• BounceT

    Vi Gravida från RMC Malmö del 9

    Hej hej här forsätter vi diskussionerna....

    2009
    Catharina 80: BF 27 maj, 1/6 föddes Theo
    Björneochsnigel:BF 30 maj
    Tvillingmamma: BF 28 Juni (twins), 4 juni föddes Liam och Linnea
    Padelin: BF 15 juli, 21 juli föddes Tage
    Fikia: BF 8 augusti
    Johan 80: BF 10 september
    Karla: BF 8 oktober, 13 oktober föddes vår älskade Tyra!!
    Lydisen: BF 12 okt, 4 okt föddes Viggo
    Livia76: BF 21 oktober, 7/10 föddes vår älskade OTTO!
    Lini: BF 8 november
    SMS; BF 5 December; 17 nov föddes Charlie
    Koalababy: BF 22 december
    2010
    Zenhobia: BF 11 jan
    Prästkrage: BF 17 januari, 29 jan föddes en pojke
    Vanillie: BF 31 Januari 2010, 9 febr föddes Alice 
    Popconpysen: BF 15 februari 2010, tvillingar, 18 dec 2009 föddes Bea och Ella
    bTigger: BF 20 mars 2010, 20 mars föddes Arvid
    AnnaMG: BF 15 april, tvillingar
    AnnaMG: BF 29 april, också tvillingar
    Sommarlängtan76: BF 27 Maj 2010
    81Anna: BF 5 maj 2010
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 14:39
    Prästkrage: BF 17 januari, 29 jan föddes Teo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-19 20:49
    81Anna: BF 5 maj 2010, 15 april föddes Ulrika
  • Svar på tråden Vi Gravida från RMC Malmö del 9
  • Kvitter

    Hur har det gått? Har ni fått träffa den nya familjemedlemmen?


    Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • BounceT

    Hej alla, Den 18 juli blev jag igångsatt när jag var inne på kontroll. Tappen var mogen men man fick sätta en ballong för att öppna mer och sen tog de hål på fosterhinnan. Det blev till slut dropp då det inte hände så mycket och sen tog det fart.....långdraget och omtumlande men 19 juli föddes lillebror!!  3740gr och 52,5cm.  En underbar känsla när han kom upp på magen.  Hjärta Dock medtagen då jag fått morfin och det blev hjälp av läkare för att få igång andningen. Min moderkaka lossade inte heller och jag fick köras till operation där jag blödde en hel del. Nu är vi äntligen hemma och försöker njuta så mycket det går. Storebror är stolt och omtänksam! kram

  • Kvitter

    Stort grattis! Vad härligt att ni är hemma och njuter av lillebror nu!


    Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • Lydisen

    Stort grattis BounceT till lillebror, måste vara en helt underbar känsla! Hoppas allt är bra med er!

    Hos oss är det bättre efter missfall i höstas och inget lyckat syskonförsök i slutet på maj månad i år. Jag försöker tänka positivt och framåt men det är svårt, vill ju så gärna ha ett syskon till vår lille kille som inte längre är så liten, blir 4 år den 4 oktober Eftersom hans kompisar på dagis en efter en verkar bli syskon så kommer han hem emellanåt och frågar om han också kan få en bebis, om han bara visste

    Vi beslutade oss för att nu i sommar skicka in en ansökan till Socialstyrelsen för att få våra 3 embryo förlängda vad gäller frystiden, de går nämligen ut i januari 2014. Eftersom vi ska flytta nu till hösten och dessutom haft ett missfall okt -12 och sen genomgått ytterligare ett syskonförsök utan resultat så ville vi vänta och försöka lägga allt det bakom oss. I slutet på juli fick vi besked på att Socialstyrelsen godkänt vår ansökan och vi har fått förlängd frystid på våra embryon till jan -15 vilket är otroligt skönt. Så nu ska det först flyttas snart och sen någon gång nästa år, kanske våren, kanske tidigare eller senare så startar vi igång med ett nytt försök. De har tagit hårt på vårt förhållande allt detta, så frågan är om vi ens klarar oss till ett nästa försök, vi får se.

