• Anonym (Orolig)

Umgänge för nyfödd

Finns det någon som har råd angående ungänge för en nyfödd eller har varit i samma situation själv? Hur löste ni det? Föräldrarna separerade strax innan förlossningen och läget mellan dem är fortfarande känsligt. Bebisen är på sin andra månad, bor med sin mamma och har hittills träffat sin pappa ungefär en gång i veckan. Pappan har sagt att han vill träffa bebisen utan mammans närvaro. Mamman vill helst inte heller träffa pappan men vill egentligen inte släppa iväg bebisen med en för bebisen okänd person.

• Svar på tråden Umgänge för nyfödd
  • Anonym (been there)

Tryckte iväg kommentaren innan jag fick med

På vilket sätt var en dom i tingsrätt en morot för denna pappa?   Skulle han få ensam vårdnad om han följde umgängesavtalet eller?

• h8him
    Anonym (tvåtusentvå) skrev 2012-05-05 22:32:44 följande:
    Hur mycket pappan lyssnade på socialen har jag inte sagt något om. Han hade noll intresse av vad dem sa men var tvungen att följa umgänges avtalet för att vi sedan skulle få en dom i tingsrätten istället. Så nej han lyssnar inte på socialen inte på någon annan än sig själv och vi har än idag grova samarbets svårigheter.

Nu är dock sonen stor och har inget behov av att ha mig närvarande vid umgänges tillfällena som är varannan helg. 
    En förälder kan aldrig tvingas träffa sitt barn mot sin vilja.
  • Anonym (tvåtusentvå)
    Anonym (been there) skrev 2012-05-05 23:00:07 följande:
    "Tvungen  att följa umgängesavtalet"  ??   det går inte ens att tvinga någon att skriva på ett umgängesavtal!
    Antingen fick han följa det eller vänta till tingsrätten avkunnat sin dom.
    Vad menar du han hade för val? Han kunde ju inte direkt komma och ta med sonen el. liknande. Så antingen fick han följa det som vi kom fram till hos familjerätten som utgick från deras rekommendationer eller inte träffa sonen alls. 
  • Anonym (been there)
    Anonym (tvåtusentvå) skrev 2012-05-05 23:03:27 följande:
    Antingen fick han följa det eller vänta till tingsrätten avkunnat sin dom.
    Vad menar du han hade för val? Han kunde ju inte direkt komma och ta med sonen el. liknande. Så antingen fick han följa det som vi kom fram till hos familjerätten som utgick från deras rekommendationer eller inte träffa sonen alls. 
    Hade pappan stämt dig i tingsrätten för att få en dom på umgänget?

Hade du  alternativet att  vägra pappan att träffa barnet,   menar du?
  • Anonym (tvåtusentvå)
    Anonym (been there) skrev 2012-05-05 23:07:10 följande:

Ja han ansåg att socialen inte var tillförlitliga i omdömet om hur han skulle träffa sonen utan endast tingsrätten hade rätt att bestämma detta så han gick till en advokat direkt sonen föddes. Dock kom inte ärendet upp i rätten från sonen var 9 månader gammal.

Nej jag hade inte ett alternativ att vägra pappan umgänget. Vi kom ju inte överrens så hur skulle det gått till om vi inte fick fram ett avtal? Antingen fick det ju skrivas ett avtal fram tills vi fick en dom från tingsrätten om umgänge eller hade han ju inte kunnat träffa honom eftersom att vi inte kom överrens om något.

Det är ju inte ett alternativ att han kom och gick som han ville. Skulle jag sitta hemma på stand by ifall han ville träffa sonen? För det var så han ville ha det. Han ville träffa sonen när han inte jobbade, tränade, träffade kompisar o.s.v. så ville därför inte ha fasta tider utan ville bara kunna ringa och säga att han skulle komma och hämta sonen när han "hade tid" och då skulle jag gå med på detta för eftersom jag var mammaledig kunde jag inte ha något "viktigt" för mig sa han.
  • Anonym (tvåtusentvå)
    Anonym (been there) skrev 2012-05-05 23:07:10 följande:

