• Snossan

Måste hon välkomna mamman?

Min kompis är styvförälder åt en tjej på 11 år sedan 4 år tillbaks.

Hennes kontakt med mamman är på det viset att dom pratar om kläder, matsäckar osv. Alltså det nödvändigaste, men det är inte problem fritt.
    Barnet kommer med trasiga, smutsiga kläder. Kläder som hon inhandlat kommer aldrig tillbaks osv. När hon säger något till henne ringer hon alltid och dubbelkollar med pappan ja saker som gör att dom inte direkt kommer varandra närmare.

Nu är det så att dottern vill visa mamman sitt nya rum(dom har flyttat till större hus) och min vän känner att det känns inte ok. För att komma dit måste mamman gå igenom hela huset i princip och det känns inte ok tycker hon.

Är det ok för min vännina att neka det?

Mamman hade även ringt 4 dar efter att min kompis fått barn(11 åringens halvsyster) för att hon ville komma och titta.
    Kompisen kände att det väl kunde vara ok å att hon kom och fika typ iköket men inte efter 4 dar(hennes första barn). Blev tydligen liv om det med.

Så snälla säg vad ni anser vara det "rätta".

• Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?
  • nika
    Snossan skrev 2008-02-27 18:45:28 följande:
    Nej för 17 gubbar!!!  Jo, min vännina jobba på bättre relation mellan dom men nu har mamman vänt efter hus visiten. Hon skulle prata om hur flickan mår men fick som svar det kan du prata med pappan om.Så kan det va..
    Om jag vore din vän så skulle jag be att få skriftligt av mamman hur hon vill ha det upplagt. Och om hon vill att all kontakt vad gäller dottern ska gå genom pappan, gå med på det och håll på det - även när hon tycker det är läge att göra annorlunda för det passar henne. Hänvisa till överenskommelsen. Din vän sliter ut sig med alla dessa turer.
  • Snossan
    nika skrev 2008-02-29 18:32:37 följande:
    Om jag vore din vän så skulle jag be att få skriftligt av mamman hur hon vill ha det upplagt. Och om hon vill att all kontakt vad gäller dottern ska gå genom pappan, gå med på det och håll på det - även när hon tycker det är läge att göra annorlunda för det passar henne. Hänvisa till överenskommelsen. Din vän sliter ut sig med alla dessa turer.
    Sant!! Ska jag säga till henne, bra tips. Du har rätt. Hon vet inte vilken fot hon ska stå på just nu.

Som igår när flickan skulle komma igen(fredag är dagen då det "byts").

Förra fredagen åkte flickan med rena hela kläder och nya skor och en ny bussremsa så hon kan ta sig till pappan efter skolan som igår då.

kl 14:00 ringer flickan till min vän och säger att hon måste bli hämtat för hon har inga pengar och bussremsan är slut. Hon åker och hämtar och på skolgården står en tjej som inte har hela rena kläder och nya skorna var inte på.

Tråkigaste är ju att det blir slitningar i alla lägen när det är så här.
  • nika

Synd om tjejen när inte mamman ser till att hon är hel och ren.

Ha hosmammakläder och hospappakläder. När hon kommer på fredag till pappa byter hon om till kläder som hon bara har hos pappa. Hosmammakläderna tvättas och läggs undan till nästa fredag morgon då hon går till skolan i dem. Likadant kan gälla skor. Det finns ju redan ett par hos mamman som inte kom tillbaka och då kan de stanna där.

I en del kommuner kan man ladda busskort på internet. Ett lagom belopp skulle kunna sättas in under fredagen inför pappaveckan.

Tråkigt att det inte ska kunna flyta på utan den här typen av lösningar, men det verkar som det är lika bra att din vän resignerar tillbaka till en nivå som ändå fungerar för att slippa onödiga slitningar.

