Anonym (Eken) skrev 2013-06-18 18:04:56 följande:
Besittningsskyddet gäller gentemot hyresvärden inte sambos emellan. Avseende studentbostäder har de egna stadgar med krav på medlemskap i studentkår, ett visst antal poäng man ska klara per termin och alltså krav på att man är inskriven på aktuell skola för studier. Jag förstår inte varför besittningsskyddet diskutera avseende ts fråga överhuvudtaget? Ts sambo har inget besittningsskydd, han är inte att se som inneboende, han har ingen uppsägningstid. Utan som flera av oss har påtalat upplöses samboförhållandet genom bodelning om sambon strular och vägrar flytta ut. Ts får påkalla bodelning hos tingsrätten och hemställa om kvarsittningsrätt till dess bodelningen är klar. Exsambon måste då genast flytta. Varför diskutera besittningsskydd och uppsägningstid när det definitivt inte är aktuellt i detta fall?
EnAnonumius skrev 2013-06-18 18:51:39 följande:
Jaha ytterligare en som INTE kan skilja på äpplen och päron och sedan försöker rätta andra.
Jag har efterfrågat efter hur det ställer sig för STUDENTBOSTÄDER.
Då som sagt studentbostäder har annorlunda regler (inget jag är omedveten om alls, för den som orkar läsa alla mina inlägg) än vanliga hyres-/bostadsrätter.
Ändå försöker folk utgå från att det är samma regler för studentbostäder som med en vanliga hyresrätter bara för att de är i grunden hyresrätt.
Men när det krävs att man är student för att hyra dessa lägenheter och det krävs att man klara visst antal poäng per termin för att kunna bo kvar i dessa lägenheter så vad har det för relevans?
Ingen alls.
Och hur skall man kunna ha besittningsskydd på en student bostad som ICKE student? När det är dessa särskilda regler för studentbostäder finns? Tänk efter..
(Jag fick länken att funka i dag. måste blivit något konstigt i går)
Sedan VAR står det att "Det är bara en hyresgästs make eller sambo som har besittningsskydd trots att han eller hon inte själv är hyresgäst." till det du länkade?
Absolut ingen stans.
Dessutom sen när har besittningsskydd gällt mellan sambos?
Besittningsskydd är något som gäller mellan HYRESVÄRDEN och Hyresgästen. Hyresgästen är den som HYR lägenheten. Sambo mellan (eller EX sambo) har ingen besittningsskydd.
Däremot om TS säger upp bondstaden så kan sambon överta kontraktet OM hyrevärden godkänner personer som hyresgäst.
Men nu är det ingen vanlig hyresrätt vi talar om här utan en studentbostad som har reglerna om att man SKALL vara student för att hyra lägenheten och man måste ha minimum ett visst antal poäng för att få lov att bo kvar.
Jag hittar det INTE trots att jag läst noggrant och letat. Både i Jordabalken (hyreslagen som den kallas för med) och i "frågor och svar" från hyresnämnden och även letat runt på hela hyrenämnden hemsida. Inte ens på Hyresgästföreningens hemsida hittar jag något som stämmer med det du påstår.
Så vad bygger du det utlåtandet på att (ex)sambo/sambo skulle ha besittningsrätt på sin (ex)sambo/sambos lägenhet?
EnAnonumius: Då får du läsa igen, det står i frågan "Jag bor tillsammans med min bror. Har han besittningsskydd?"
Och när det gäller boendeformen "STUDENTBOSTAD" så existerar den inte i lagens mening, det är en form av hyresrätt med några extra villkor. Om du, i det genrella fallet, skulle hamna i en tvist med den du hyr din studentbostad av, så vänder du dig till hyresnämnden. Jag kan skilja på äpplen och päron, men står inte och skriker om frukt som inte finns. Läs dig till information på Boverkets hemsida.
Men jag påstår inte heller att han har besittningsskydd gemtemot sin sambo, det har jag aldrig sagt! Men om de nu inte räknas som sambos så föreligger ju ett hyresförhållande mellan TS och hennes ex, de har ju kommit överens om att han skulle bo där, inte betala någon hyra, osv. Hade de inte kommit överens om det hade han inte kunnat flytta in, eller hur?! Och när inget annat har avtalat gäller 3 månaders uppsägningstid!
För ingen har ju hittills lyckats klargöra om de i laglig mening är sambo eller inte. Det finns ingen fast gräns för när man blir sambo, det är ett ganska luddigt begrepp, och det är nog inget som vi lekmän kan avgöra utifrån den information vi fått av TS.
Jag påstår inte att han skulle kunna ta över lägenheten, eller att han skulle få rätt till den vid en bodelning.
Jag har inte påstått att han skulle få lägenheten om hon säger upp den, men TS har väl ingen önskan om att själv bli av med lägenheten, eller hur?
Som sambo har man besittningsskydd (gemtemot hyresvärden) även om man inte står på kontraktet,
generellt sett. För en studentlägenhet måste du leva upp till de krav som är ställda, vare sig det är att man har studentlegitimation eller att man ska ta ett visst antal poäng varje år. I detta specifika fall spelar det ingen roll, för om de är sambo i lagens mening så behöver bara TS begära en bodelning så är problemet ur världen.
Anledningen till att jag försökte förklara vad besittningsskydd är, generellt sett, är för att många i tråden har likställt det med uppsägningstid, vilket inte är samma sak. Men om man inte kan skilja ett generellt påstående och ett specifikt så kanske man ska läsa lite långsammare och vara lite mindre aggressiv i sina svar.