• Madida

Smakar ni lösgodiset?

Som rubriken lyder. När ni är i affären och ska plocka lösgodis (eller bara går förbi lösgodiset) tar ni då av det och äter innan det är betalt?

Har inte jag rätt så har vi båda fel ;)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-17 22:01
    Anledningen till att jag frågar är att jag tycker det är SÅ fel men tycker jag ser det iaf varannan gång jag är och handlar. Senast idag såg jag en kvinna och hennes son i 4-års åldern smaka av godiset. Eller kvinnan åt och gav sin son några bitar. Jag kunde inte hålla mig utan frågan om hon verkligen tyckte det var okej att göra så och lära sin son att stjäla. Hennes svar är för otrevligt för att skriva här Men summeringen är att ja, för henne var det helt okej!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smakar ni lösgodiset?
  • GulTussilago

Nej, det brukar jag inte.
    Men för ett tag sedan stod jag med godisskopan i högsta hugg och läste innehållsförteckningen på nåt lösgodis som jag funderade på. Då sa tjejen i affären att jag gärna fick provsmaka om jag ville

Så jag tycker att det är okej att smaka på en bit eller två, framför allt om det gäller nån ny sort man aldrig smakat förut. Men nej till att stå och måga in en massa godis, eller för att plocka några i förbifarten

• Fidelia

Jobbar i butik, där vi har lösgodis, och det är faktiskt stöld! Eller jaja, snatteri om man ska va nog gällande pengasumman...

Helt befängt... och för det andra fatta vad äckligt när folk stoppar sina smutsiga hände i burkarna.... gahhh 

• Carolines Secrets

Nej vanligtvis inte eftersom att jag tycker det är äckligt om alla river i godiset. Undantaget då jag skulle handla mitt favoritgodis center. Har nämligen varit med om att de varit äckliga ett antal ggr då jag handlat dem. Denna gång skulle jag handla en halv påse center och ville inte slänga ut pengar på äckligt godis. Det var därför jag smakade EN bit!

• MorSofia

Varför skulle det vara okej att provsmaka lösgodis?

För att det kommer i så behändiga provsmakar-storlekar? För att de är så små att de nästan inte kostar nåt?

Är stöld okej om det man stjäl är väldigt billigt och väldigt litet? Vad är det för moral egentligen?

Nej, att man vill veta hur det smakar eller om det är färskt är ingen godtagbar förklaring här. Stöld är stöld är stöld,
    och här är ju uppsåtet att medvetet begagna sig av någon annans vara utan att betala för sig.

Rätt skrämmande hur tänjbar vissas moral är. Usch.

Jag hoppas ni gör det inför en butikskontrollants ögon nästa gång, så får ni se hur kul det är att vänta på och prata med polisen. Jag hoppas ni har ungarna med er också så ni skäms extra mycket.

Såna som er (ni vet vilka ni är) borde skickas på nåt slags uppfostringsläger för vuxna.

• Dimes

Nä, jag försöker hålla mig borta från den bakteriehärden.

P. Sherman, 42 Wallaby Way, Sydney.
  • Jennie med ie

Nej det gör jag inte och tycker inte det är OK att andra gör det heller men jag lägger ingen energi på att bli upprörd över det.
    Jag äter inget förrän jag köpt eller fått det, om inte en given överenskommelse säger annat (som på restaurang t ex där man betalar efteråt). Inte ens sånt med förpackningar där man ändå kan dra streckoden i kassan och betala.

• Ketzzi
    Fidelia skrev 2011-07-18 23:12:10 följande:
    Jobbar i butik, där vi har lösgodis, och det är faktiskt stöld! Eller jaja, snatteri om man ska va nog gällande pengasumman...

Helt befängt... och för det andra fatta vad äckligt när folk stoppar sina smutsiga hände i burkarna.... gahhh 
    Räknas det som stöld även när personalen inte kan hålla fingrarna från syltburken?
    Såg det en gång. En anställd som lyfte på ett av locken tog en bit och stoppade i munnen.
    Frågade om det där var okej. Hon svarade  - "Måste ju provsmaka".
    Ångrar att jag inte hade gick till chefen och talat om att hon precis har stulit!!
    This is what I`m made of. You can hate but never break me.
  • Velour

Nej, jag gör inte det själv. Inte för att jag tycker att det är omoraliskt fel eller stöld att vilja smaka på en godisbit som man är nyfiken på innan man köper den, utan för att bespara mig skammen ifall jag skulle få en tillsägelse av butikspersonalen. Det är inte värt det helt enkelt.

• Odd Pixie

Jag kan väl inte påstå att jag smakar lösgodis, eftersom att jag typ aldrig köper det - och när jag väl gör det är det sällan jag smakar något.

MEN jag tycker inte att det är så fruktansvärt fel att smaka en bit om det är något man är jätteosäker på om man gillar eller inte. Då kanske det slutar med att man köper jättemånga för att man tyckte att biten var supersmaskig (= affären tjänar på det). Däremot ska man inte mumsa flera bitar bara för skojs skull - det tycker jag inte.

Men som sagt, en smakbit om man är väääldigt osäker på någon godis är inget fel tycker jag.

• tisteln

Jag har börjat smaka det senaste två åren. 

Orsaken: jag brukar köpa peps och lakrispinnar. Men peps:en har vid ett flertal gånger varit så gamla att de inte går att ätas. Alltså smakar jag i affären för att se om de är ätliga. När det gäller lakrispinnarna finns det tydligen två (minst) sorter, och den ena är inte god, men de ser likadana ut, så då smakar jag för att veta om det är den goda eller äckliga sorten. 

• Ketzzi
    Krafs skrev 2011-08-17 19:56:47 följande:
    Suck.. :)
    This is what I`m made of. You can hate but never break me.
Svar på tråden Smakar ni lösgodiset?