• Chris01

    Utredning för upprepade missfall - någon som vill följas åt och stötta?

    Vi har försökt bli gravida i 10mån nu, har "lyckats" 3ggr men dessvärre fått MF/MA alla 3ggr också

    Slutade med p-piller i Jan och blev gravid på första försöket i feb, mf v.8 i Mars 2011.

    tidigt mf v.6 i aug

    MA v.13 i Nov (bekräftat i nov)

    Nu börjar vår utredning, vi har blivit kallade till blodprover och spermaprover imorgon, hyfsat snabbt för att vara innan jul och allt, läkartid och besök den 27:e dec. Bokat privat också då jag vill ha 2 åsikter. Fick progesteron sist när jag var gravid men hann nog inte komma igång med det ordenltigt enligt läkaren då man ska få det direkt när man plussar. Hon säger att man även kollar efter körtel/blodproppar i utredningen nu samt makens spermier.
    Är hans spermiehalt mindre bra så kan man göra en sköljning som rensar ur dem "sämre" och befruktar mig med dom bättre mot en frisk bebis. Jag är sjukt nervös!! Är så rädd nåt ska va fel på oss, rädd vi inte ska lyckas igen, rädd det ska ta tid, rädd vi ska behöva gå igenom en IVF resa, rädd vi måste adoptera till slut m.m.

    Denna tråden är till för dom som vill hänga med och uppmuntra, ge råd om man själv har varit med/är med i en utredning, vad man ska tänka på inför läkarbesöker, frågor, tips & råd, peppa, vräka ur sig hur man mår, prata om allt och inget, hur man känner om man kanske inte har någon/några man kan prata med, vill vara anonym och inte vräka ur sig hos familj hela tiden, allt allt allt!   Blir vi många så vore det kul, jag själv skulle vilja träffa andra som är med om samma sak så man inte känner sig så ensam som man gör just nu, det behöver absolut inte vara en negativ tråd eller nåt, en mer "uppmuntrande och rolig tråd" som kan innehålla allt ifrån PLUSS, BIM, ÄL, PRAT OCH TJÖT, UTREDNINGAR (såklart), VÄNTAN M.M... 

    Vi alla vill lyckas och håller tummarna för varandra! Hjärta         

  • Svar på tråden Utredning för upprepade missfall - någon som vill följas åt och stötta?
  • FruFrida
    IorÅsna skrev 2012-06-16 10:02:16 följande:
    Hej och välkommen Frufrida.

    När har du BIM? Jag är ledsen för era missfall, vi alla här inne vet känslan. Själv har jag 4 bakom mig.

    Tyvärr hände det samma sak med mig som det gör med dig just nu och jag hoppas verkligen det inte betyder samma sak för dig som för mig.
    Plussa redan på ÄL+8 tror jag det var och strecken var starkare och starkare för att sedan närmare BIM, bli svagare och svagare..
    Sen kom "mensen" på BIM dagen som var missfallet tyvärr, 4:e missfallet..

    Trombylen och vaggisarna gör inget mer än att försöka hjälpa till. Dock kan proggen skjuta upp mensen så att säga, jag gjorde så att jag slutade med preggon när mina streck blev svagare för att se om mensen kom eller inte inför BIM osv, men trombylen ska du fortsätta äta.

    Jag hoppas sååå det inte är missfall för er igen!!
    Är ni också under utredning eller har gjort?          
    Hej och tack!
    Jag vet inte exakt när jag borde ha BIM, jag har knappt haft några vanliga menscykler under det senaste året och innan det åt jag minipiller som gjorde att jag inte hade mens. Dock tror jag att jag hade ÄL den 30:e maj och borde då haft BIM i onsdags ungefär, men det skulle lika gärna kunna vara idag.

