• vampyria2

Är det okej att googla nya bekantskaper?

Läste just i en tråd om att folk faktiskt googlar på folk de håller på att lär känna och jag blev lite förvånad över att folk gör sånt, så nu vill jag veta om ni gör det Drömmer

Ni får gärna skriva om varför ni gör det eller inte gör det i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-08 01:24
    Ah en bra poäng som jag har missat är faktiskt att skriva är att vad jag är ute efter i min TS egentligen är inte om man googlar efter nummret eller edressen till någon, det är som att slå i telefonkatalogen faktiskt MEN det jag är ute efter är snokandet när man aktivt går in för att se vilken inkomst människan har och den har skulder, kollar om det finns något skvaller om den, har den varit otrogen tidigare, har den gjort något annat jag inte gillar...det är sån info jag har svårt fö.r att acceptera, vissa saker måste få ha sin tid och allt är inte så som man läser det på nätet och då kan det vara skjystare att låta människor få en chans att berätta såna saker i sin tackt tycker jag.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att googla nya bekantskaper?
  • vampyria2
    Regnig måndag skrev 2012-01-08 01:28:44 följande:
    Ok, det lät som en intressant iakttagelse.

Jag blir faktisk rätt impad av fb, de får fram info hur fort som helst och hur mycket som helst.
    ja de letar reda på vem som helst med hur lite info som helst   var inne i en tråd där de hade ett kort på en tjej som hade en mask på sig så man såg inte henne alls men man såg också en liten bit av en tatuering....några dagar senare hade de hittar rätt tjej på nätet och hade hennes namn m.m Förvånad  fast där vara det bara bra för hon hade gjort ett allvarligt brott men som sagt jag blev imponerad av dem på FB helt klart.
    Regnig måndag skrev 2012-01-08 01:25:31 följande:
    Jag har gjort det en gång då jag skulle köpa en produkt från ett för mig okänt företag.
    En rätt slug rackare men det gick tack vare lite kartläggning att inse att det var skojerier från början till slut.
    ja men det är enhelt annan sak tycker jag det är tex ingen som du ska eller vill ha en relation med   Jag skulle ha svårt för om min kille skulla ha googlat mig för då skulle det kännas som att han inte litade på mig och kan han inte det så kan vi inte ha ett förhållande faktiskt.
  • Regnig måndag
    vampyria2 skrev 2012-01-08 01:34:29 följande:
    ja de letar reda på vem som helst med hur lite info som helst   var inne i en tråd där de hade ett kort på en tjej som hade en mask på sig så man såg inte henne alls men man såg också en liten bit av en tatuering....några dagar senare hade de hittar rätt tjej på nätet och hade hennes namn m.m Förvånad  fast där vara det bara bra för hon hade gjort ett allvarligt brott men som sagt jag blev imponerad av dem på FB helt klart.
    Där kan man snacka om att inte ha något liv. Tungan ute
    vampyria2 skrev 2012-01-08 01:34:29 följande:
    ja men det är enhelt annan sak tycker jag det är tex ingen som du ska eller vill ha en relation med   Jag skulle ha svårt för om min kille skulla ha googlat mig för då skulle det kännas som att han inte litade på mig och kan han inte det så kan vi inte ha ett förhållande faktiskt.
    Jomen precis, det är enda gången jag verkligen snokat efter någon men med bekanta eller potentiella kandidater - näe.. Jag vill helt enkelt inte veta för mycket. Sen är det inte så roligt med en massa onödig info jag aldrig kommer ha nytta av.

