• mamma till tre busungar

Välgörenhet som dopgåva?

Ja, alltså donation till någon välgörenhetsorganisation ex vis Röda Korset el dyl.

Tänkte att man kunde ge det samt en liten symbolisk "materiell" gåva. Dopbarnets föräldrar är välbeställda och det är egentligen inget de "behöver" till bebisen. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?
  • En till mamma
    mamma till tre busungar skrev 2011-07-30 13:09:50 följande:
    Men längre fram, tror ni då att barnet kommer känna "Attans att det gick pengar till att en kvinna i Kongo fick föda barn säkert på sjukhus, jag hade hellre velat ha en så´n här www.guldfynd.se/page.jsp?node=170&articleNo=5..."

jag hade inte velat ha en massa sådana här hemma, så skulle vi fått dem hade de hamnat i en kartong långt in på vinden. hade mycket heldre velat att en kvinna i kongo fött ett barn säker....
  • Miss Cee
    mamma till tre busungar skrev 2011-07-29 22:53:59 följande:
    Det tycker ju jag med!

Det är rätt jämnt i omröstningen.....

Ni som röstat mot - vad skulle ni tänka om ert barn fick en sådan dopgåva?
    (Eftersom jag redan utsett mig själv till att spela rollen som HÄxan surtant i den här tråden så fortsätter jag väl... )

Om frågan gällde exemplet med en present för 200kr till bebisen och 500-800kr till välgörenhet så hade min reaktion varit:

Högt: Tacka snällt och hållt god min.

För mig själv: Varför måste människan låtsas att vi har något med hennes välgörenhetsprojekt att göra?
    Varför inte bara ge en symbolisk sak, eller en gåva för 200kr om man nu vill det, och behålla sin välgörenhet för sig själv??? Tycker till och med att det känns snålt att göra så. Inte för att jag eller mitt barn behöver en dyr present, eller en present öht, men för att givaren vill leka att den gett OSS något för en större summa för att det ska se bättre ut. Slå två flugor i en smäll liksom.
  • En till mamma
    Miss Cee skrev 2011-07-30 20:51:26 följande:
    (Eftersom jag redan utsett mig själv till att spela rollen som HÄxan surtant i den här tråden så fortsätter jag väl... )

Om frågan gällde exemplet med en present för 200kr till bebisen och 500-800kr till välgörenhet så hade min reaktion varit:

För mig själv: Varför måste människan låtsas att vi har något med hennes välgörenhetsprojekt att göra?
    Varför inte bara ge en symbolisk sak, eller en gåva för 200kr om man nu vill det, och behålla sin välgörenhet för sig själv??? Tycker till och med att det känns snålt att göra så. Inte för att jag eller mitt barn behöver en dyr present, eller en present öht, men för att givaren vill leka att den gett OSS något för en större summa för att det ska se bättre ut. Slå två flugor i en smäll liksom.

haha... jag hade tänkt precis tvärt om,

Pryl

Högt: Å vad fin, roligt att ha senare.    

för mig själv: Ännu en skit sak som bara samlar dam som man ändå inte någonsin har någon användning för. Var för kasta bort pengar för skitgrejer....

Välgörenhet

Högt: Vilken bra sak, som kommer till användning. 

för mig själv: Äntligen en vettig person som inte köper för köpandes skull.              
  • fluu

Jag hade blivit jätteglad! Nog gladare än jag hade blivit för en pryl.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • linda6

jag hade nog hellre gett en slant till bäbisen som döps...men de e ju jag de =)
    spelar ingen roll hur "rika" föräldrarna är, barnet har precis börjat sitt liv!

• Metalmom

Jag gav en donation till WWF i en kompis dotters namn på deras bröllop/namngivningsceremoni. Fick ett fint A4-ark med hennes namn, bild på en orangutang och ett tack för donationen. Var mycket uppskattat. Brudparet fick en påse fin choklad
    Det var uppskattat.

• Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 13:10:17 följande:
    Som sagt så handlade det jag sa om huruvida det är lika mycket tvång att ge "vanliga" presenter som att ge välgörenhet och det är det inte eftersom det finns mer möjlighet att byta vanliga presenter eller ge bort till någon annan. Det handlar inte om huruvida något ska byta, det handlar om huruvida det är lika mycket tvång. Förstår du nu?
    Det är ingen som tvingar på dig presenter ö.h., så du kan väl upplysa dina gäster om att du hellre är utan sådana än att pengarna går till välgörenhet.
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 13:10:46 följande:
    Var det inte exakt det du skrev då? ska jag kopier ain det igen så du får se det själv?
    Åh, ja! Kopiera på, du!

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Stinky
    En till mamma skrev 2011-07-30 21:25:36 följande:
    haha... jag hade tänkt precis tvärt om,

Pryl

Högt: Å vad fin, roligt att ha senare.    

för mig själv: Ännu en skit sak som bara samlar dam som man ändå inte någonsin har någon användning för. Var för kasta bort pengar för skitgrejer....

Välgörenhet

Högt: Vilken bra sak, som kommer till användning. 

för mig själv: Äntligen en vettig person som inte köper för köpandes skull.              
    Så tänker jag med!
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Sarasbaby
    Stinky skrev 2011-07-30 21:37:53 följande:
    Så tänker jag med!
  • Höstbebis2010

Jag är lite emot det där, sonen "fick" diverse donationer som vaccin och allt vad det nu var som skulle gå till barn. Men ingen materiell gåva alls. Jag tycker absolut inte att det egentligen behövs en massa materiella saker, men vet samtidigt inte riktigt hur jag ska förklara för sonen sen när han bli äldre varför han inte fick nån sak från sin farfar utan bara en massa papper som bevis på donationerna.
    TS, din idé om att iaf ge en materiell gåva oxå kan jag dock tycka är ok, för då får iaf barnet något som *n hon ser att de fått.

Sen kan jag väl iåför sig tycka att välgörenhet ger man själv, för att själv känna att man vill ge bort, att man som barn vid ett dop bli "tvingad" till att ge bort och inget få själv känns lite fel. Men det är min åsikt.    

• hallencreutz89
    Miss Cee skrev 2011-07-30 20:51:26 följande:

Eller hur! Det är hyckleri, då låtsas ju bara personen att den ger ditt barn nåt när den egentligen ger någon annan nåt. HEllre inget alls då än att vara ett redskap för andras samvetskval
  • Esmiso

är lite tveksam eftersom det är så olika vad man vill stödja...

• hallencreutz89
    Stinky skrev 2011-07-30 21:37:06 följande:
    Det är ingen som tvingar på dig presenter ö.h., så du kan väl upplysa dina gäster om att du hellre är utan sådana än att pengarna går till välgörenhet.
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 13:10:46 följande:
    Var det inte exakt det du skrev då? ska jag kopier ain det igen så du får se det själv?
    Åh, ja! Kopiera på, du!

tycker dte borde vara en självklarhet, men de flesta som känner mig fattar nog det. Ja jag får väl leta rätt på där du skrev det
  • hallencreutz89
    Stinky skrev 2011-07-30 12:59:02 följande:
    .... och hur sjutsingen kan man tycka att det är fel att ge bort pengar till välgörenhet istället för att ge en present som dopgåva?....

Ser du, där säger du själv väldigt tydligt att välgörenhet inte är en present, utan att det är istället för en present.
  • mamma till tre busungar

Det blev ett par fina tofflor samt ett "näringspaket" från Unicef

• mesandra

Min spontana tanke var att en sån gåva passar bättre till en äldre person på födelsedagen och inte som dopgåva. Men det är min tanke, alla är vi olika =)

• Lakritstrollet75
    mesandra skrev 2011-08-07 13:06:45 följande:
    Min spontana tanke var att en sån gåva passar bättre till en äldre person på födelsedagen och inte som dopgåva. Men det är min tanke, alla är vi olika =)
    Precis!! Flera äldre släktingar har önskat att man ska skänka pengar till barnorganisationer ist för tex 70-års presenter. Bra när man redan har allt man behöver men inte trevligt alls istället för en present på dopdagen. Ger man båda alltså en liten present till bebisen samt donerar pengar till org är det ju en annan sak.
Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?