• Forumvärd

    Borde "studentflak" förbjudas

    Årets student har kantats av flera tråkiga olyckor i samband med "studentflak"
    Nu ska polisen utreda om det ska förbjudas helt och hållet.

    Vad tycker du?
    Ska studenter även fortsättningsvis få åka flak eller är det för farligt?

    Berätta gärna i tråden hur du tänker kring frågan.

    Här har olyckorna hänt:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19046580.ab

    Här kan du läsa om polisens utredning
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19046463.ab

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde "studentflak" förbjudas
  • Bussförare
    Anonym (av med mössan) skrev 2014-06-14 13:32:08 följande:
    Jag tycker inte man ska få ta studenten om man har IG i flera ämnen. Varför ska man fira det?
    Vad spelar det för roll om man har IG eller inte? Min kollegas son hade IG i nästan varenda ämne. Nu är han egen företagare (24 år gammal) och är fantastiskt rik. Menads hans pappa, som har universitetsutbildning, kör buss för bara 23000 kr/månad.
  • Irmeline
    Lady Godiva skrev 2014-06-14 16:25:07 följande:
    Bra idé! Vi kan ha en "de kickades dag" varje år, då de som fått sparken det senaste året får åka karavan genom stan och skråla "fy f*n vad vi är bra". Flört De får börja med en rejäl whiskybrunch så de är glada och mosiga när de åker på sina flak.
  • lykantrophona
    Bussförare skrev 2014-06-14 23:07:57 följande:
    Vad är det för "folk" som studentflaken stör? Tidpunkten och plats för studentåkandet är känd. De som inte gillar det får ta andra vägar. Som jag skrivit tidigare, jag kör ofta buss mellan lastbilar med studenter. Det stör mig inte alls. Visst blir jag sen, med det har ingen betydelse, jag får min lön ändå. Men det är roligt och kul, jag minns min egen student och känner mig yngre.
    Det är ju inte alls allmänt känt var och när studentflaken åker? Visserligen har man numera förbjudet flaken att ta vissa specifika gator innerstan. Men annars här i Stockholm så åker de lite varstans, och olika skolor slutar på olika dagar, så det går inte att undvika.

    Skulle man anordna någon form av parad, med en viss tid och plats, för alla, ungefär som Quarnevalen, då skulle det ju gå att undvika. Då kanske det t o m skulle vara lite skoj. Men nu är det ju en odåga i trafiken i ca 2-3 veckor.
    Bussförare skrev 2014-06-14 23:54:38 följande:
    Vad spelar det för roll om man har IG eller inte? Min kollegas son hade IG i nästan varenda ämne. Nu är han egen företagare (24 år gammal) och är fantastiskt rik. Menads hans pappa, som har universitetsutbildning, kör buss för bara 23000 kr/månad.
    Ja, vad som helst kan hända som vuxen... men när man går ur gymnasiet ska man väl fira att man avslutat sina studier, över sin prestation i just gymnasiet. Att få en massa IG är ju inget att fira...


    Vill man fira något annat så bör man väl ordna en fest för det. Men ska man fira sina betyg bör man väl ha några betyg att visa upp också... Vill man bara festa så finns det ju gott om tillfällen att göra det.
  • Lady Godiva
    Bussförare skrev 2014-06-14 23:07:57 följande:
    Vad är det för "folk" som studentflaken stör? Tidpunkten och plats för studentåkandet är känd. De som inte gillar det får ta andra vägar. Som jag skrivit tidigare, jag kör ofta buss mellan lastbilar med studenter. Det stör mig inte alls. Visst blir jag sen, med det har ingen betydelse, jag får min lön ändå. Men det är roligt och kul, jag minns min egen student och känner mig yngre.
    Mina föräldrar bor på en liten ort, där ca 20 elever går ut gymnasiet varje år. Här är tidpunkten och platsen för utspringet och flakåkandet känt. Men i Stockholmstrakten, där jag bor, slutar stora mängder elever gymnasiet varje år, på olika dagar. Här är det verkligen inte känt vilka dagar och platser "studentfirandet" ska ske. Flaken puttrar omkring med sin vrålande last lite då och då. Så nej, tiden och platsen för "studentåkandet" är inte alls känd, vilket resulterar i att många blir störda.
    Bussförare skrev 2014-06-14 23:54:38 följande:
    Vad spelar det för roll om man har IG eller inte? Min kollegas son hade IG i nästan varenda ämne. Nu är han egen företagare (24 år gammal) och är fantastiskt rik. Menads hans pappa, som har universitetsutbildning, kör buss för bara 23000 kr/månad.
    Ah, en härlig liten personlig anekdot, med lyckligt slut och allt! Glad  Problemet med personliga anekdoter är att de inte kan verifieras och därför är värdelösa som bevisföring och argumentation, varför man egentligen inte bör använda sig av dem enligt min enkla åsikt.(Och jag borde därför ha avstått från en en egen anekdot ovan, sorry!)