  • Sommarlängtan 76

    Lydisen, jag lider med er. Hoppas att det löser sig till det som är det bästa. Jag får tårar i ögonen när jag hör om frågan om syskon. Vår son är drygt tre nu och den frågan har inte kommit ännu, men jag väntar på det. Vi har gjort sex syskonförsök nu (3 färsk + 3 frys). Håller på med ett nytt färskförsök nu. Känns lite hopplöst, men man får ju tänka positivt ändå. Jag försår inte vad som krävs, vi har fått tillbaka 1-2 jättefina embryon varje gång. HAde ett missfall efter bara 2 veckor förra hösten, men annars inget.
    Lydisen, det sista du skriver om att förhållandet tar stryk, är ni säkra på att ni vill satsa på att gå igenom mer av detta? Jag tror att vi bara kommer att hålla på året ut (2 försök inkl detta), sen vill jag isåfall gå vidare, jag vill inte att denna period ska bli för stor del av mitt liv. det är det inte värt när man har ett underbart barn. Det finns ändå rätt många fördelar med att vara en familj på tre! 

  • SMS

    Lydisen; Tänker på er..
    Tänkte höra med dig ifall de tog lång tid med att få godkänt om frystiden?? Vi ska med skicka in ansökan för det. Kostade de ngt att förlänga med???
    Så svårt att skriva brevet. Ska sätta mig med det ikväll tänkte jag. Våra ena 3 går ut i slutet av november så måste skicka iväg de snart.

    NGN av er alla som har erfarenhet av simulerad FET???

           

  • SMS

    BounceT; Stort grattis till er :) Så härligt. Var ju ett tag sedan innan som jag var inne på tråden och inte läst tillbaka heller. Gjorde ni FET elr färskförsök elr de var spontan graviditet??? Förlåt om frågar, du måste inte svara..
    Hur känns de nu med 2 st sötnosar hemma??

    Kvitter; Hur går de för er lilla med maten?? Hon gillar de mer nu elr?? Har hon kryptekniken inne riktigt nu eller kanske tom vandrar??

    Lysdisen; Känner med som du att den ena efter den andra har syskon eller får nu i rasande fart. Längtan finns där hela tiden och bara att se ngn med mage och vagn för att längtan blir större. Väldigt kämpigt hemma mellan dig och din man?? Pratar ni mkt med varann?? Klart att de är en otrolig törn på ett förhållande att gå igenom så mkt tillsammans. Hoppas de löser sig till de som känns bäst för er.. Tänker på er..

    Sommarlängtan 76; Vad kämpigt för er att de inte gått vägen för er med de försöken ni gjort. Har ni varit på RMC dessa gångerna med??     

    Vi är i fasen att redo för att föröka få ett syskon till Charlie. mkt känslor som kommit i samband med de. Om man ska behöva genomgå ivf/fet, rädsla för de inte ska fungera.. Ja men sen är vi ändå så nöjda och glada för vår lille kille. Ett barn till är en dröm som hoppas att ska bli sann. Har försökt själva ett tag nu men jäkla mens :( Blir tokig på den. Så oregelbunden. Försökt att hålla koll på ÄL med stickor men visar inget och när mensen kommer lite hipp som happ. Suck :( Varit i kontakt med RMC o enl dem så gör man isåfall en stimulerad FET. Känns ändå ok och känns som den är mildare än färskförsök.. Min tolkning av vad som står på papperna, med tanke på medicinerna. Men samtidigt ingen erfarenhet att FET ju så vet inte alls.
    Hur uppfattar ni fet ni som gjort de???
    Sen ska be om att förlänga frystiden för 4 av våra embryon som gpr ut i slutet av Nov. Kostar de att förlänga??

    Om de så att vi kommer till punkten att göra FET tror jag vi ska försöka ev till våren elr ja exakt är svårt att säga nu men känner som man har tiden mot sig just nu. Står mellan två jobb just nu och sen har de varit endel krabb med huset så hade varit skönt att ändå veta att de finns kvar ett tag till...

    Ta hand om er alla..

