• Smulu

Se men inte röra. Rör ej min bebis skylt.

Då har jag råkat ut för en av alla dessa TANTER som ska ner och peta på bebisar.

Så nu vill jag skaffa en skylt, hänge, märke där det klart och tydligt står att man inte får röra bebisen.

Med text stor nog så även TANTER kan läsa.

Nån som vet var man kan finna sådana.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-09 16:13
    Fråga först!!!
    Respektera sedan svaret!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-10 09:49
    Riktigt roligt att läsa allas åsikter.

Fortsätt gärna skriva, jag vill gärna veta vad som gör att ni som tycker annorlunda än mig tycker så.

Angående skylt: så tror jag att jag tillverkar en själv
    Fick lite ideer om hur man kan skriva

• Svar på tråden Se men inte röra. Rör ej min bebis skylt.
  • Ullegulle78
    unclaf skrev 2008-06-09 18:29:37 följande:
    Helt rätt. Tanter må ikke pilla på min bebis ty då gråtor hon hysteriskt av skräck. Tanter må pilla på sig själva om tanter måste pilla på nåt.
    Ahahaha! Skrattkramper!!
    Bästa inlägget i denna tråd!
    ..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Basses mamma

Förstår dig ts. Jag vill inte heller att folk ska ta på min son, då får de tycka vad de vill, men det står jag för! Nu är han iof extremprematur och extra infektionskänslig, men jag hade förmodligen tänkt lika om han varit fullgången. Om någon ska röra vid honom får de så fint tvätta händerna först! (För de som inte visste det så sker den största smittoöverföringen via händerna)

• Al Djazair

Har ni som inte vill att någon ska vidröra era barn någon gång reflekterat över att anledningen till att era barn är så nervösa och rädda för andra människor kanske beror just på att de har blivit så isolerade av er för omvärlden att de nu helt saknar kapacitet att knyta band till främlingar?

• Ullegulle78
    Al Djazair skrev 2008-06-09 22:01:40 följande:
    Har ni som inte vill att någon ska vidröra era barn någon gång reflekterat över att anledningen till att era barn är så nervösa och rädda för andra människor kanske beror just på att de har blivit så isolerade av er för omvärlden att de nu helt saknar kapacitet att knyta band till främlingar?
    Jag kan egentligen inte svara eftersom jag inte tillhör dem som "inte vill att någon ska vidröra era barn".
    Jag har inget problem med att folk vidrör mitt barn.
    Det som stör mig (som jag skrivit tidigare i denna tråd på minst ett ställe) är när främmande människor inte frågar först.
    Min dotter är nog typ världens mest sociala barn som nu själv söker kontakt med människor (både främmande, vaga bekanta och vänner samt familj/släkt) så jag oroar mig inte för att hon ska bli "nervös och rädd för andra människor" eller för att hon ska "sakna kapacitet att knyta band till främlingar".
    Som jag skrivit tidigare: Jag tycker det är ohyfsat att klappa på andras barn (främmande barn, vänner och släkt har man ju tex. redan "godkänt" eller vad man ska kalla det..) utan att fråga föräldern.
    Detta betyder inte att jag isolerar mitt barn eller att jag har bacillskräck (hahaha! Som mina vänner sulle skratta om de läste dessa antaganden! ) Ej heller betyder det att jag undviker all kontakt med främmande människor när det gäller min dotter.
    *Om någon frågar så får de oftast (om de ser sunda ut) klappa henne.
    *Om någon inte frågar utan klappar ändå så låter jag oftast det passera.
    *Om de som inte frågat utan bara klappat inte nöjer sig med en liten klapp så brukar jag gå därifrån
    *Om de som klappar utan att fråga är påträngande och jag märker att det skrämmer min dotter så ber jag dem artigt att sluta.
    Fridens Liljor!
    ..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Michisen
    Varför vill man att barnen ska knyta band till främlingar?
    Under deras fortsatta uppväxt vill åtminstone inte jag att de lär sig att det är okej att lita på vem som helst som kommer fram och vill krama dem...
    Men det är kanske bara jag?

Nåja, för att skriva vad jag själv tycker kring hela debatten - de som vill att totala främlingar ska gulla med deras barn - låt dem göra det!

