• K I A

va detta en bra lunch

stekt baconlindad laxfile med 300g broccoli och ett kokt ägg
    dricka till detta : vatten

va detta en bra eller dålig lunch/middag?

kommentera gärna varför..

• Svar på tråden va detta en bra lunch
  • Biffus
    Fridayyy skrev 2013-08-14 19:42:55 följande:
    Nej, förmodligen inte. Vill du inte äta choklad och annat som är riktigt gott....Fast jag gissar att du tycker att broccoli är så gott eller liknande..=)

Det är såå mycket godare att mixa 6 frysta bananer med hallon, än att äta processade produkter. Det smakar bättre, man kan äta sig mätt på det och man känner att kroppen mår bra av det :) så nej, jag känner inte för att äta choklad och sådant. Om jag får "cravings" så är det oftast för vattenmelon, bananer, ruccola, broccoli, brysselkål och liknande :P Jag har ätit såhär så pass länge nu, så det kanske spelar en liten roll också :)
  • Biffus
    My S skrev 2013-08-14 18:56:54 följande:
    Tråkigt hur du formulerar dig. Lite som att alla mår bra av exakt samma kosthållning, med exakt samma energiprocentsfördelning. Tror du inte på individen?

Jag tror på en artspecifik diet. Eftersom att inget lejon lever på gräs och ingen giraff dricker hyenamjölk varierar inte heller människors kostbehov särskilt mycket. Sedan kan säkert en aktiv person äta lite mer nötter än en stillasittande, men ingen mår bra av en kost baserad på nötter.
  • Biffus
    My S skrev 2013-08-14 18:52:51 följande:
    ?! Jag trodde det var allmän kunskap att ALLA djur kan omvandla kortkedjiga omega-3 till långkedjiga. Det är bara människan som är exceptionellt dålig på det.

Ja, men de kan inte skapa egna omega-3-kedjor. Så varför äta fisk när man kan äta mat utan animaliskt protein, mättat fett, tungmetaller, miljögifter mm?
  • Biffus
    My S skrev 2013-08-14 18:52:51 följande:
    ?! Jag trodde det var allmän kunskap att ALLA djur kan omvandla kortkedjiga omega-3 till långkedjiga. Det är bara människan som är exceptionellt dålig på det.

Läs om, läs rätt. Ja, men de kan inte skapa egna omega-3-kedjor (att sätta ihop och att skapa är inte samma sak). Så varför äta fisk när man kan äta mat utan animaliskt protein, mättat fett, tungmetaller, miljögifter mm?
  • Fridayyy
    Biffus skrev 2013-08-15 13:12:03 följande:

Läs om, läs rätt. Ja, men de kan inte skapa egna omega-3-kedjor (att sätta ihop och att skapa är inte samma sak). Så varför äta fisk när man kan äta mat utan animaliskt protein, mättat fett, tungmetaller, miljögifter mm?

Hur tänker du när bröstmjölk till stor del är mättat fett? Ta det inte som kritik, jag är nyfiken.
  • Fröken Vargh
    Biffus skrev 2013-08-15 13:12:03 följande:

Tungmetaller finns det i alla grönsaker mer eller mindre. Ibland kan värdena vara riktigt höga.
  • EnLitenJag

TS:

Jag skulle kolla noga på laxens och baconets ursprung, ta bort ägget och blanda upp broccolin med lite färsk spenat och avocado. Du kan med fördel stänka lite citron och ringla lite olivolja över.

Biffus: Om vi tar skada av animaliska proteiner och mättat fett, varför har vi då ett omnivort matsmältningssystem?

• Biffus
    EnLitenJag skrev 2013-08-15 17:17:15 följande:
    TS:Jag skulle kolla noga på laxens och baconets ursprung, ta bort ägget och blanda upp broccolin med lite färsk spenat och avocado. Du kan med fördel stänka lite citron och ringla lite olivolja över. Biffus: Om vi tar skada av animaliska proteiner och mättat fett, varför har vi då ett omnivort matsmältningssystem?

