• mickis65

BF Maj 2012

Hej!

Har precis plussat efter ett frysförsök via IVF. Om allt går vägen väntas bebis 9 maj...

Nån som vill följas åt?

Just nu känns allt så overkligt...

• Svar på tråden BF Maj 2012
  • mickis65

Hallå! Tänkte höra hur det står till mer er alla? Snart maj... ibland känns det så nära och ibland som så långt kvar :)

• K1978
    mickis65 skrev 2012-02-13 16:55:44 följande:
    Hallå! Tänkte höra hur det står till mer er alla? Snart maj... ibland känns det så nära och ibland som så långt kvar :)
    Hej, Hur mår du själv??

Det hade varit kul med lite mer liv i tråden!!!

För min del känns det som en evighet till 19:e Maj. Har hemsk foglossning i baksida bäcken, trots flitiga besök hos ett par sjukgymnaster med akupunktur, bälte, träning, vila etc. var jag tvungen att sjukskriva mig och har varit hemma sedan den 10:e Januari. Rynkar på näsan saknar mitt jobb, träning till och med städa och handla mat.

Kan i princip inte ta en kort promenad utan att det resultarar i hemsk smärta och sömnlösa nätter, har fått kryckor med men har svårt att gå med de så att det avlastar rätt. Bara att sitta rakt upp och ner är nästan värre än att gå.

Känns bara så orättvist, först ska man kämpa för att lyckas få ett barn och så ska det blir det en så tråkig upplevelse, vi vill ju gärna ha fler men hur orkar man om det blir såhär igen. Är sjukskriven fram till sista mars och även beviljad graviditetspenning efter det, men vet ännu inte om försäkringskassan godkänner sjukskrivningen.

Annars är det fint med bebis, en livlig krabat som sprattlar massor, helt underbart är det såklart!!!!!

Om ett par veckor ska vi titta om det blir en flicka eller pojke, jag får plåga mig eftersom det är en bit att åka men är nog för nyfiken för att låta bli Drömmer
  • Aquarius 02

Hej!

Det är bra med mig, förutom att jag är superförkyld. Har haft problem med nästäppa och förkylningar som kommer och går i flera veckor nu... Blir tokig på det! Men annars *peppar peppar* är det bra. Ingen foglossning eller dylikt än i alla fall (stackars dig K1978) :(

Lite jobbigt att sova på nätterna börjar det bli, dels pga nästäppan men också svårt att att hitta sköna sovställningar med magen. För ett par veckor sen införskaffade jag en gravid/amningskudde. Superskönt, vill inte vara utan den nu! 

Vi har varit och mätt kurvan en gång och lyssnat på hjärtljuden och det såg bra ut. Ska på nästa koll på tisdag. Nu är jag i vecka 28. Känns ändå overkligt fortfarande även fast man känner att det rör sig och sparkar i magen:)

i slutet av februari har vi anmält oss till föräldraträff/utbildning. 5 st eftermiddagar i feb/mars. Har ni anmält er till sådna träffar?  

Hoppas allt är bra med alla här inne:)     

• mickis65

Hej!

Med mig är det rätt ok. Är sjukskriven just nu men vill tillbaka till jobbet. För en månad sen, när vi bara var i v 24 fick jag kramper i magen, som mensvärk. Hade fått nekros i ett av mina myom. Myomnekros gör helvetiskt ont och kramperna gav samandragningar som påverkade livmodertappen. Blev inlagd och låg några dagar på förlossningen för observation (fullt på neontalavdelningen). Det var också en upplevelse. Nu är jag hemma och återhämtar mig fysiskt och psykiskt. Nekrosen finns kvar men just nu är det rätt lugnt och risken för tidig födsel är avblåst för närvarande men det var mkt läskigt

I övrigt är det bra. haft lite besvär över blygdbenet med foglossning, men i övrigt fortlöper det rätt bra. Magen växer och bebisen sparkar en massa därinne :)

• villsågärna38

Hej tjejer!

