bra överens och det är jag tacksam för!! Men visst har det funnits problem.
  • beEMbe
    tröllkäringa skrev 2008-01-03 10:10:56 följande:
    här skickar bion med kläder varannan helg som bonus är här....av olika anledningar så har vi slutat köpa kläder då de bara ligger i garderoben och blir urväxta...och aldrig använda...
    Men det är ju inga behov att ni köper kläder! Det är ju oftast varananvecka- boende som står för sånt
  • Bluelight
    beEMbe skrev 2008-01-03 10:41:57 följande:
    Smurfgirlz det är deras dåliga samvete som talat, de trodde väl aldrig att de kunde bli så ursla som vuxna

Ja det har jag Jag har 2 pojkar sedan januari 2001 de bodde heltid hos oss till 2005 då flyttade den äldre hem till sin mamma, nu har vi den yngsta kvar. Vi vuxna kommer bra överens och det är jag tacksam för!! Men visst har det funnits problem.
    Hej Bembe!

Det är verkligen stort av dig att dela med dig och framför allt kämpa för styvbarns välbefinnande i båda familjerna. Jag är helt övertygad om att mycket av din kämparvilja beror på att du, sedan du träffade din sambo blev den lyckligaste personen i världen. Och därför blev du naturligtvis ännu lyckligare när du fick två pojkar som också älskar dig på köpet. Grattis! Det måste kännas underbart att uppleva en sådan familjelycka för jag antar att du älskar barn och alltid har gjort det (innan sambon kom in i ditt liv). Skulle vara kul om du kunde skriva ner och summera tiden som styvförälder: känslor, händelser vardagar resor mm. Jag är själv sk bonus eller låt mig säga jag är tillsammans med en man som har en tös på 13 år. Det har inte varit helt lätt alla gånger men jag tror att våran rlation inte fungerar beror på att våran personkemi inte stämmer. Vi är nog två personer som om vi tex var klasskamrater eller arbetskollegor aldrig eller nästan aldrig skulle ha ngt gemensamt med varandra. Detta påverkar min och sambons relation negativt och det är så sorgligt för jag älskar verkligen honom och det känns så "motigt" att hela tiden anstränga sig för att vinna tösens vänskap. Redan från dag 1 kände jag mig ivägen för tösen och hennes pappa. Hur ska man då känna sig till freds i hemmet eller göra någonting tillsammans de helger hon är här när stämningen är så kass?? Snälla Bembe, försök att inte döma oss sk styv/bonusföräldrar så hårt. För alla "nya" familjer ser annorlunda ut och alla har inte samma förutsättningar och vi styvmammor är olika i sättet och kanske till och med har vi dåligt självförtroende och har prestationsångest och ett tungt ansvar. När jag träffade min sambo tyckte jag att det skulle bli såååå mysigt med att få bilda familj och skaffa halvsyskon till tösen och tillsammans vara lyckliga. Men inte visste jag vad tösen tyckte och kände över detta - vi hade aldrig pratat om det utan det var min och min sambos gemensamma drömmar och fantasier!! Jag älskar verkligen barn, vill själv ha och jag skulle aldig tveka inför att träffa en man med barn igen. Men jag hoppas att det blir barn som också tycker om mig...
  • beEMbe

Bluelight Hej på dig !
    Inte för att vara elak men jag minns att du gjort en sån där ts som flera hundra reagerade väldigt negativt på. Visst en människa har flera sidor men ibland får du minnas att du är den vuxne, och barnet ett barn.

Av respekt för pojkarnas mamma väl jag inte lämna ut alla händelse ur vårt liv. Men du ska inte tro att det varit en lätt resa på vägen alla gånger men nu med facit i hand skulle jag göra om denna resa för det har klart varit värt det.