För att ute svälta ihjäl om skörden blir dålig såklart. Det trodde jag att alla visste? Vi är skapta för att _kunna_ smälta kött, men vi är inte gjorda för att dagligen äta kött. Om vi hade varit det hade vi 1) inte tagit skada av det 2) haft ett kort matsmältningssystem som inte hinner ta upp alla gifter, som alla andra djur som äter kött ofta 3) börjat salivera när vi ser kor, kaniner, katter, marsvin mm. Om du skulle komma hem till mig, skulle du plocka upp en av mina katter och ta en tugga i hens mage? Om du skulle det - för all del ät ditt kött, men kom inte hem till mig och betala inte andra för att göra jobbet åt dig. Klarar man inte av att döda och skära i ett dött djur ska man inte äta det. Common sense.
  • Biffus
    Fröken Vargh skrev 2013-08-15 13:23:36 följande:
    Tungmetaller finns det i alla grönsaker mer eller mindre. Ibland kan värdena vara riktigt höga.

Du är medveten om att de koncentreras ju längre upp i näringskedjan man kommer? Do the math yourself.
  • Biffus
    Fridayyy skrev 2013-08-15 13:13:51 följande:
    Hur tänker du när bröstmjölk till stor del är mättat fett? Ta det inte som kritik, jag är nyfiken.

Bebisar ska dubbla sin kroppsvikt på ca 3-6 månader. Bröstmjölk är utformat för snabb viktuppgång.
  • Biffus
    Biffus skrev 2013-08-16 07:19:57 följande:
    För att ute svälta ihjäl om skörden blir dålig såklart. Det trodde jag att alla visste? Vi är skapta för att _kunna_ smälta kött, men vi är inte gjorda för att dagligen äta kött. Om vi hade varit det hade vi 1) inte tagit skada av det 2) haft ett kort matsmältningssystem som inte hinner ta upp alla gifter, som alla andra djur som äter kött ofta 3) börjat salivera när vi ser kor, kaniner, katter, marsvin mm. Om du skulle komma hem till mig, skulle du plocka upp en av mina katter och ta en tugga i hens mage? Om du skulle det - för all del ät ditt kött, men kom inte hem till mig och betala inte andra för att göra jobbet åt dig. Klarar man inte av att döda och skära i ett dött djur ska man inte äta det. Common sense.

Plus att i dagens samhälle har vi inte "råd" (miljömässigt, etniskt mot människor och djur) att äta kött. Det påverkar för mycket. Det går inte att få mat till 7 miljarder människor samtidigt som en stor del av dem äter kött varje dag.
  • EnLitenJag
    Biffus skrev 2013-08-16 07:19:57 följande:

Det finns idag inget som tyder på att vi tar skada av att äta animalier, men visa gärna forskning i forttsättningen.

Vi måste ha ett längre matsmältningssystem än rena carnivorer eftersom vi även är anpassade till att äta växter. Självklart är det en eolutionär fördel att kunna leva enbart herbivort eller carnivort om nöden kräver, men kom ihåg att det gäller åt andra hållet också. Vi ska kunna må lika bra av att äta bara kött om det blir panik under vintern.

Annars kan man ju fråga sig om man även anser att björnen (en annan omnivor) skulle må bättre utan lax? Brukar björnar få cancer och hjärtsjukdomar? Kanske finns det en annan felande faktor i vår arts levnadssätt?

Min katt börjar inte salivera när hon ser mig. Ska jag börja ge henne sallad då?

Jag håler med dig om att det känns som dubbelmoral att inte kunna avliva och stycka ett djur, men ändå vilja äta det. Dock deltar jag mer än gärna i den processen. Det känns tryggast för mig att själv kunna styra så att allt går rätt till, och jag får samtidigt en mycket större respekt för det liv som går åt.

Tyvärr får jag sällan möjlighet till detta.

