• Anonym (ammar)

WT-mammor ger ersättning??

Jag förstår inte mammor som inte ger sina barn bröstmjölk. Det är jobbigt den första tiden att amma. Ibland fungerar det inte att amma, men varför köper man inte en pump då bara för att ge dem det bästa?

Det är cirka 1% som inte kan amma sitt barn. Men här verka det krylla av folk som av olika anledningar väljer att ge ersättning. Vad är du för en förälder som inte bryr dig tillräckligt om ditt barn att det inte ens kan få bröstmjölk?

Själv skulle jag kunna kapa armen av mig för att ge min bebis det bästa, så att amma är en liten uppoffring så min bebis kan få den bästa starten i livet.

Det är synd att jag inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning, det skapar ofta problem för bebisarna. Deras magar är inte gjorda för konstgjorda saker.

• Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??
  • Helene70
    Blgebo skrev 2010-09-21 14:28:21 följande:
    Kvinnor som ammar och som samsover, synkroniserar sitt sömnmönster med barnets, så att man vaknar på "rätt ställe" i sömnen, vilket gör att man ändå får bra sömn. En del kvinnor kommer inte ens ihåg hur många gånger barnet ätit under natten, de har i stort sett sovit sig igenom amningarna. Amningshormonerna påverkar även sömnen och kan göra att man sover mer effektivt. En del behöver rent av mindre sömn när de ammar än annars.
    Det är långt ifrån alla som kan sova sig igenom amningarna men för dom som det funkar är det toppen!

Själv så föredrog jag att skicka upp mannen för att mata lillen så att jag kunde sova vidare  
  • RMM

Ts måste vara en renodlad idiot. Vilken enorm okunskap. Orkar inte ens kommentera inlägget. Kan bara säga att amningshjälpen  tycker att ersättning och flaska är rätt val i vårt fall. Så vad du Ts tycker om alla adra kvinnors val är totalt oväsäntligt.

• flisanzigge
    Hervor 1 skrev 2010-09-21 14:43:17 följande:
    Visst är det så! De som upplever uppvaknanden som påfrestande är nog till största delen kvinnor som väljer att inte sova tillsammans med sin bebis.
    Jag kan säga att jag sov sämre med bebis i sängen än att ha henne bredvid mig i egen säng. Är inte alla som trivs eller känner sig säker med barn i sängen.

Men visst kan jag tänka mig att det är mindre påfrestande att bara hiva fram tutten och ligga och amma på plats än att istället gå ner på undervåningen och värma ersättning......
  • älskarlivet81
    Hervor 1 skrev 2010-09-21 14:43:17 följande:
    Visst är det så! De som upplever uppvaknanden som påfrestande är nog till största delen kvinnor som väljer att inte sova tillsammans med sin bebis.
    Jag sov mycket sämre när vår tjej sov bredvid oss i sängen..
  • Hervor 1

ja man väljer ju att ha bebisen i egen säng av en anledning och en kan ju absolut vara att man inte känner sig trygg med att samsova. Men som sagt, genrellt så störs nattsömnen oerhört mycket mindre av att bara lyfta på t-shirten och slumra vidare än att gå upp, hämta bebisen, amma, gå tillbaka med bebisen för att tillslut gå och lägga sig i den egna sängen, igen.

• älskarlivet81
    Hervor 1 skrev 2010-09-21 21:07:16 följande:
    ja man väljer ju att ha bebisen i egen säng av en anledning och en kan ju absolut vara att man inte känner sig trygg med att samsova. Men som sagt, genrellt så störs nattsömnen oerhört mycket mindre av att bara lyfta på t-shirten och slumra vidare än att gå upp, hämta bebisen, amma, gå tillbaka med bebisen för att tillslut gå och lägga sig i den egna sängen, igen.
    Fast vår bebis sover bredvid vår säng men i egen säng, så jag behövde inte gå upp för att ta henne.. Nu har jag dock slutat amma.
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-21 21:09:16 följande:
    Fast vår bebis sover bredvid vår säng men i egen säng, så jag behövde inte gå upp för att ta henne.. Nu har jag dock slutat amma.
    Det finns olika varianter på det mesta och undantag vad gäller allt. Men du förstår säkert vad jag menar ändå.
  • SallyBlixten
    Blgebo skrev 2010-09-21 14:28:21 följande:
    Kvinnor som ammar och som samsover, synkroniserar sitt sömnmönster med barnets, så att man vaknar på "rätt ställe" i sömnen, vilket gör att man ändå får bra sömn. En del kvinnor kommer inte ens ihåg hur många gånger barnet ätit under natten, de har i stort sett sovit sig igenom amningarna. Amningshormonerna påverkar även sömnen och kan göra att man sover mer effektivt. En del behöver rent av mindre sömn när de ammar än annars.
    Jag är en sådan mamma - har ingen aning om sonen sovit genom hela natten eller ätit 5 ggr. Väldigt praktiskt
  • Rulltrappa
    Hervor 1 skrev 2010-09-21 21:07:16 följande:
    Haha, jag förstår inte ens hur man kan bli sovtrött så länge man ammar.
  • Annnaa
    Hervor 1 skrev 2010-09-21 10:32:41 följande:
    Varför tummen upp för detta?
    "Annnaa skrev 2010-09-20 21:09:26 följande:
    En fråga plågar du inte ditt barn när du ammar genom att din bebis vaknar hela nätterna för och få mat dom får aldrig sova en hel natt, det gör som flesta flaskbarn, konstigt att dom på bvc ofta rekomenderar att man ska ge flaska innan barnet går och lägger sig!"

Eftersom spädbarn inte har en vuxens sömnbehov (eller mönster) så är det liksom inget negativt att ett spädbarn vaknar på nätterna, tvärtom så finns det en mening med det. Exempelvis så minskar risken för PSD. Så, om tummen nu skall vara uppe eller nere så är det väl neråt den skall peka åt alla föräldrar som försöker "däcka" sina ungar isåfall.
    Okej det visste inte jag heller men min dotter sover hela nätterna och hon mår utmärkt , och om det är som du säger VARFÖR blir hon gnällig när hon sover dåligt?
  • Annnaa
    Blgebo skrev 2010-09-21 10:35:19 följande:
    Nej, det finns inte forskning som säger att bröstmjölk och ersättning är samma sak. Det kommer det heller aldrig att göra, eftersom det inte är samma sak. En ko producerar inte samma typ av mjölk som en människa gör.
    Ja mena jag menade inte att det är samma sak förklarade fel jag menar att det finns forsking som säger att det är ingen skillnad vad du ger ditt barn.
  • Hervor 1
    Annnaa skrev 2010-09-22 11:27:11 följande:
    Okej det visste inte jag heller men min dotter sover hela nätterna och hon mår utmärkt , och om det är som du säger VARFÖR blir hon gnällig när hon sover dåligt?
    Svaret på den frågan är mycket enkelt Alla barn är olika och det handlar givetvis inte bara om barnets ålder och sömnmönster utan också om den enskilda individens behov.
    Ditt barn har ett sömnmönster över dygnet som ser ut på ett sätt medan ett annat barns sömn kan se väldigt annorlunda ut. MEN spädbarn vaknar generellt flera gånger varje natt och det är inget dåligt, tvärtom och det är absolut inget som behöver"korrigeras" för barnets skull. Observera att jag pratar om spädbarn, sömnmönstret förändras ju och liknar alltmer den vuxnes ju äldre barnet blir.
Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??