• bocabo

Norgetråden del 3

Dax för en ny tråd.
    För alla som bor/har bott/ska flytta, eller har någon annan anknytning till Norge

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-12 16:11
    Här är vi som hänger i tråden:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 8 månader
    Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 12:02
    Uppdaterad lista:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 9 månader
    Janiem, Trondheim. 3 barn: Liam 6år, Isak 4 år och Mona 7 månader
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

• Svar på tråden Norgetråden del 3
  • Kaxmaja
    missmoneypenny skrev 2010-01-21 19:49:50 följande:
    nån som vet om BF beräknas på olika sätt i Norge och i Sverige? Har beräknat från sista mens i FL kalender, och fick BF 8 september, men när bm beräknade från sista mens idag sa hon 12e. Spelar ju inte så stor roll, men mer nyfiken på vad detta beror på och om nån vet vad som stämmer bäs?
    Det är ingen skilland från Sverige till Norge vad jag märkt. Däremot räknar olika JM/BM lite småolika.
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ www.grodfamiljen.se ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • missmoneypenny

Det konstiga var att när jag var inne på barnimagen.no och räknade ut där så fick jag också den 12e, så måste vara nån skillnad mellan beräkningen på FL och på barnimagen

• Jaz1
    nån som vet om BF beräknas på olika sätt i Norge och i Sverige? Har beräknat från sista mens i FL kalender, och fick BF 8 september, men när bm beräknade från sista mens idag sa hon 12e. Spelar ju inte så stor roll, men mer nyfiken på vad detta beror på och om nån vet vad som stämmer bäs?
    Ja, jag har hört det någonstans, att de räknar olika alltså. Tror det var någon i denna tråd som skrivit det i sin presentation, Bf enl svensk metod och Bf enligt norsk metod. Mer än så vet jag inte, men kanske någon annan här vet?
  • Janiem

Tillväxtkurvan är då annorlunda. Norska kurvan visar att norskar är längre i allmänhet. Våran dotter är under nedersta kurvan och för liten här, men fortfarande "normal" i Sverige. På helsestationen tog de kopior av våra kopierade kurvor från Sverige och visade runt bland personalen. Tydligen visste inte de heller, och tyckte det var intressant

• Kaxmaja
    Janiem skrev 2010-01-22 06:56:20 följande:
    Tillväxtkurvan är då annorlunda. Norska kurvan visar att norskar är längre i allmänhet. Våran dotter är under nedersta kurvan och för liten här, men fortfarande "normal" i Sverige. På helsestationen tog de kopior av våra kopierade kurvor från Sverige och visade runt bland personalen. Tydligen visste inte de heller, och tyckte det var intressant
    Oj då är min son super lång då För han ligger över översta norska haha
  • kristina78

Hej missmoneypenny!

De räknar olika på två sätt, dels:

I Sverige är man gravid i 280 dagar, alltså exakt 40 veckor. I Norge är man gravid i 282 dagar. I Sverige är man i vecka 29 (tex) från det att man passerat 28veckor+0dagar, dvs man är då i den 29 veckan. I Norge säger man att man är i vecka 28 tills dess att 28 veckor och 6 dagar har gått, då går man i v29 (vilket alltså är v30 i Sverige). Felet du fick verkar iofs lite knepigt, hon borde fått den 10e! Hmm...

Kristina
  • bocabo
    kristina78 skrev 2010-01-22 15:48:08 följande:
    Hej missmoneypenny!De räknar olika på två sätt, dels: I Sverige är man gravid i 280 dagar, alltså exakt 40 veckor. I Norge är man gravid i 282 dagar. I Sverige är man i vecka 29 (tex) från det att man passerat 28veckor+0dagar, dvs man är då i den 29 veckan. I Norge säger man att man är i vecka 28 tills dess att 28 veckor och 6 dagar har gått, då går man i v29 (vilket alltså är v30 i Sverige). Felet du fick verkar iofs lite knepigt, hon borde fått den 10e! Hmm... Kristina
    Tack för info! Även om det inte berörde mig.

Men undrade ibland när man kollade gravid sidor varför det stod att man var 1 vecka mer än vad man var på de svenska sidorna.