• tea1982
    nika skrev 2008-03-03 18:52:11 följande:
    Synd om tjejen när inte mamman ser till att hon är hel och ren.Ha hosmammakläder och hospappakläder. När hon kommer på fredag till pappa byter hon om till kläder som hon bara har hos pappa. Hosmammakläderna tvättas och läggs undan till nästa fredag morgon då hon går till skolan i dem. Likadant kan gälla skor. Det finns ju redan ett par hos mamman som inte kom tillbaka och då kan de stanna där. I en del kommuner kan man ladda busskort på internet. Ett lagom belopp skulle kunna sättas in under fredagen inför pappaveckan.Tråkigt att det inte ska kunna flyta på utan den här typen av lösningar, men det verkar som det är lika bra att din vän resignerar tillbaka till en nivå som ändå fungerar för att slippa onödiga slitningar.
    Kort fråga bara - när ni köper kläder - köper ni dem till ER SJÄLVA eller till barnet? Om bara en av föräldrarna säg.. HAR RÅD att köpa kläder; har inte barnet då rätt att alltid ha på sig favorittröjan/byxorna? Det växer ju ur dem iaf förr eller senare?
    Det är ju inte MAMMAN ni köper kläderna till, eller hon som har på sig dem. Det är ju barnet som förmodligen gillar kläderna så mycket att han/hon vill ha på sig dem hos mamma också.
  • nika

Kort svar - vi gör inte så. Det behövs inte. Det var ett tips som jag sett fungera till någon där det tydligen inte fungerar.

Om ena föräldern, här mamman, inte har råd att köpa kläder så borde hon iaf ha råd med sytråd och tvättmedel.

• Ellekan
    tea1982 skrev 2008-03-04 09:24:34 följande:
    Kort fråga bara - när ni köper kläder - köper ni dem till ER SJÄLVA eller till barnet? Om bara en av föräldrarna säg.. HAR RÅD att köpa kläder; har inte barnet då rätt att alltid ha på sig favorittröjan/byxorna? Det växer ju ur dem iaf förr eller senare? Det är ju inte MAMMAN ni köper kläderna till, eller hon som har på sig dem. Det är ju barnet som förmodligen gillar kläderna så mycket att han/hon vill ha på sig dem hos mamma också.
    Fast det finns tyvärr föräldrar som medvetet eller omedvetet sabbar samarbetet genom att snika åt sig hela fina kläder och alltid skicka med trasiga/för små kläder till den andra föräldern. Så har min bror fått ha det. Tonvis med kläder som han och mina föräldrar köpt har försvunnit hem till exet och aldrig kommit åter, inte heller på uttrycklig begäran!

Trist att köpa hela fina kläder till sitt barn och sen aldrig få se barnet i dem utan bara få paltor som man måste byta ut för att man inte vill att ens barn ska behöva gå klädda så. Trist och DYRT!
  • tea1982
    nika skrev 2008-03-04 21:07:32 följande:
    Kort svar - vi gör inte så. Det behövs inte. Det var ett tips som jag sett fungera till någon där det tydligen inte fungerar.Om ena föräldern, här mamman, inte har råd att köpa kläder så borde hon iaf ha råd med sytråd och tvättmedel.
    Det e sant, förvisso.. samtidigt kan man inte tvinga andra att fixa till sina barns söndriga kläder (det är inte olagligt att ha hål i tröjan eller en saknande knapp, eller fläckiga byxor) bara för att man själv är perfektionist. Jag tittar väldigt snett på alla som inte klär sina barn helt och rent för hemma hos oss är det mer eller mindre modeparad - men jag kan inte förutsätta att alla är precis likadana som jag i den aspekten. Många har stökigt hemma, det tar barnen inte heller skada av.
  • tea1982
    Ellekan skrev 2008-03-04 22:43:15 följande:
    Fast det finns tyvärr föräldrar som medvetet eller omedvetet sabbar samarbetet genom att snika åt sig hela fina kläder och alltid skicka med trasiga/för små kläder till den andra föräldern. Så har min bror fått ha det. Tonvis med kläder som han och mina föräldrar köpt har försvunnit hem till exet och aldrig kommit åter, inte heller på uttrycklig begäran! Trist att köpa hela fina kläder till sitt barn och sen aldrig få se barnet i dem utan bara få paltor som man måste byta ut för att man inte vill att ens barn ska behöva gå klädda så. Trist och DYRT!
    Ja, det är trist, och ja, det är dyrt.. men det är ju BARNET som har kläderna på sig (förhoppningsvis, nu talar jag inte om saboterande mammor som GÖMMER de fina kläderna)... att kläderna försvinner till exet betyder ju att ni tar på pojken dem, alltså vill han ha på sig dem. Alltså trivs han i kläderna. Som ni har köpt. Var glada för det istället! Jag håller med om att det är ett irritationsmoment, men allt går ju att prata om, varför ringer ni inte exet och säger "ursäkta, skulle vi kunna få tillbaka finbyxorna/den blåa tröjan, han ska till farmor i helgen och han e ju såå söt i den. Vi har ingen annan  tröja här just nu." Svårt..
  • Snossan
    tea1982 skrev 2008-03-04 09:24:34 följande:
    Kort fråga bara - när ni köper kläder - köper ni dem till ER SJÄLVA eller till barnet? Om bara en av föräldrarna säg.. HAR RÅD att köpa kläder; har inte barnet då rätt att alltid ha på sig favorittröjan/byxorna? Det växer ju ur dem iaf förr eller senare? Det är ju inte MAMMAN ni köper kläderna till, eller hon som har på sig dem. Det är ju barnet som förmodligen gillar kläderna så mycket att han/hon vill ha på sig dem hos mamma också.
    Om jag svarar för mig själv och inte för min vän så köper jag oftast kläder till mig "själv" när jag handlar kläder till mina barn. För mina barn  behöver inte märkes kläder för att hålla sig varma.

