• Anonym (Rådvill)

FÅR jag slänga ut honom?

Jag hyr en studentlägenhet och står ensam på kontraktet. Jag flyttade hit för ca ett halvår sen med min kille och hans namn står på dörren men inte på kontraktet. Han har bara varit folkbokförd här sedan mars ungefär, vi har alltså inte varit skrivna på samma adress i mer än 3-4 månader. Han fuckar upp mitt liv totalt, han har ljugit och tagit smslån FAST jag betalat allt i hemmet, jag har varit tvungen att betala av hans lån med mina sparpengar och lägga ut mitt studiestöd på att betala hela hyran, mat till oss båda osv. Nu är måttet rågat och jag vill slänga ut skitstöveln och ta mitt liv tillbaka. Han säger att jag inte får, han har lika stor rätt till lägenheten som jag har. Stämmer det? Vad kan jag göra isåfall? Avsluta kontraktet på studentlägenheten (det kan man bara göra 4 ggr om året och nästa gång är i september) och flytta hem till mamma? Känns jävligt surt att JAG måste flytta från MIN lägenhet för att jag vill göra slut.

P.S. Han har också "tappat bort" sin nyckel så min nyckel är den enda som finns. Jag skulle ju kunna lösa problemet genom att helt enkelt inte öppna när han vill komma in, men han har sina grejer här osv och om han nu INTE har tappat bort nyckeln utan bara gömmer den så kommer han ju in ändå. Vill inte bli polisanmäld för att jag låser in hans saker heller.

• Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?
  • Örontrumpet
    EnAnonumius skrev 2013-06-18 22:29:53 följande:
    Vilket förstklassigt matyrargument här du. 
    Ja ja jag förstår att du är perfekt och felfri och aldrig gör några fel..Drömmer

Vad, vad det för fel med tonfallet  i mitt inlägg #170 (mitt första inlägg till dig i denna tråd) så att du var tvungen att svara på ett dumdrygt sätt med extrem sarkasm som du gjorde i inlägg #175?

Ja jag hade betonat "student" och "skall" i samband med att jag förmedlade reglerna om vad som gäller med studentbostäder.  

Fortfrande så var det DU som påstod att man visst har besittningsskydd även i en studentbostad. Då ligger bevisbördan på dig då du "VET" att det är så. 

Andra skall fan inte göra ditt jobb för bevisning av dina påståenden.

Vilken generande dålig härskarteknik du tar till nu när du inte får rätt. '*facepalm*
    Åter stolpar du påhopp på rad bara för att du saknar självinsikt och bara inte förstår att du är synnerligen otrevlig och oförskämd.

Så länge som du kastar sten i glashus har du inget i textbaserade fora att göra. Du behöver lära dig att leva som du lär, svårare än så är det inte.

Du gillar att beordra vissa men inte andra  precis som Anonym(Eken) som hötter med pekfingret så fort någon är OT. Du är det nu och jag har talat om det för dig. Håll dig till ämnet.

Jag har gett en källhänvisning. Att du inte förstår det är faktiskt inte mitt ptoblem. Läs om och läs rätt och återkom med en ödmjukare ton.
  • siggekatt

Anonym (Eken) skrev 2013-06-18 18:04:56 följande:

Besittningsskyddet gäller gentemot hyresvärden inte sambos emellan. Avseende studentbostäder har de egna stadgar med krav på medlemskap i studentkår, ett visst antal poäng man ska klara per termin och alltså krav på att man är inskriven på aktuell skola för studier. Jag förstår inte varför besittningsskyddet diskutera avseende ts fråga överhuvudtaget? Ts sambo har inget besittningsskydd, han är inte att se som inneboende, han har ingen uppsägningstid. Utan som flera av oss har påtalat upplöses samboförhållandet genom bodelning om sambon strular och vägrar flytta ut. Ts får påkalla bodelning hos tingsrätten och hemställa om kvarsittningsrätt till dess bodelningen är klar. Exsambon måste då genast flytta. Varför diskutera besittningsskydd och uppsägningstid när det definitivt inte är aktuellt i detta fall?
    EnAnonumius skrev 2013-06-18 18:51:39 följande:
    Jaha ytterligare en som INTE kan skilja på äpplen och päron och sedan försöker rätta andra.

