va detta en bra lunch
stekt baconlindad laxfile med 300g broccoli och ett kokt ägg
dricka till detta : vatten
va detta en bra eller dålig lunch/middag?
kommentera gärna varför..
stekt baconlindad laxfile med 300g broccoli och ett kokt ägg
dricka till detta : vatten
va detta en bra eller dålig lunch/middag?
kommentera gärna varför..
TS:
Jag skulle kolla noga på laxens och baconets ursprung, ta bort ägget och blanda upp broccolin med lite färsk spenat och avocado. Du kan med fördel stänka lite citron och ringla lite olivolja över.
Biffus: Om vi tar skada av animaliska proteiner och mättat fett, varför har vi då ett omnivort matsmältningssystem?
Det finns idag inget som tyder på att vi tar skada av att äta animalier, men visa gärna forskning i forttsättningen.
Vi måste ha ett längre matsmältningssystem än rena carnivorer eftersom vi även är anpassade till att äta växter. Självklart är det en eolutionär fördel att kunna leva enbart herbivort eller carnivort om nöden kräver, men kom ihåg att det gäller åt andra hållet också. Vi ska kunna må lika bra av att äta bara kött om det blir panik under vintern.
Annars kan man ju fråga sig om man även anser att björnen (en annan omnivor) skulle må bättre utan lax? Brukar björnar få cancer och hjärtsjukdomar? Kanske finns det en annan felande faktor i vår arts levnadssätt?
Min katt börjar inte salivera när hon ser mig. Ska jag börja ge henne sallad då?
Jag håler med dig om att det känns som dubbelmoral att inte kunna avliva och stycka ett djur, men ändå vilja äta det. Dock deltar jag mer än gärna i den processen. Det känns tryggast för mig att själv kunna styra så att allt går rätt till, och jag får samtidigt en mycket större respekt för det liv som går åt.
Tyvärr får jag sällan möjlighet till detta.
Miljöargumentet behandlar främst djur uppfödda på spannmål och soja, vilket är fel av en himla massor andra orsaker (djuren är gjorda för att beta gräs och örter, och blir liksom vi sjuka av fel kost. Inte sällan behöver man behandla dem med antibiotika, vilket vi sedan får i oss via maten.)
Ser man istället till naturbeteskött är förhållandet snarare motsatt. Vi behöver fler naturbeteskött för att betesmarker ska kunna återväxa och ökenmarker ska sluta spridas. Betesmarker binder dessutom mycket CO2. Vi håller på att odla sönder planeten, och det är ett enormt miljöproblem, som dock sällan berörs i detta sammanhang.
Att vi fattas kött är så klart ett problem av många som kommer med att vi är för många på den här planeten.
Jag hoppas att vi finner en lösning på det så småningom. En sak man kan göra själv är att äta vegetariskt 2-3 gånger i veckan (eller med den frekvens som passar en själv bäst).
Nej, den har jag så klart inte missat, det är bland annat den jag hänvisar till. Eftersom du verkar engagerad i ämnet, förmodar jag att du är medveten om att den omtalade studien i dagsläget står och vacklar.
Katten har en mycket mer välutvecklad jaktinstinkt än vi har, just därför att den har underhållts genom generationerna. Och ja, om jag ser en hare på en åker så känner jag definitivt av en förhöjd uppmärksamhet och en svag pulshöjning.
Om vi inte var rovdjur, varför har vi då flera yttre attribut som underlättar jakt?
Exempelvis har vi i likhet med andra carnivora däggdjur ögonen placerade rakt fram, för att lättare kunna fokusera på ett bytesdjur, än riktade åt sidorna (som på många herbivorer), för att ha ett större blickomfång.
Och varför har vi canintänder? Varför har vi ett matsmältningssystem som är olämpligt till att bryta ner de flesta lättåtkomliga vegetabilier?
Överbefolkningen är ett långt större problem än att köttet inte räcker till. Som jag sagt tidigare ser jag ingen lösning på problemet i nuläget.
Problemet uppstår dock inte bara i köttproduktionen, utan även i spannmålsproduktionen. Dels är spannmålsproduktion på dagens nivå en enorm miljöbov (som tidigare påpekat), och dels finns det en hel del som tyder på att vi blir sjuka av att basera en kost på den varan. (Det är ju egentligen inte människomat. Lika lite som att gräs är människomat.)
Och att odla ekologiska grönsaker lämpade för människans matsmältningssystem har vi heller inte plats för.
Tyvärr ser framtiden mörk ut.
Jag vill leva i samklang med naturen så gott det går. Inte ställa mig ovanför den.
Jag har full respekt för att folk väljer att avstå från animalier av etiska skäl (det gjorde jag själv under tre år för att jag är emot köttindustrin och dagens generella köttframställning), men jag förväntar mig faktiskt samma respekt tillbaka.
Jag har gjort ett annat val, men det är inget som säger att det inte är precis lika påläst och genomtänkt.