Abort vid Downs Syndrom?
Motivera gärna ditt svar.
Motivera gärna ditt svar.
Jag skulle absolut inte göra abort om jag väntade ett barn med DS. Skulle garanterat älska det barnet lika mycket som ett friskt barn.
Vill bara säga till er som tänker göra KUB-testet och om det visar något avvikande tänker ni göra fostervattensprov; KUB-testet är endast en riskbedömning!! Vi gjorde ett KUB-test för snart 1 år sedan och fick 1/627, inte "jättebra" resultat men tillsammans med BM utlåtande kände vi oss nöjda då och gjorde inget FP. Vi hade kämpat ett par år och ville inte riskera fler MF. I slutet av maj blev det akut snitt och efter 4 dagar fick vi beskedet att vår son har DS. En sorg och chock som jag inte trodde jag skulle orka med. Nu har det gått 6 månader och han har hittills givit oss enormt mycket, så mycket kärlek och kunskap om att inte "vara som alla andra"!! Hjälp från samhället fins där om man är villig att ta emot den med ett positivt och öppet sinne!!!
Seccasecca: va bra att du känner så och jag önskar dig allt lycka;) hur gammal är du förresten? Kram
Nej, det skulle vi inte.
Vi välkomnar ett barn med funktionshinder lika mycket som ett friskt barn även om det såklart blir en chock och sorg i första skedet.
Jag jobbar inom LSS & träffar människor med alla slags funktionshinder så just Downs känns som ett "lätt" funktionshinder för mig.
Åldern är ju med i KUB-testet så den är egentligen oväsentlig.
Självklart önskar sig alla friska barn och jag fick det och två stycken på samma gång. Fast då en som enligt dig är lite annorlunda. Men de bjuder jag på.
Jag är en av de föräldrar till barn med DS som inte blev ledsen vid beskedet DS.
De flesta föräldrar till barn med DS har blivit väldigt ledsna vid beskedet DS där har du helt rätt.
En fråga till dig: Det föds ju endast ca 120 barn med DS varje år så min fråga till dig är då: Hur många känner du som har barn med DS? Enligt ditt inlägg verkar det som du känner flera.
Självklart önskar sig alla friska barn och jag fick det och två stycken på samma gång. Fast då en som enligt dig är lite annorlunda. Men de bjuder jag på.
Jag är en av de föräldrar till barn med DS som inte blev ledsen vid beskedet DS.
De flesta föräldrar till barn med DS har blivit väldigt ledsna vid beskedet DS där har du helt rätt.
En fråga till dig: Det föds ju endast ca 120 barn med DS varje år så min fråga till dig är då: Hur många känner du som har barn med DS? Enligt ditt inlägg verkar det som du känner flera.
Nej det skulle jag inte göra.
Oj det var verkligen en lång beskrivning.
Förstår ändå inte riktig vad allt detta har med vad andra ska göra om det visar sig att barnet har DS.
Om det visar sig att barnet har DS innan det är fött och föräldrarna bestämmer sig för att föda barnet så kan jag inte tänka mig att man kommer hamna i någon svacka eller må psykiskt dåligt 1 år. Dessa saker händer nog endast när man föder barnet och efter födelsen får reda på att barnet har DS.
Beslutar man att föda ett barn som man vet har DS så tror jag nog man är väl medveten om vad som kan hända med barnet efter de är fött och alla följd handikapp eller sjukdomar ett barn med DS kan ha.
Jag kommer att göra abort om fvp visar på DS eftersom det är barn nr 6 och detta var oplanerat. Jag och maken är inga ungdomar längre och den yngsta kommer att vara 1 år och 3 månader när nästa föds. Maken jobbar borta i veckorna och att få en till bebis så tätt är påfrestande nog för hela familjen så då vill vi att det även ska vara friskt, har aldrig tänkt på detta vis tidigare vid graviditet utan haft inställningen att alla är lika välkomna.
Ja det skulle jag nog gjort.