Hoppas allt är bra med er andra!
  • bocabo
    Jaz1 skrev 2010-01-15 15:50:42 följande:
    ARGHH! Fick tillbaka alla papper från Skatteetaten där de för det första skrev att det saknades uppgifter för ett av våra barn, men uppgifter om alla tre barna står ju på samma papper... Sedan så stod det att alla måste ha pass, men eftersom jag ringt och frågat om det tidigare så blev jag arg och ringde upp dem igen. Hon jag pratade med visste inte riktigt men kollade upp det med flera personer och alla måste ha pass. Jag förklarade att de tidigare sagt att det inte var så, och att det inte var så viktigt med nordiska medborgare och att våra barn dessutom är norska medborgare. Men nej minsann det räcker inte, och så fick jag den fina kommentaren om att "jeg skönner ikke hvordan noen trur att de kan komme in i landet vårres uten pass, det er like för alle invandrere". Då blev jag inte så sugen på att diskutera saken mer med henne... Att skaffa norskt pass kan tydligen ta ganska lång tid (eftersom de inte har norska personnummer än ;)). Så det blir nog till att åka till Östersund som är närmast för oss och skaffa svenska pass istället. Är så irriterande när man får olika besked hela tiden. Var bara tvungen att skriva av mig lite.
    Uscha! Ja det känner man igen! Nästan att man vill säga välkommen till Norge! (tyvärr)

Nav har tappat bort mina papper, på födselspengar de har handlings tid på 3 månader numera, de har sagt olika saker på 2 olika kontor ! Och på Skatteetaten så trodde en inkompetent kvinna att mitt inflyttnings datum var mitt mobil nummer.
    Och påstod även att vi var tvugna att visa pass ,när vi visste att det räckte med svensk körkort. Vi hade redan norska personnr. Andra gången vi åkte dit, skällde vi ut dom (då hade vi passen) och då ringde do för att kontrollera och se där, det hade visst räckt med körkort...
    Jag kan nog skriva en hel lista om dom.

Hoppas det löser sig för dig! Vet precis hur det är! 
  • LillaLindan

Hej,

är det nån av er som fått føräldrapenning med d-nummer? Både jag och min sambo jobbar i norge men bor i sverige så vi veckopendlar mån-tors.
    Kan man som i sverige bestämma att man bara tar ut føräldrapenning før ex 3 dagar i veckan så man kan vara hemma längre? På nav står det: 46 uker med full stønad eller 56 uker med 80 prosent av full stønad. Men jag tänkte om nån av er gjort på nåt annat sätt?

• bocabo
    LillaLindan skrev 2010-01-27 18:01:45 följande:
    Hej,är det nån av er som fått føräldrapenning med d-nummer? Både jag och min sambo jobbar i norge men bor i sverige så vi veckopendlar mån-tors.Kan man som i sverige bestämma att man bara tar ut føräldrapenning før ex 3 dagar i veckan så man kan vara hemma längre? På nav står det: 46 uker med full stønad eller 56 uker med 80 prosent av full stønad. Men jag tänkte om nån av er gjort på nåt annat sätt?
    Tyvärr är det de 2 alternativen att välja på.

Har tyvärr ingen erfarenhet av D-nummer, men kanske någon annan här har det
  • Kaxmaja
    bocabo skrev 2010-01-27 19:52:15 följande:
    Tyvärr är det de 2 alternativen att välja på. Har tyvärr ingen erfarenhet av D-nummer, men kanske någon annan här har det
    Nja man kan hålla på med tidskonto oxå. men det är tydligen super krångligt
  • bocabo
    Kaxmaja skrev 2010-01-28 07:35:59 följande:
    Nja man kan hålla på med tidskonto oxå. men det är tydligen super krångligt
    Det var nåt nytt för mig. Vad betyder det? Att man kan bestämma själv?
    Man får så  dålig info av Nav. Men om det innebär mer jobb för dom oxå så är det väl därför man inte blir informerad om detta.
  • Kaxmaja
    bocabo skrev 2010-01-28 10:19:01 följande:
    Det var nåt nytt för mig. Vad betyder det? Att man kan bestämma själv? Man får så  dålig info av Nav. Men om det innebär mer jobb för dom oxå så är det väl därför man inte blir informerad om detta.
    Jag vet inte riktigt hur det går till. Vet bara att alla säger att man då kan göra lite likande som i Sverige men att det är MYCKE krångligar. Tror faktiskt ingen vet riktigt hur det går till hahaha
  • bocabo
    Kaxmaja skrev 2010-01-28 10:28:11 följande:
    Jag vet inte riktigt hur det går till. Vet bara att alla säger att man då kan göra lite likande som i Sverige men att det är MYCKE krångligar. Tror faktiskt ingen vet riktigt hur det går till hahaha