    Det spelar väl stor roll om man har IG eller inte! Jag skrev om detta tidigare, men jag kan skriva det igen: I Sverige togs studentexamen bort 1968 (fast man fick avlägga den 1969 också). Studentexamen innebar att man skulle klara vissa slutprov och man var tvungen att få minst betyget godkänt i alla ämnen. Blev man inte godkänd fick man inte "springa ut" till väntande familj och vänner utan fick skamset smyga ut genom bakdörren, och man fick absolut inte bära studentmössan. Jag är inte helt hundra men som jag förstått det fick man bara studentexamen om man gått tre- eller fyraåriga linjer, inte efter tvååriga linjer (eller så var det så att tvååriga linjer helt enkelt inte fanns,är som sagt inte helt säker på hur det förhöll sig med detta).

    Att man i dag får köpa studentmössan oavsett hur många år man studerat på gymnasiet, och att man får sätta på sig sagda mössa och springa ut till familj och vänner även om ens betyg är fullt av IG:n är ett hån mot dem som pluggat hårt och verkligen tagit studenten under tidigare år, dessutom förringar det helt värdet av uttrycket "tagit studenten".

    Vi har inte längre någon "riktig studentexamen" i Sverige, men det borde väl fortfarande vara ett krav att man åtminstone borde vara godkänd i alla ämnen ö att få lov att springa ut från skolan med sina vänner, bära den vita mössan och få skråla "Fy f*n vad vi är bra" när man sitter aprak på ett lastbilsflak. Hur j*kla bra är en tjej eller kille som gått ut gymnasiet och har flera IG i slutbetyget? Hur stor bedrift är det att sitta i skolan i kanske två år och gå ut med en massa icke godkänd?!

    Nej, även om man skulle anse att "studentflaken" inte är så störande så är hela den här idën med "studenter" störtlöjlig och borde avskaffas omedelbart. Eller så borde den "riktiga studentexamen" återinföras så snart som möjligt, det har ju pratats om det länge nu.

    Det finns ju en aspekt till på det här och den är att föräldrar får betala multum för sina barns "studentskivor" och studentfester" här och var. Det är ju också larvigt! Varför ska man behöva betala stora summor pengar  för något som egentligen inte "existerar"? Det är ju fruktansvärt löjligt! Särskilt om ens barn då inte har presterat annat än tvåor och fyror... Och mor- och farföräldrar, som måste köpa dyra presenter til ett barnbarn som inte varit så j*vla bra" som han/hon berusat hävdar från ett flak. Nej, bort med eländet snarast!


    Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • Nyfikeeen

    Jag tycker de skall förbjudas! Ett gäng glada stupfulla ungdomar på Bambi-ben som hoppar och trängs på ett lastbilsflak som kör ~50km/h på ofta grovt trafikerade vägar bådar inte gott någonstans.