• Bluelight

jo visst reagerade många starkt över min ts men det är ju så typsikt fl och kanske framför allt typiskt en jobbig dag i livet då kanske saker och ting tänkts och skrivits fel. Jag måste säga att jag inte är van vid det här varannan-vecka eller varannan helg-livet som många skilsmässobarn numera lever. När jag var liten och växte upp hade jag kompisar vars föräldrar var skilda men de bodde hos en förälder på heltid och kanske hälsade på hos den andre föräldern ibland när den själv ville det. Men det kankse inte var så konstigt att de hade det systemet för föräldrarna bodde i princip på samma gata eller några lägenheter längre bort. När jag träffade min sambo för 1½ år sedan och han berättade att han hade sin dotter varannan helg så trodde jag att det berodde på att de bodde så långt ifrån varandra och att alla föräldrapar hade sitt egna sätt att "bolla" med det gemensamma barnet. Det är först via honom och här på fl som jag fått lära mig ord som "bonusbarn" "vv" och "vh". Men det har varit nyttigt. Nu till den där ts som jag skrev...tänkte jag kunde förklara mig lite (om du är intresserad). Jag har haft det lite jobbigt i livet (dödsfall och missbruk bla) och när dottern dessutom var elak gjorde det hela extra jobbigt. Jag föreslog att vi bara skulle prova med att låta henne komma var tredje helg istället (en prövotid) och se om det skulle kännas bättre för oss alla. Jag ville ta upp det här på fl men jag fick mycket mothugg (säkert av dig också minns inte). Men det som gör mig så ledsen och ibland till och med förbannad är att ni duktiga bonusmammor gärna dömmer direkt på stubb utan att tänka på att det kanske är alla som bär lite skuld när en styvfamilj inte fungerar. Låt mig förklara...jag blir också jätte-ledsen när jag hör bonusmammor som tycker att deras små tre-åringar är äckliga och fula bara för att de liknar biomamman etc. Ett litet barn är det hemskt att hata för egentligen ingenting. Men en 13-åring som sambons tös borde också förstå och anpassa sig till sin nya familj tycker jag i alla fall.

beEMbe skrev 2008-01-08 10:01:47 följande:
    Bluelight Hej på dig !Inte för att vara elak men jag minns att du gjort en sån där ts som flera hundra reagerade väldigt negativt på. Visst en människa har flera sidor men ibland får du minnas att du är den vuxne, och barnet ett barn.Av respekt för pojkarnas mamma väl jag inte lämna ut alla händelse ur vårt liv. Men du ska inte tro att det varit en lätt resa på vägen alla gånger men nu med facit i hand skulle jag göra om denna resa för det har klart varit värt det.
  • Bluelight

Ville bara tillägga att vi numera har henne var tredje helg nu en tid. Det fungerar bra och vi har fått en finare relation jag och sambons dotter. Vi är lugnare och harmoniskare och tösen får mer tid att umgås med sina syskon och kompisar där hon har sin mamma. Dessutom så missar hon inte sina fritidsaktiviteter lika ofta som innan. Ibland så åker vi och hälsar på henne, tar med henne på en sväng på stan med bio eller liknande. Jag tror att allting går att lösaoch jag vet att jag egentligen inte är en elak person. Slutet gott allting gott...

• beEMbe

Jag är helt övertygad om att du inte är en elak person Du verkar rar. Klart jag reagerade på din ts den var väldigt barnslig och hela du utstrålade ilska och barnslighet, men jag kan förstå att det inte är lätt att få 500 negativa inlägg och när jag läser nu så känner jag ingen barnslighet

Jag försöker inte vara ett pretto och jag vill inte att folk ska tro att vi dansar fredagsdansen här hemma och att vi är familjen lycka, för shit så är det verkligen inte! Det har funnit så många problem i alla möjliga format.

Jag vill att folk ska tänka till när de ser mina inlägg kanske bli förbannade och fnysa men sen inse att jag kanske har rätt i att man inte ska straffa en treåring pågrund av sin svartsjuka.

Du är ung och din bonus är 13 år, jag fattar att det är skittufft!! Jag tycker ni löst eran situation jättebra och huvudsaken är att barnet och du trivs med varandra.