    Vi har inte påbörjat någon utredning mer än att vi fick utskrivet progesteron och trombyl. Tydligen var det första steget enligt kvinnokliniken där jag bor. På dem lät det nästan som om man inte gör mer, men jag kommer vara hård denna gång! Vad kan man begära att det ska undersöka i en missfallsutredning?

    Hur går det för er nu efter 4:e missfallet? Har ni fått hjälp?
  • IorÅsna
    FruFrida skrev 2012-06-16 10:14:15 följande:
    Hej och tack!
    Jag vet inte exakt när jag borde ha BIM, jag har knappt haft några vanliga menscykler under det senaste året och innan det åt jag minipiller som gjorde att jag inte hade mens. Dock tror jag att jag hade ÄL den 30:e maj och borde då haft BIM i onsdags ungefär, men det skulle lika gärna kunna vara idag.

    Vi har inte påbörjat någon utredning mer än att vi fick utskrivet progesteron och trombyl. Tydligen var det första steget enligt kvinnokliniken där jag bor. På dem lät det nästan som om man inte gör mer, men jag kommer vara hård denna gång! Vad kan man begära att det ska undersöka i en missfallsutredning?

    Hur går det för er nu efter 4:e missfallet? Har ni fått hjälp?

    Hmm, jätte konstigt. Om det är så med din cykel, vilket är normalt efter så många mf som vi har. Min mens var alltid regelbunden innan alla mf och sen bara kände den för att komma och gå när som efter första mf..

    Det enda jag kan säga är att om du inte får din mens nu och inget pluss kvar på stickan får du ringa gyn/akut och förklara allt så dom gör ett VUL, så fick jag göra. Och sen fick dom se så alt var rensat helt enkelt.
    Har även varit med om MA som var det värsta jag gjort så jag har "hellre" mf än ma kan jag säga, även om det inte är någon jävla tröst..
    Ring dom och kolla fall i fall kan jag tycka.

    I Sverige gör dom inte så mycket mer, trombyl och proggen är allt dom skriver ut oftast. Men dom ska kolla koagulering, era DNA, kromosom och om det kan krocka med era DNA och blodomlopp osv.
    Jag vet inte om dem andra tjejerna här inne har testat något annat?

    I Sverige MÅSTE du va vara hård för vi ligger så back med missfall, utredningar osv jämnfört med andra länder. Det är alltid "normalt" allting enligt alla här.
    Kolla också spermierna hos din man då, se kvalitén osv.

    Vart bor du?           
  • FruFrida

    Mina tre missfall har alla varit ma:n. Två som behövde medicinsk behandling och skrapning och ett som kroppen skötte själv.

    Det känns bara så surt allt det här. Har nästan varit gravid konstant sen i juli 2011 men får bara allt illamående och inget barn...

    Vi bor i Umeå. Tack för hjälpen, jag tänker inte låta det här passera förbi denna gång. Nu får dom fasen hjälpa oss...

  • Drömmar och förhoppningar

    Jag har ett ma och ett mf i bagaget. Här får man hjälp efter tre missfall på raken, så jag har inte fått någon extra hjälp inför den här graviditeten. Men på eget bevåg har jag ätit albyl minor, och äter fortfarande. Jag vet ju inte om det har gjort någon nytta, men onytta har det nog inte gjort i alla fall. Jag hoppas verkligen att ni ska få riktig hjälp!!

  • Gatto

    Frufrida: Beklagar er historia, det är så jobbigt att vara i den situationen och dessutom behöva kriga för sin rätt att bli utredd på ett korrekt sätt. Men tyvärr är det så det verkar vara på många håll i Sverige.

    Efter 3 mf/ma har man rätt till en utredning, de kan inte neka er det. Det verkar dock som att olika sjukhus gör lite olika med sina utredningar.

    Mitt tips är att läsa de första sidorna i vår tråd, den handlar väldigt mycket om våra olika utredningar och resultat på prover osv. tror att det kan finnas mycket där att lära om man vill ha lite kött på benen.
    Men som sagt, stå på er!