Nu är hon inte jätte fattig men hon bor i ett stort hus som kostar pengar så det är nog väldigt bra att pappan handlar kläder.
    Dom har även frågat mamman om dom ska stå för allt ansvar för inhandling av kläder och skor mm mot att han inte ger underhåll men det vill hon inte för hon behöver dom pengarna för att betala hus lån.
    tea1982 skrev 2008-03-05 08:31:11 följande:
    Det e sant, förvisso.. samtidigt kan man inte tvinga andra att fixa till sina barns söndriga kläder (det är inte olagligt att ha hål i tröjan eller en saknande knapp, eller fläckiga byxor) bara för att man själv är perfektionist. Jag tittar väldigt snett på alla som inte klär sina barn helt och rent för hemma hos oss är det mer eller mindre modeparad - men jag kan inte förutsätta att alla är precis likadana som jag i den aspekten. Många har stökigt hemma, det tar barnen inte heller skada av.
    Först säger du att flickan ska ha på sig "pappa kläder" även hos mamma för hon vill ha sina favvo kläder. Sedan säger du att det är ok(för andra inte dig själv) att hon har trasiga kläder för det är inte olagligt.
  • tea1982
    Snossan skrev 2008-03-05 09:35:37 följande:
    Först säger du att flickan ska ha på sig "pappa kläder" även hos mamma för hon vill ha sina favvo kläder. Sedan säger du att det är ok(för andra inte dig själv) att hon har trasiga kläder för det är inte olagligt.
    Nej, jag säger att det är ok att barnet väljer sina kläder själv, alltså att han/hon tar med sig finkläderna även till mamman. Sen antar jag att även de kläderna blir smutsiga om mamman klär honom/henne i "trasor" igen. Men det har hon ju all rätt i världen att göra. Hon tar väl inte med sig ALLA kläderna från pappa utan max ett set (byxa, tröja) i taget..?