Biffus skrev 2013-08-16 07:24:02 följande:

Plus att i dagens samhälle har vi inte "råd" (miljömässigt, etniskt mot människor och djur) att äta kött. Det påverkar för mycket. Det går inte att få mat till 7 miljarder människor samtidigt som en stor del av dem äter kött varje dag.

Miljöargumentet behandlar främst djur uppfödda på spannmål och soja, vilket är fel av en himla massor andra orsaker (djuren är gjorda för att beta gräs och örter, och blir liksom vi sjuka av fel kost. Inte sällan behöver man behandla dem med antibiotika, vilket vi sedan får i oss via maten.)

Ser man istället till naturbeteskött är förhållandet snarare motsatt. Vi behöver fler naturbeteskött för att betesmarker ska kunna återväxa och ökenmarker ska sluta spridas. Betesmarker binder dessutom mycket CO2. Vi håller på att odla sönder planeten, och det är ett enormt miljöproblem, som dock sällan berörs i detta sammanhang.

Att vi fattas kött är så klart ett problem av många som kommer med att vi är för många på den här planeten.

Jag hoppas att vi finner en lösning på det så småningom. En sak man kan göra själv är att äta vegetariskt 2-3 gånger i veckan (eller med den frekvens som passar en själv bäst).

• UngSambo
    Mandel skrev 2013-08-14 14:39:13 följande:
    Jag är 39år så hur mycket behöver jag?
    klarar man sig på 10g eller måste man ha 500g? 
    Ja då behöver du inte så mycket, tänkte om du fortfarande växte eller nåt, men du är nog rätt klar :) Jag tycker det låter bra isf, men tänk på att hellre köra baconet på galler i ugn, då slipper du rätt mycket fett som är onyttigt! lax däremot innehåller nyttigt fett :)
  • Biffus
    EnLitenJag skrev 2013-08-16 09:41:42 följande:
     Det finns idag inget som tyder på att vi tar skada av att äta animalier, men visa gärna forskning i forttsättningen. Vi måste ha ett längre matsmältningssystem än rena carnivorer eftersom vi även är anpassade till att äta växter. Självklart är det en eolutionär fördel att kunna leva enbart herbivort eller carnivort om nöden kräver, men kom ihåg att det gäller åt andra hållet också. Vi ska kunna må lika bra av att äta bara kött om det blir panik under vintern. Annars kan man ju fråga sig om man även anser att björnen (en annan omnivor) skulle må bättre utan lax? Brukar björnar få cancer och hjärtsjukdomar? Kanske finns det en annan felande faktor i vår arts levnadssätt? Min katt börjar inte salivera när hon ser mig. Ska jag börja ge henne sallad då?Jag håler med dig om att det känns som dubbelmoral att inte kunna avliva och stycka ett djur, men ändå vilja äta det. Dock deltar jag mer än gärna i den processen. Det känns tryggast för mig att själv kunna styra så att allt går rätt till, och jag får samtidigt en mycket större respekt för det liv som går åt.Tyvärr får jag sällan möjlighet till detta.  Miljöargumentet behandlar främst djur uppfödda på spannmål och soja, vilket är fel av en himla massor andra orsaker (djuren är gjorda för att beta gräs och örter, och blir liksom vi sjuka av fel kost. Inte sällan behöver man behandla dem med antibiotika, vilket vi sedan får i oss via maten.) Ser man istället till naturbeteskött är förhållandet snarare motsatt. Vi behöver fler naturbeteskött för att betesmarker ska kunna återväxa och ökenmarker ska sluta spridas. Betesmarker binder dessutom mycket CO2. Vi håller på att odla sönder planeten, och det är ett enormt miljöproblem, som dock sällan berörs i detta sammanhang. Att vi fattas kött är så klart ett problem av många som kommer med att vi är för många på den här planeten.Jag hoppas att vi finner en lösning på det så småningom. En sak man kan göra själv är att äta vegetariskt 2-3 gånger i veckan (eller med den frekvens som passar en själv bäst).

