• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Iam
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 10:28:58 följande:

Då har vi löst olika trådstarter.

Om jag löser att barnen bodde hos pappan till 100% och att hon efter ett tag säger ifrån så det blev växelvist boende så är det för mig att köra ut dem.

I och med att du halverar tiden så förstör du även rutiner. Samma sak med vv boende visar alla studier att det är till nackdel för barnen på i stort sett alla plan.

Men en sak du inte förstår om hela paketet.

Hela paketet är förutsättningar. För dig var förutsättningarna klara och du kanske ändrade på några få saker. Du köpte faktiskt hela paketet även om innehållet i paketet inte är samma som för TS.

TS däremot fick paketet presenterat för sig, ändrade radikalt och sitter nu på ett internetforum och beklagar sig hur jobbigt det är för henne.

Hon funderar till och med på en separation vilket jag tycker hon ska göra omgående.

Det du menar är alltså att det är enbart förälder och barn som sätter förutsättningarna, och en ny partner kan antingen köpa det paketet eller vända på klacken? Partnern har ingen rätt att tycka och tänka om förutsättningarna för det liv hon ska välja? Är det så?
  • Kvastskaft

I princip, ja.

Jag vill poängtera att den nya partnern inte alls behöver bli en extraförälder. Däremot får den välja mellan två saker. Antingen flytta in med de förutsättningar som är givna på förhand eller att inte flytta in alls.

Som jag skrev tidigare i tråden så har vi kommit ur medeltiden där man behövde leva i par för att överleva. Det behöver vi inte i dag. Båda vuxna parter i ett förhållande ska vara tillräckligt oberoende att de klarar ett eget leverne.

Men eftersom du har svårt att se barns behov så sätt dig in i deras situation. De föds helt utan val för att två personer vill det. Dessa två personer är sedan deras viktigaste del i tillvaron. Rätt vad det är så kommer dessa två på att de inte alls vill leva tillsammans längre och separerar. Redan där straffas barnen genom att deras trygghet förstörs.nu förstörs den inte alls för alla. Min blev bättre av att en narkoman försvann o mina barn slapp en förälder som var likvärdig med Peggy Bundy.

Barnen får en ny form av boende beroende på vad föräldrarna bestämmer. I TS fall o även i mitt så var det 100% hos en förälder.

Sedan kommer en ny person in i familjen. Ännu en förändring de aldrig bett om. I detta fall en person som inte alls vill ha det livet som erbjuds. Men denna person väljer lik förbannat att flytta in och efter ett tag så vill hon inte ha barnen där, 100%. När hon ställt kraven som barnens far, ryggradslöst går med på så blir det VV boende.

Hur tror du att barnen tänker då? Om du själv inte kan räkna ut det så kan jag berätta att det de känner är att ingen vill ha dem längre.

Så med vilken rätt anser du dig ha att straffa barn som inte gjort ett skit mer än att födas? Nu tänker jag föra in lite könsdebatt i det hela. Vi är få män som frivilligt tar det ansvar som TS man en gång gjorde. Det vanliga är att det är en man som kommer in i en familj och i de fall jag känner till så har han åkt ut ur den nya familjen fortare än kvickt om han inte köpt paketet när han hört orden i stil med: Jag är mamma.

Iam skrev 2015-02-28 10:37:34 följande:

Det du menar är alltså att det är enbart förälder och barn som sätter förutsättningarna, och en ny partner kan antingen köpa det paketet eller vända på klacken? Partnern har ingen rätt att tycka och tänka om förutsättningarna för det liv hon ska välja? Är det så?

• Anonym (Ester)
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 11:02:23 följande:

I princip, ja.

Jag vill poängtera att den nya partnern inte alls behöver bli en extraförälder. Däremot får den välja mellan två saker. Antingen flytta in med de förutsättningar som är givna på förhand eller att inte flytta in alls.