jag förstår bara inte folk som ber om att få tillbaka favoritgrejerna. Min bonus´s mamma fick med sig favveklänningen en dag, jag bad bara att hon skulle lägga den i ryggan som flickan alltid har med sig för vi skulle på kalas i helgen. Hon var helt ok med det, för varför skulle hon inte vara det..? Kommunikation.
  • Snossan
    tea1982 skrev 2008-03-05 09:46:04 följande:
    Nej, jag säger att det är ok att barnet väljer sina kläder själv, alltså att han/hon tar med sig finkläderna även till mamman. Sen antar jag att även de kläderna blir smutsiga om mamman klär honom/henne i "trasor" igen. Men det har hon ju all rätt i världen att göra. Hon tar väl inte med sig ALLA kläderna från pappa utan max ett set (byxa, tröja) i taget..?jag förstår bara inte folk som ber om att få tillbaka favoritgrejerna. Min bonus´s mamma fick med sig favveklänningen en dag, jag bad bara att hon skulle lägga den i ryggan som flickan alltid har med sig för vi skulle på kalas i helgen. Hon var helt ok med det, för varför skulle hon inte vara det..? Kommunikation.
    Om du följt tråden så kanske du sett att det är just KOMMUNIKATIONEN som brister.

Hade jag haft min pojkar varannan vecka hos pappan hade jag inte accepterat att mina barn går i trasiga kläder fast dom är hos honom. Hade du det?

Olagligt kanske inte, men hon får pengar för att hålla sitt barn helt och rent och det brister hela tiden.
     Att vara så pass gammal som hon är och ha trasigt på sig kan få följder(spec i området hon bor i) mobbad tex. Finns ju även "vuxna" som du, som tittar snett.
  • tea1982
    Snossan skrev 2008-03-05 10:14:43 följande:
    Om du följt tråden så kanske du sett att det är just KOMMUNIKATIONEN som brister.Hade jag haft min pojkar varannan vecka hos pappan hade jag inte accepterat att mina barn går i trasiga kläder fast dom är hos honom. Hade du det?Olagligt kanske inte, men hon får pengar för att hålla sitt barn helt och rent och det brister hela tiden. Att vara så pass gammal som hon är och ha trasigt på sig kan få följder(spec i området hon bor i) mobbad tex. Finns ju även "vuxna" som du, som tittar snett.
    Om jag följt tråden korrekt (vilket jag har) så handlar det om en bitter "ny" mamma som inte vill släppa in exet i sitt hus. Så att kommunikationen brister, det kan jag lova. Det verkar som att hon absolut inte ens vill respektera faktum att biomamman är hennes bonus´s förälder.

Man kan inte styra vad den andre föräldern gör med barnen på sina veckor. Nej, jag hade föredragit att han går i hela kläder men har man delad vårdnad så kan/Bör man inte lägga sig så länge den andre föräldern inte gör något som barnen tar/kan ta skada av.

Pengar för att hålla sina barn rena? I bästa fall får hon 1273 kr eller vad det är. Och har hon varannan vecka får hon väl ingenting?

barn är barn oavsett om de har trasiga kläder eller inte men att de tar med sig kläderna från den andre föräldern ser jag i sådana fall som en fördel, för då utrustar man ju barnet med fler plagg.

Jag skulle föreslå, ÄNNU EN GÅNG, ett snack med mamman som klär sitt barn slafsigt om ni nu stör er på det, prata om att du ska köpa in ett lass plagg från HM och att istället för att ge henne underhåll ska du betala hälften. Sen kan ni ta det därifrån.
  • Snossan

Varför är min vän bitter?

Varför BÖR man inte lägga sig i??  Menar du att barn inte tar skada av mobbning.

Kläder som inhandlas kommer aldrig tillbaks hade det gjort det hade dom väl inte haft ett problem.

Om NI nu stör er på det?? Du tittar ju till och med snett på folk som gör det? Står du ovanför dina råd du ger andra. Tycker du pratar imot dig själv hela tiden.

Låter även som du sitter och försvarar något som inte behöver försvaras. Jag frågade om hon va tvungen att släppa in mamman och dom flesta tyckte ja. 

Så blev det med,hon öppnade dörren  för mamman. Sedan började jag prata med Niha hur det blev.

Pengar...det finns pengar som jag sa. Hon sitter i ett mångmiljon hus men prioriterar inte rätt.

