• Snova

Att curla eller att inte curla?

Såg precis tv-serien "ung och bortskämd". De föräldrarna var väl extrema men nu undrar jag hur ni ser på att hjälpa barnet med sådant det egentligen kan eller borde lära sig (och åtminstone prova själv först)? Curlas det så mycket som media får det att låta som?

Ville göra en undersökning för att få en övergripande koll men det var rätt svårt att utforma alternativen...

Jag försöker låta bli att curla mina barn, särskilt som jag var ganska curlad själv och inte känner att jag har tjänat på det, tvärtom.

http://snovas.blogspot.com/2010/11/sopa-sopa.html 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att curla eller att inte curla?
  • Mei
    snillis skrev 2010-11-09 20:01:39 följande:
    WHAT?
    Ja eller hur! Tack och lov var det inte en förälder med sängvätare som sa så utan någon som pratade hypotetiskt om ifall barnet skulle vara sängvätare.
  • TeamTss
    TeamTss skrev 2010-11-09 20:07:33 följande:
    Curling i lagom mått är okej. Men så måste ju Curling och definieras. Svårt.
    Jag skulle aldrig gå & köpa en lägenhet till mina barn, oavsett om jag var svinrik eller inte. Jo, om jag hade vunnit drömvinsten på Lotto kanske. Men hade det visat sig att ungen 30 år gammal fortf lever på mina pengar så säljer jag den illa kvickt.

Jag tycker att alla ska jobba ihop vad man vill ha här i livet. Så är livet för en vanlig svensson & det är en verklighet jag är uppväxt i. Jag fick en bil när jag fyllde 18. En Volvo 740 GL -90 för 9.000 Kr. Utan att ha bett om det eller önskat mig det. Jag hade inte körkort. Men pappa sa att det var för att han tyckte jag hade förtjänat den och det skulle sporra mig lite till mitt körkort. Jag tog mitt körkort strax där efter.

Jag mådde verkligen dåligt över att ha fått den här bilen. Jag skämdes när jag sa att jag hade fått en bil. Det är inte alls mig. Att få sådana saker. Jag kände mig som en äcklig snorunge som får allt jag pekar på.

Nehe, jag jobbade fasen ihop till en egen häst & jag jobbade ihop till en sadel till den här hästen. Varenda krona har jag själv betalat. 50.000 för hästen & 21.000 för sadeln, vilka jag tjäna ihop bakom disken på OKQ8. Sånt är livet & därmed basta!
    Eler ja, jag fick faktiskt körkortet betalt av mina päron. Pengar som de satt in på ett konto för att växa sedan mamma blev gravid med mig. Det hade jag kunnat tänka mig att göra för mina barn. MAX.
  • BymBym
    Mei skrev 2010-11-09 20:07:36 följande:
    Ja eller hur! Tack och lov var det inte en förälder med sängvätare som sa så utan någon som pratade hypotetiskt om ifall barnet skulle vara sängvätare.
    Eller bara att de ska låta barnet sova i de blöta lakanen för att lära sig....
  • snillis
    Mei skrev 2010-11-09 20:07:36 följande:
    Men fy vad ledsamt!
    Det har ju inget med curlande att göra, det är ju helt vansinnigt, vilket svek!
  • Mei

För mig är curling inte så mycket att ge materiella saker eller att göra tjänster. Har jag råd och lust ger jag det jag kan och vill. Har jag tid och ork hjälper jag med det som behövs. Men inte för att någon kräver det av mig, då förlorar det sin glans och devalverar hela grejen.

Att inte låta sina barn försöka själva när tillfälle finns och känns rimligt, att själv inte stå ut med att barnet blir argt ledset etc och försöka trolla bort anledningarna in absurdum det är väl snarare curling för mig. Men då börjar det svåra jobbet att bestämma sig för vad som är in absurdum och vad som är rimligt att göra för att trösta och hjälpa.

Att vara kallhjärtad, låta bli att visa förståelse och medkänsla är inte att inte curla.

• Mei

Oj tillägg... har jag tid och ork hjälper jag till med det som behövs....utöver det som är självklart. Och för små barn är det mycket av omsorg och hjälp som är självklart för de kan inte själva alternativt behöver ägna sin tid och ork till att leka och utvecklas.

• snillis

Såg en mamma med en till synes frisk pojke i 10-12-årsåldern på stranden i somras och hon tog på honom hans kläder.
    DET kändes lite curling för mig faktiskt - särskilt som jag fick känslan att han var lat och hon var svag!