Jag har efterfrågat efter hur det ställer sig för STUDENTBOSTÄDER.
    Då som sagt studentbostäder har annorlunda regler (inget jag är omedveten om alls, för den som orkar läsa alla mina inlägg) än vanliga hyres-/bostadsrätter.

Ändå försöker folk utgå från att det är samma regler för studentbostäder som med en vanliga hyresrätter bara för att de är i grunden hyresrätt.
    Men när det krävs att man är student för att hyra dessa lägenheter och det krävs att man klara visst antal poäng per termin för att kunna bo kvar i dessa lägenheter så vad har det för relevans?
    Ingen alls. 

Och hur skall man kunna ha besittningsskydd på en student bostad som ICKE student? När det är dessa särskilda regler för studentbostäder finns?  Tänk efter..

(Jag fick länken att funka i dag. måste blivit något konstigt i går)

Sedan VAR står det att "Det är bara en hyresgästs make eller sambo som har besittningsskydd trots att han eller hon inte själv är hyresgäst."  till det du länkade?

Absolut ingen stans.

Dessutom sen när har besittningsskydd gällt mellan sambos?
    Besittningsskydd är något som gäller mellan HYRESVÄRDEN och Hyresgästen. Hyresgästen är den som HYR lägenheten.  Sambo mellan (eller EX sambo) har ingen besittningsskydd. 

Däremot om TS säger upp bondstaden så kan sambon överta kontraktet OM hyrevärden godkänner personer som hyresgäst. 
    Men nu är det ingen vanlig hyresrätt vi talar om här utan en studentbostad som har reglerna om att man SKALL vara student för att hyra lägenheten och man måste ha minimum ett visst antal poäng för att få lov att bo kvar. 

Jag hittar det INTE trots att jag läst noggrant och letat. Både i Jordabalken (hyreslagen som den kallas för med) och i "frågor och svar" från hyresnämnden och även letat runt på hela hyrenämnden hemsida. Inte ens på Hyresgästföreningens hemsida hittar jag något som stämmer med det du påstår.

Så vad bygger du det utlåtandet på att (ex)sambo/sambo skulle ha besittningsrätt på sin (ex)sambo/sambos lägenhet?

EnAnonumius: Då får du läsa igen, det står i frågan "Jag bor tillsammans med min bror. Har han besittningsskydd?"
    Och när det gäller boendeformen "STUDENTBOSTAD" så existerar den inte i lagens mening, det är en form av hyresrätt med några extra villkor. Om du, i det genrella fallet, skulle hamna i en tvist med den du hyr din studentbostad av, så vänder du dig till hyresnämnden. Jag kan skilja på äpplen och päron, men står inte och skriker om frukt som inte finns. Läs dig till information på Boverkets hemsida. 

Men jag påstår inte heller att han har besittningsskydd gemtemot sin sambo, det har jag aldrig sagt! Men om de nu inte räknas som sambos så föreligger ju ett hyresförhållande mellan TS och hennes ex, de har ju kommit överens om att han skulle bo där, inte betala någon hyra, osv. Hade de inte kommit överens om det hade han inte  kunnat flytta in, eller hur?!  Och när inget annat har avtalat gäller 3 månaders uppsägningstid!
    För ingen har ju hittills lyckats klargöra om de i laglig mening är sambo eller inte. Det finns ingen fast gräns för när man blir sambo, det är ett ganska luddigt begrepp, och det är nog inget som vi lekmän kan avgöra utifrån den information vi fått av TS.

Jag påstår inte att han skulle kunna ta över lägenheten, eller att han skulle få rätt till den vid en bodelning.
    Jag har inte påstått att han skulle få lägenheten om hon säger upp den, men TS har väl ingen önskan om att själv bli av med lägenheten, eller hur?
    Som sambo har man besittningsskydd (gemtemot hyresvärden) även om man inte står på kontraktet, generellt sett. För en studentlägenhet måste du leva upp till de krav som är ställda, vare sig det är att man har studentlegitimation eller att man ska ta ett visst antal poäng varje år. I detta specifika fall spelar det ingen roll, för om de är sambo i lagens mening så behöver bara TS begära en bodelning så är problemet ur världen.