De som inte vill det - låt dem inte göra det!

Svårare än så behöver det väl inte vara egentligen?
    Tycker att det är rätt uppenbart att det här är en sån fråga där det inte finns något som är rätt eller fel för precis alla - det är trots allt så att så länge barnen är spädbarn så är det föräldrarna som bestämmer.

Vi har väl svarat på TS fråga om var man kan få tag på ett tydligt hänge?
    Själv ska jag nog ta och laminera en egen skylt och sätta dit med säkerhetsnål på vagnen - och på min skylt ska det stå: "Rör du så dör du!" och sen en

Det borde vara tydligt nog för att åskådliggöra just hur jag känner inför att totala främlingar ska peta på just mitt barn - ni som gillar det kanske kan ha en skylt där det står hur ni vill ha det?
    Typ: "Klappa gärna barnet!" eller nåt sånt?
  • unclaf

men lägg av...ha ha ha...så eftersom jag pga läkares inrådan då årets ytterst intensiva rs-säsong INTE lät folk "tafsa" på min bebis så kommer hon bli en folkskygg sociopat...ha ha...

ska mitt barn "knyta band" tll främlingar så måste det väl för f-n va på mitt barn o mina villkor!

el tycker du jag ska utsätta henne för folks närgångna ömhet i tid o otid bara för att "härda" henne? nevermind att hon skriker o gråter av skräck när folk tafsar...

jag låter andra hantera henne vid tillfällen jag anser lämpliga, inte när berit 57 får ett anfall av goslängtan
  • Dancia

Smulu, jag håller helt och hållet med dig. Man vill ju inte att en vilt främmande människa ska komma och pilla på våra bebisar när de kan bära på vilken sjukdom som helst. De kanske inte själva tänker på att de precis varit förkylda eller magsjuka eller likn. Och det är verkligen inte kul för oss föräldrar när våra barn blir sjuka.

• Sture05

men oftast o nu säger jag inte alltid utan oftast är just "gamlingar" väldigt noga med hygien innan de petar på bebisar. Så ni som är rädda för "petande tanter" (vilket väl inte kan vara allt för vanligt?!) tänk på det! förmodligen dyker inte en tant på din bebis med vetskap om att hon inte tvättat sina händer o troligen inte om hon skulle vara sjuk.

Mina små hjärtan Isak 050730 Lilly 070917
  • unclaf
    Sture05 skrev 2008-06-09 22:49:44 följande:
    men oftast o nu säger jag inte alltid utan oftast är just "gamlingar" väldigt noga med hygien innan de petar på bebisar. Så ni som är rädda för "petande tanter" (vilket väl inte kan vara allt för vanligt?!) tänk på det! förmodligen dyker inte en tant på din bebis med vetskap om att hon inte tvättat sina händer o troligen inte om hon skulle vara sjuk.
    jo det gör de visst...dessutom smittar förkylningar som mest innan de uptäcks (samt då de e "op topp") så tantskrället vet väl inyte om att hon e sjuk

dessutom går jag inte fram till tanter o pillar på dem även om jag tycker de ser gulliga ut i krulligt hår o basker...
  • Sture05
    det där lät gulligt så jag va tvungen att le lite.

Har du förvisso rätt i, att förkylningar smittar som värst innan de upptäcks.
    Har du fler barn? för när man har storasyskon som går på förskolan får man ju helt enkelt lägga ner det där tänket.
    Då får man räkna med sjukdomar i princip från den dagen man är hemkommen från bb.
    unclaf skrev 2008-06-09 22:55:22 följande:
    jo det gör de visst...dessutom smittar förkylningar som mest innan de uptäcks (samt då de e "op topp") så tantskrället vet väl inyte om att hon e sjukdessutom går jag inte fram till tanter o pillar på dem även om jag tycker de ser gulliga ut i krulligt hår o basker...
    Mina små hjärtan Isak 050730 Lilly 070917
  • unclaf
    Sture05 skrev 2008-06-09 23:12:50 följande:
    det där lät gulligt så jag va tvungen att le lite.Har du förvisso rätt i, att förkylningar smittar som värst innan de upptäcks.Har du fler barn? för när man har storasyskon som går på förskolan får man ju helt enkelt lägga ner det där tänket.Då får man räkna med sjukdomar i princip från den dagen man är hemkommen från bb.
    nej, inga fler barn. O visst har du helt rätt i att med syskon kommer man inte undan bacillerna hur man än försöker. Min syrras bebis blev smittad av Rs via storasyrran som går på dagis o har fått spendera nästan tre ev sna nyfödd-veckor på sjukhus med syrgas, sondmatning osv denna hösten.