Du kanske har missat den största studien som har gjorts på kostens påverkan på hälsa? Den heter The China Study.

Din katt saliverar inte därför att du inte tillhör hennes/hans kost. Precis som att vi inte saliverar av att se en björk. Har du sett en katt som får syn på en råtta eller en kanin? De slänger sig ner på marken direkt och förbereder sig på att springa. Precis på samma sätt som jag går mot en bärbuske och äter bär när jag ser den. När jag ser en ko har jag ingen tanke på att gå och suga på hennes juver eller leta efter något vasst att döda henne med. Det tillhör helt enkelt inte den kosten i är skapta för. Åter igen, oavsett vad vi är skapta för så håller det inte att äta kött i dagens värld. Jag bor på en planet med 7 miljarder (!!!) människor, var bor du?
  • Biffus
    EnLitenJag skrev 2013-08-16 09:41:42 följande:
     Det finns idag inget som tyder på att vi tar skada av att äta animalier, men visa gärna forskning i forttsättningen. Vi måste ha ett längre matsmältningssystem än rena carnivorer eftersom vi även är anpassade till att äta växter. Självklart är det en eolutionär fördel att kunna leva enbart herbivort eller carnivort om nöden kräver, men kom ihåg att det gäller åt andra hållet också. Vi ska kunna må lika bra av att äta bara kött om det blir panik under vintern. Annars kan man ju fråga sig om man även anser att björnen (en annan omnivor) skulle må bättre utan lax? Brukar björnar få cancer och hjärtsjukdomar? Kanske finns det en annan felande faktor i vår arts levnadssätt? Min katt börjar inte salivera när hon ser mig. Ska jag börja ge henne sallad då?Jag håler med dig om att det känns som dubbelmoral att inte kunna avliva och stycka ett djur, men ändå vilja äta det. Dock deltar jag mer än gärna i den processen. Det känns tryggast för mig att själv kunna styra så att allt går rätt till, och jag får samtidigt en mycket större respekt för det liv som går åt.Tyvärr får jag sällan möjlighet till detta.  Miljöargumentet behandlar främst djur uppfödda på spannmål och soja, vilket är fel av en himla massor andra orsaker (djuren är gjorda för att beta gräs och örter, och blir liksom vi sjuka av fel kost. Inte sällan behöver man behandla dem med antibiotika, vilket vi sedan får i oss via maten.) Ser man istället till naturbeteskött är förhållandet snarare motsatt. Vi behöver fler naturbeteskött för att betesmarker ska kunna återväxa och ökenmarker ska sluta spridas. Betesmarker binder dessutom mycket CO2. Vi håller på att odla sönder planeten, och det är ett enormt miljöproblem, som dock sällan berörs i detta sammanhang. Att vi fattas kött är så klart ett problem av många som kommer med att vi är för många på den här planeten.Jag hoppas att vi finner en lösning på det så småningom. En sak man kan göra själv är att äta vegetariskt 2-3 gånger i veckan (eller med den frekvens som passar en själv bäst).

Jag missade att du hade skrivit mer...

För att ha nog med yta för att föda upp naturbeteskött behöver vi mer yta än vad det finns på den här planeten. Har du ett förslag på hur vi ska flytta köttproduktionen till en annan planet och samtidigt hålla den inom ett rimligt pris?

1ha mark mättar fler människor om man odlar vegetabilier än om man ska mata kossor. Du kanske har missat att för varje steg i näringskedjan så förloras mycket energi genom värme. För att inte tala om allt rent dricksvatten som den allt för stora popularitionen uppfödda kor "slösar"! De dricker ca 100 l vatten varje dag. Du kanske även har missat att vi inte har oändligt mycket vatten på den här planeten?
  • Aniiee
    Biffus skrev 2013-08-17 18:13:15 följande:

Du kanske har missat den största studien som har gjorts på kostens påverkan på hälsa? Den heter The China Study.