    Massor med kramar         

  • BounceT

    SMS: Vi gjorde FET då det inte blev nåt på egen hand under 1,5 år. Det var en helt annan grej än färskförsök. Inte alls lika jobbigt tyckte vi! Känns helt fantastiskt att det fungerade. De tinade3 st och det tredje klarade sig och blev en liten Walter!! Lycka till med ert syskonförsök!

    Nu är lillkillen 2 månader! det går verkligen undan. Det är ju en omställning för alla att bli fler i familjen och för storebror är det inte lätt. Men all frustration går ut över mig  vilket är jobbigt men bättre det än att han tar ut det på lillebror. Man har inte riktigt tålamod alltid när man inte sovit ordentligt etc....hoppas att det blir bättre snart. Tur att storbror går på förskolan vissa timmar....det behövs. Och han älskar det och längtar efter kompisarna på helgerna. :)

    HUR GÅR DET FÖR ALLA ER ANDRA?? 
        

  • SMS

    Ja känns som att de skulle vara "enklare" med FET än ett färskförsök när jag läste genom papperna. Brukar de alltid ta ut fler när de tinar elr hur gör de?? Efterfrågade ni om tillbaka sättning av två??

    Tack snälla rara..
    Hoppas innerligt att de ska fungera. Skickade igår iväg papperna till socialstyrelsen. Nu bara hålla tummarna att de ska bli godkänt med. Ngn som vet om man betala för fortsatt frystid???
    Fattar inte att de 5 år sedan vi gjorde första försöket.. Jisses...Vart tog tiden vägen???

    Oj redan 2 månader. Tiden går i rasande fart. Va skönt att storebror har timmar på dagis. Kan tänka mig att de guld värt. Min Charlie älskar sitt dagis med, leka leka leka :)
    Går han 3 dagar 5 tim i veckan eller går han 3 tim dagl??
    Är lille uppe mkt om nätterna?? Helt klart att tålamodet tryter när man inte fått tillräckligt med sömn.
    Tänker mkt på de att vilken omställning de blir från en till två. När man bara hade en kunde man vila samtidigt men me två känns de som att de går ju inte på samma sätt om inte storebror är på dagis dvs..

    Ja hur går de för er alla???

  • BounceT

    SMS: De tinade ett i taget och det som klarade sig fick vi tillbaka (för vår del blev det nr 3). Nej vi bad inte om att få två stycken tillbaka. 

    Storebror går sina timmar 3 dagar i veckan. Tis-tors. Vi är ju med i ett föräldrakooperativ så han är där 6 timmar/dag de dagarna. Det är skönt att ha egen tid med Walter. Dock är han inte nån vidare sovmänniska dagtid så jag ammar mest och byter blöja. Vissa dagar äter han 1ggn/timme och ibland mer sällan. Sover dock rätt bra på natten och oftast amning 1-2 gånger. Sen 2 veckor tillbaka så somnar han vid 19 och sover minst 4-5 timmar innan amning....ibland går det  7-8 timmar  :) 

  • SMS

    BounceT; Vad skönt att storebror får den tiden på förskolan :) Leka med vännerna och bara ha kul. Tycker han om att gå dit???
    Ojdå då blir de inte mkt vila alls för er del dagtid :(
    Skönt att han sover bra om nätterna iallafall.

    Som jag fattat de så är de 50% chans att de nedfrysta klarar sig vid upptining elr har jag fel nu???

    Väntar ffr på om de godkänt förlängda frystiden på embryona från nov 08.

    Håller på att bolla med min diab läkare o diab ssk hur vi ska så bra som möjligt sätta
    mina blodoscker i så bra läge som möjligt inför en ev graviditet.
    Håller på att försöka kämpa med vikt o sluta med rökningen med.. Pjjuuu de mkt nu men kämpar på med små steg i taget...

    Hur är det med er alla???