Varför tror du att man gör det?
    Helt ärligt ser inte jag tjusningen med det.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • kickan89
    HäxanSurtant skrev 2012-01-08 00:23:47 följande:
    Ehhhh typ att folk kommeterat dig och din facebook på en sida eller vadå? Ja jag vet jag kan inget om datorer, därför står jag nu med fågelmun undrande!
    Alltså det är en sida där man kan söka på folks facebookprofiler. Så om man går in på någons profil på facebook och kopierar adressen och sedan klistrar in på sidan så kommer personen upp och man kan skriva kommentarer om personen. Men det verkar som att det är de som gjort sidan som lämnat kommentarerna för jag såg att flera fått exakt samma kommentarer som jag så de som startat sidan försöker väl bara skrämma folk för att de ska gå med på att betala för att få sitt namn borttaget. Vet dock inte om facebook gett dem rättigheter att använda folks profilbilder eller om de är stulna.
  • Milkina cerka
    Kickan89 - Jag kollade på både min o. min brors fb-profiler o. vi hade inga kommentarer någon av oss. Tvivlar på att de som har den där sidan kommenterar lite vem som helst så där Obestämd.

Någon här som hittat vad det är för nummer man ska ringa för att kunna ta bort sin profil?
    Hittade inget vettigt när jag Googlade igår är väl bäst att tillägga.
    ? Bibeln är Guds ord genom människors ord i historien ?
  • Jennie med ie

Ja, det tycker jag är OK. Jag menar mest att det är en rätt naturlig följd av utvecklingen av det samhälle vi lever i... De flesta är sökbara på Internet, på gott och ont, och det är liksom inget konstigt längre. Det som avgör om det är OK eller ej sen i nästa steg är hur man använder det man hittar...

• Bragdoll
    Jennie med ie skrev 2012-01-08 12:19:52 följande:
    Ja, det tycker jag är OK. Jag menar mest att det är en rätt naturlig följd av utvecklingen av det samhälle vi lever i... De flesta är sökbara på Internet, på gott och ont, och det är liksom inget konstigt längre. Det som avgör om det är OK eller ej sen i nästa steg är hur man använder det man hittar...
    Ja, och man kanske måste ta lite av det man hittar som man tar hälften av Aftonbladets artiklar.. med en klackspark
  • The Doctor
    Regnig måndag skrev 2012-01-08 00:30:25 följande:
    Tycker det är ett märkligt fenomen att människor inte vill ta ansvar för det de gör, att de inte tycks fatta att allt man gör leder till konsekvenser på ett eller annat sätt. Jag undrar vad som gick snett i uppfostran?

Självklart är det ok att googla på offentliga uppgifter. 
    Gillar man inte det fläker man inte ut sig på nätet, så enkelt är det.
  • The Doctor
    vampyria2 skrev 2012-01-08 01:11:48 följande:
    Ah en bra poäng som jag har missat är faktiskt att skriva är att vad jag är ute efter i min TS egentligen är inte om man googlar efter nummret eller edressen till någon, det är som att slå i telefonkatalogen faktiskt MEN det jag är ute efter är snokandet när man aktivt går in för att se vilken inkomst människan har och den har skulder, kollar om det finns något skvaller om den, har den varit otrogen tidigare, har den gjort något annat jag inte gillar...det är sån info jag har svårt fö.r att acceptera, vissa saker måste få ha sin tid och allt är inte så som man läser det på nätet och då kan det vara skjystare att låta människor få en chans att berätta såna saker i sin tackt tycker jag.
    Nej, då har jag inte heller Googlat någon. Cool
  • vampyria2

Ni som gör det skämms ni inte när ni träffar dessa människor IRL nästa gång, lite i vilket fall?

Jag skulle nog inte kunna se dem i ögonen om jag hade suttit och snockat på nätet efter uppgifter på dem.

• Regnig måndag
    vampyria2 skrev 2012-01-11 07:16:13 följande:

Ni som gör det skämms ni inte när ni träffar dessa människor IRL nästa gång, lite i vilket fall?

Jag skulle nog inte kunna se dem i ögonen om jag hade suttit och snockat på nätet efter uppgifter på dem.

