Al Djazair skrev 2008-06-09 22:01:40 följande:
Har ni som inte vill att någon ska vidröra era barn någon gång reflekterat över att anledningen till att era barn är så nervösa och rädda för andra människor kanske beror just på att de har blivit så isolerade av er för omvärlden att de nu helt saknar kapacitet att knyta band till främlingar?
Jag kan egentligen inte svara eftersom jag inte tillhör dem som "inte vill att någon ska vidröra era barn".
Jag har inget problem med att folk vidrör mitt barn.
Det som stör mig (som jag skrivit tidigare i denna tråd på minst ett ställe) är när främmande människor
inte frågar först.
Min dotter är nog typ världens mest sociala barn som nu själv söker kontakt med människor (både främmande, vaga bekanta och vänner samt familj/släkt) så jag oroar mig inte för att hon ska bli "nervös och rädd för andra människor" eller för att hon ska "sakna kapacitet att knyta band till främlingar".
Som jag skrivit tidigare: Jag tycker det är ohyfsat att klappa på andras barn (främmande barn, vänner och släkt har man ju tex. redan "godkänt" eller vad man ska kalla det..) utan att fråga föräldern.
Detta betyder inte att jag isolerar mitt barn eller att jag har bacillskräck (hahaha! Som mina vänner sulle skratta om de läste dessa antaganden!

) Ej heller betyder det att jag undviker all kontakt med främmande människor när det gäller min dotter.
*Om någon frågar så får de oftast (om de ser sunda ut) klappa henne.
*Om någon inte frågar utan klappar ändå så låter jag oftast det passera.
*Om de som inte frågat utan bara klappat inte nöjer sig med en liten klapp så brukar jag gå därifrån
*Om de som klappar utan att fråga är påträngande och jag märker att det skrämmer min dotter så ber jag dem artigt att sluta.
Fridens Liljor!