Din katt saliverar inte därför att du inte tillhör hennes/hans kost. Precis som att vi inte saliverar av att se en björk. Har du sett en katt som får syn på en råtta eller en kanin? De slänger sig ner på marken direkt och förbereder sig på att springa. Precis på samma sätt som jag går mot en bärbuske och äter bär när jag ser den. När jag ser en ko har jag ingen tanke på att gå och suga på hennes juver eller leta efter något vasst att döda henne med. Det tillhör helt enkelt inte den kosten i är skapta för. Åter igen, oavsett vad vi är skapta för så håller det inte att äta kött i dagens värld. Jag bor på en planet med 7 miljarder (!!!) människor, var bor du?
    Så olika det kan vara.... När jag ser en bärbuske så rycker jag på axlarna och konstaterar, se där, hallon/björnbär/krusbär/whatever, och när jag ser en ko tänker jag, Fan vad gott det skulle vara med en biff.. men så ser jag fler bärbuskar än jag ser kor också....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    Biffus skrev 2013-08-17 18:38:29 följande:

För att ha nog med yta för att föda upp naturbeteskött behöver vi mer yta än vad det finns på den här planeten. Har du ett förslag på hur vi ska flytta köttproduktionen till en annan planet och samtidigt hålla den inom ett rimligt pris?

1ha mark mättar fler människor om man odlar vegetabilier än om man ska mata kossor. Du kanske har missat att för varje steg i näringskedjan så förloras mycket energi genom värme. För att inte tala om allt rent dricksvatten som den allt för stora popularitionen uppfödda kor "slösar"! De dricker ca 100 l vatten varje dag. Du kanske även har missat att vi inte har oändligt mycket vatten på den här planeten?
    Grejen med naturbeteskött är ju dock att de ska beta p mark som INTE går att odla. Och det har vi gott om....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • EnLitenJag
    Biffus skrev 2013-08-17 18:13:15 följande:

Nej, den har jag så klart inte missat, det är bland annat den jag hänvisar till. Eftersom du verkar engagerad i ämnet, förmodar jag att du är medveten om att den omtalade studien i dagsläget står och vacklar.

Katten har en mycket mer välutvecklad jaktinstinkt än vi har, just därför att den har underhållts genom generationerna. Och ja, om jag ser en hare på en åker så känner jag definitivt av en förhöjd uppmärksamhet och en svag pulshöjning.

Om vi inte var rovdjur, varför har vi då flera yttre attribut som underlättar jakt?

Exempelvis har vi i likhet med andra carnivora däggdjur ögonen placerade rakt fram, för att lättare kunna fokusera på ett bytesdjur, än riktade åt sidorna (som på många herbivorer), för att ha ett större blickomfång.

Och varför har vi canintänder? Varför har vi ett matsmältningssystem som är olämpligt till att bryta ner de flesta lättåtkomliga vegetabilier?

Biffus skrev 2013-08-17 18:38:29 följande:

Överbefolkningen är ett långt större problem än att köttet inte räcker till. Som jag sagt tidigare ser jag ingen lösning på problemet i nuläget.

Problemet uppstår dock inte bara i köttproduktionen, utan även i spannmålsproduktionen. Dels är spannmålsproduktion på dagens nivå en enorm miljöbov (som tidigare påpekat), och dels finns det en hel del som tyder på att vi blir sjuka av att basera en kost på den varan. (Det är ju egentligen inte människomat. Lika lite som att gräs är människomat.)

Och att odla ekologiska grönsaker lämpade för människans matsmältningssystem har vi heller inte plats för.

Tyvärr ser framtiden mörk ut.

Jag vill leva i samklang med naturen så gott det går. Inte ställa mig ovanför den.

Jag har full respekt för att folk väljer att avstå från animalier av etiska skäl (det gjorde jag själv under tre år för att jag är emot köttindustrin och dagens generella köttframställning), men jag förväntar mig faktiskt samma respekt tillbaka.

Jag har gjort ett annat val, men det är inget som säger att det inte är precis lika påläst och genomtänkt.

Svar på tråden va detta en bra lunch