Oj, vad ni har det tufft en del av er!
    mickis65 - nekros och inlagd på sjukhus? Huga, va skönt att höra att du är hemma igen och att faran verkar vara över. Håller tummarna att det håller i sig nu framöver! Kram
    Aquarius - uj, va jobbigt med förkylning. Hoppas att det ger sig snart!! Kram
    K1978 - va tufft det låter med din foglossning. Inge vidare med sån värk, hoppas verkligen att det inte ska hålla på hela graviditeten! Har ni fått reda på könet nu? Kram

Här är allt bra, i v.27 nu och en sparkande bebbe i magen som växer precis som hon ska (ja det är en tjej ), likaså gör min mage även om jag själv inte gått upp mer än 4-5 kg. Inget illamående sen v.18/19 då det gav med sig och bara lite, lite känningar i fogarna så jag har det än så länge rätt lindrigt. En del sammandragningar till och från men inga som gör ont så det är bara magen som övar sig har vi förstått. Var på NOTCH-ultraljud förra veckan och kikade på blödflöden i navelsträngen, moderkaka, artärer i livmodern osv och allt såg toppen ut vilket känns jättebra! Går på gravidpilates vilket är toppen och sen planerar vi för profylax i mars och ett par kvällars föräldrakurs (via Mama Mia) nån gång under mars månad också. Inte riktigt bestämt oss för när än bara. Stora kramar till er alla!

• K1978

mickis65: Stackars dig men skönt att faran är över!!!
    Villsågärna38: Nej det är inget roligt med värk, jag hoppas verkligen det kommer släppa när lilla plutten är här, jag får helt enkelt bara härda ut men det är klart psykist tärande.

Jag har haft det på känn redan från början och så även min man men idag fick vi det äntligen bekräftat att det är en liten flicka i min mage.

Så nu slipper vi problemet med pojknamn, det blir Majken! Att hon dessutom har namnsdag på BF var en rolig slump och det känns så givet för ossHjärta 

• Aquarius 02

Nu har det varit lugnt härinne ett tag:) Hur går det för er? någon som fått sin bebis ännu?

Jag slutade jobba denna vecka, går hemma och bara väntar nu känns det som! Det mesta är inhandlat och klart hemma nu hos oss. 

Hur mår ni?  Förutom trött och otymplig och lite småkrämpor så känner jag mig bra. Kollerna på MVC är bra fortfarande så det känns ju skönt iaf. 

• K1978

Hej, skönt att få må bra och att allt är ok!! När är du beräknad? Min kurva är normal, men fogarna blir bara sämre, sedan många veckor går jag bara ut när vi ska till mvc varannan vecka, får så ont att det är en riktig mardröm efter de besöken. Hemma gör jag så lite som möjligt för att undvika att det blir värre, har som tur är en underbar man och hjälpsamma familjer som tar hand om våra två hundar och hjälper till med städ :) Efter läkarbesök har jag/vi fått tid för ställningstagande till igångsättning dagen före bf, den 18e maj. Har haft funderingar runt snitt men eftersom smärtan efter kan vara besvärligare för mig då fogarna inte blir bra över en natt får jag ändå tro att en vaginal förlossning är det bästa trots min oro att klara av det med den värk jag går med nu. Lever på hoppet att komma igång tidigare men så som allt varit tror jag inte det, har inga direkt sammandragningar och kan inte påverka kroppen själv med varken rörelse eller sex om det nu skulle funka :)

• Aquarius 02

Hej! K1978: usch vad jobbigt med fogarna.. Antar att man inte gärna tar smärtstillande heller (om det ens skulle hjälpa?!) Men bra att du får hjälp hemma, måste vara guld värt!

Jag har BF 15 maj. Hoppas också på att slippa gå över tiden.  Jag har inte heller några direkta sammandragningar (tror jag inte i allafall, svårt att säga. Känner ibland att det gör lite ont och liksom ilar men det kanske bara lillen som sjunker ned..) Sist hos MVC trodde BM att han var fixerad.
    Har din bebis fixerat sig ännu?  

Imorgon ska vi göra ett tillväxtultraljud. Vi har bokat ett privat på Tittut ultraljudskliniken i Stockholm. Har hela tiden legat på kurvan hos MVC men vi vill gärna göra en extrakoll ialla fall, se om lillen verkar må bra, viktuppskattning etc.