Anledningen till att jag försökte förklara vad besittningsskydd är, generellt sett, är för att många i tråden har likställt det med uppsägningstid, vilket inte är samma sak. Men om man inte kan skilja ett generellt påstående och ett specifikt så kanske man ska läsa lite långsammare och vara lite mindre aggressiv i sina svar.
  • Anonym (Eken)
    siggekatt skrev 2013-06-18 23:07:57 följande:

EnAnonumius: Då får du läsa igen, det står i frågan "Jag bor tillsammans med min bror. Har han besittningsskydd?"
    Och när det gäller boendeformen "STUDENTBOSTAD" så existerar den inte i lagens mening, det är en form av hyresrätt med några extra villkor. Om du, i det genrella fallet, skulle hamna i en tvist med den du hyr din studentbostad av, så vänder du dig till hyresnämnden. Jag kan skilja på äpplen och päron, men står inte och skriker om frukt som inte finns. Läs dig till information på Boverkets hemsida. 

Men jag påstår inte heller att han har besittningsskydd gemtemot sin sambo, det har jag aldrig sagt! Men om de nu inte räknas som sambos så föreligger ju ett hyresförhållande mellan TS och hennes ex, de har ju kommit överens om att han skulle bo där, inte betala någon hyra, osv. Hade de inte kommit överens om det hade han inte  kunnat flytta in, eller hur?!  Och när inget annat har avtalat gäller 3 månaders uppsägningstid!
    För ingen har ju hittills lyckats klargöra om de i laglig mening är sambo eller inte. Det finns ingen fast gräns för när man blir sambo, det är ett ganska luddigt begrepp, och det är nog inget som vi lekmän kan avgöra utifrån den information vi fått av TS.

Jag påstår inte att han skulle kunna ta över lägenheten, eller att han skulle få rätt till den vid en bodelning.
    Jag har inte påstått att han skulle få lägenheten om hon säger upp den, men TS har väl ingen önskan om att själv bli av med lägenheten, eller hur?
    Som sambo har man besittningsskydd (gemtemot hyresvärden) även om man inte står på kontraktet, generellt sett. För en studentlägenhet måste du leva upp till de krav som är ställda, vare sig det är att man har studentlegitimation eller att man ska ta ett visst antal poäng varje år. I detta specifika fall spelar det ingen roll, för om de är sambo i lagens mening så behöver bara TS begära en bodelning så är problemet ur världen.

Anledningen till att jag försökte förklara vad besittningsskydd är, generellt sett, är för att många i tråden har likställt det med uppsägningstid, vilket inte är samma sak. Men om man inte kan skilja ett generellt påstående och ett specifikt så kanske man ska läsa lite långsammare och vara lite mindre aggressiv i sina svar.
    Jag ber om ursäkt om du tyckte att jag hoppade på dig angående din diskussion om besittningsskyddets innebörd. Det var inte min mening och du har så rätt i att det har förekommit en massa missförstånd angående innebörden av besittningsskydd i denna tråd. Det är också orsaken till att jag personligen tyckte att det inte hörde till ts fråga eftersom det inte finns någon möjlighet för hennes sambo att överta studentbostaden. 

Däremot tycker jag att din fråga om att angripa ts problem utifrån samboförhållandets längd är intressant. Även om jag inte håller med om att sambon skulle räknas som inneboende för det fall att det skulle uppstå en tvist huruvida parterna är att betrakta som sambos i sambolagens mening eller inte.

För ett sätt att lösa ts problem är genom är att kunna påstå att de inte har haft ett STADIGVARANDE gemensamt boende pga den korta tid som samboförhållandet har varit. I förarbetena har jag för mig att man har uttalat en tid om ca 6 månader som kriterium för stadigvarande tid. För den som orkar leta är det prop. 2002/03:80 jag menar.