Den inställningen fattar jag mig inte riktigt på.
    Lägger jag ut min handskrivna dagbok på torget under en skylt där det står "Varsågod och läs" får jag räkna med att människor läser.
    Varför ska människorna skämmas ögonen ur sig?
  • vampyria2
    Regnig måndag skrev 2012-01-11 07:19:28 följande:
    Den inställningen fattar jag mig inte riktigt på.
    Lägger jag ut min handskrivna dagbok på torget under en skylt där det står "Varsågod och läs" får jag räkna med att människor läser.
    Varför ska människorna skämmas ögonen ur sig?
    Nej men blogg m.m som folk själva har lagt ut tycker jag är okej jag pratar med om såna saker som KAN stå på nätet som man inte själv har bett om som tex inkomster, skulder,  andra människor som sitter och sprider skitsnack m.m sån uppgifter är inte ärligt att ta reda på den vägen, var sak har sin tid och en människa måste få en chans att berätta själv tycker jag, det kan finns bra fö.rklaraingar till allt och då vill man gärna inte vara dömd för dem innan man själv hinner prata om dem.
  • Runguska

Det står vem som helst helt fritt att googla mig - jag har i flera år betalt för att min sajt ska hamna högre upp hos Google så det kan vara lite hjälp på traven... Nej men ärligt, söker man på mitt namn dyker min sajt upp, ingen Facebook-sida eller något, den vet jag inte hur man får "sökbar" för min tycks då inte vara det. Vet flera som sagt att de sökt och inte kunnat hitta mig. Nåväl, rätt skönt är det så jag har inte ändrat på det, är gärna i alla fall lite "anonym". (Även om vem som helst som känner mig direkt vet att det är jag om denne läser min profil här inne)

Personligen "Googlar" jag aldrig nya bekantskaper. Arbetsgivare och företag googlar jag och kollar upp då jag tidigare blev anställd av ett företag som gick i konkurs. Hade jag bara kontrollerat deras ekonomiska status kunde jag kanske inte "tackat nej" till jobbet - men jag hade i alla fall varit lite förberedd istället för att som nu komma till jobbet och få veta att jag om två dagar inte längre behöver dyka upp. Men privatpersoner googlar jag inte - inte om de inte pratat om något webprojekt eller liknande.

• Regnig måndag
    vampyria2 skrev 2012-01-11 07:29:46 följande:
    Nej men blogg m.m som folk själva har lagt ut tycker jag är okej jag pratar med om såna saker som KAN stå på nätet som man inte själv har bett om som tex inkomster, skulder,  andra människor som sitter och sprider skitsnack m.m sån uppgifter är inte ärligt att ta reda på den vägen, var sak har sin tid och en människa måste få en chans att berätta själv tycker jag, det kan finns bra fö.rklaraingar till allt och då vill man gärna inte vara dömd för dem innan man själv hinner prata om dem.
    Men det finns ingen enkel väg att ta reda på inkomster via nätet. Och skulder går definitivt inte, det är sånt banker inte lämnar ut till någon.

Skitsnack och skvaller har förekommit i alla tider, innan internet var det telefon och innan dess var det kafferep. Snacket är samma det är bara tekniken som ändrats. Skvaller behövs till stor del eftersom det är ett socialt smörjmedel men självklart kan nyttan av det diskuteras men det har ganska lite med tekniken, "googla" att göra.
  • Runguska
    Regnig måndag skrev 2012-01-11 10:46:10 följande:
    Men det finns ingen enkel väg att ta reda på inkomster via nätet. Och skulder går definitivt inte, det är sånt banker inte lämnar ut till någon.

Skitsnack och skvaller har förekommit i alla tider, innan internet var det telefon och innan dess var det kafferep. Snacket är samma det är bara tekniken som ändrats. Skvaller behövs till stor del eftersom det är ett socialt smörjmedel men självklart kan nyttan av det diskuteras men det har ganska lite med tekniken, "googla" att göra.
    Min mormor köpte varje år taxeringskalendern, ja jag säger då det dessa tanter innan Googles tid
  • Regnig måndag
    Runguska skrev 2012-01-11 15:57:40 följande:
    Min mormor köpte varje år taxeringskalendern, ja jag säger då det dessa tanter innan Googles tid

Det är fortfarande den som gäller.
  • Bragdoll

Ibland står det ju till och med i tidningarna vem som tjänar mest "i DIN kommun". Fattar inte varför.. vad har folk med det att göra?

Svar på tråden Är det okej att googla nya bekantskaper?