• Alexia­a
    Äldre 5 Jan 10:57
    16756 visningar
    423 svar
    423
    16756

    Varför skaffa barn???

    Något jag tänkt på bara, diskuterade det igår med min kusin också...Varför skaffar man egentligen barn?
    Från början är det ju egoistisk tanke, för antar få tänker på framtida arbeten och liknande.
    Men är det för att slippa vara ensam, ha någon att ta hand och som kan ta hand om en själv som gammal, ha någon som står på dödsannonsen när man dör!
    Hur var det för er ni som valde att skaffa barn?

    Jag personligen blev gravid av"misstag" och hade inte planerat att skaffa barn faktiskt...men blev så ändå!

  • Svar på tråden Varför skaffa barn???
  • Mamma Anna
    Äldre 8 Jan 15:40

    Hajati:
    Det är klart att man älskar sina barn när man väl har fått dem (eller, ja de flesta gör väl det iallafall) men väljer man bort ett barn för att man inte vill/orkar/kan ta hand om ett barn betyder det ju inte att man inte kan älska sina barn om man får några i framtiden. Det är bara ett val man gör.

  • Hajati
    Äldre 8 Jan 15:40
    Alexiaa skrev 2008-01-08 15:34:07 följande:
    Vaddå, indirekt!Jag har aldrig skaffat barn för att föda människosläktet vidare, jag blev gravid av misstag så att säga och vet inte om jag ens hade skaffat barn annars.
    Men det var väl en instinkt som styrde ditt val - att behålla barnet?
  • Alexia­a
    Äldre 8 Jan 15:42
    Hajati skrev 2008-01-08 15:40:52 följande:
    Men det var väl en instinkt som styrde ditt val - att behålla barnet?
    Nä, det tror jag faktiskt inte.
    Jag vägde för och emot, jag hade välidgt stora tankar på abort...men valde att behålla barnet för jag kunde inte just då göra abort.
    Jag valde att behålla barnet (min son idag då) för jag tyckte jag kunde ge honom ett bra liv...
  • Love4c­ats
    Äldre 8 Jan 15:51

    Visst finns det kanske en del av en som reagerar instinktivt vad gäller att vilja ha barn men jag tror inte det riktigt så enkelt. Och att jämföra med tidigare...Förr var det väldigt tabu att inte "skaffa" barn men människan kan stå över, handlar om ett eget val. Vi är inga grottmänniskor längre .


    Varje steg är ett steg närmare...och möjligheterna oändliga...
  • Love4c­ats
    Äldre 8 Jan 15:54

    Lite förtydligande; En jämförelse...en katt tex styrs otroligt av instinkterna och tänker; "Para sig" då de beter sig som galningar under våren och hittar snabbt en partner..

    Jag tex tänkte inte så här när jag träffade min man "Han vill jag "para mig med" .


    Varje steg är ett steg närmare...
  • Lady Sylvan­a
    Äldre 8 Jan 16:50

    Konstigt skäl att skaffa barn, för att föra människosläktet vidare.

  • Love4c­ats
    Äldre 8 Jan 16:58

     Tänkte samma när man läser en del argument...Visst,


    Lady Sylvana skrev 2008-01-08 16:50:22 följande:
    Konstigt skäl att skaffa barn, för att föra människosläktet vidare.
    Varje steg är ett steg närmare...
  • Hajati
    Äldre 8 Jan 18:10
    Love4cats skrev 2008-01-08 15:54:02 följande:
    Lite förtydligande; En jämförelse...en katt tex styrs otroligt av instinkterna och tänker; "Para sig" då de beter sig som galningar under våren och hittar snabbt en partner..Jag tex tänkte inte så här när jag träffade min man "Han vill jag "para mig med" .
    Så tänkte jag.
  • Mamma Anna
    Äldre 9 Jan 15:08

    Hajati:
    du och alla andra som i tråd efter tråd klagar på sina lata män...

  • Äldre 9 Jan 21:13

    Mamma Anna

    "du och alla andra som i tråd efter tråd klagar på sina lata män..."

    Vad har detta med denna tråd att göra

  • Hajati
    Äldre 14 Jan 12:33

    Mamma Anna skrev 2008-01-09 15:08:54 följande:


    Hajati:du och alla andra som i tråd efter tråd klagar på sina lata män...
    HAHAHAHAHA! Skulle jag klaga på att min man är lat?! *skrattar högt*

    Visst att han är lat - han bara driver ett eget företag och jobbar från 08:00 - 22:00 varje dag ! Jo, men visst är han lat!

    Ursäkta, men vad är ditt problem?
  • MiSS MiliS
    Äldre 14 Feb 14:59

    Finns det egentligen någon anledning , isåfall är de många som väger upp jämt , kan inte bestämma mig för ett svar.... men jag e inte gravid för att rädda männskligehten iaf :P man är inte ego om man känner längtan att vilja ha barn.barnet "finns" ju inte än ens. man vet inte vem de är , eller något, klart de är ens eget val, man kan ju inte fråga barnet om den vill bli född ?
    finns nog inget svar på frågan , DE BARA ÄR SÅ.
    lite konstig fråga, Jag skaffar barn för jag vill! ja KAN få barn , jag BLEV gravid, jag ville BEHÅLLA det.
    å snart kommer min bebis :D
    du får de att låta så meningslöst. vad är de för mening med nått då?
    MAn får väl hoppas att det finns nån mening med ALLT..

  • melici­a
    Mon 24 Jan 2022 21:00
    Atamon skrev 2008-01-05 16:38:40 följande:

    Förr i tiden skaffade man barn också för trygghetens skull, ha någonstans att bo på äldre dagar, hjälp på gården, släktens fortlevnad osv - det är ju ingen hemlighet direkt. Det är knappast de tankarna som folk har i Sverige idag som skaffar barn, möjligen för släktens fortlevand (beroende på vad man har för släkt då) men inte för ekonomisk trygghet på äldre dagar.
    Barn måste födas på något sätt om människosläktet ska föras vidare. Om man vill att det ska föras vidare... (men det är en annan diskussion).

    Personligen så tror jag att det undermedvetet någonstans finns en önskan om evigt liv hos mänskligheten - man vill leva så länge som möjligt och får den möjligheten genom att producera barn. Många (inte alla) finner det tillfredsställande att se sina egna gener i någon annan. Se släktdrag och igenkännande.

    Jag uppfattar ändå att de flesta som skaffar barn gör det för att de vill bilda familj, de ser själva familjeskapandet som sin mening med livet. Vill vårda någon, tycker det är kul med barn, vill följa barn i utvecklingen, se någon växa upp osv

    Tycker det är en skymf mot ofrivilligt barnlösa som verkligen längtar efter barn att säga saker som att "livet börjar när man får barn" osv Precis som om man inte hade levt innan... Däremot så finns det säkert många ofrivilligt barnlösa som också känner så, men de längtar ju också kanske efter barn av just den anledningen. Att de ser det som meningen med livet.
    Själv är jag fullständigt övertygad om att man kan leva ett bra och fullgott liv utan barn.


    Förr i tiden fanns ej preventinmedel så man blev gravid varje gång man hade sex
Svar på tråden Varför skaffa barn???