Men antalet månader är ju endast en aspekt som man tillmäter betydelse. Om ts sambo har kvar sin gamla bostad så är det ett faktum som också talar emot att de ska betraktas som sambos i sambolagens mening.
    Däremot finns det även ett antal omständigheter som jag menar talar för att det ska betraktas som sambos. Då främst ts egen åsikt om deras förhållande, nämligen att avsikten var att de stadigvarande skulle leva tillsammans i bostaden som sambos. Som du säker vet tillmäter man parternas egen uppfattning om intentionen om varaktigheten betydelse. 
    En annan aspekt som styrker styrker ts uttalande om samboskap är att de är folkbokförda på samma adress. 

Man får som alltid, helt enkelt göra en helhetsbedömning i frågan om ts har haft ett stadigvarande samboförhållande eller inte.

En utväg för ts är faktiskt såsom du pekar på att påstå att pga av den korta sambotiden så ska de inte räknas som sambos i lagens mening och då har ts rätt att byta lås och vägra släppa in killen.

Men det krävs nog något mer än enbart tidsaspekten för att försöka sig på en sån sak. Till exempel skulle man kunna påstå att det bör det tillmätas betydelse om sambon inte har betalat någon hyra och därmed mena på att han därmed inte är att betrakta som sambo utan endast  pojkvän.  

Däremot menar jag alltså att ts sambo inte är att betrakta som inneboende. Han har inte betalat någon hyra, de har enligt ts själv haft ett samboförhållande och inget hyresrättsligt inneboendeförhållande. Därmed ser jag inte hur han på något vis skulle kunna betraktas som inneboende och på så vis erhålla rätten till tre månaders uppsägningstid. 

I vanliga fall har ju en inneboende som har bott hos dig i minst tre månader rätt till skriftlig uppsägning samt tre månaders uppsägningstid men jag kan inte ser hur det skulle kunna bli aktuellt i ts fall.

• siggekatt
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-18 23:53:35 följande:
    Jag ber om ursäkt om du tyckte att jag hoppade på dig angående din diskussion om besittningsskyddets innebörd. Det var inte min mening och du har så rätt i att det har förekommit en massa missförstånd angående innebörden av besittningsskydd i denna tråd. Det är också orsaken till att jag personligen tyckte att det inte hörde till ts fråga eftersom det inte finns någon möjlighet för hennes sambo att överta studentbostaden. 

Däremot tycker jag att din fråga om att angripa ts problem utifrån samboförhållandets längd är intressant. Även om jag inte håller med om att sambon skulle räknas som inneboende för det fall att det skulle uppstå en tvist huruvida parterna är att betrakta som sambos i sambolagens mening eller inte.

För ett sätt att lösa ts problem är genom är att kunna påstå att de inte har haft ett STADIGVARANDE gemensamt boende pga den korta tid som samboförhållandet har varit. I förarbetena har jag för mig att man har uttalat en tid om ca 6 månader som kriterium för stadigvarande tid. För den som orkar leta är det prop. 2002/03:80 jag menar.

Men antalet månader är ju endast en aspekt som man tillmäter betydelse. Om ts sambo har kvar sin gamla bostad så är det ett faktum som också talar emot att de ska betraktas som sambos i sambolagens mening.
    Däremot finns det även ett antal omständigheter som jag menar talar för att det ska betraktas som sambos. Då främst ts egen åsikt om deras förhållande, nämligen att avsikten var att de stadigvarande skulle leva tillsammans i bostaden som sambos. Som du säker vet tillmäter man parternas egen uppfattning om intentionen om varaktigheten betydelse. 
    En annan aspekt som styrker styrker ts uttalande om samboskap är att de är folkbokförda på samma adress. 

Man får som alltid, helt enkelt göra en helhetsbedömning i frågan om ts har haft ett stadigvarande samboförhållande eller inte.

En utväg för ts är faktiskt såsom du pekar på att påstå att pga av den korta sambotiden så ska de inte räknas som sambos i lagens mening och då har ts rätt att byta lås och vägra släppa in killen.