• tea1982
    Snossan skrev 2008-03-05 10:57:45 följande:
    Varför är min vän bitter?Varför BÖR man inte lägga sig i??  Menar du att barn inte tar skada av mobbning.Kläder som inhandlas kommer aldrig tillbaks hade det gjort det hade dom väl inte haft ett problem.   Om NI nu stör er på det?? Du tittar ju till och med snett på folk som gör det? Står du ovanför dina råd du ger andra. Tycker du pratar imot dig själv hela tiden.Låter även som du sitter och försvarar något som inte behöver försvaras. Jag frågade om hon va tvungen att släppa in mamman och dom flesta tyckte ja. Så blev det med,hon öppnade dörren  för mamman. Sedan började jag prata med Niha hur det blev.Pengar...det finns pengar som jag sa. Hon sitter i ett mångmiljon hus men prioriterar inte rätt.  
    Varför? Varför vill man inte släppa in en kvinna som fött ens bonusdotter i sitt hus?? Därför.
    Klart barn tar skada av mobbning men de kan mobbas för precis vad som helst, det finns inget man som förälder kan göra i förväg. Att klä sitt barn i märkeskläder, att alltid ge det de senaste frisyrerna och leksakerna - visst, det kan hjälpa. Men det gör inte det.

Jag tittar snett eftersom JAG är perfektionist. Men jag är 26 år gammal och har rätt att vara det. Barn bryr sig inte om att andra barn har lite smutsiga kläder (jag minns inte hur gammal pojken var men i tioårsåldern? ALLA pojkar e smutsiga i den åldern, de klättrar, de skjuter smuts på varann, etc etc)

Hon kanske prioriterar rätt FÖR SIG OCH SIN FAMILJ. Man kan inte döma ut folk pga de inte klär sina barn tiptop fint. Man kan tycka att det är fula kläder, ja, men det gör varken barnet eller föräldern till en dålig person. Varför prioriterar vissa inte att hålla rent om de har värsta grymma kåkarna? Ikväll på 4:an kl 20.00 finns ett perfekt exempel på det - kommer barnet att mobbas för att föräldrarna är GRISAR? Och de har en lägenhet i innerstan (stockholm).

Man blir inte ytlig bara för att man har en dyr lägenhet/hus.
  • bizzy

jag skulle nog kunna bjussa po det, so mkt begärt är det ju inte, man for ju tänka po tjejen trots att mamman verkar lite halvknasig

• MonicaH

Så synd att inte vuxna kan diskutera utan att det blir en tjafsar tråd... Man ska väl lära sig att diskutera och kommunicera INNAN man lär ett barn...
    Man måste vara en förebild för att kunna bli en förebild!

• Ellekan
    tea1982 skrev 2008-03-05 08:33:35 följande:
    Ja, det är trist, och ja, det är dyrt.. men det är ju BARNET som har kläderna på sig (förhoppningsvis, nu talar jag inte om saboterande mammor som GÖMMER de fina kläderna)... att kläderna försvinner till exet betyder ju att ni tar på pojken dem, alltså vill han ha på sig dem. Alltså trivs han i kläderna. Som ni har köpt. Var glada för det istället! Jag håller med om att det är ett irritationsmoment, men allt går ju att prata om, varför ringer ni inte exet och säger "ursäkta, skulle vi kunna få tillbaka finbyxorna/den blåa tröjan, han ska till farmor i helgen och han e ju såå söt i den. Vi har ingen annan  tröja här just nu." Svårt..
    Jag vet ine om din kommentar riktade sig till mig. Jag tror inte att min brors ex är den som ska diskuteras här i och för sig. Det är dock lätt att utgå från att andra är ungefär lika fungerande som man själv vilket inte alltid är fallet. Visst har min bror, ringt, SMSat, mejlat etc etc om att få tillbaka kläderna, mina föräldrar också eftersom de köpt många av dem. Min mamma och bror resonerade just som du gör men fick till sist se sig överbevisade av den verklighet de lever i (med just det här exet för alla är olika). Inga kläder kom med tillbaka! Många har försvunnit spårlöst och barnen har inte haft de på sig under sina mammaveckor heller.

