• Madmoiselle

    Bojkottar du något varumärke?

    Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

    Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • ASD03

    Nja. Bojkott handlar ju om att du tar ett avstånd från en produkt av någon mer anledning än att det är en produkt du ogillar. Det blir ju lite gränsfall när det handlar om ekologi och veganism men annars så är det ju inte en bojkott att ej ta ett dåligt lån eller köpa margarin utspätt med vatten. 

  • Anton Chigurh

    Japp, nu har jag bestämt mig, jag har definitivt bestämt mig, från och med denna dag i nådens år 2014, kommer jag bojkotta Tata Nano, visserligen är den fin, snygg, fina linjer...å så, men nej, jag kan inte, inte med noll stjärnor.

    Tata Nano och surströmming = bojkott.


    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Arbetsvegan
    UniqueSnowflake skrev 2014-03-29 22:32:00 följande:

    Kan det verkligen kallas "bojkott" om man är bara en person som gör det?

    Bojkottar jag Lätta när jag köper Bregott istället?


     


    Bojkottar jag Lendo för att jag inte tar svindyra skitlån? osv


    Ja, det är väl? klart att det kan kallas för.
    Bojkott handlar ju om ett aktivt ställningstagande och att det grundar sig på värderingar. Så visst kan det vara en bojkott av Lätta om man tycker att företaget har fel värderingar på något sätt. Men det blir inte en bojkott om jag låter bli att köpa det för att jag inte gillar smaken. 


    Det blir mer effektfullt ju fler som ägnar sig åt det men det är likväl en bojkott även om det bara är en enda.


    Använd svanglasögon
  • Anonym (ö)
    Monchichier skrev 2014-03-17 18:11:21 följande:
    Men lite filmkunskap måste man ju ha. Detta kan man nästan tycka tillhör den grundläggande allmänbildningen.
    Alec Baldwin är skådespelaren.
    Nja, jag tycker knappast det tillhör allmänbildningen att veta vilka filmer Alec Baldwin har gjort.
  • UniqueSnowflake
    Arbetsvegan skrev 2014-03-30 10:57:30 följande:

    Ja, det är väl? klart att det kan kallas för.
    Bojkott handlar ju om ett aktivt ställningstagande och att det grundar sig på värderingar. Så visst kan det vara en bojkott av Lätta om man tycker att företaget har fel värderingar på något sätt. Men det blir inte en bojkott om jag låter bli att köpa det för att jag inte gillar smaken. 


    Det blir mer effektfullt ju fler som ägnar sig åt det men det är likväl en bojkott även om det bara är en enda.


    Jag skulle säga att det handlar om ett aktivt val.

    Inte en bojkott. En bojkott handlade från början om att helt låsa ute en annan part från t ex marknaden...
  • Arbetsvegan
    UniqueSnowflake skrev 2014-03-30 23:34:49 följande:
    Jag skulle säga att det handlar om ett aktivt val.

    Inte en bojkott. En bojkott handlade från början om att helt låsa ute en annan part från t ex marknaden...
    Ja? En bojkott är  ett aktivt val, annars är det ingen bojkott.
    Du frågar eg efter om man måste vara flera för att en bojkott ska vara en bojkott och där är svaret nej, man kan vara ensam som bojkottar.

     Om det varit så en gång i tiden, runt 1800-kallt är ganska oväsentligt, det är mycket som har omdefinierats genom tiderna.
    Som du kan läsa av tråden är det många som bojkottar tex coca-cola, de är knappast utlåsta från marknaden.
    Använd svanglasögon
  • Monchichier
    Anonym (ö) skrev 2014-03-30 11:08:21 följande:
    Nja, jag tycker knappast det tillhör allmänbildningen att veta vilka filmer Alec Baldwin har gjort.
    Men det tycker jag. Och jag tycker definitivt att det hör till allmänbildningen att veta vilka som är med i The Aviator, The Departed, Notting Hill och Pearl Harbor.
  • Anonym (ö)
    Monchichier skrev 2014-03-31 10:02:22 följande:
    Men det tycker jag. Och jag tycker definitivt att det hör till allmänbildningen att veta vilka som är med i The Aviator, The Departed, Notting Hill och Pearl Harbor.
    Märkligt.
  • UniqueSnowflake
    Monchichier skrev 2014-03-31 10:02:22 följande:
    Men det tycker jag. Och jag tycker definitivt att det hör till allmänbildningen att veta vilka som är med i The Aviator, The Departed, Notting Hill och Pearl Harbor.
    ALLA som är med...? Eller bara huvudrollerna?
  • Monchichier
    UniqueSnowflake skrev 2014-03-31 17:57:10 följande:
    ALLA som är med...? Eller bara huvudrollerna?
    De mest kändaste, behöver nödvändigtvis inte vara huvudrollerna. 
    Men såklart att man inte bör komma ihåg Aviators second assistant to third assistant animal colorist.
  • UniqueSnowflake
    Monchichier skrev 2014-03-31 19:49:42 följande:
    De mest kändaste, behöver nödvändigtvis inte vara huvudrollerna. 
    Men såklart att man inte bör komma ihåg Aviators second assistant to third assistant animal colorist.
    sköning!
  • Anonym (X 2)

    Bojkott är fel att säga för min del då jag istället försöker handla ekologiskt, fairtrade osv.

  • Lillekott

    Bojkottat Elgiganten i flera år nu efter den osmakliga reklamen om "Svenne-tv" efter nån rappares reklam där man fick en cyckel på köpet.. hade det sagts något om en "blatte-tv" på köpet hade det blivit ramaskri!

Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?