• Ciliaja

TS: jag kunde inte hålla med mer..klokt sagt

Dude, that's totally awesome (and I mean that in a totally non-sarcastic way).
  • Bluelight

Tack för att du tog tid tid att läsa och svara på inläggen. Kände att det äntligen var dags att kliva ur den negativa bubblan som jag suttit i alltför länge nu. Skönt att jag fick lite respons från just dig! =-) Nytt år nya tag och nya förutsättningar i våran nya lilla familj, känns bra faktiskt. Idag efter jobbet vart jag iväg till pocketshopen och beställde boken "gummimammor, plastpappor och bomusbarn" av bla Tilde de Paula. Har du läst den? Får den på torsdag...ska bli spännande att läsa den! Du har väldigt söta döttrar måste jag säga, var inne i ditt bildgalleri och snokade lite ha ha! Vill också ha barn snart...*drömmer* Får jag fråga hur gammal är du?

beEMbe skrev 2008-01-08 20:13:51 följande:
    Jag är helt övertygad om att du inte är en elak person Du verkar rar. Klart jag reagerade på din ts den var väldigt barnslig och hela du utstrålade ilska och barnslighet, men jag kan förstå att det inte är lätt att få 500 negativa inlägg och när jag läser nu så känner jag ingen barnslighetJag försöker inte vara ett pretto och jag vill inte att folk ska tro att vi dansar fredagsdansen här hemma och att vi är familjen lycka, för shit så är det verkligen inte! Det har funnit så många problem i alla möjliga format.Jag vill att folk ska tänka till när de ser mina inlägg kanske bli förbannade och fnysa men sen inse att jag kanske har rätt i att man inte ska straffa en treåring pågrund av sin svartsjuka.Du är ung och din bonus är 13 år, jag fattar att det är skittufft!! Jag tycker ni löst eran situation jättebra och huvudsaken är att barnet och du trivs med varandra.
  • beEMbe
    Bluelight skrev 2008-01-08 20:27:43 följande:
    Tack för att du tog tid tid att läsa och svara på inläggen. Kände att det äntligen var dags att kliva ur den negativa bubblan som jag suttit i alltför länge nu. Skönt att jag fick lite respons från just dig! =-) Nytt år nya tag och nya förutsättningar i våran nya lilla familj, känns bra faktiskt. Idag efter jobbet vart jag iväg till pocketshopen och beställde boken "gummimammor, plastpappor och bomusbarn" av bla Tilde de Paula. Har du läst den? Får den på torsdag...ska bli spännande att läsa den! Du har väldigt söta döttrar måste jag säga, var inne i ditt bildgalleri och snokade lite ha ha! Vill också ha barn snart...*drömmer* Får jag fråga hur gammal är du?
    Nej den boken har jag inte läst, och va bra att du vill kliva ur din bubbla. Jag kan se tbx på min 7 år som bonusmamma massa olika stadier innan jag fann min plats, ibland handlar det om ens egen osäkerhet

Hoppas du får barn snart, det är underbart! Jag är 29 år
  • 1malle

Är så tacksam över mina bonus barn- vilka situationer man än hamnar i så hade jag inte levt med min man om de intefanns.
    HUR han var med sina barn, VEM de gjort honom till var på sätt o vis saker som bidrog till att jag föll för honom.
    LÄTT ÄR DET INTE, men det handlar mer om struliga bio mammor än om barnen själva.

Jag är sååå tacksam över att min son har en toppen styvmamma, att hon o jag kommer överens samt att min sons pappa o min man kommer överens.

Alla goda ting är 3
  • beEMbe
    1malle skrev 2008-01-10 21:32:43 följande:
    Är så tacksam över mina bonus barn- vilka situationer man än hamnar i så hade jag inte levt med min man om de intefanns.HUR han var med sina barn, VEM de gjort honom till var på sätt o vis saker som bidrog till att jag föll för honom.LÄTT ÄR DET INTE, men det handlar mer om struliga bio mammor än om barnen själva.Jag är sååå tacksam över att min son har en toppen styvmamma, att hon o jag kommer överens samt att min sons pappa o min man kommer överens.
    Vad bra att du är så positiv !!!
  • Antigone

En mkt mkt mkt bra TS!
    Tankvärt, varje stavelse!