Men det krävs nog något mer än enbart tidsaspekten för att försöka sig på en sån sak. Till exempel skulle man kunna påstå att det bör det tillmätas betydelse om sambon inte har betalat någon hyra och därmed mena på att han därmed inte är att betrakta som sambo utan endast  pojkvän.  

Däremot menar jag alltså att ts sambo inte är att betrakta som inneboende. Han har inte betalat någon hyra, de har enligt ts själv haft ett samboförhållande och inget hyresrättsligt inneboendeförhållande. Därmed ser jag inte hur han på något vis skulle kunna betraktas som inneboende och på så vis erhålla rätten till tre månaders uppsägningstid. 

I vanliga fall har ju en inneboende som har bott hos dig i minst tre månader rätt till skriftlig uppsägning samt tre månaders uppsägningstid men jag kan inte ser hur det skulle kunna bli aktuellt i ts fall.

Nej, jag tror precis som du att det borde ses som sambos, trots den korta tiden, och att det lättaste för TS att göra i sådant fall torde vara att begära bodelning. Eftersom jag dock inte kan garantera att de ses som sambos, pga. att jag inte har mer kunskaper i ämnet än vad jag kan läsa mig till, ville jag även belysa de andra alternativ som fanns, så att TS kan vara förberedd på vilka argument som kan uppkomma och hur exet kan hävda att saker och ting har varit.

Vad det gäller påhopp känner jag mig inte särskilt påhoppad av dig utan av en anonym (hihi) trådskrivare som skrev med större bokstäver och inte verkade läsa svaren innan han/hon upprepade sig ytterligare en gång.
    Trevlig kväll! :)

Och TS: mitt erbjudande kvarstår, vill du ha hjälp med att ta kontakt med en jurist så kan jag försöka leta rätt på någon åt dig. Bara att PM:a i så fall.    
  • Anonym (Eken)
    siggekatt skrev 2013-06-19 00:06:07 följande:
    Nej, jag tror precis som du att det borde ses som sambos, trots den korta tiden, och att det lättaste för TS att göra i sådant fall torde vara att begära bodelning. Eftersom jag dock inte kan garantera att de ses som sambos, pga. att jag inte har mer kunskaper i ämnet än vad jag kan läsa mig till, ville jag även belysa de andra alternativ som fanns, så att TS kan vara förberedd på vilka argument som kan uppkomma och hur exet kan hävda att saker och ting har varit.

Vad det gäller påhopp känner jag mig inte särskilt påhoppad av dig utan av en anonym (hihi) trådskrivare som skrev med större bokstäver och inte verkade läsa svaren innan han/hon upprepade sig ytterligare en gång.
    Trevlig kväll! :)

Och TS: mitt erbjudande kvarstår, vill du ha hjälp med att ta kontakt med en jurist så kan jag försöka leta rätt på någon åt dig. Bara att PM:a i så fall.    
    Trevlig kväll själv!

Och angående att vara anonym så är väl de flesta av oss på FL rätt anonyma vare sig vi har ett nick eller inte. I och för sig har jag inte kikat in på din sida så jag vet inte om du presenterar dig med namn, yrke etc.  Själv skrev i juridiska frågor i mitt vanliga nick tidigare och inboxen blev nedlusad med privata frågeställningar så jag väljer att inte "outa" mig själv som jurist då jag själv vill välja vilka frågor jag ska svara på.

Samtidigt är det faktiskt också som Örontrumpet säger, oavsett om jag är anonym eller har ett nick och påstår mig arbeta med ett visst yrke så är det ingen som vet om det är sant eller  inte. 

Var och en får göra sina egna bedömningar utifrån vad folk skriver och hur de utrycker sig. Ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om vad folk tror eller inte. Jag är nöjd om jag slipper nedlusas med privata frågeställningar i inboxen :)

Däremot väcks mitt intresse alltid när det handlar om frågeställningar som jag själv rent egoistiskt tycker är intressanta. En sådan är din idé om att angripa problemet utifrån frågan att ts inte varit stadigvarande sambo och därmed kan slänga ut sin pojkvän på studs. En intressant vinkling som jag tycker tillför något som är av intresse särskilt för ts!

