Mammamamman skrev 2014-03-07 22:35:56 följande:
Det sitter två tre tiggare utanför varenda affär...organiserat tigger eller inte,det är riktigt tråkigt att se.
´Hur har dom råd att komma hit?
Var bor dom?
Är det lagligt?
Det känns för jävligt att se dom och man vet inte om man ska ge pengar eller inte,hur gör ni?
1. En biljett med Wizzair kostar 4-500 kr tur och retur Bucuresti Otopeni - Stockholm Skavsta. Åker ofta den sträckan, och ja, det är i stort dett alltid med zigenare på planet.
2. I små lägenheter där organisatören kan klämma in 10-15 pers i 2 r.o.k. Vissa bor ute eller i skåpbilar. Några har byggt kojor och skjul på ödetomter, i parker m.m.
3. Att tigga är lagligt i Sverige. Det är inte lagligt att campa i parker och lokala ordningsstadgor kan också säga ifrån. Däremot är det inte, vilket alltid hävdas, olagligt att vistas i ett EU-land om man är EU-medborgare, men man ska alltså kunna försörja sig lagligt, och tiggeri är inte olagligt, ännu.
Att jag vet att man kan vistas obegränsat länge i ett EU-land beror på att jag själv gör det, och jag registrerade mig på den adress jag vistades på. Jag fick frågan hur jag försörjde mig, och sa att jag dels hade sparade pengar, dels att jag arbetade i Sverige, och med det svaret var man nöjd.