Anonym (been there) skrev 2012-05-05 23:07:10 följande:
Hade pappan stämt dig i tingsrätten för att få en dom på umgänget?
Hade du alternativet att
vägra pappan att träffa barnet, menar du?
Ja han ansåg att socialen inte var tillförlitliga i omdömet om hur han skulle träffa sonen utan endast tingsrätten hade rätt att bestämma detta så han gick till en advokat direkt sonen föddes. Dock kom inte ärendet upp i rätten från sonen var 9 månader gammal.
Nej jag hade inte ett alternativ att vägra pappan umgänget. Vi kom ju inte överrens så hur skulle det gått till om vi inte fick fram ett avtal? Antingen fick det ju skrivas ett avtal fram tills vi fick en dom från tingsrätten om umgänge eller hade han ju inte kunnat träffa honom eftersom att vi inte kom överrens om något.
Det är ju inte ett alternativ att han kom och gick som han ville. Skulle jag sitta hemma på stand by ifall han ville träffa sonen? För det var så han ville ha det. Han ville träffa sonen när han inte jobbade, tränade, träffade kompisar o.s.v. så ville därför inte ha fasta tider utan ville bara kunna ringa och säga att han skulle komma och hämta sonen när han "hade tid" och då skulle jag gå med på detta för eftersom jag var mammaledig kunde jag inte ha något "viktigt" för mig sa han.