Som jag skrev tidigare i tråden så har vi kommit ur medeltiden där man behövde leva i par för att överleva. Det behöver vi inte i dag. Båda vuxna parter i ett förhållande ska vara tillräckligt oberoende att de klarar ett eget leverne.

Men eftersom du har svårt att se barns behov så sätt dig in i deras situation. De föds helt utan val för att två personer vill det. Dessa två personer är sedan deras viktigaste del i tillvaron. Rätt vad det är så kommer dessa två på att de inte alls vill leva tillsammans längre och separerar. Redan där straffas barnen genom att deras trygghet förstörs.nu förstörs den inte alls för alla. Min blev bättre av att en narkoman försvann o mina barn slapp en förälder som var likvärdig med Peggy Bundy.

Barnen får en ny form av boende beroende på vad föräldrarna bestämmer. I TS fall o även i mitt så var det 100% hos en förälder.

Sedan kommer en ny person in i familjen. Ännu en förändring de aldrig bett om. I detta fall en person som inte alls vill ha det livet som erbjuds. Men denna person väljer lik förbannat att flytta in och efter ett tag så vill hon inte ha barnen där, 100%. När hon ställt kraven som barnens far, ryggradslöst går med på så blir det VV boende.

Hur tror du att barnen tänker då? Om du själv inte kan räkna ut det så kan jag berätta att det de känner är att ingen vill ha dem längre.

Så med vilken rätt anser du dig ha att straffa barn som inte gjort ett skit mer än att födas? Nu tänker jag föra in lite könsdebatt i det hela. Vi är få män som frivilligt tar det ansvar som TS man en gång gjorde. Det vanliga är att det är en man som kommer in i en familj och i de fall jag känner till så har han åkt ut ur den nya familjen fortare än kvickt om han inte köpt paketet när han hört orden i stil med: Jag är mamma.

Så en bonusförälder ska bara ge aldrig få något??

När jag flyttade ihop med min sambo så fanns inte ordet NEJ i hans barns ordlista. Enligt min sambo var det helt okej att hans barn bestämde tvprogram, mat, när och hur kompisar kommer och gick. Jag jobbar natt ibland och när kompisar börjar drälla in vid 9 tiden på morgonen när man nyss somna fick jag nog. Och ja jag gjorde det du anser vara fel, jag ställde krav. Att inga kompisar kommer klockan 9 på morgonennär någon jobbat natt, alla får bestämma mat och tvprogram. Annars kunde han ta sitt och flytta.
  • Iam
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 11:02:23 följande:

I princip, ja.

Vilken rätt anser du att du har att döma andra utefter dona förutfattade meningar?

Villen rätt anser du att du har att bestämma stt ditt sätt är det enda rätta?

Tänk om det är så att världen och verkligheten är större än det du genom din fantasi läser mellan raderna?

Tänk om det finns barn som lever lyckliga i bonusfamiljer med en bonusförälder som faktiskt är likvärdig andra vuxna i familjen?

Tänk om dessa barn lär sig att respekt, kärlek och kompromisser är en del av en lycklig tillvaro oavsett blodsband?

Tänk om det är så att dina barn hade mått precis lika bra även om du valt ett annat sätt att hantera deras förlust av sin mamma?

Jag har rätt stor erfarenhet av bonusfamilj och att vara bonusförälder och det gör mig stolt att veta att både dom barn jag levde med innan, och dom barn jag lever med nu såg och ser mig som en självklar del av familjen. Detta trots att jag varit högst delaktig i att forma vår tillvaro och våra förutsättningar.

Jag får ofta pussar och kramar. Och jag får ofta höra att dom tycker om mig, trots att jag fått vara med och skapa paketet istället för att bara köpa det.

Tänk om det är så att ditt sätt inte är det enda rätta.

Tänk om det är så att du sitter här och förolämpar människor som faktiskt inte gör något ont?

Tänk om du kunde släppa garden och möta människor i deras vardag, istället för att döma dom i din.