• EnAnonumius
    siggekatt skrev 2013-06-18 23:07:57 följande:

Det mest intressanta är att du påtalar till mig att läsa.
    Jag säger "det samma".  Läs igen..

Jag har aldrig missat att studentbostäder är en from av hyresrätter med extra villkor. Jag har skrivit detta nu i så många inlägg om studentbostäder, och ändå skall folk tjata på mig om att studentbostäder är hyresrätter med särskilda tilläggsvillor trots.  Jag har heller aldrig hävdat att studentbostäder existeras i lagens mening. Jag sitter själv och läser igenom mina inlägg och kan inte hitta det. Så vad bygger du det på?
    Jag har däremot påtalat om det verkligen gäller studentbostäder med tanke på att det finns särskilda villkor för dem och att de då enbart hyrs ut till studenter. Det är faktiskt inte samma sak som att hävda att  "studentbostäder existera i lagens mening". 

Så nej jag har aldrig missat det. Så varför sparkar du in öppna dörrar för?

Läs igen så ser du att jag ifrågasätter just besittningsskyddet just p.ga att det finns särskilda villkor som gör att de kallas för studentbostäder.

Ja jag vet jag får leva med att folk är så ivriga att påtala att jag (andra) skall "läsa igen" och så bommar de själva på den biten rätt rejält samtidigt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • TrendyFarsa
    Nude skrev 2013-06-17 17:43:35 följande:
    ..//

Precis, för att hon inte ska göra sig skyldig till olovligt förfogande, bör hon lämna hans prylar i trappuppgången direkt. Byta lås.        
    Får man byta lås på eget bevåg i en STUDENTBOSTAD?

Har du kollat upp detta eller gissar du bara, precis som alla andra små hemmajurister som kommer med olagliga råd i den här tråden.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Anonym (Eken)
    TrendyFarsa skrev 2013-06-19 08:22:51 följande:
    Får man byta lås på eget bevåg i en STUDENTBOSTAD? Har du kollat upp detta eller gissar du bara, precis som alla andra små hemmajurister som kommer med olagliga råd i den här tråden.

Jag förutsätter att man i så fall får kontakta studentbostadens förvaltning och be att dom byter låset. Sedan får man troligen en faktura på låsbytet. Har man ett fullgott skäl, som i detta fall, en borttappad nyckel, bör de gå med på ett låsbyte. Men jag skulle inte rekommendera att man gör det på egen hand.
  • TrendyFarsa
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-19 09:24:12 följande:

Jag förutsätter att man i så fall får kontakta studentbostadens förvaltning och be att dom byter låset. Sedan får man troligen en faktura på låsbytet. Har man ett fullgott skäl, som i detta fall, en borttappad nyckel, bör de gå med på ett låsbyte. Men jag skulle inte rekommendera att man gör det på egen hand.
    Precis, men förklara det för Nude(?) som ger det ointelligenta rådet att inte bara ställa ut TS:s sambos grejer i korridoren samt börja med hemsnickerier på en bostad som inte tillhör TS.

Är inte någon jurist men borde inte båda dessa saker gå under "Egenmäktigt förfarande"? 
  • Nude
    TrendyFarsa skrev 2013-06-19 08:22:51 följande:
    Får man byta lås på eget bevåg i en STUDENTBOSTAD? Har du kollat upp detta eller gissar du bara, precis som alla andra små hemmajurister som kommer med olagliga råd i den här tråden.

Har inte nämnt eget bevåg. Men att hon bör byta lås. Tillvägagångsättet får hon kolla upp.
  • Anonym (Eken)
    TrendyFarsa skrev 2013-06-19 09:31:59 följande:
    Precis, men förklara det för Nude(?) som ger det ointelligenta rådet att inte bara ställa ut TS:s sambos grejer i korridoren samt börja med hemsnickerier på en bostad som inte tillhör TS.

Är inte någon jurist men borde inte båda dessa saker gå under "Egenmäktigt förfarande"? 
    Frågan om låsbytet är egenmäktigt förfarande eller inte beror på huruvida ts och hennes sambo är att betrakta som sambos i lagens mening. Dvs var det fråga om ett stadigvarande samboskap eller en pojkvän som sov över ofta.

