• SomeOone

Varför blir unga föräldrar kritiserade??

Jag är en ung mamma fick min son när jag var 16 år !
    Nu är han 2 år och jag tycker det går jätte bra ..
    Har fått ganska mkt påståenden och kritik från äldre mammor att det är fel att skaffa barn så tidigt och att man själv är ett barn och att vi unga mammor inte kan nått om barn O.S.V. Men jag fattar inte varför kritisera har ni inget eget liv och egna barn att ta hand om ? Vi unga mammor och pappor är väl för F*n lika mycket värda som ni Gammla/äldre

Ta det här på ilket sätt ni vill men jag tycker nog att det skulle vara trevligt att se mina barn barn växa upp ..
    Så att man inte är för gammal och inte hinner uppleva det :)

Undrar bara varför ni kritiserar oss unga föräldrar?

Mamma och Pappa är ingen ålder
    utan något man är och kommer alltid att vara ..

Man växer in i rollen !!!
    /////
    Ung mamma som inte orkar ta mer kritik från
    dom som tror att unga föräldrar inte kan ta hand om sina barn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 16:59
    Har själv inga särskilda fördomar om unga/äldre mammor ! Alla är ju ändå lika mycket värda

• Svar på tråden Varför blir unga föräldrar kritiserade??
  • SomeOone
    Mia90a skrev 2008-08-13 16:26:16 följande:
    Det är ingen skillnad i att vara ung eller FÖR ung, En mamma är som sagt ingen ålder. Det finns äldre som knappt kan ta hand om sina barn men ändå har orken att lägga näsan i blöt när så väl unga föräldrar faktiskt kan och har styrkan att ta hand om ett barn. Lika väl gammal som ung. Dagens bild i samhället är inte som den var för 20 år sedan. Men det finns vi människor som fortfarande lever kvar där, och många ser detta som ett problem. Som sagt så finns det fel och brister i allt. Så varför inte i unga föräldrar också ? . Jag är iaf 17 och bor tillsammans med min sambo på 20 år vi väntar tillökning i Februari
    Så sant så Bra skrivet
  • Jazmina

Måste bara fråga. Ni unga som stött på mycket kritik, har denna kritik endast kommit från äldre personer eller också från jämn gammla?

UngMor skrev 2008-08-12 20:10:23 följande:
    Många har tyckt att jag har varit naiv, omogen och ointelligent för att jag har skaffat barn i tidig ålder, många fäller kommentarer, många tittar snett på en, och då pratar jag inte bara om äldre utan även om yngre människor, men är det inte mer ointelligent att döma nån man inte känner?
  • UngMor

För min del har det väl kommit från båda hållen, men de yngre har varit lite mer diskreta, pratat bakom ryggen på en osv, de äldre har varit mera rättfram som tex fälla kommentarer osv...tror egentligen att de äldre oftast menar väl,men att dom vill bevisa sig vara mycket klokare pga att de är äldre, tror att vissa kan ha svårt att förstå att det ibland kan misstolkas och såra...

• Jazmina

Jag sj var 20 när jag fick min son så jag är väl inte så ung och har heller inte stött på kritik. men har en vännina som fick sin son när hon var 17 och har upplevt att det är yngre som ständigt pekar, pratar bakom ryggen osv. och inte alls de som är äldre som ts och flera andra upplevt. Så det var därför jag undrade.

Tror också att de flesta äldre menar väl, men hur tror man egentligen att det ska uppfattas om man kritiserar någon, speciellt då det är någon man inte känner. Men sen finns det ju även mååånga unga (och äldre med för den delen) som verkligen inte borde ha barn. Men ingen har ju rätt att bestämma vem som borde/inte borde vara förälder.

UngMor skrev 2008-08-13 23:59:41 följande:
    För min del har det väl kommit från båda hållen, men de yngre har varit lite mer diskreta, pratat bakom ryggen på en osv, de äldre har varit mera rättfram som tex fälla kommentarer osv...tror egentligen att de äldre oftast menar väl,men att dom vill bevisa sig vara mycket klokare pga att de är äldre, tror att vissa kan ha svårt att förstå att det ibland kan misstolkas och såra...
  • UngMor

Jag antar att man tar mer illa upp om det är äldre som kritiserar, ok att 14 åringar pekar på en på stan eller ja folk i ens egna ålder för de saknar kanske kunskapen eller ja har överhuvudtaget lättare att dömma folk, men andra äldre mammor med egna barn, man tycker ju att de borde veta liiite bättre iaf än att dömma någon de inte känner.