Men lite synd är det, om det är någon som behöver just det krångliga alternativet så går dom miste om det.
  • Kaxmaja
    bocabo skrev 2010-01-28 14:29:16 följande:
    Men lite synd är det, om det är någon som behöver just det krångliga alternativet så går dom miste om det.
    Ja jag hade gärna kunnat tänkt mig att dra ut på det hela längre men som sagt man får ingen info (typiskt Norge) och det är super krångligt (hmm typiskt Norge IGEN)
  • bocabo
    Kaxmaja skrev 2010-01-28 14:31:19 följande:
    Ja jag hade gärna kunnat tänkt mig att dra ut på det hela längre men som sagt man får ingen info (typiskt Norge) och det är super krångligt (hmm typiskt Norge IGEN)
    kan inte annat än jag hade oxå velat dra ut på det, men trodde inte det var möjligt. Nu är min ledighet slut.

Nästa gång jag ska till Nav ska jag fråga och säkert sätta griller i huvudet på dom. Vi är nog redan tillräckligt krångliga för vi jobbar säsong och byter arbetsgivare 2 ggr / år. = mer pappers och tanke arbete

Håller med typiskt Norge
  • Kaxmaja
    bocabo skrev 2010-01-28 14:38:46 följande:
    kan inte annat än jag hade oxå velat dra ut på det, men trodde inte det var möjligt. Nu är min ledighet slut. Nästa gång jag ska till Nav ska jag fråga och säkert sätta griller i huvudet på dom. Vi är nog redan tillräckligt krångliga för vi jobbar säsong och byter arbetsgivare 2 ggr / år. = mer pappers och tanke arbete Håller med typiskt Norge
    jag har förlängt båda mina permitioner genom att ta ut min ferie i december. Då blir mina 25 ferie dagar 6 veckor istället för 5. och under tidan jag har ferie så pausas permen. Vips så var den 6 veckor längre. Bättre än inget iallafall
  • bocabo
    Kaxmaja skrev 2010-01-28 14:46:01 följande:
    jag har förlängt båda mina permitioner genom att ta ut min ferie i december. Då blir mina 25 ferie dagar 6 veckor istället för 5. och under tidan jag har ferie så pausas permen. Vips så var den 6 veckor längre. Bättre än inget iallafall
    Smart! Ja allt är bättre än inget!
    Nu är det bara barnetrygd som enda inkomst för min del, tills Ida blir 1 då får vi kontantstötte, fast den utbetalas ju inte förräns månaden efter barnet fyllt 1 fick jag reda på.
    Tur vi har undan sparade pengar Känner mig inte redo att sätta henne på Barnehage än.

Hur gammalt är ditt/dina barn?
  • Kaxmaja
    bocabo skrev 2010-01-28 15:02:36 följande:
    Smart! Ja allt är bättre än inget! Nu är det bara barnetrygd som enda inkomst för min del, tills Ida blir 1 då får vi kontantstötte, fast den utbetalas ju inte förräns månaden efter barnet fyllt 1 fick jag reda på. Tur vi har undan sparade pengar Känner mig inte redo att sätta henne på Barnehage än. Hur gammalt är ditt/dina barn?
    Samuel är 22 mån och Jonatan 8 månader

Vi har vald att ha 80% betalt båda gångerna. + att jag tagiot semetsr mitt i. Samuel började i bhg när han var ca 17 månader. Jonatan kommer börja då han är ca14 mån
Svar på tråden Norgetråden del 3