• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • hmcjl

Hej! Är så nyfiken på din förlossning, hir gick det? Hur fick du ta sprutorna då? Kunde du få Eda? Har Bf den 18:e jan och börjar bli lätt skraj. Om allt går bra verkar det ju ok men om något går fel så pratar min läkare bara om sövning å det vill jag inte.

Vilken stark sambo du har, min man har stuckit några gånger men det har bara gjort ondare, han liksom trycker in dom och blundar, haha.

=74423510][quote-nick]Jessbox skrev 2014-12-01 10:02:10 följande:[/quote-nick]

Intressant att läsa hur alla andra upplever dessa jäkla sprutorna! Har Bf i morgon & har än så länge tagit lite över 200 stycken. Ska ta 6 veckor efter förlossningen med. Tycker att varje spruta gör ont, hur man än sticker & var. Är makalöst spruträdd så min stackars sambo är den som fått sticka varje dag.

[/quote]

• ÄlskarMina
    hmcjl skrev 2015-01-01 22:03:18 följande:

Hej! Är så nyfiken på din förlossning, hir gick det? Hur fick du ta sprutorna då? Kunde du få Eda? Har Bf den 18:e jan och börjar bli lätt skraj. Om allt går bra verkar det ju ok men om något går fel så pratar min läkare bara om sövning å det vill jag inte.

[/quote]

Jag har genomgått två förlossningar med Fragminsprutor. Kunnat få Eda vid bägge tillfällen, bägge slutade med akutsnitt och då fyllde de bara på edan så jag var vaken.

Första förlossningen är en igångsättning och andra en vattenavgång.

Lycka till!!
    ·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10, "Grynet" bf 12/6-15*.¸¸.·*¨`·
  • hmcjl

Ah, bra att veta, vill verkligen inte bli sövd. Har ett planerat kejsarsnitt sen tidigaroch det är något jag funderar på hela tiden. Läkaren säger dock att det är risk för propp efter men vad jag har förstått är det ju det oavsett hur du föder. Akutsnitt måste ju också ha en hög riskfaktor? Vill bara att den här graviditeten ska vara över.har mått riktigt kasst. Vill bara ha bebisen här nu :)

ÄlskarMina skrev 2015-01-02 04:14:13 följande:
    Jag har genomgått två förlossningar med Fragminsprutor. Kunnat få Eda vid bägge tillfällen, bägge slutade med akutsnitt och då fyllde de bara på edan så jag var vaken.

Första förlossningen är en igångsättning och andra en vattenavgång.

Lycka till!!

[/quote]
  • Maacee9

Hej fick djup ventrombos efter förlossningen nu är jag gravid igen i v 27 och har hela tiden tagit fragminsprutor i magen men nu börjar magen bli rätt stor så undrar någon som tar det i låren? Eller kan man ta de någon annanstans?

• Lakritsviol

Nu är jag i v.24. Känns bra.

Börjar kännas jobbigt att ta sprutor i magen. Finns det några fler i tråden som är i samma sits som mig.

Ska till spec.mvc på måndag och då be om råd hur jag tar sprutor i lår eller så.

• Mariposas
    Lakritsviol skrev 2015-05-26 22:00:26 följande:

Nu är jag i v.24. Känns bra.

Börjar kännas jobbigt att ta sprutor i magen. Finns det några fler i tråden som är i samma sits som mig.

Ska till spec.mvc på måndag och då be om råd hur jag tar sprutor i lår eller så.

Jag har precis blivit av med min mage då bebis kom för 2 veckor sen :)

Jag tyckte det blev obehagligt ganska så fort att ta sprutorna i magen under graviditeten så kah tog i fettet bak typ mellan rumpan o höften. Funkade för mig hela graviditeten o tar där även nu när bebis är ute. Gör

Mindre ont tycker jag :)
  • Trolletiskogen

Är det någon här som tar Fragmin och fått missfall. Jag är i vecka 10 och har idag fått veta att inget hjärta längre slå. Har ni fortsatt fragminbehandlingen när ni fått hjälp på sjukhuset med en medicinsk abort eller hur har ni gjort. Jag tycker det är lite läskigt med blodförtunnande och abort. Jag som såg framemot en graviditet ledsamt.