att ett syskon pillar o grejar kan man knappt undvika alls, men att vuxna människor ska fram o greja..

som jag skrev innan: nu när Rs-säsongen e "cool" så e inte bacillerna största problemet, utan det faktum att min bebis inte vill att främmande människor ska handha henne om det inte e under väldigt lugna omständigheter där jag el pappan står så att hon ser oss hela tiden osv... Hon böir fullständigt panikslagen. Det knäppaste e att när folk märker hur ledsen hon blir, så blir de ÄNNU mer påflugna! Ska bära bebis på alla håll o kanter, vyssa (stavn?) o greja...men hon skriker i skräck o panik...
  • lunkentuss

Ts, jag håller med. RÖR INTE mitt barn med dina äckliga händer! Och även om det inte är nån fara så är det prinsipen. Otroligt respektlöst att bara dyka ner i vagnen. FRÅGA först är ju inet så svårt. Som om det skulle vara lika okej då att gå fram till nån tioåring och kramas.. Skulle inte tro det..

• Sandra och Frippe

kanske, men tanter eller andra beundrare kan man ju hålla på avstånd.

Sture05 skrev 2008-06-09 23:12:50 följande:
    det där lät gulligt så jag va tvungen att le lite.Har du förvisso rätt i, att förkylningar smittar som värst innan de upptäcks.Har du fler barn? för när man har storasyskon som går på förskolan får man ju helt enkelt lägga ner det där tänket.Då får man räkna med sjukdomar i princip från den dagen man är hemkommen från bb.
  • Songs from the wood

Håller med TS. Folk tror att barn är någon slags allmän tillhörighet. De tror att de kan ta på andras barn hur mycket som helst samt ha åsikter om andras barn. Är så trött på det.

• Smulu

På vilket vis gör en klapp från en vilt främmande dam inne på Nordstan att Frida får lättare att knyta band till främlingar i framtiden?
  • Songs from the wood
    Svar på #114
    Jag undrar detsamma!!!!!
  • Kluvenflicka

Vill oxå ha en sådan skylt..Härom dagen träffade jag på en tant som jag vet vem är och har pratat med men inte känner speciellt..Hon frågade hur det var med den lilla osv..Sen STOPPAR HON SITT FINGER I LILLANS MUN O FRÅGAR OM HON FÅTT TÄNDER ÄNNU!!!.Det tyckte jag var äckligt och ohygieniskt..Trodde att jag skulle slå till tanten så arg jag blev..(Nu är jag en snäll o lugn person som inte slåss så det gjorde jag givetvis inte..-ler-)

• unclaf
    Kluvenflicka skrev 2008-06-10 17:54:00 följande:
    Vill oxå ha en sådan skylt..Härom dagen träffade jag på en tant som jag vet vem är och har pratat med men inte känner speciellt..Hon frågade hur det var med den lilla osv..Sen STOPPAR HON SITT FINGER I LILLANS MUN O FRÅGAR OM HON FÅTT TÄNDER ÄNNU!!!.Det tyckte jag var äckligt och ohygieniskt..Trodde att jag skulle slå till tanten så arg jag blev..(Nu är jag en snäll o lugn person som inte slåss så det gjorde jag givetvis inte..-ler-)
    Fy vad äcklig! Stoppade du in dina fingrar i tanten mun då för o kolla om hon hade sina tänder kvar?
  • mammamia72

Hej, jag tycker du reagerar helt sunt. Det hör väl till allmänt hyfs att fråga först innan man rör vid någon annans bebis! Särskilt om det är okända... Och alla vill alltid hålla i deras händer! Som de sedan stoppar i munnen... hu. Ett sött "rör mig ej"-hjärta i tyg är väl passande? Tycker f.ö. att ett hjärta i vagnen ser ganska gulligt ut.

Svar på tråden Se men inte röra. Rör ej min bebis skylt.