• logg81

Lagom är väl alltid bäst... Jag röstade på lite curlad. Allt är ju relativt...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Snova

Hinner inte igenom allt nu men jag tycker debatten har hamnat rätt snett, igår i "Debatt" handlade det väldigt mkt om städning... Geez, problemet är ju helheten!

• augustisten
    tristania skrev 2010-11-09 17:01:57 följande:
    Ungdomarna på tv upplevde inte jag hade höga krav på sej själva......Tvärtom. Har man höga krav på sej själv så vill man bli något - vad ville dom ungdomarna med sina liv? Inte ett skit.
    Fast jag upplevde hela debatten som väldigt obehaglig. Vad skulle ungarna säga? Deras mammor och pappor satt ju brevid - och ingen unge vill väl trasha sina föräldrar offentligt i tv? Oavsett hur skruvade de är.

De hade väl inte så mycket annat val än att sitta där och tycka att det var okej. 
  • pingel

Jag såg bara en del av programmet och inte debatten men jag hörde på nyheterna att någon menade att curlingbeteendet kan vara som en slags kompensation. Man tycker kanske att man inte har så mycket tid för barnen och familjen och vill därför i all välmening att den tid man har tillsammans ska vara trevlig och friktionsfri. Det är förståeligt men jag tycker inte att det är bra. Målet för varje förälder bör enligt min uppfattning vara att hela tiden backa i lagom takt tills barnet/den unga vuxne är redo att hantera vardagen själv. Från början är man "instruktör" och visar och hjälper med allting, när barnet är vuxet är man istället en medmänniska, som visst kan hjälpa till och samarbeta om det behövs, men inte genom att ta över ansvaret helt.

• pingel

Jag såg bara en del av programmet och inte debatten men jag hörde på nyheterna att någon menade att curlingbeteendet kan vara som en slags kompensation. Man tycker kanske att man inte har så mycket tid för barnen och familjen och vill därför i all välmening att den tid man har tillsammans ska vara trevlig och friktionsfri. Det är förståeligt men jag tycker inte att det är bra. Målet för varje förälder bör enligt min uppfattning vara att hela tiden backa i lagom takt tills barnet/den unga vuxne är redo att hantera vardagen själv. Från början är man "instruktör" och visar och hjälper med allting, när barnet är vuxet är man istället en medmänniska, som visst kan hjälpa till och samarbeta om det behövs, men inte genom att ta över ansvaret helt.

• Snova

Tycker att det är så sjukt att folk går på barnen, det är ju föräldrarnas fel!

Och angående att curling är en kompensation så stämmer det inte i mitt fall. Och som en av psykologerna i Debatt sa; det är bättre att bli curlad än att ingen bryr sig om en. Så av två extremer är det bättre.

• Mamma 24 7

Såg också debatten igår och tyckte inte att det var så bra heller. Tycker också att fokus hamnade på städningen. Städningen är ju inte hela världen, inte om man kan laga mat när man flyttar heller. Herregud det finns ju kokböcker, man får väl testa och lära sig efter hand om det är så. Men är man 20+ ska man väl ändå kunna uppföra sig på en arbetsplats? Och vid det laget borde man ha insett att livet är inte en dans på rosor hela tiden.  Frågan är ju hur hårt dessa ungdomar landar när de vaknar upp ur rosendrömmen? Hur ska de fixa ett normalt jobb? RInga pappa som kommer och gör jobbet åt dem?? Hur kommer deras förhållanden att se ut? Och vem ska städa åt DERAS barn sedan om de också ska slippa allt trist? Pengar kommer inte heller ur ett hål i väggen i oändliga strömmar. Curlade barn mognar helt klart senare än andra......suck...
    Och till sist..........Får man aldrig göra tråkiga saker, hur ska man då kunna uppskatta de roliga?

• tristania
    augustisten skrev 2010-11-10 11:40:38 följande:
    Fast jag upplevde hela debatten som väldigt obehaglig. Vad skulle ungarna säga? Deras mammor och pappor satt ju brevid - och ingen unge vill väl trasha sina föräldrar offentligt i tv? Oavsett hur skruvade de är.

De hade väl inte så mycket annat val än att sitta där och tycka att det var okej. 
    Jag såg tyvärr inte debatten......
  • kaji

lite lagom curling är bra tror jag

de ska naturligtvis få lära sig att klara av saker på egen hand men mår också bra av omtanke och en hjälpande hand ibland.

• puss

jag curlar som fan. det är mysigt.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Uppöveröronenförälskad
    puss skrev 2010-11-11 10:09:02 följande:
    jag curlar som fan. det är mysigt.
    för dig eller barnen?

nu eller sen? 
Svar på tråden Att curla eller att inte curla?