• AnnC

Beklagar trolletiskogen. Jag tog fragmin vid mitt senaste MA, slutade när vi fick veta att inget hjärta slog och fick cytotec en vecka senare. Så om du bara tagit fragmin för att motverka mf och ingen annan anledning kan du nog sluta.. Eller fråga den skrivit ut fragminet åt dig om du ändå är osäker för allra bästa svar. Men så gjorde jag.
    Har du haft flera mf?

• Trolletiskogen

Tack AnnC. Har varit på gynakuten nu och valde att åka hem för att läggas in imorgon. Jag ska fortsätta med mitt Fragmin men bara halva dosen pga min propprisk. Jag har aldrig haft propp men har dubbla anlag. Jag fick välja på att läggas in ikväll eller imorgon. Ska få piller imorgon sa de som stöter ut fostret. Har fått ont i ryggen ikväll så kanske att kroppen sköter det själv. Jag var i vecka 10 nu men den dog i vecka 8 sa de idag. Har haft Fragmin 2 ggr per dag för att motverka missfall och för min höga propprisk.  

• Trolletiskogen

Ni som har haft missfall. Hur länge har ni fått fortsätta med era Fragminsprutor? Jag tar mina i fyra veckor efter missfallet men de känns så meningslösa nu när jag inte är gravid längre, men jag tar dem såklart eftersom läkaren ordinerat mig det.
    Jag dricker aloe vera nu när jag inte är gravid längre, läste igår att det har blodförtunnande effekt och bör ej intas om man tex tar Waran, undra vad som gäller för Fragmin, någon som vet? Jag kanske går runt och är supertunn i blodet nu men det tror jag inte men kändes ändå lite sådär när jag läste det. Att man borde kanske inte dricka det utan att fråga läkaren och de är väl inte så positiva överlag till kosttillskott kan jag tro.

• Mijjan

Jag fick propp konstaterad igår och började med sprutorna då. Ligger fortfarande inlagd och väntar på ronden då frågorna börjar bli många. Hur har ni mått före/efter proppar? Har ni fött vaginalt eller med kejsarsnitt? Några andra komplikationer?

• Enyah

Jag fick sinus trombos 2013 när jag födde min son. Är nu gravid igen. Är i vecka 11 och har börjat med sprutor. Jag tar dom i låret för känns obehagligt att ta i magen när bebisen kommer växa där.

• MissMaran
    Mijjan skrev 2015-07-08 09:00:08 följande:

Jag fick propp konstaterad igår och började med sprutorna då. Ligger fortfarande inlagd och väntar på ronden då frågorna börjar bli många. Hur har ni mått före/efter proppar? Har ni fött vaginalt eller med kejsarsnitt? Några andra komplikationer?

Jag har varit lite tröttare än vanligt efter propp.

Jag har fött vaginalt, skulle det ha blivit kejsarsnitt skulle jag ha blivit sövd varför kommer jag inte ihåg. Om det var för bedövningen kanske, fick bara ta lustgas under fl.
    Enyah skrev 2015-09-07 08:18:46 följande:

Jag fick sinus trombos 2013 när jag födde min son. Är nu gravid igen. Är i vecka 11 och har börjat med sprutor. Jag tar dom i låret för känns obehagligt att ta i magen när bebisen kommer växa där.

Hur känns det att ta sprutorna i låret? Jag tar dem i magen. Man blir ju lite blå :-/
  • dendärdoris

Hej Topdog. Har läst lite om dig nu och har varit i samma sits två gånger nu. KUB har sett bra ut och sen har fostret dött nån vecka/dag senare.

Fick du något svar? Fick du fler lyckade graviditeter? Tacksam för svar så här många år senare.

• ankans

Har inte läst hela tråden men jag tog fragmin 6 v efter förlossning i låret och det absolut bästa tipset jag fick var att ta en frysklamp och hålla mot låret typ en minut innan så att det blev lite bedövat av kylan. STOR skillnad - kändes knappt att ta sprutorna då!

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep