• Äldre 19 Feb 19:44
    13803 visningar
    164 svar
    164
    13803

    Småbarnsföräldrar i Gävle

    Hejsan.

    Nu har jag, min man och våra två små barn flyttat från Göteborg och hela vägen upp till Gävle.
    Här har vi köpt hus och min man har börjat jobba på sitt nya jobb. Jag är dock hemma med barnen fortfarande då lilleman bara är 7 månader. Stora killen blev 2 i december så han är inte heller så jättegammal.

    Tänkte höra om det finns andra föräldrar här i närheten som är hemma med sina barn känner för att träffas eller prata lite grann. Har inga vänner här uppe som har barn så hade varit jätteroligt att lära känna lite småbarnsföräldrar :)

  • Svar på tråden Småbarnsföräldrar i Gävle
  • Äldre 30 Aug 20:25
    JullansMami skrev 2013-08-28 19:03:19 följande:
    Har ni testat öppna förskolan i Andersberg eller vet när den börjar igen? Storasyster börjar på dagis 15 timmar i veckan och pappan börjar jobba igen på tisdag så snart behöver vi sysselsätta oss lite när storasyster inte går på dagis :) Någon som har tips när det gäller barnförsäkring förresten? Vad har ni och är ni nöjda? De kommer hem till oss från Trygg Hansa imorgon så jag försöker kolla runt lite.

    Jag antar att du har fått din lilla, grattis! Vi har Trygg Hansa, är nöjda men det är väl först när man verkligen behöver använda försäkringen som man märker hur bra eller dålig den är. Tyckte att de verkade ha bäst villkor så tog deras gravidförsäkring och fortsatte med barnförsäkringen, tror att första halvåret blev gratis då.
  • Äldre 31 Aug 22:57

    Glömde svara på om försäkringen.. Vi har Skandia till barnen. Jämförde massor och så när stora sonen var nyfödd och det blev samma för minstingen. Men eg vet jag ju inte om den är bra, men hoppas såklart.

    Och stort grattis till bebisen!

  • Äldre 1 Sep 15:04

    Tack för era svar! Vår andra lilla dotter föddes den 15 augusti så hon är strax över 2 veckor nu. Tänkte börja gå till öppna ganska snart, måste ju aktivera storasyster så hon inte blir tokig här hemma :)

  • Äldre 8 Sep 08:48

    Hej allihopa! Bor själv i Gävle, på Brynäs, och fick 14 juli en liten dotter som heter Luna. Har funderat på att gå till frälsningsarméns öppna förskola för att träffa lite andra mammor med bebisar som också är mammalediga. :) Känner inte överdrivet många här än, särskilt inga som också har småbarn. Vore så kul att lära känna! Brukar om dagarna gå långa promenader med barnvagnen och hundarna, extra härligt nu när det börjar bli höst tycker jag! :) Vet inte om frågan har ställts tidigare i tråden, men fler som bor på Brynäs?

  • Äldre 9 Sep 20:25
    Nattafnatta skrev 2013-09-08 08:48:23 följande:
    Hej allihopa! Bor själv i Gävle, på Brynäs, och fick 14 juli en liten dotter som heter Luna. Har funderat på att gå till frälsningsarméns öppna förskola för att träffa lite andra mammor med bebisar som också är mammalediga. :) Känner inte överdrivet många här än, särskilt inga som också har småbarn. Vore så kul att lära känna! Brukar om dagarna gå långa promenader med barnvagnen och hundarna, extra härligt nu när det börjar bli höst tycker jag! :) Vet inte om frågan har ställts tidigare i tråden, men fler som bor på Brynäs?
    Vill bara säga att den öppna förskolan är jättebra. Den och en till som är mina favoriter :)
  • Äldre 2 Oct 23:07

    Nu var det över tre månader sen jag skrev här... Har några av er träffats nåt?

    Hur är det med er alla? Själv har jag fullt upp med att lära mig hur jag ska kunna kombinera studentliv med familjeliv. Tiden räcker inte alltid till Men är det nån träff på gång så hakar jag/vi mer än gärna på!

    Imorgon ska jag och barnen eventuellt till öppna förskolan i Hemlingby. Inte varit där förut, så vi får se om vi hittar dit Någon som brukar vara där? Eller vilka öppna förskolor är det "som gäller"?

  • Äldre 17 Oct 19:26

    Förstår att det måste vara mycket med plugg också, Lily of the valley. Vad pluggar du?

    Var ni till hemlingby? Ska försöka ta mig dit någon dag jag med, kanske blir aktuellt för min minsta snart också. Jag tycker hemlingby och Brynäs är de bästa :)

  • Äldre 24 Oct 15:55

    hej! jag bor på sörby och är mamma till en liten dotter på snart 9 månader o undrar om det kanske e möjligt o ha lite kontakt här så länge för min del.... arbetar o pluggar så risken finns att de inte blir allt för många promenader till öppna förskolan för min del i veckorna men o ses nån helgdag under hösten kanske eller bara hålla kontakt här för att ses senare i vår skulle jag bli glad över då jag förhoppningsvis kommer kunna va lite föräldraledig någon period igen :)
    har några vänner här i stan som har småbarn men de är något år äldre eller yngre än min flicka

  • Äldre 24 Oct 16:23

    Hej Tomsfru! Vad pluggar du då? Är du från stan eller inflyttad?

  • Äldre 24 Oct 20:03

    Tomsfru: Då är våra små ungefär lika gamla :), min Levi blir 9 månader den 29:e. Sedan har jag en 3-åring också. Jag skulle kunna träffas någon helg med lillkillen. Vi bor förresten i Andersberg, så ganska nära :).

  • Äldre 24 Oct 20:33

    Hej alla! Har inte hunnit läsa så mycket här än men jag och min sambo blev föräldrar till en liten Theodor den 31 aug så han är nu snart 2 månader. Känner ingen med småbarn ännu så vore väldigt roligt att lära känna er med småttingar.

    Sambon har sen tidigare än son som nyss fyllt 6 år.

    Vi bor i andersberg med äldsta sonen här varannan helg.

  • Äldre 27 Oct 14:26

    J hjärta K: Vart i Andersberg bor ni? Vi bor på Snögatan.

  • Äldre 27 Oct 19:38

    Mammaborg: vi bor på vinddraget! Gick förbi snögatan idag när vi var ute på promenad :)

  • Äldre 23 Nov 01:53

    JullansMami: jag pluggar förskollärare :) Ja, vi tog oss iväg till Hemlingby där vi blev väldigt väl bemötta. Mysigt ställe, förutom att det bara var yngre barn där.

    Verkar vara svårt att hitta barn äldre än 1,5 år... Innan jag började plugga har haft funderingar kring att bli en hemmaförälder (dvs hemma på heltid) men kommit underfund med att jag nog inte skulle klara av det för att jag vill kunna vara social med vuxna också. Känns som ett egoistiskt beslut, men som deppig blir jag ingen bra mamma... Försöker nu att ha barnen hemma så mycket som möjligt, dvs så mycket studierna tillåter. Så vi ses gärna någon vardag, ifall någon annan har tid och lust :)

    Vad säger ni? Börjar bli dags att få till en träff! :) Skulle det kunna vara genomförbart innan jul eller måste vi skjuta på det till januari?

Svar på tråden Småbarnsföräldrar i Gävle