Vad skönt att ni fått tid för bedömning av igångsättning ialla fall! Då behöver det inte vara så lång tid kvar för er! Kan tänka mig att varenda dag man går över efter BF måste vara drygt annars. Här i uppsala kan man få gå över 14 dagar. Hua,då är man ju nästan inne i juni:(  

• K1978

Aquarius: jag äter både paracetamol och citodon, tycker dock att det emellanåt är tveksamt hur det hjälper. Varma bad är underbart det blir ibland tre om dagen och så får min make massera. Har tens på nästan dygnet runt, vila och försöka koppla av är det som är bäst. Bebis är fixerad, trodde nästan jag skulle tuppa av när bmsk skulle känna efter eftersom hon var lite osäker och fick trycka hårt. Jag var dock ganska säker redan innan. Känner tydligt både rygg, rumpa, ben och fötter :) har börja känna sammandragningar mer och mer senaste dagarna, men samtidigt rör sig bebis med och det är trångt kanske är det det som känns och jag tycker det är svårt att veta vad som är vad. Hur gick tillväxtultraljudet? Roligt med extrakoll, man är ju inte ,lite nyfiken nu på hur stor bebis blir, ser ut osv :)

• moii

Man ser knappt något på ett TUL så här sent. Har gjort massor efter v 18 och man ser typ inget mer än en kroppsdel i taget.

• Aquarius 02

Ok! Nu börjar jag också känna mer av sammandragningarna, sov inget vidare igår natt.. Lite jobbigt men samtidigt så känner man ju att det här har man väntat och väntat på

Det gick bra på ultraljudet! Lillen beräknade dom väga 2.961 gram den dagen (i vecka 36) och om jag går till beräknat datum tror dom han kommer väga ca 3.800 gram. Ska bli spännande och se om beräkningarna verkar stämma sen:)

Det var lite av en chansning att boka 3D/4D ultraljud så pass sent i graviditeten vad gäller att få bra bilder. Men vi blev nöjda med dom, det blev bra bilder och videoklipp då det fortfarande fanns gott om fostervatten. Men däremot när barnmorskan växlade till 2D ultraljud ibland för att mäta etc så gick det knappt att se vad som var vad. 2D bilderna från RUL var mycket tydligare jämfört med 2D bilderna nu.
    Men det viktigaste med kollen var att se att han verkade må bra därinne fortfarande
     (Om ni vill se bilder så har jag ett par 3D bilder i mitt galleri, under starka bilder)   

Hur går det för dig Moii? när är du beräknad? är det något särskilt skäl till att du fått göra många UL? 

Har ni fått skriva förlossningsbrev hos BM ännu? jag ska fundera på det och skriva ett på min nästa MVC-koll nu på måndag. Svårt tycker jag..  

• K1978

Nu är vår flicka här, Majken föddes den 6:e Maj kl:20:04. Vecka 38+1, 3850 gram, 50 cm.
    Efter fyra månaders mer eller mindre invliditet pga foglossning började jag läcka protein, stigande blodtryck, svullnade upp, huvudvärk, flimmer framför ögonen. Fick helt enkelt havandeskapsförgiftning som grädde på moset.

Lades in den 2:e Maj och den 3:e maj började fyra dagars helvete med inducering, fogsmärtorna var olidliga, Fem induktionsförsök med pinvärkar som pågick i timmar och även var svåra att bryta för att jag skulle återhämta mig nattetid hade ingen större effekt på öppningsskedet, öppnade mig 1-2 cm. Vattnet gick spontant med inga egna värkar Rynkar på näsan

Till slut fick vi säga ifrån på skarpen, vi avverkade en till två läkare per dygn och tre nya barnmorskor varje dag som jag uppfattade inte såg helheten och hur jobbigt jag hade det. Vår flickas hjärtljud var hela tiden bra som tur var. Det hela slutade med snitt & då hade Majken navelsträngen två varv runt halsen och även insnurrad runt kroppen. Jag var lättblödande och det var nästan svårt att få upp Majken ur snittet.