Ser du det som att vägra umgänge att man vill ha ett avtal med tider och dagar?
  • Anonym (been there)
    Anonym (tvåtusentvå) skrev 2012-05-05 23:17:29 följande:
    Ser du det som att vägra umgänge att man vill ha ett avtal med tider och dagar?
    Om du läser -  eftertänksamt kanske -  vad jag skriver,  kan du se att jag i SEX ÅRS TID  försökte få barnets pappa att  skriva på någon version av  umgängesavtal.   Alltid var det något som han krävde skulle ändras;  något om julhelgen,  hans födelsedag etc.    Jag  var väldigt trött på det ad hoc umgänge som pågick.    Det verkar som om jag hade sämre rådgivare än du -  jag hade definitivt aldrig vågat att vägra  denne man att träffa sitt barn när det råkade passa  honom.   Okej.   tredje dagen efter att vi kommit hem från BB  gjorde  syrran  det,  som "dörrvakt".   Kanske gjorde jag det  någon mer gång.   Satte inte barnet ensam på flyg till Tyskland för att mötas av någon okänd kusin till barnets pappa,   faktiskt.

Fick med f d maken till familjerådgivning;  först den kommunala,   sedan,  när barnet var 3-4 år,   hos privata "stjärnfamiljerådgivare;  MAN och kvinna.   Jag betalade min del av sessionerna,  han hade fått löfte av soc.  att de skulle betala hans del.  EN  gång eller så gick han dit -  när han inte fick gehör för sina åsikter där heller drog han igång en vårdnadstvist i stället.     Han begärde ensam vårdnad.    Och familjerådgivarna rådde mig då att flytta!   "Ju äldre barnet blir desto konstigare blir det med en pappa på 10 minuters avstånd (bil)   så sällan har tid att träffa sitt barn.   Med ett avstånd på 30 mil eller så  behöver inte barnet känna sig ratat.   lika ofta ..."  
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2012-05-05 21:59:41 följande:
    Enkelt att tvinga en storgråtande femåring till fyra veckor med  en pappa hen inte träffat alltför många gånger? Enkelt att vara bussig och träffa pappan och barnet för en stund i pulkabacken.  Vips har pappan tagit hissen upp i tiovåningshuset med ettåringen och hunnit in i lägenheten.   Innan du fått tag i en hiss och kommit efter är de inlåsta i lägenheten,  pappan ropar att barnet sover och inte får störas. Efter tio dagar får du tillbaka ett ängsligt barn som rantar efter dig vartenda steg du tar i tvårumslägenheten -  livrädd att tappa dig ur sikte... Enkelt att höra av pappan i telefon  att han låtit er tvååring gå till badstranden med sn halvbror,  10,  som du vet är en riktig badkruka  (i det fallet stoppade badvakten dem -  kusin med den vattenrädde -  det vet du inte när du sitter långt därifrån). .

Ge relevanta konsekvenser för tråden ts unge är inne på sin 2månad dina ideer om vad som kan ske är ungar som går själva du glömde nämna att pappan kan kidnappa ungen mitt i allt med när du ändå är igång så ha lite kontroll på dig va.
  • Anonym
    Anonym (?!) skrev 2012-05-05 22:16:25 följande:
    Precis vad som rekommenderas också och det optimala för barnet och vad jag velat komma fram till i denna tråd. Men fortfarande tycker många att pappan har rätt till att ta barnet ensam när som helst han behagar och ursäktar att han dyker upp 3 på morgonen för "umgänge". Att ha ett avtal är bäst, och båda får rätta sig till att göra det bästa för barnet och befinna sig i samma lägenhet/hus. 

Om du nu läser vad ts skriver innan hon erkänner att det handlar om att hon är mammamn så skriver ts att hon inte vill befinna sig i samma rum som pappan! Så ts är inte mycket bättre att tänka på sin unge här utan sina egna känslor och vilja. Om du läser har många uundrat när och vilka tider på dygnet ts erbjuder ug vilket ts konsekvent skiter fullständigt i att svara på varför? Jo väldigt enkelt logik hon som envoldshärskare över detta barn anser att ungen inte ska ha så mycket ug med sin far som hon andra inlägg säger att hon vill att de ska ha ts skriver många inlägg mot sig själv men det blir så när verkligheten inte stämmer överens hur det faktiskt ser ut occh det kanske pappan tar vara på. Vilket man kan hoppas på för ungens skull
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2012-05-06 02:28:40 följande:
    Ge relevanta konsekvenser för tråden ts unge är inne på sin 2månad dina ideer om vad som kan ske är ungar som går själva du glömde nämna att pappan kan kidnappa ungen mitt i allt med när du ändå är igång så ha lite kontroll på dig va.
    Inlägget var en kommentar till inlägg 97,  där någon av er anonyma utan annat epitet påstår att det är SÅ ENKELT   att lösa umgängesfrågan efter en separation   före förlossningen..

Att  sno med sig  en ettåring från en gemensam pulkastund för att låsa in barnet i sin lägenhet 10 dagar -  ett barn som ammades och aldrig sovit hos sin pappa - liknar inte det   kiidnappning?    Skulle inte det räknas för att barnet hade börjat ta stapplande steg?

Visst kan jag dra upp flera exempel på egenmäktigt förfarande som detta barn utsatts för om du vill....eller vad kallar du fallet när ett .vanligt veckoslutsumgänge förvandlades till  14 dagar för en nybliven 6-åring,  som börjat inskolningen i ny förskola.....
  • Anonym (tvåtusentvå)
    Anonym (been there) skrev 2012-05-05 23:42:53 följande:
    Om du läser -  eftertänksamt kanske -  vad jag skriver,  kan du se att jag i SEX ÅRS TID  försökte få barnets pappa att  skriva på någon version av  umgängesavtal.   Alltid var det något som han krävde skulle ändras;  något om julhelgen,  hans födelsedag etc.    Jag  var väldigt trött på det ad hoc umgänge som pågick.    Det verkar som om jag hade sämre rådgivare än du -  jag hade definitivt aldrig vågat att vägra  denne man att träffa sitt barn när det råkade passa  honom.   Okej.   tredje dagen efter att vi kommit hem från BB  gjorde  syrran  det,  som "dörrvakt".   Kanske gjorde jag det  någon mer gång.   Satte inte barnet ensam på flyg till Tyskland för att mötas av någon okänd kusin till barnets pappa,   faktiskt.

Fick med f d maken till familjerådgivning;  först den kommunala,   sedan,  när barnet var 3-4 år,   hos privata "stjärnfamiljerådgivare;  MAN och kvinna.   Jag betalade min del av sessionerna,  han hade fått löfte av soc.  att de skulle betala hans del.  EN  gång eller så gick han dit -  när han inte fick gehör för sina åsikter där heller drog han igång en vårdnadstvist i stället.     Han begärde ensam vårdnad.    Och familjerådgivarna rådde mig då att flytta!   "Ju äldre barnet blir desto konstigare blir det med en pappa på 10 minuters avstånd (bil)   så sällan har tid att träffa sitt barn.   Med ett avstånd på 30 mil eller så  behöver inte barnet känna sig ratat.   lika ofta ..."  
    Jag hade självmant dragit igång en vårdnadstvist med dessa problem. Det låter ju som en mycket enklare lösning för när dommen är satt kan man inte springa och ändra den hela tiden bäst man behagar. 
  • Anonym (been there)
    Anonym (tvåtusentvå) skrev 2012-05-06 09:50:09 följande:
    Jag hade självmant dragit igång en vårdnadstvist med dessa problem. Det låter ju som en mycket enklare lösning för när dommen är satt kan man inte springa och ändra den hela tiden bäst man behagar. 
    Jo,  pappan gjorde det,  tre gånger sammanlagt.   Han   "utlovade" vårdnadstvist  innan barnet var fött och några dagar efter förlossningen (som han fick närvara vid),   När barnet var 4, 6 och 13 år  drogs vårdnadstvister igång.

Eller menar du att jag som automatiskt blev ensam vårdnadshavare direkt när barnet föddes  (vi var redan skilda då)  skulle ha dragit igång vårdnadstvist??
  • Anonym (tvåtusentvå)
    Anonym (been there) skrev 2012-05-06 10:12:00 följande:
    Jo,  pappan gjorde det,  tre gånger sammanlagt.   Han   "utlovade" vårdnadstvist  innan barnet var fött och några dagar efter förlossningen (som han fick närvara vid),   När barnet var 4, 6 och 13 år  drogs vårdnadstvister igång.