Tänk om.
  • Anonym (Lotta)

Oj, grälar ni ÄNNU om det här!

• Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 10:28:58 följande:

Då har vi löst olika trådstarter.

Om jag löser att barnen bodde hos pappan till 100% och att hon efter ett tag säger ifrån så det blev växelvist boende så är det för mig att köra ut dem.

I och med att du halverar tiden så förstör du även rutiner. Samma sak med vv boende visar alla studier att det är till nackdel för barnen på i stort sett alla plan.

Men en sak du inte förstår om hela paketet.

Hela paketet är förutsättningar. För dig var förutsättningarna klara och du kanske ändrade på några få saker. Du köpte faktiskt hela paketet även om innehållet i paketet inte är samma som för TS.

TS däremot fick paketet presenterat för sig, ändrade radikalt och sitter nu på ett internetforum och beklagar sig hur jobbigt det är för henne.

Hon funderar till och med på en separation vilket jag tycker hon ska göra omgående.

Var inte pappan med och ändrade paketet?

Vaknade ts en dag och ensam beslöt att barnen skulle bo hos sin mamma också?

Det som irriterar mig är att Bioföräldrar står helt på sidan när det snackas om att det är så synd om barnen.

Jag tycker att det är fruktansvärt att vuxna människor resonerar att en av två vuxna i en familj endast ska anpassa sig.

Ungar och den andre vuxna styr med sina pekpinnar vill och tycker.

Det är en konstig syn dessa barn får, tron att man får och ska styra och ställa över vuxna.

Det är mina ord som gäller och du ska bara haka på annars byter vi ut dig.

Jag har och kommer aldrig att köpa någons paket. Visst jag vill att vi ska leva som en familj utan bio o bonus roller. Men med det så tillkommer ju att JAG inte håller truten o bara accepterar. Aldrig!

Kanske skulle ts man o dennes barn bjuda in ts mer och ta bort attityd som mannen verkar ha och bli ödmjukare så kanske ts blir mer bekväm med barnen?

Det är enbart BIOFÖRÄLDRAR som kan få relationen mellan barn o vuxna bättre.

Det kan finnas en förklaring till ts känslor.

Jag ser våran familj som familj men vill ändå att man ringer före och det är inte alls säkert att bonus kan komma hit varje gång denne eller dennes mamma tycker det.
  • Kvastskaft

O när du läser bibeln så har du svans samt hort?

Anonym (Ester) skrev 2015-02-28 11:29:16 följande:

När jag flyttade ihop med min sambo så fanns inte ordet NEJ i hans barns ordlista. Enligt min sambo var det helt okej att hans barn bestämde tvprogram, mat, när och hur kompisar kommer och gick. Jag jobbar natt ibland och när kompisar börjar drälla in vid 9 tiden på morgonen när man nyss somna fick jag nog. Och ja jag gjorde det du anser vara fel, jag ställde krav. Att inga kompisar kommer klockan 9 på morgonennär någon jobbat natt, alla får bestämma mat och tvprogram. Annars kunde han ta sitt och flytta.

• Kvastskaft

Anonym (Ester) skrev 2015-02-28 11:29:16 följande:

• Kvastskaft

Läs trådstarten. Hon skriver att hon ställde krav eller hur hon nu utryckte sig.

Jag har redan tidigare skrivit att pappan är ryggradslös så det behöver vi knte prata mer om. Men man behöver knte anpassa sig om man väljer att bo själv. Men hur många fler detaljer ska vi prata om i en helhet.

Är du vuxen samt inte en person utan intelligens så förstår du nog själv skillnaden mellan krav o krav. Barnen är en dealbraker medan märket på dasspapper inte är det.jag tycker det är fruktansvärt att ens påstå att TS var en del av den familjen innan hon flyttade in. Men vi får inse att du o några andra här anser att barnen ska tvingas betala priset för föräldrars misslyckanden.

