pinjong skrev 2015-05-26 12:11:03 följande:
Kan lugna dig med att du inte är ensam om det, jag är likadan (har ADD).
Om jag har press på mig att göra nått inom en viss tid så blir allt bara kaos inom mig. Jag blir stressad och det börjar spänna i huvudet och jag vet inte var eller hur jag ska börja, och det leder till att jag blir väldigt irriterad och arg.
En annan sak som också ofta gör att jag blir arg och irriterad är då det inte blir som jag har tänkt mig. Som igår tex, jag hade en plan i huvudet att jag ville ut och fota lite blommor för att förstora och hänga på väggen, och sa det till min fru. Hon tyckte det lät som en bra ide och ville följa med, skönt med en promenad tänkte hon. Vi gör oss i ordning för att gå iväg, jag fixar till kameran med det objektiv jag vill ha och hon fixar till sig rent allmänt. Hela tiden har jag i huvudet hur jag vill göra, gå en sväng i en skogsdunge och fota blommor och grenar med löv på, är helt inne i den tanken. Precis innan vi går säger min fru att vi kan ju gå förbi affären och handla lite samtidigt som vi ändå är ute och går. Helt plötsligt så blir allt bara kaos i huvudet. Det var som jag kom fram till en stor mur som jag inte visste hur jag skulle komma över, allt blev helt plötsligt bara SÅÅ jobbigt, och jag kände direkt hur irritationen och ilskan kom smygandes. Hela min plan rubbades av att vi skulle gå till affären, det fanns inte med där från början.
Allt blev mörkt och jag fick ont i huvudet och blev väldigt otrevlig och kort i tonen till min fru. Det jobbiga är att jag är fullt medveten om att jag är skitjobbig just då och att jag borde skärpa till mig och sluta bete mig som en barnunge, men jag KAN inte, det bara låser sig i mig. Är som om jag ramlar ner i ett mörkt hål jag inte kan komma upp ifrån.
Det enda jag vill i dom stunderna är att komma ur det där mörkret, bara ställa mig och skrika "FÖRSVINN DITT MÖRKA ELÄNDE......JAG VILL VARA GLAD OCH TREVLIG...." Men jag kan inte, det går bara inte.
Kan ju säga att den promenaden inte blev som det var tänkt att den skulle bli, en trevlig tur med min fru ;(
Efter ett tag så gick irritationen och ilskan över till sorg, jag blev helt tom och kände mig ledsen.
Min fru är helt underbar. Visst, hon tycker det är skitjobbigt då det händer, har ju hänt otaliga gånger i vårat 25:åriga äktenskap och jag har sårat henne många gånger då jag har blivit som en liten barnunge, men nu då vi båda vet VARFÖR jag blir så, att det beror på min ADD så är det mycket lättare för henne att hantera. Hon vet att det inte är hennes fel, det är mitt handikapp helt enkelt.
Kan ju säga att om vi hade planerat för att gå och handla och jag kom på att jag kan ju ta med kameran och fota lite samtidigt som vi går, ja då hade det förmodligen aldrig hänt.
Det är som du skriver, bara att gilla läget och lära sig att det är så här det är att ha detta handikapp. Jag är inte heller en otrevlig person. Har alltid haft lätt till skratt och att prata med folk, och det har gjort att jag är känd som en glad och trevlig kille bland mina vänner och dom jag träffar. MEN, jag orkar inte vara så för länge, utan hamnar väldigt fort ner i en mental svacka där jag blir nedstämd och trött mentalt, lättirriterad och bara vill vara för mig själv och sitta och dagdrömma. Bara sitta och vara tyst utan att behöva låtsas vara glad.
Ja det var lite om hur jag har det.
Men shit! Låter exakt som mig! Planerar något, o kommer en litenliten obetydlig sak ivägen så ballar jag uuuur! Och det kan va en sån grej som att åka iväg till en fest 1
Timme tidigare, jag är klar och redo men blir huuur arg som helst.
Sen helt plötsligt så bara rinner tårarna.
Bör jag gå till en läkare? Gick hos kurator okt-dec 2015 pga "ångest" som dom sa, och jag vet att jag bör gå till nån nu,
Men VEM och vad bör jag trycka på för att få RÄTT HJÄLP? Börjar tröttna nu när ännu en fredagkväll är förstörd (för att jag surade ihop i affären i jakt på ett par byxor o en pojkvän som smsade när jag ville ha hans stöd och råd. Barnsligt kan man ju tänka, det tänker jag också, men jag kan-verkligen-inte-rå-för-det!) börjar bli desperat. Tips någon????