Nu när deras barn är större har det kommit fram att mamman slänger kläder hon inte vill tvätta. Sist min bror försökte få tillbaka strumpor skrek hon att det bara var vår löjliga familj som orkade hålla ordning på strumpor, hur fan skulle hon kunna hålla ordning på vilka som var våra hon hade ju över tjugo pra sa hon.... Där ungefär femton par var inhandlade av min bror och aldrig återlämnade... JA hon är sjuk. Men nuförtiden går barnen oftast tillbaka i "mammakläderna". Fast min bror vill ju inte att de ska ha för små och trasiga kläder så visst pågår fortfarande en ström av kläder från honom till henne.
  • tea1982
    Ellekan skrev 2008-03-05 13:59:47 följande:
    Jag vet ine om din kommentar riktade sig till mig. Jag tror inte att min brors ex är den som ska diskuteras här i och för sig. Det är dock lätt att utgå från att andra är ungefär lika fungerande som man själv vilket inte alltid är fallet. Visst har min bror, ringt, SMSat, mejlat etc etc om att få tillbaka kläderna, mina föräldrar också eftersom de köpt många av dem. Min mamma och bror resonerade just som du gör men fick till sist se sig överbevisade av den verklighet de lever i (med just det här exet för alla är olika). Inga kläder kom med tillbaka! Många har försvunnit spårlöst och barnen har inte haft de på sig under sina mammaveckor heller. Nu när deras barn är större har det kommit fram att mamman slänger kläder hon inte vill tvätta. Sist min bror försökte få tillbaka strumpor skrek hon att det bara var vår löjliga familj som orkade hålla ordning på strumpor, hur fan skulle hon kunna hålla ordning på vilka som var våra hon hade ju över tjugo pra sa hon.... Där ungefär femton par var inhandlade av min bror och aldrig återlämnade... JA hon är sjuk. Men nuförtiden går barnen oftast tillbaka i "mammakläderna". Fast min bror vill ju inte att de ska ha för små och trasiga kläder så visst pågår fortfarande en ström av kläder från honom till henne.
    Får hon underhåll av din bror?
  • Ellekan
    tea1982 skrev 2008-03-05 14:02:47 följande:
    Får hon underhåll av din bror?
    Nej de bor varannan vecka. Barnbidraget tar de hälften var.
  • nika
    tea1982 skrev 2008-03-05 08:31:11 följande:
    Det e sant, förvisso.. samtidigt kan man inte tvinga andra att fixa till sina barns söndriga kläder (det är inte olagligt att ha hål i tröjan eller en saknande knapp, eller fläckiga byxor) bara för att man själv är perfektionist.
    Nej, naturligtvis kan man inte tvinga den andre föräldern att förse ens barn med rena, hela kläder. Det är en samvetsfråga. Däremot kan man själv vilja ge barnet det utan att man är perfektionist. Om det man köper till barnet inte kommer det tillgodo den tiden det är hos en tycker jag det är befogat att strama åt och behålla kläder hemma för att det ska finnas något tills nästa gång barnet kommer.

Det är inte bara en kostnadsfråga utan det tar en del tid att köpa kläder. Dessutom är det opraktiskt när kläder och annat som behövs inte finns på plats när de behövs eftersom det kan hindra vad man har tänkt göra.

Vi köpte grovkänger till min sambos barn som försvann till mamman. Helt onödigt att de fanns där eftersom de inte behövdes där. Däremot var de nödvändiga för att barnen skulle kunna vara med ute här på landet. Nu kom kängerna tillbaka när vi bad om dem, men om mamman hade varit ett svart hål som saker försvinner in i för att aldrig mer ses, eller ännu värre som jag läste i en annan tråd såldes av mamman, skulle jag inte tveka att sätta snävare gränser.

Jag utgår från att ingen vill vara så ogenerös att man kategoriskt kör härsaker och därsaker utan att det är en nödvändig strategi när inget annat fungerar. Visst ska de vuxna prata, det är det bästa men det går inte heller att prata i all evighet om samma saker utan att komma någon vart. Till slut får man symtombehandla problem isf att sträva efter att komma till roten. Man måste ha ork över för ett vardagsliv. Med en bebis hemma är det kanske läge för TS vän att lägga sin energi där istället.
Svar på tråden Måste hon välkomna mamman?