Ett tips. Undvik att skaffa barn om du inte värderar dem högre än en random person som kan BLI mer.

Anonym (Också) skrev 2015-02-28 13:18:12 följande:

Var inte pappan med och ändrade paketet?

Vaknade ts en dag och ensam beslöt att barnen skulle bo hos sin mamma också?

Det som irriterar mig är att Bioföräldrar står helt på sidan när det snackas om att det är så synd om barnen.

Jag tycker att det är fruktansvärt att vuxna människor resonerar att en av två vuxna i en familj endast ska anpassa sig.

Ungar och den andre vuxna styr med sina pekpinnar vill och tycker.

Det är en konstig syn dessa barn får, tron att man får och ska styra och ställa över vuxna.

Det är mina ord som gäller och du ska bara haka på annars byter vi ut dig.

Jag har och kommer aldrig att köpa någons paket. Visst jag vill att vi ska leva som en familj utan bio o bonus roller. Men med det så tillkommer ju att JAG inte håller truten o bara accepterar. Aldrig!

Kanske skulle ts man o dennes barn bjuda in ts mer och ta bort attityd som mannen verkar ha och bli ödmjukare så kanske ts blir mer bekväm med barnen?

Det är enbart BIOFÖRÄLDRAR som kan få relationen mellan barn o vuxna bättre.

Det kan finnas en förklaring till ts känslor.

Jag ser våran familj som familj men vill ändå att man ringer före och det är inte alls säkert att bonus kan komma hit varje gång denne eller dennes mamma tycker det.

• Kvastskaft

Min rätt att dömma får jag när barnkonventionen inte ens följs. Läs den o gärna delen om trygghet.

Iam skrev 2015-02-28 12:20:48 följande:

Vilken rätt anser du att du har att döma andra utefter dona förutfattade meningar?

Villen rätt anser du att du har att bestämma stt ditt sätt är det enda rätta?

Tänk om det är så att världen och verkligheten är större än det du genom din fantasi läser mellan raderna?

Tänk om det finns barn som lever lyckliga i bonusfamiljer med en bonusförälder som faktiskt är likvärdig andra vuxna i familjen?

Tänk om dessa barn lär sig att respekt, kärlek och kompromisser är en del av en lycklig tillvaro oavsett blodsband?

Tänk om det är så att dina barn hade mått precis lika bra även om du valt ett annat sätt att hantera deras förlust av sin mamma?

Jag har rätt stor erfarenhet av bonusfamilj och att vara bonusförälder och det gör mig stolt att veta att både dom barn jag levde med innan, och dom barn jag lever med nu såg och ser mig som en självklar del av familjen. Detta trots att jag varit högst delaktig i att forma vår tillvaro och våra förutsättningar.

Jag får ofta pussar och kramar. Och jag får ofta höra att dom tycker om mig, trots att jag fått vara med och skapa paketet istället för att bara köpa det.

Tänk om det är så att ditt sätt inte är det enda rätta.

Tänk om det är så att du sitter här och förolämpar människor som faktiskt inte gör något ont?

Tänk om du kunde släppa garden och möta människor i deras vardag, istället för att döma dom i din.

Tänk om.

• Iam
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 23:22:55 följande:

Min rätt att dömma får jag när barnkonventionen inte ens följs. Läs den o gärna delen om trygghet.

Vem är det som inte följet barnkonventionen?

Du dömer bla mig... vad baserar du det på och varför tror du dig ha rätten att göra det?

Förresten tolkar jag ditt korta svar som ett bevis på att jag faktiskt har en del poänger i mitt inlägg.
  • Anonym (Ester)
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 23:11:39 följande:

Så klart.. Är du dum på riktigt? Så du anser att det är okej att låta ett barn styra hemme? Att man inte ska få sova mer än 2 timmar när man jobbat natt?

Stackars stackars kvinna som bor med dig
  • Anonym (Också)
    Kvastskaft skrev 2015-02-28 23:21:22 följande:

Läs trådstarten. Hon skriver att hon ställde krav eller hur hon nu utryckte sig.