  • volvo142
    AstridH skrev 2014-06-14 20:07:57 följande:
    Ja, men inte på grund av säkerheten. Det borde vara förbjudet att förorena andra människors ljudmiljöer på det viset. Usch och fy.
    ja usch hur ska du stå ut en gång om året du kanske måste flytta till skogen. så du hittar nått nytt att gnälla över.
  • Anonym (moral 0)
    En struts skrev 2014-06-13 11:14:24 följande:
    Så otroligt tjatigt med dessa studentflak. De behövs inte längre. Det var en kul grej när den var lite unik och inte så många gjorde det. Men nu när varenda jäkel gör det så är det inget kul längre. Hur många bryr sig när dessa lastbilar åker förbi? Ingen lyfter på ögonbrynet längre, men istället så störs man av dånet som är högre än det var i början då några gjorde det som en annorlunda grej.
    Såg något flak igår där typ räcket var så högt så studenterna knappt stack upp med sina huvuden -bra med säkerheten där- men då ser man ju knappt dem heller. Så meningslöst.
    Ta bort den meningslösa nymodiga icketraditionen med studentflak. Hitta något annat istället. Dessutom så åker ju varenda jäkel sånt TROTS IG, IG plus IG. De har missbrukat lektionerna i skolan, suttit och slösurfat hela lektionerna och inte gjort ett piss. LIKASÅVÄL så tycker de att de är värda att åka studentflak med studentmössor. Ä, det har ballat ur. Folk ska väl ha klarat något för att fira, eller?
    fast alla som har IG i nått ämne borde få åka om dom har kämpat du vet de finns folk som kämpar men inte klarar att vara plugghuvuden.
  • Velouria

    Neeeeeeeeeeeeeeeej, verkligen inte förbjudas.

    Däremot kan man öka polisinsatsen under morgonen så inte ungdomarna dricker sig redlösa innan de hoppar upp på flaken. De blir ju helt galna däruppe. Och de som inte dricker sig redlösa får ta smällen för att deras idiotklasskompisar ska "coola" sig lite.


    Nästan nolltolerans
  • AstridH
    volvo142 skrev 2014-06-15 20:51:47 följande:
    ja usch hur ska du stå ut en gång om året du kanske måste flytta till skogen. så du hittar nått nytt att gnälla över.
    Jag bor i skogen. Tyvärr finns det ingen matvaruaffär och få jobb i skogen där jag bor, således måste jag ta mig till staden med jämna mellanrum. Som ljudkänslig med tinnitus och stresskänslighet är det då en plåga att få lyssna på skrikande studenter utrustade med båttutor.
  • En struts
    Lady Godiva skrev 2014-06-15 02:13:09 följande:
    Ah, en härlig liten personlig anekdot, med lyckligt slut och allt! Glad  Problemet med personliga anekdoter är att de inte kan verifieras och därför är värdelösa som bevisföring och argumentation, varför man egentligen inte bör använda sig av dem enligt min enkla åsikt.(Och jag borde därför ha avstått från en en egen anekdot ovan, sorry!)



    Tack för den ot utläggningen om anekdoter om unika fall, i diskussioner som rör det som är mest förekommande. Detta mycket bra uttryckt är verkligen värt att spara i framtida diskussioner överhuvudtaget.
  • EnGladPingvin
    volvo142 skrev 2014-06-15 20:51:47 följande:
    ja usch hur ska du stå ut en gång om året du kanske måste flytta till skogen. så du hittar nått nytt att gnälla över.

    Hade det handlat om ett par timmar en dag om året tror jag de flesta varit ok med det, men i de större städerna handlar det om betydligt mer än så. Här i Stockholm lamslår det i stort sett trafiken i flera veckor dagtid vardagar. Dessutom ska vi andra trafikanter inte bara behöva stå ut med timslånga köer där avgaser förpestar miljön utan med att få öl och annat hällt över våra bilar. De som bor och jobbar i staden ska också behöva stå ut med veckor med skrik och skrän. Någonstans måste gränsen för hur mycket man får stora andra. Själv satt jag tillsammans med många andra i två timmars bilkö häromdagen på grund av studentflak. En sträcka som vanligtvis tar 15 minuter. En vad jag trodde var en helt vanlig tisdag eftermiddag.
  • Lady Godiva
    Anonym (moral 0) skrev 2014-06-15 20:54:52 följande:
    fast alla som har IG i nått ämne borde få åka om dom har kämpat du vet de finns folk som kämpar men inte klarar att vara plugghuvuden.
    Vem säger att de ens försökte? Och hela tanken med "sstudenten" är borta om vilken idiot som helst får springa ut på skolgården, ha på ig en studentmössa och sätta sig på ett lastbilsflak och förkunna för världen att "Jag har tagit studenten, fy f*n vad jag är bra".

    Nej, det har du inte och nej, det är du inte.