Eller menar du att jag som automatiskt blev ensam vårdnadshavare direkt när barnet föddes  (vi var redan skilda då)  skulle ha dragit igång vårdnadstvist??
    Jag hade dragit igång en tvist ang. umgänge eftersom du skriver ni hade så stora problem. Men är barnet idag så stort så finns det ju ingen anledning.
  • Anonym (been there)
    Anonym (tvåtusentvå) skrev 2012-05-06 10:18:58 följande:
    Jag hade dragit igång en tvist ang. umgänge eftersom du skriver ni hade så stora problem. Men är barnet idag så stort så finns det ju ingen anledning.
    Jo,  det kunde ha besparat oss mycket oro,  antar jag.   Skrev också   att jag kanske hade dåliga rådgivare.   Proffsens  ledstjärna var att  så fort man går till rätten trappar man upp situationen och förlorar möjligheten att påverka.   Beslut tas över ens huvud.
  • Anonym (tvåtusentvå)
    Anonym (been there) skrev 2012-05-06 10:24:25 följande:
    Jo,  det kunde ha besparat oss mycket oro,  antar jag.   Skrev också   att jag kanske hade dåliga rådgivare.   Proffsens  ledstjärna var att  så fort man går till rätten trappar man upp situationen och förlorar möjligheten att påverka.   Beslut tas över ens huvud.
    Nej i rätten försöker dem även få en att komma överrens. Går det inte tas besluten över ens huvud. Men då är det ett fast beslut man får acceptera och följa och som inte går att klaga på och ändra 100 ggr.
  • Anonym

Been there skapa egen tråd och diskutera ditt i detta är ts tråd och du kapar den nu. Ej okej!

• Anonym (?!)
    Anonym skrev 2012-05-06 02:42:16 följande:
    Om du nu läser vad ts skriver innan hon erkänner att det handlar om att hon är mammamn så skriver ts att hon inte vill befinna sig i samma rum som pappan! Så ts är inte mycket bättre att tänka på sin unge här utan sina egna känslor och vilja. Om du läser har många uundrat när och vilka tider på dygnet ts erbjuder ug vilket ts konsekvent skiter fullständigt i att svara på varför? Jo väldigt enkelt logik hon som envoldshärskare över detta barn anser att ungen inte ska ha så mycket ug med sin far som hon andra inlägg säger att hon vill att de ska ha ts skriver många inlägg mot sig själv men det blir så när verkligheten inte stämmer överens hur det faktiskt ser ut occh det kanske pappan tar vara på. Vilket man kan hoppas på för ungens skull

Jag har läst det, jag vill själv inte närvara med mitt barns pappa, men gör det ändå. Skillnad på att vägra och helst inte vilja. Jag uppfattar det som att ts visst kan tänka sig att umgås gemensamt då hon skriver att hon vill få till ett umgänge ofta, men anser det olämpligt att pappan tar barnet ensamt och hittar på något. Däremot vägrar pappan befinna sig i samma rum som ts.
  • Anonym (been there)
    Anonym (tvåtusentvå) skrev 2012-05-06 10:38:30 följande:
    Nej i rätten försöker dem även få en att komma överrens. Går det inte tas besluten över ens huvud. Men då är det ett fast beslut man får acceptera och följa och som inte går att klaga på och ändra 100 ggr.
    Jo,   visst försöker rätten få föräldrarna att komma överens.   Som nämndeman har jag fått vänta utanför långa stunder -  ibland får vi sedan höra att vi inte behövs,   att föräldrarna löst allt själva.   (och den världen visste jag inget om när barnet var litet -  den var mig väldigt främmande).

Hur man gör om en dom inte följs för att domen ska göra skillnad  vet jag tyvärr inte så mycket om...
  • Anonym

Sluta kapa ts tråd

Anonym (been there) skrev 2012-05-06 10:49:44 följande:
    Jo,   visst försöker rätten få föräldrarna att komma överens.   Som nämndeman har jag fått vänta utanför långa stunder -  ibland får vi sedan höra att vi inte behövs,   att föräldrarna löst allt själva.   (och den världen visste jag inget om när barnet var litet -  den var mig väldigt främmande). Hur man gör om en dom inte följs för att domen ska göra skillnad  vet jag tyvärr inte så mycket om...

• Anonym (been there)
    Anonym skrev 2012-05-06 10:42:49 följande:
    Been there skapa egen tråd och diskutera ditt i detta är ts tråd och du kapar den nu. Ej okej!
    Ts startar en tråd på FL  för att ta reda på om någon varit i samma /liknande situation som  en bekant  till trådstartaren,  som har problem med umgänget melan  hennes  nyfödda och dennes pappa.!

Tycker du att vi som varit det inte ska dela med  oss av våra erfarenheter?'

Eller tycker du inte situationerna har några likheter eftersom jag faktiskt  utsatte mig  för att vistas i samma rum som mannen jag valt att skaffa barn med även efter att vi fått vårt efterlängtade barn?   Detta eftersom jag anser att barn har rätt till båda sina föräldrar.
Svar på tråden Umgänge för nyfödd