• Benedikts mamma

Jag håller med helt å hållet! Är själv skilsmässobarn så jag vet hur det är. MEN, jag har ett dilemma. Nu är det jag som är styvmamman till en 4 åring som går mig på nerverna..... hur överkommer jag det här? Jag vill inte att han ska gå mig på nerverna, han är ju en del av min familj och kommer alltid att vara det. Han bor hos oss vh (tors-mån) och vi kommer jättebra överens med bion. Hjälp!

• beEMbe
    Benedikts mamma skrev 2008-01-17 18:08:11 följande:
    Jag håller med helt å hållet! Är själv skilsmässobarn så jag vet hur det är. MEN, jag har ett dilemma. Nu är det jag som är styvmamman till en 4 åring som går mig på nerverna..... hur överkommer jag det här? Jag vill inte att han ska gå mig på nerverna, han är ju en del av min familj och kommer alltid att vara det. Han bor hos oss vh (tors-mån) och vi kommer jättebra överens med bion. Hjälp!
    Du har ju en liten bebis hemma hos dig och sånt gör mycket när det är först barnet. Din bonus kanske har vuxit mer i dina ögon än vad han egentligen har. Det är svårt att bli mamman men det är ännu svårare att vara bonusmamma tycker jag.

Varje gång du blir arg, andas och försök bryta ilskan med att berömma bonusen eller läs en saga, på så sätt bryter du sakta men säkert ett negativt mönster.
  • hmaggan

Vill bara vara med på ett litet hörn...
    Jag är själv bonusmamma till en 4åring. Vi fungerar jättebra ihop man kan tro att det är min egen.
    Däremot har jag stora problem med barneta mor...hon bråkar på alla sätt och hur överlever man det???
    Jag vill väl och tänker på barnets bästa...
    Barnet har inte valt det här...och jag skulle aldrig i min värld säga ett enda ont ord om barnets mamma så att barnet hör det.
    Vi vuxna måsta ta ansvar och jag håller med trådstartaren till 100%

Att göra fel kan skada så mkt mer bän vad man tror....

• beEMbe

Hmaggan du är klok du! Vad du kommer att tjäna på det i längden
    Att mamman är så jobbig , varför är hon svartsjuk på er?

• chicago1

Jag kom in i min mans liv ungefär samtidigt som min bonusdotter vart till, vi flytta ihop och snart där efter var även jag med barn. Ingen av oss visst om att han skulle bli pappa då vi flyttade ihop och därför blev det väl som en chock för oss båda då vi fick reda på det.
    Min man agerade på ett väldigt klumpigt sett därefter som orsaka mycket stress mellan mig och biomamman, så våran relation har inte varit den bästa.
    Men idag har vi väl ändå en fungerande relation som ibland är bättre och ibland sämre.
    Min bonusdotter och jag har en väldigt bra relation tycker jag, hon kommer nästan mer till mig om det är något hon undrar över eller vill ha hjälp med än sin pappa. Jag har tyvärr inte hur mycket ork som skulle behövas då jag själv nu har tre barn plus mitt bonus alltså fyra barn så vissa saker blir min bonus tyvärr utan då jag inte har orken att vara där för henne också utan lämnar över det till hennes pappa och mamma.
    Å många gånger så har min man er ork, tid eller lust att göra det och då biamamman ej har möjlighet, lust, tid eller ork blir mitt bonusbarn utan dessa saker eller aktiviteter.
    Det är ju också så att vi bara har varannanhelg vilket gör att mitt bonusbarn aldrig har kommit in i vardagen här hemma, och många gånger gör det ju att hon trots att vi inte vill blir utanför då vi åker pulka, åker och badar eller får besök av släkt och vänner och som hon sen får höra av mina barn att vi gjort.
    Så tyvärr är det väl så att hur man än gör så kommer väl ett bonusbarn alltid att vara lite utanför.

Svar på tråden Styvföräldrar tänk er för.