    Det spelar ingen roll om de har kämpat, ett IG innebär Icke Godkänd och då borde man inte få springa ut med de andra, man borde inte få ha en studentmössa och man borde inte få fira. Fast å andra sidan, har man MVG i allt borde man inte heller få göra allt det där för man har ju inte avlagt något studentexamen.
    Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • Lady Godiva
    En struts skrev 2014-06-15 21:53:18 följande:
    Tack för den ot utläggningen om anekdoter om unika fall, i diskussioner som rör det som är mest förekommande. Detta mycket bra uttryckt är verkligen värt att spara i framtida diskussioner överhuvudtaget.
    Hmmm... Även när man är åigg och nyter kan det vara vldigt svårt att avgöra om folk är ironiska på nätet (vilket är ironiskt, eftersom jag själv gärna är ironisk! Flört). Så jag måste fråga, är du ironisk nu?
    Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • Lady Godiva
    Lady Godiva skrev 2014-06-16 03:30:20 följande:
    Hmmm... Även när man är åigg och nyter kan det vara vldigt svårt att avgöra om folk är ironiska på nätet (vilket är ironiskt, eftersom jag själv gärna är ironisk! Flört). Så jag måste fråga, är du ironisk nu?
    Det är inte det lättaste att skriva begripligt när man är trött. åigg ska naturligtvis vara pigg och vldigt ska givetvis vara väldigt. Jag antar att det är ganska självklart, men jag ville påpeka det ändå!

    Jag hittade ett, i alla fall i mitt tycke, roligt citat angående det här med den avskaffade studentexamen, skrivet av en bloggare vid namn Håkan Malmström: Många som kallar sig studenter i dag har således som enda prestation att de orkat sitta på ändan i en skolsal under några år.

    Om någon undrar vem som avskaffade studentexamen så var det en på den tiden ung man vid Olof Palme. Det var hans sista uppdrag som ecklesiastikminister. Han satt kvar på den posten ytterligare ett år, men den hade då "döpts om" till det mer lättuttalade utbildningsminister. Varsågoda, lite värdelöst vetande! Flört

    Här är min källa: hakanmalmstrom.wordpress.com/2010/06/03/studentexamen-avskaffades-1968/

    Jag startade en omröstning om huruvida uttrycket "student" borde avskaffas (eftersom det ändå inte "finns"). Titta gärna in och rösta och diskutera!  www.familjeliv.se/Forum-26-70/m73453434.html
    Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • Bussförare
    AstridH skrev 2014-06-15 21:14:48 följande:
    Som ljudkänslig med tinnitus och stresskänslighet är det då en plåga att få lyssna på skrikande studenter utrustade med båttutor.
    Kanske ta ledigt den dagen (eller ens en halvdag) och stanna hemma?
  • Bussförare
    EnGladPingvin skrev 2014-06-15 22:46:14 följande:

    Själv satt jag tillsammans med många andra i två timmars bilkö häromdagen på grund av studentflak. En sträcka som vanligtvis tar 15 minuter. En vad jag trodde var en helt vanlig tisdag eftermiddag.
    Jag vet inte vilken sträcka det var och hur mycket last du hade med dig i bilen, men det är ingen överraskning att flakåkande sker just denna dag. Därför kan jag rekommendera något av följande:
    1) ta en omväg. Det tar kanske längre än 15 minuter, men mindre än två timmar;
    2) lämna bilen hemma och cykla;
    3) lämna bilen på någon parkering och fortsätta till fots;
    4) åka tunnelbana och/eller spårvagn.

    Lösning finns alltid, get gäller bara att hitta den.
  • AstridH
    Bussförare skrev 2014-06-16 10:06:04 följande:
    Kanske ta ledigt den dagen (eller ens en halvdag) och stanna hemma?
    Jag vet inte hur det är där du bor, men här är det åtminstone två veckor med studentflak.
  • En struts
    Lady Godiva skrev 2014-06-16 03:30:20 följande:
    Hmmm... Även när man är åigg och nyter kan det vara vldigt svårt att avgöra om folk är ironiska på nätet (vilket är ironiskt, eftersom jag själv gärna är ironisk! Flört). Så jag måste fråga, är du ironisk nu?
    Nej, absolut inte. Jag tycker din föreläsning om anekdoter där folk kläcker ut sig enskilda små unika fall som ett belägg för att det går att dra slutsatser för  generella företeelser var väldigt berikande, och användbar, för mig i andra diskussioner. Du har helt rätt, att dessa privata små utlägg inte tillför argumentationen någonting.
Svar på tråden Borde "studentflak" förbjudas