    Ior: jag har ansökt!!

  • JELJ
    FruFrida skrev 2012-06-16 10:31:11 följande:
    Mina tre missfall har alla varit ma:n. Två som behövde medicinsk behandling och skrapning och ett som kroppen skötte själv.

    Det känns bara så surt allt det här. Har nästan varit gravid konstant sen i juli 2011 men får bara allt illamående och inget barn...

    Vi bor i Umeå. Tack för hjälpen, jag tänker inte låta det här passera förbi denna gång. Nu får dom fasen hjälpa oss...
    Hej! Jag fick göra missfallsutredning innan jag fick Trombyl och progvaggisar. Vul som kollar upp äggstockar och livmodertapp och blodprov för att kolla progesteron. Du måste ringa och begära hjälp.

    Lycka till
  • IorÅsna

    Jag har gjort er som har sökt och blivit accepterade till värdar så om någon annan söker in får ni oxå mail och kan acceptera osv!

  • FruIngo

    Hoppar in här. Har haft 3 tidiga missfall, alla när jag gått in i v.7 Den 19/6 var jag till kvinnokliniken. Tog en massa blodprov och ett vul. Slemhinnor och äggstockar och -ledare såg bra ut. Nu inväntar jag bara svaren på alla prover. Samt att mensen ska komma igång efter det senaste missfallet, ska då på den 3:e mensdagen ta ett ytterligare blodprov. Fick trombyl utskrivet. Men fattar inte riktigt när jag ska börja äta dom? Ska jag börja äta dom när jag väl blivit gravid igen??

  • Gatto

    Hej fruingo. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig ang trombylen för jag har aldrig tagit dem. Men tror att någon annan här har gjort det. Tråkigt att höra om dina mf. Vet du vilka prover de tagit? Har de även tagit prover på din partner?

  • FruIngo
    Gatto skrev 2012-06-26 21:17:29 följande:
    Hej fruingo. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig ang trombylen för jag har aldrig tagit dem. Men tror att någon annan här har gjort det. Tråkigt att höra om dina mf. Vet du vilka prover de tagit? Har de även tagit prover på din partner?

    Provet jag vet de tog är sköldkörteln. De andra vet jag faktiskt inte. De har inte tagit några prover på min man. De tyckte att vi skulle börja med mig först. Eftersom vi kan bli gravida så menade de på att vi inte skulle påbörja nån fertilitetsutredning. När vi väl lyckats bli gravida igen så ska jag ringa gyn direkt så att jag får en tid för vul. Men tidigast v.6, annars skulle de inte kunna se något. De ska då kolla om ägget sitter rätt och om jag ska fortsätta med trombyl eller om de måste konplettera med sprutor.
  • JELJ
    FruIngo skrev 2012-06-26 22:14:44 följande:
    Provet jag vet de tog är sköldkörteln. De andra vet jag faktiskt inte. De har inte tagit några prover på min man. De tyckte att vi skulle börja med mig först. Eftersom vi kan bli gravida så menade de på att vi inte skulle påbörja nån fertilitetsutredning. När vi väl lyckats bli gravida igen så ska jag ringa gyn direkt så att jag får en tid för vul. Men tidigast v.6, annars skulle de inte kunna se något. De ska då kolla om ägget sitter rätt och om jag ska fortsätta med trombyl eller om de måste konplettera med sprutor.
    Har gjort en missfallsutredning och fått trombyl och prog vaggisar. Jag skulle börja ta trombylen när jag plussade tillsammans med prog vaggisar. Jag har fått info om att ta trombyl tills v 18.
    Jag gjorde mitt första vul i v 6+2 men det var för tidigt att se hjärtat men pyret såg jag. Nästa vul var i 8+3 där allt såg bra ut. Ska in vid 12+6 nästa gång och hoppas att allt går bra.
Svar på tråden Utredning för upprepade missfall - någon som vill följas åt och stötta?