• Fragile Angel

Hjälper du pojken?

En smutsig tonårspojke, vars armar är fulla av nålstick, har efter att han hostat blod, fallit till marken, och han slutar att andas. Bredvid honom ligger en kanyl, som trillat ur hans ficka.

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR?

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälper du pojken?
  • Smörblomm
    lokisse skrev 2010-06-01 18:04:23 följande:
    har du använt den nagon gang?
    eller har du bara provat den pa en docka??
    jag har använt den på en person som blödde ur munen bla.
  • lokisse
    Smörblomm skrev 2010-06-01 18:12:00 följande:
    jag har använt den på en person som blödde ur munen bla.
    da hoppas jag att du kollade om du blivigt smittad med nagot efter det.
    Difficile est saturam non scribere
  • Themis

Smörblom: Skitbra pryl ju- var får jag tag i ett sånt munstycke för mun-mot-mun?

• Smörblomm
    lokisse skrev 2010-06-01 18:14:54 följande:
    da hoppas jag att du kollade om du blivigt smittad med nagot efter det.
    blev jag inte, hur skulle jag ha blivit det?
  • Smörblomm
    Themis skrev 2010-06-01 18:18:32 följande:
    Smörblom: Skitbra pryl ju- var får jag tag i ett sånt munstycke för mun-mot-mun?
    jag har för mig att de ska finnas på apoteket. själv fick jag min via jobbet
  • idiblon yes
    lokisse skrev 2010-06-01 17:37:54 följande:
    med tanke pa att jag inte vet hur det ser ut med sjukdommar hepatit och liknade eller fler kanyler i kläderna skulle jag inte ge mig pa att ge mun mot mun eller liknade och ta i honom med försiktigthet.
    Hade du gett mig HLR?
    Vilar vid denna källa...
  • Smörblomm

Jag hade gett vem som helst HLR

• lokisse
    idiblon yes skrev 2010-06-01 18:35:02 följande:
    Hade du gett mig HLR?
    Vilar vid denna källa...
    inte om du blödde ur munnen och jag inte hade tilgang till skydd.
    och det oavsett hur hel och ren du var.
    om det handlade om en perssonlig vänn skulle jag säkert handla anurlunda.
  • idiblon yes
    lokisse skrev 2010-06-01 18:37:48 följande:
    inte om du blödde ur munnen och jag inte hade tilgang till skydd.
    och det oavsett hur hel och ren du var.
    om det handlade om en perssonlig vänn skulle jag säkert handla anurlunda.
    Okej.
    Vilar vid denna källa...
  • Probably the best    in the
    stor grön drake skrev 2010-06-01 18:30:40 följande:
    Annat
    Jag kan inte HLR och skulle därmed inte ge mig på det då man kan göra mer skada än nytta. Däremot skulle jag ringa 112 och hjälpa på alla sätt jag kunde.
    Det nya är att informera om att man enbart gör mer nytta genom att försöka än att bara stå brevid och glo! Man har förenklat hela konceptet just för att folk ska GÖRA NÅGOT!
  • Lavish

Med ganska lös anknytning till tråden. Tiggare i kollektivtrafiken: Som alla ni kära medresenärer vet så finns det ofta tiggare i kollektivtrafiken. Dessa har ofta icke-svensk bakgrund och talar inte svenska. De brukar få några kronor om de har tur.

En dag såg jag en gothklädd man i 35 årsåldern gå runt och på ren svenska säga att han tappat sin plånbok och behövde 20 kr till bussen. Han fick pengar från så gott som alla i hela vagnen. En gammal dam gav honom 100 kr. Senare har jag sett honom flera ggr, körandes samma manöver. Sista gången, ett halvår efter första, raglade han och skakade och såg fruktansvärt sliten ut. Han fick fortfarande en och annan 20lapp. Man kan väl konstatera att pengarna troligtvis gått till heroin el dyl. Är det bara jag som tycker det är obehagligt att en svensk man som talar bra svenska får SÅ mycket mer pengar än en som inte är svensk och inte talar svenska?

• lokisse
    Lavish skrev 2010-06-01 19:54:06 följande:
    Med ganska lös anknytning till tråden. Tiggare i kollektivtrafiken: Som alla ni kära medresenärer vet så finns det ofta tiggare i kollektivtrafiken. Dessa har ofta icke-svensk bakgrund och talar inte svenska. De brukar få några kronor om de har tur.

En dag såg jag en gothklädd man i 35 årsåldern gå runt och på ren svenska säga att han tappat sin plånbok och behövde 20 kr till bussen. Han fick pengar från så gott som alla i hela vagnen. En gammal dam gav honom 100 kr. Senare har jag sett honom flera ggr, körandes samma manöver. Sista gången, ett halvår efter första, raglade han och skakade och såg fruktansvärt sliten ut. Han fick fortfarande en och annan 20lapp. Man kan väl konstatera att pengarna troligtvis gått till heroin el dyl. Är det bara jag som tycker det är obehagligt att en svensk man som talar bra svenska får SÅ mycket mer pengar än en som inte är svensk och inte talar svenska?
    det är mer än obehagligt!
  • Gaby 01

Nej, jag lider av rejäl bacillskräck och eftersom det är så uppenbart tydligt att han ligger i riskgruppen för allvarliga sjukdomar så avstår jag och ringer 112 istället.
    Jag känner inget behov av att utsätta mig själv för eventuella risker.

• idiblon yes
    Gaby 01 skrev 2010-06-01 20:47:10 följande:
    Nej, jag lider av rejäl bacillskräck och eftersom det är så uppenbart tydligt att han ligger i riskgruppen för allvarliga sjukdomar så avstår jag och ringer 112 istället.
    Jag känner inget behov av att utsätta mig själv för eventuella risker.
    Hade du gett mum-mot-mun mot någon som inte såg ut att vara en risk?
    Vilar vid denna källa...
  • Eleonoratösen

Jag har precis gått en HLR-kurs och där sa de att om man tycker det är blodigt och obehagligt är det bättre att göra kompressioner och skippa inblåsningarna än att inte göra något alls. Men jag rekommenderar att man går en HLR-kurs, det var verkligen superbra och gick även barn inriktning och där fick man lite extra att tänka på hos barn.

Det finns munskydd att köpa på apoteket som är som en nyckelring och en sådan kostar runt 60 kr och är perfekt att ha på bilnyckeln då många olyckor då man definitivt vill ha munskydd är bilolyckor som kan vara ganska blodiga (även om man inte är så allvarligt skadad)

• Gaby 01
    idiblon yes skrev 2010-06-01 20:59:59 följande:
    Hade du gett mum-mot-mun mot någon som inte såg ut att vara en risk?
    Vilar vid denna källa...
    Vet ej, kan ej ge ett ärligt svar på det! Men jag tror jag skulle ha lättare ifall det är ett barn! Men som sagt... är halvt hypokondrisk så att göra detta skulle innebära rejäl ångest och massa sjukdomstankar efteråt.
Svar på tråden Hjälper du pojken?