• Smurfanna

10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!

Vi har haft aningar om att vår 10-åriga son och hans kompisar utforskar varandra. Vi har hört dem säga att de ska runka av varandra.
    När vår son var sex-sju år kom vi på honom och hans kompis suga av varandra.

Hur ska vi säga till vår son, utan att skuldbelägga honom, att man inte gör så här med sina kompisar?
    Ska vi berätta detta för skolsköterskan, så hon får prata enskilt med alla berörda?

Är detta normalt beteende??

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!
  • munterlitensak

Förlåt, men jag ser bara att barnens beteenden kommer resultera i tonårsgraviditeter. Jag menar, ska man börja prata preventivmedel med? Man har ju hört om 12 åriga flickor som blivit gravida! 

Om du tror att du är bra på någonting så finns det alltid en asiat på YouTube som är bättre
  • supersemlan
    munterlitensak skrev 2012-01-09 11:21:53 följande:
    Förlåt, men jag ser bara att barnens beteenden kommer resultera i tonårsgraviditeter. Jag menar, ska man börja prata preventivmedel med? Man har ju hört om 12 åriga flickor som blivit gravida! 
    Det finns ju en åldersgräns för samlag som man borde upplysa dem om, men det är ju inte en garanti för att de inte kommer att ligga med varandra i förtid. Men kunskap om hur barn blir till kanske räcker ganska långt? Det är klart att det finns barn som blir gravida, men det är antagligen betydligt fler som utforskar sin kropp ensam eller i sällskap med andra. 

Jag minns själv att jag lekte samlag med en jämnårig pojke när jag var liten. Men jag lovar att jag väntade länge nog efter det.  

Hur föreslår du att man ska hindra barnen från att utforska varandra eller ligga med varandra i förtid? Eller var föreslår du att gränsen ska dras? 
  • munterlitensak
    supersemlan skrev 2012-01-09 11:38:01 följande:
    Det finns ju en åldersgräns för samlag som man borde upplysa dem om, men det är ju inte en garanti för att de inte kommer att ligga med varandra i förtid. Men kunskap om hur barn blir till kanske räcker ganska långt? Det är klart att det finns barn som blir gravida, men det är antagligen betydligt fler som utforskar sin kropp ensam eller i sällskap med andra. 

Jag minns själv att jag lekte samlag med en jämnårig pojke när jag var liten. Men jag lovar att jag väntade länge nog efter det.  

Hur föreslår du att man ska hindra barnen från att utforska varandra eller ligga med varandra i förtid? Eller var föreslår du att gränsen ska dras? 
    Som lärare drar jag gränsen vid att barnen vistas ensamma i stängda rum. Finns ingen anledning till varför de ska vara ensamma så de "hinner" utföra sådana handlingar på varandra.

Som bonus-morsa hade jag dragit gränsen vid nakenhet. När man har gäster hemma så har man sina kläder på. Där med basta.
    Om du tror att du är bra på någonting så finns det alltid en asiat på YouTube som är bättre
  • BringJes
    munterlitensak skrev 2012-01-09 11:48:07 följande:
    Som lärare drar jag gränsen vid att barnen vistas ensamma i stängda rum. Finns ingen anledning till varför de ska vara ensamma så de "hinner" utföra sådana handlingar på varandra.

Som bonus-morsa hade jag dragit gränsen vid nakenhet. När man har gäster hemma så har man sina kläder på. Där med basta.
    Jag förstår inte vad rollen som bonus-morsa har med saken att göra?
  • supersemlan
    munterlitensak skrev 2012-01-09 11:48:07 följande:

Det låter som ganska vettiga gränser tycker jag! 
  • munterlitensak
    BringJes skrev 2012-01-09 11:52:37 följande:
    Jag förstår inte vad rollen som bonus-morsa har med saken att göra?
    Ja, för det första är jag inte deras mamma och dels har jag inte varit med om barns nakenhet i ett hem innan. DÄR kommer vikten av min bonusmamma roll in. :)
  • BringJes

Aha, då förstår jag bättre. Jag är också bonusmamma, men ser på det föräldraskapet som vilket föräldraskap som helst. Så därav att jag inte förstod vad du lade i begreppet :)

• 120126 B

Rosarosen TACK FÖR DINA INLÄGG!!!!
    Skönt att, fler är inne på samma spår som jag.
    10 åring vet inte, vad deras " lek" kan gå ut på. Jag tror, att många som varit med om såna lekar som barn, inser nu, när de är vuxna, att det var inte kanske okej, men när man är 10 år, ja dåå känner man sig, som en vuxen.
    Man gjorde vissa dumma saker som barn och jag idag, kan ibland känna skam över vissa saker. Föräldrar vet inte allt, vad deras barn gör egentligen...
    Jag gjorde mer, än vad mina föräldrar visste. Så tillåter du fin 10 åring att utforska sig själva med komp, bli inte förvånad med ett barnbarn inom snar framtid....