Både gynläkare och barnmorska var på det klara med att en vaginal förlossning med de förutsättningarna hade blivit mycket komplicerad. Tack för det mina fogar hade aldrig klarat av mycket länge till & hur Majken hade mått vill vi inte ens tänka på.

Vi blev kvar på BB i fem dygn innan smärta från snitt och fogar var under kontroll att jag kunde röra mig, det var tunga dygn, hormoner som snurrar och hjälplöshet att inte kunna ta hand om Majken alls vilket min man självklart gjorde. Men nu är mitt blodtryck fortfarande alldeles för högt, var högt när jag skrevs hem och var på kontroll igår 120/160, har nu börjat med blodtrycksmedicin med.....det tar visst aldrig slut.
    Vilken tur ändå att vi har vår prinsessa här och nu försöker vi se framåt!!!

• villsågärna38

Stort grattis K1978! Låter som en jobbig förlossning, förstår att det måste varit tufft men fantastiskt att hon nu är hos er! Vår princessa är också här nu Vattnet gick natten till den 4 maj och förlossningen kom igång av sig själv sen på förmiddagen och på kvällen efter nio timmars värkarbete föddes vår dotter. Allt gick jättebra även om hon kom fyra veckor för tidigt. Var fyra dagar på BB Stockholm och fick sen komma hem. Ammar och har även koppmatat henne var tredje timme för att hon är lite liten men börjat trappa ut det nu då hon börjat öka fint i vikt. Njuter av livet som föräldrar i vårsolen! Stora kramar till er alla

• Aquarius 02

Grattis till er K1978 och villsågärna38!!

Våran skatt är också här nu! Han föddes 11 majHjärta

Han kom 4 dagar innan BF. Det tog 26 timmar från att vattnet gick, och 14 timmar från att vi blev inskrivna på förlossningen.  Det gick bra, dock tog edan fel så jag blev tillfälligt förlamad från bröstkorgen och ner under drygt 2 timmar vilket var lite läskigt.
    Vi stannade 2 dagar på BB innan vi åkte hem. Så mysigt att bebisen är här nu 

• villsågärna38
    Aquarius 02 skrev 2012-05-18 18:49:23 följande:
    Grattis till er K1978 och villsågärna38!!   Våran skatt är också här nu! Han föddes 11 maj Han kom 4 dagar innan BF. Det tog 26 timmar från att vattnet gick, och 14 timmar från att vi blev inskrivna på förlossningen.  Det gick bra, dock tog edan fel så jag blev tillfälligt förlamad från bröstkorgen och ner under drygt 2 timmar vilket var lite läskigt. Vi stannade 2 dagar på BB innan vi åkte hem. Så mysigt att bebisen är här nu 

Oh grattis, va roligt att även din skatt är här nu Låter lite scary med EDAn, påverkade det förloppet? Vad gör man om det händer? Själv fick jag köra utan EDA och med bara lustgas för när det väl kom igång för mig gick det jättesnabbt i början så EDA hanns helt enkelt inte med men det gick bra iaf. Hade lite tufft på slutet bara med krystvärkar i en timme utan bedövning men med en svanskota som var inåtriktad och som förhindrade för henne att komma ut. Så retligt men har ramlat på den några gånger så var nog därför. Vi tog sugklocka till slut och då kom hon ut på tre värkar. Mår du bra nu? Allt väl med lillen? Kram
  • matteau

Hej!

TS sambo bakom tangentbordet

Vår lilla plutt ankom 10 dagar sent jämfört med BF, den 18 maj. Hon mätte in på 54 cm och 4 360 gram.

Vi var på överburenhetskontroll på onsdagen, där det konstaterades att hon var öppen 3-4 cm och livmodermunnen utplånad. Vi fick dock åka hem efter detta. Om inget skulle hända skulle vi bli igångsatta en vecka senare.

Fick värkar på kvällen på torsdagen och ankom till förlossningen strax innan midnatt till fredag. Dryga tolv timmar senare (kl 12.04) av intensivt arbete från min sambos sida så föddes äntligen vår lilla efterlängtade dotter.

/M

Svar på tråden BF Maj 2012