Det som sårar mig mest är att vissa måste få mig att känna mig misslyckad på något sätt, bara för att de har förväntat sig att jag ska misslyckas och att jag ständigt måste bevisa att jag älskar mitt barn, att jag gör vadsomhelst och att jag verkligen tar hand om mitt barn som vilken bra mamma som helst...

• Jazmina

Folk hittar alltid något att klaga över, är det inte ålder så är det något annat. Men det finns som sagt många unga som gör ett uruselt jobb som föräldrar och som ger resten ett dåligt rykte tyvärr. Men det är absolut inte rättvist att du eller andra som tar br hand om sina barn ska behöva lida pga det. Och en främling kan inte veta ett skit om hur du är som mamma, förstår inte hur man kan ta sej frihet att kritisera någon så.

UngMor skrev 2008-08-14 00:11:03 följande:
    Jag antar att man tar mer illa upp om det är äldre som kritiserar, ok att 14 åringar pekar på en på stan eller ja folk i ens egna ålder för de saknar kanske kunskapen eller ja har överhuvudtaget lättare att dömma folk, men andra äldre mammor med egna barn, man tycker ju att de borde veta liiite bättre iaf än att dömma någon de inte känner.Det som sårar mig mest är att vissa måste få mig att känna mig misslyckad på något sätt, bara för att de har förväntat sig att jag ska misslyckas och att jag ständigt måste bevisa att jag älskar mitt barn, att jag gör vadsomhelst och att jag verkligen tar hand om mitt barn som vilken bra mamma som helst...
  • UngMor

helt ärligt så blev jag riktigt chockad över hur otrevliga människor kan vara när jag vaar gravid och nu när jag har fått barn:S

Tyvärr så tror jag att det är just dom som är sämre på att ta hand om sina barn att det är dem som syns mest också, det var iaf därifrån jag fick mina fördommar ifrån(innan jag själv blev gravid) en skev bild av unga föräldrar. Men det finns ju samtidigt äldre också som är dåliga på att ta hand om sina barn och de blir inte alls lika hårt kritiserade som unga vilket jag tycker är orättvist, är man ung och inte riktigt fixar det med barn borde man ju stötta istället för att trycka ner...det gäller ju iofs ung som gammal mamma...:)

• Jazmina

Absolut. Ingen gör bättre ifrån sej för att blir kritiserad.

UngMor skrev 2008-08-14 00:23:48 följande:
    helt ärligt så blev jag riktigt chockad över hur otrevliga människor kan vara när jag vaar gravid och nu när jag har fått barn:STyvärr så tror jag att det är just dom som är sämre på att ta hand om sina barn att det är dem som syns mest också, det var iaf därifrån jag fick mina fördommar ifrån(innan jag själv blev gravid) en skev bild av unga föräldrar. Men det finns ju samtidigt äldre också som är dåliga på att ta hand om sina barn och de blir inte alls lika hårt kritiserade som unga vilket jag tycker är orättvist, är man ung och inte riktigt fixar det med barn borde man ju stötta istället för att trycka ner...det gäller ju iofs ung som gammal mamma...:)
  • Twinkiie

You go girl =) Sj har jag slutat ens bry och irritera mig vidare på såna som inte har nåt mer än spån och en allt för god självbild mellan örona.. =) Men kul att läsa, för så rätt e de!

Och visst även om jag kan anse att jag är en bättre förälder än vissa x| , så har jag vett nog att hålla snattran om det (okej inte nu hehe).. men de handlar ju om vissa fall, asså spec personer, inte om vilken ålder de är i, kan ju inte dra alla över en kant. OAVSETT ÅLDER..