Om det bedöms som ett samboförhållande är det egenmäktigt förfarande att byta lås utan att ge sin sambo en nyckel.

Oavsett bedömningen i sambofrågan skulle jag aldrig i livet våga ställa ut någon persons saker i en korridor eftersom jag då högst sannolikt får betala skadestånd om de försvinner eller skadas. Och som sagt du har helt rätt i att det kan betraktas som egenmäktigt förfarande att göra på det viset varvid man förutom skadestånd även löper risken att behöva betala böter.

Ett rimligare förslag är i det fallet att om det inte är fråga om en sambo förvara sakerna inlåsta i ett förråd tills han hämtar dem eller skjutsa hem sakerna till honom eller hans föräldrar om de bor i närheten.

• Anonym (Eken)
    Nude skrev 2013-06-19 09:33:02 följande:

Har inte nämnt eget bevåg. Men att hon bör byta lås. Tillvägagångsättet får hon kolla upp.
    Jag håller med om att man bör byta lås efter att man har förlorat en nyckel eller efter att en sambo som vägrar flytta ut påstår sig (rätt eller fel) ha tappat en nyckel.

Och jag håller med om att det åligger ts att ta reda på hur det ska gå till. Det är bara att kontakta studentbostadens förvaltning. I vart fall i Stockholm finns det ju vissa studentlägenheter som hyrs ut av bostadsrättsföreningar och då är det dom som man får vända sig till.

Den viktiga frågan är väl om ts har rätt att vägra ge sin sambo en nyckel  till det nya låset eller inte innan bodelningen är klar.  

Det är bara ts som sitter inne på samtliga fakta och som kan bedöma om de är att betrakta som sambos i sambolagens mening eller inte. Har t ex hennes sambo kvar sin tidigare bostad? Eller har han möjlighet att flytta tillbaka dit t ex om det är fråga om hans föräldrahem? För det är ju fråga om en kort sambotid och han verkar ju inte heller ha betalat vare sig hyra eller mat.

Om sambon fortfarande vägrar att flytta skulle jag nog försöka börja med en medling med hjälp av någon som de båda har förtroende för. Vi känner inte heller sambon och vet inte om han har våldsamma tendenser eller inte vilket kan göra det hela ännu mer känsligt.  
  • siggekatt
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-19 00:39:07 följande:
    Trevlig kväll själv!

Och angående att vara anonym så är väl de flesta av oss på FL rätt anonyma vare sig vi har ett nick eller inte. I och för sig har jag inte kikat in på din sida så jag vet inte om du presenterar dig med namn, yrke etc.  Själv skrev i juridiska frågor i mitt vanliga nick tidigare och inboxen blev nedlusad med privata frågeställningar så jag väljer att inte "outa" mig själv som jurist då jag själv vill välja vilka frågor jag ska svara på.

Samtidigt är det faktiskt också som Örontrumpet säger, oavsett om jag är anonym eller har ett nick och påstår mig arbeta med ett visst yrke så är det ingen som vet om det är sant eller  inte. 

Var och en får göra sina egna bedömningar utifrån vad folk skriver och hur de utrycker sig. Ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om vad folk tror eller inte. Jag är nöjd om jag slipper nedlusas med privata frågeställningar i inboxen :)

Däremot väcks mitt intresse alltid när det handlar om frågeställningar som jag själv rent egoistiskt tycker är intressanta. En sådan är din idé om att angripa problemet utifrån frågan att ts inte varit stadigvarande sambo och därmed kan slänga ut sin pojkvän på studs. En intressant vinkling som jag tycker tillför något som är av intresse särskilt för ts!

Fast jag har ju inte påstått att TS skulle kunna slänga ut sin pojkvän på studs, då har du nog blandat ihop mig med någon annan. Antingen bodelning, om de är sambo, eller 3 månader uppsägningstid, om de har ett inbördes hyresförhållande, skrivet eller oskrivet. Nu på studs är ju bara möjligt om pojkvännen går med på det, vilket han uppenbarligen inte gör.
Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?