Jag har redan tidigare skrivit att pappan är ryggradslös så det behöver vi knte prata mer om. Men man behöver knte anpassa sig om man väljer att bo själv. Men hur många fler detaljer ska vi prata om i en helhet.

Är du vuxen samt inte en person utan intelligens så förstår du nog själv skillnaden mellan krav o krav. Barnen är en dealbraker medan märket på dasspapper inte är det.jag tycker det är fruktansvärt att ens påstå att TS var en del av den familjen innan hon flyttade in. Men vi får inse att du o några andra här anser att barnen ska tvingas betala priset för föräldrars misslyckanden.

Ett tips. Undvik att skaffa barn om du inte värderar dem högre än en random person som kan BLI mer.

Det är för sent jag har redan barn.

Det är så att jag anser inte att jag varken är ointelligent eller inte vuxen.

Jag anser också att det kvittar vem som var där först.

Barnkonvention står det att de har rätt att få sin vilja jämt?

Står det att barn mår bra av att styra vuxna?

Spelar ingen roll hur mycket du förklarar. Du kör ditt koncept och vi vårat.

Någon barnmisshandlare är jag inte.

Jag tycker inte att dessa barn är offer.
  • Anonym (Också)

Om man läser trådar som ligger på topp här på FL så undrar man faktiskt hur mycket man ska gå med på för barnens skull.

Deras föräldrar separerar. Det är en process som är enkel för en del och för en del blir det extra jobbigt. Där har föräldrarna ett jätte ansvar att barnen blir delaktiga och barn förstår oftast.

Har föräldrar gjort ett sådant beslut så upphör kärnfamiljen. En familj delas upp till två familjer och två boenden.

Detta är något som de flesta barn klarar av galant. Med rätt tänk från föräldrar.

Kommer det sedan in ny partner så tillhör den familjen. Detta funkar oftast också bra med rätt tänk från vuxna.

Men åter till de toppade trådarna:

- barnet tar med sig hunden hit som biomamman köpt utan att prata med ts familj om det.

- biomamman springer in och ut hur sim helst.

- sen denna tråd då man ses som någon som är ny och därför inte har något att säga till om. Barnen ska komma och gå som barnet vill.

Den röda tråden i detta är att barnen är dom ska styra skutan tillsammans med sina föräldrar. (Kärnfamiljen som ej finns längre)

I många av dessa fall har det tillkommit fler barn men ändå så ska denna S.k kärnfamilj styra över de "nya" familjerna.

Det låter för mig så ovettigt och osund tänkt.

Barn är inte dumma de förstår oftast det är ju vi vuxna som lindar in saker och tycker synd och som INTE kan släppa.

• Gung Ho

Eftersom det tydligen var jag som startade användandet av att köpa 'hela paketet' när det gäller att bli tillsammans med ngn med barn vill jag förtydliga.

Jag menar att man i den situationen skall vara medveten om och välkomna att man får en hel familj 'på köpet'. Tycker man att 'hans ungar' är pest eller ens bara jobbiga och störs av deras närvaro har man inget där att göra! Det betyder dock INTE att man inte ska få ha åsikter om hur familjen ska leva, eller få en naturlig och jämbördig plats i familjen. Det handlar inte om att man som bonusförälder bara skall ge! MEN, undantaget att partnern inte 'kuppar' med en hemlig familj, så får man 'hela paketet' på köpet och måste vara inställd på det. Exakt hur relationen blir med barnen kan variera, men de skall inte känna en stängd dörr i sitt eget hem, varken bildligt eller bokstavligt!

I vår familj är båda föräldrar jämbördiga och uppfostrar båda våra barn tillsammans. Jag 'hanterar' mitt ex om hon har åsikter om oss eller hur vi gör och min sambo hanterar sitt. Ingen hamnar i skottgluggen på så sätt!

Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).