• Umeåtjej22
    120126 B skrev 2012-01-07 22:09:22 följande:
    Lufsan 89: bara för att DU och vissa andra, gjorde det, betyder inte det, att det är en normal handling. Frågar du din mamma, om de gjorde det på deras tid, så får du säkert ett nej. TYVÄRR tvingas barn idag, att växa upp snabbare.

Hade man kommit på sitt eget barn, ja då är det en annan sak, men ett gäng 10 åringar som utför sexuella handlingar på varran, låter HEMSKT och att ni finner detta normslt, låter sjukt!!

Hur vet man, att de gör det med vilja och inte p g a grupptryck. fyyyy
    Dessa barn som gör detta, måste ha sett antingen sina föräldrar eller sett det på TV EL DYLIKT. Istället för att ta sitt ansvar dom vuxen, skyller man på att det är normalt...
    Snart får 10 åringar barn och om 30 år kommer vi kalla detta normalt.

Barn ska vara barn, inget annat.
    Jag tycker att du har fel och är ganska trångsynt. För oss var det en lek precis som vilken lek som helst. Nu utförde vi inte avancerade saker som oralsex eller så. Men vi utforskade vad sex var och det var otroligt spännande! Att Barbie och Ken hade sex var vanligt i våra lekar.

Om du tycker att barn ska vara barn så tycker jag inte att man ska säga till dom att det dom gör är sjukt eller fel. Det är då bättre att prata om det och fråga varför och hur de tänkte. Skuldbelägg dom och de kanske leder till att de skäms för sig själva i framtiden också.
  • supersemlan
    120126 B skrev 2012-01-09 13:07:22 följande:
    Man gjorde vissa dumma saker som barn och jag idag, kan ibland känna skam över vissa saker. Föräldrar vet inte allt, vad deras barn gör egentligen...
    NU känner du skam - men då gjorde du det inte? När kom skammen in tror du?
  • jesus666

helt naturligt, ditt barn är bög helt klart, inget att skämmas över..

• 120126 B

Att man ska skuldbelägga barn, är inte vad jag är ute efter, utan att man ska ta det på allvar. Ta in ngn sakkunnig och få råd. När jag var 10 år då kunde jag få fjärilar i magen, när jag var kär och där gick väl min gräns. Man lekte mamma, pappa barn dock med kläderna på

• Pojkmamma2

När jag var 11 sög jag av mina 2 klasskompisar som var 10 då jag gått om en klass. De slickade mig. En av killarna fick orgasm men utan utlösning givetvis. Men det ryckte metodiskt i kuken.. Ja har lekt sexuella lekar m både tjej o killkompisar från 7 års ålder upp till 11-12. Helt normalt tror jag ialf.

• qfnafnjf

Haha här har vi ju typiska effekter av genusstudierna och genuspolitiken. Hoppas ni röstberättigade är nöjda med den här utvecklingen. Slår mig i backen på att HBTQ-rörelsens gubbslem kommer uppskatta denna utvecklingen enormt. Kanske även katolska prästerskapet?

• 1234568
    Lufsan skrev 2012-01-07 12:54:41 följande:
    Så onani är sjuka saker? Skärp dig människa!
    Onani är att tillfredställa sina egna behov. Oralsex är en handling som involverar två personer. Dom flesta kallar det för sex.

Det dom här killarna gör är att ha sex. Det är ju inte frågan om onani när en kille suger av en annan.

Hur kan ni alla tycka det är ok att 10 åringar har sex? Det är att ha sex när man suger av någon.
  • Studentpappa

Blev det bögar av grabbarna eller hur gick det? Är väl vuxna idag om ts finns kvar på FL.

Ride it like you stole it
  • 1234568
    Umeåtjej22 skrev 2012-01-09 16:08:58 följande:
    Jag tycker att du har fel och är ganska trångsynt. För oss var det en lek precis som vilken lek som helst. Nu utförde vi inte avancerade saker som oralsex eller så. Men vi utforskade vad sex var och det var otroligt spännande! Att Barbie och Ken hade sex var vanligt i våra lekar.

Om du tycker att barn ska vara barn så tycker jag inte att man ska säga till dom att det dom gör är sjukt eller fel. Det är då bättre att prata om det och fråga varför och hur de tänkte. Skuldbelägg dom och de kanske leder till att de skäms för sig själva i framtiden också.
    Det är ett ganska långt hopp från att man lekte att Barbie och Ken hade sex, till att suga av sin kompis..
Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!