  • Kvitter
    BounceT skrev 2013-09-23 20:44:35 följande:
    SMS: Vi gjorde FET då det inte blev nåt på egen hand under 1,5 år. Det var en helt annan grej än färskförsök. Inte alls lika jobbigt tyckte vi! Känns helt fantastiskt att det fungerade. De tinade3 st och det tredje klarade sig och blev en liten Walter!! Lycka till med ert syskonförsök! Nu är lillkillen 2 månader! det går verkligen undan. Det är ju en omställning för alla att bli fler i familjen och för storebror är det inte lätt. Men all frustration går ut över mig  vilket är jobbigt men bättre det än att han tar ut det på lillebror. Man har inte riktigt tålamod alltid när man inte sovit ordentligt etc....hoppas att det blir bättre snart. Tur att storbror går på förskolan vissa timmar....det behövs. Och han älskar det och längtar efter kompisarna på helgerna. :) HUR GÅR DET FÖR ALLA ER ANDRA??      

    Känner igen det där om att all frustration från syskonets sida gick ut över mig. Det var helt klart en stor omställning för alla att blir fyra i familjen och Alice gjorde stor revolt när Ines var dryga två månader. Då blev hon en helt annan tjej. Mot mig! Arg och sur och vägrade totalt att lyda. När vi fattade att hon saknade tiden med mig gjorde vi allt vi kunde för att ändra på det. Och genast blev hon samma Goa tjej igen! För övrigt är allt bra här. Ines fyller ett år om lite drygt en vecka och tog sina två första steg i går! Alice går 15 timmar på dagis och hon älskar det. Och jag tror vi behöver den lilla tiden ifrån varandra. ...och där slog hon sig så jag får återkomma....
    Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • BounceT

    SMS: hur gick det? fick ni förlängt?

    Här är det sjukstuga.....barnen har varit sjuka om varandra i 3 veckor. lite sömn för min del....puh.

    Lilleman har varit på akuten 2 gånger. Först var det krupp och sen dubbelsidig öroninflammation. vill bara att denna höst/vinter ska vara över med sjukdomar.....
      

  • Lydisen

    Hej alla! Har läst ikapp lite då det var ett tag sen sist jag var inne här. Så kul att läsa om syskonen här, hur de växer och blir äldre. SMS, hur har det gått med frysförlängningen? När jag frågade läkare på RMC om hur stor chansen var att man skulle få ett nej så svarade hon att hon aldrig hört ett nekande från Socialstyrelsen så länge man har "åldern inne". Vi fick igenom vår förlängning i somras och har 3 embryo kvar till januari -15 vilket känns oerhört tryggt, vi behöver inte stressa. Förlängningen kostade inget heller. Jag har för mig att nya regler började gälla bara något år efter vårt ivf jan -09 dvs man behövde inte längre betala för att få frysa ner sina embryon. Tror det kostade 2500 kr (engångsbelopp) när vi frös ner våra första okt -08. Numera kostar det alltså inget. Det har varit en del här hemma sedan i somras. I slutet av september blev jag sjukskriven pga utmattningsdepression. Jag orkade helt enkelt inte med längre och brakade ihop. Nu är jag igång och jobbar 75% och ska börja jobba heltid igen efter jul. Missfallet förra året och det misslyckade syskonförsöket i våras tog knäcken och saken gör det heller inte bättre med tanke på att jag jobbar på en Kvinnoklinik (som medicinsk sekreterare) och tar dels emot patienter som kommer för abort, missfall vilket är oerhört psykiskt påfrestande på mig. Försök att byta jobb är på gång sedan ett tag men det är inte det lättaste att få ett nytt jobb tyvärr. Jag står på antidepressiva och läkaren vill att jag åtminstone tar dom i ett halvår (helst 1 år men det vill jag inte). Så till våren eller kanske efter sommaren tänkte vi ge oss på ett nytt syskonförsök och hoppas att något av de 3 embryo vi har kvar överlever och stannar hos oss. Jag tänkte fråga då om möjligheten till att få tillbaka 2 embryo finns. Jag vill gärna lägga detta bakom mig men så länge vi har dessa embryo i frysen så ger vi inte upp.

  • BounceT

    Hej alla, hoppas ni har det bra. Tiden går här...hösten var fylld med förkylningar men inget mer krupp för lille W.
    Skönt! Nu njuter vi av sommaren. och att lillebror nu lärt sig gå   :) fullt ös!!!

    Trevlig sommar!
    kram

Svar på tråden Vi Gravida från RMC Malmö del 9