Tjingeling =)

• SomeOone
    Ellinor84 skrev 2008-08-12 09:02:38 följande:
    Håller med dig om att man inte är en sämre mamma bara för att man är ung.. Men jag tycker inte man ska sträva eftr att få barn innan man är vuxen. Men händer det så händer det... Min brors sambo hann precis fylla 17 år när dom fick första barnet, 18 när dom fick andra, och hon är en av dom bästa mammor jag kan tänka mig =)
    Haha jag är också ungtvåbarnsmamma när jag är 18 . Och känner mig som en bra mamma
  • Malin03

Man ska absolut inte lyssna på allt sånt skit! huvudsaken är att du själv vet att du är en bra mamma och tar hand om ditt/dina barn, sen kan andra säga vad dom vill! Va 20 år när jag fick min dotter och de är många som tittar på en med en blick som säger "näemn gud så ung, stackars henne, hur kan hon skaffa barn så ung hon har ju hela livet på sig" men jag bryr mig inte om de utan dom får titta hur mkt dom vill, jag är stolt över min dotter o visar mer än gärna upp henne för hela världen! Stå på er!

• UngMor

Mitt "misstag" är min stolthet, lycka och det bästa jag nånsin har gjort:D

• Suzisuze

Jag vet inte på vilket sätt "unga" mammor blir kritiserade, men om det handlar om siffror så som ålder så tycker jag att om man inte ör myndig, får varken köra bil eller gå och ahndla på systemet, skaffa kreditkort och köpa hus eller ens gifta sig , alltså under 18-20 år , då är man ju inte i rätt fas att skaffa barn.
    Livet följer sin gång, om man inte låter 14 åringar avra barn och ha en skön tonårstid då är det jävligt sorgligt. Många barn i andra länder har det så.
    För landets utveckling , på alla sätt, inte minst ekonomiskt så anser de flesta med mig att en utbildning- gymnasie och eventuellt eftergymnasial , är att föredra innan man sedan ska bli försörjningsskyldig. Staten tvingas att bekosta de barn som föda av unga föräldrar i form av bostadsbidrag, ibland även socialabidrag. Att mätta sina barn med eget förtjänade pengar är en sann glädje och ungdomar ska gå på disco och ha det kul, inte föda barn

Jag hoppas iaf att mina barn tar tillvara tonårstiden, ungdomstiden. Mormor blir jag gärna men helst som pensionär

• Suzisuze

och jag är trött och klampar runt på tangentbordet med mkt trötta och tunga fingrar ... ursäkta alla stavfelen!

• UngMor

Vad innebär i "rätt fas för att skaffa barn"? Personligen tycker jag inte att åldern säger så mycket om vilken fas man är i, känner 40 åringar som beter sig mer omoget än vad jag gör och det finns 15 som beter sig väldigt moget. Jag tror att de flesta växer in i mammarollen och mognar ganska mycket under graviditen. En annan sak är ju att samhället syn på familj har förändrats, förut skaffade man barn i ganska tidig ålder nuförtiden ligger den runt 30-35 och jag antar att dåtidens mammor klarade det lika bra som nutiden unga mammor.

Nu var jag 18 när jag blev gravid och jag tycker inte att jag missar så mycket mer än vad mina jämnåriga vänenr gör, trodde faktist att jag skulle göra det, men jag kan i stort sett göra allt som jag gjorde innan jag fick barn, va ute nån kväll, träffa vänner, dansa och ha massvis med tid till min lille.

"Staten tvingas att bekosta de barn som föda av unga föräldrar i form av bostadsbidrag, ibland även socialabidrag."

Det är ju inte bara unga föräldrar som får bostadsbidrag och socbidrag, det finns hur många äldre mammor som helst som får det. Man kan få det fastän man inte ens är förälder så jag förstår egentligen inte hur det hört hit då det inte alls är förknippat med unga föräldrar. Jag tror inte att staten skulle bekosta såå jättemycket mer på unga föräldrar...

Kan tillägga att jag tror att det finns en ganska varierad definition av tonårstid, men var hemsk! bestod mestadels till att dricka och strula runt, jag är mer än glad för att jag istället valde att växa upp, mogna, få lite nya perspektiv, bilda familj och liksom ta dte lungt för det tvingade mig mer eller mindre att bli lite mer ansvarsfull.

Svar på tråden Varför blir unga föräldrar kritiserade??