• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-09-25 08:27:33 följande:
    Det är mycket snack, men aktivt har de visat motsatsen.

Religiösa friskolor finns fortfarande i Sverige eftersom SD, M, KD, L och C har haft majoritet i riksdagen sedan 2007, och så länge dessa partier sitter vid makten kommer ingenting förändras.

Den som vill stoppa indoktrinering i skolan och förbjuda religiösa friskolor, exempelvis muslimska, bör rösta på Socialdemokraterna eller något av de andra rödgröna partierna.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-09-25 12:40:38 följande:

Religiösa friskolor finns fortfarande i Sverige eftersom SD, M, KD, L och C har haft majoritet i riksdagen sedan 2007, och så länge dessa partier sitter vid makten kommer ingenting förändras.

Den som vill stoppa indoktrinering i skolan och förbjuda religiösa friskolor, exempelvis muslimska, bör rösta på Socialdemokraterna eller något av de andra rödgröna partierna.

Inte sannolikt att s skulle gå emot en stor del av sin väljarkår.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-09-27 14:29:31 följande:
    Typ 100% av socialdemokraterna vill förbjuda religösa friskolor och partiet har propagerat för detta under många år men så länge som SD och övriga högerpartier vill fortsätta att tillåta detta så går det inte att stoppa.
  • Padirac

Det är i verkligheten utanför etnonationalisternas alternativa verklighet då att bland utrikesfödda är stöder för de borgerliga partierna större än stödet för S.

En liten räkneövning på grundskolenivå förklarar resten av etnonationalisternas räkne fel, men det känns säkert så för dem..

..verkligheten spelar som alltid mindre roll ...

Tom Araya skrev 2025-09-27 14:29:31 följande:
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-09-27 18:52:51 följande:

Det är i verkligheten utanför etnonationalisternas alternativa verklighet då att bland utrikesfödda är stöder för de borgerliga partierna större än stödet för S.

En liten räkneövning på grundskolenivå förklarar resten av etnonationalisternas räkne fel, men det känns säkert så för dem..

..verkligheten spelar som alltid mindre roll ...

Nu hade du litet otur, jag antar att du inte var medveten om att SCB för statistik på partisympatier skilt på inrikes och utrikes födda.  (Partisympati, procent efter kön, utrikes/inrikes född, partisympati och mätmånad. PxWeb ) 

Mätningen för maj 2025, dvs senaste, visar en kraftig överrepresentation för (s) bland utrikes födda. (m) däremot är kraftigt underrepresenterade. Jag rekommenderar ett studium av SCB:s hemsida så kanske vi kan hålla oss till verkligheten och slipper "alternativa fakta".
  • Padirac

Jag hade siffror från 2023 som tydligen skiljer sig från 2025. Där angavs 40% stöd för S bland utrikesfödda och 42% stöd för borgerliga partier.

Mentat skrev 2025-09-27 21:43:56 följande:
    Nu hade du litet otur, jag antar att du inte var medveten om att SCB för statistik på partisympatier skilt på inrikes och utrikes födda.  (Partisympati, procent efter kön, utrikes/inrikes född, partisympati och mätmånad. PxWeb ) 

Mätningen för maj 2025, dvs senaste, visar en kraftig överrepresentation för (s) bland utrikes födda. (m) däremot är kraftigt underrepresenterade. Jag rekommenderar ett studium av SCB:s hemsida så kanske vi kan hålla oss till verkligheten och slipper "alternativa fakta".
  • Padirac

Här är mer data om andelen röstberättigade utifrån utlandsfödda eller utlandsfödda föräldrar.

Andelen inrikesfödda med inrikes födda föräldrar är mer än 70%, så andelen utlandsfödda som röstar har liten påverkan på valresultat.

Men visst, det kan ju fortfarande kännas så för etnonationalisterna

www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0104__ME0104C/ME0104T23/table/tableViewLayout1/&timeType=from&timeValue=2002

Mentat skrev 2025-09-27 21:43:56 följande:

• Mentat
    Padirac skrev 2025-09-27 22:30:04 följande:

Här är mer data om andelen röstberättigade utifrån utlandsfödda eller utlandsfödda föräldrar.

Andelen inrikesfödda med inrikes födda föräldrar är mer än 70%, så andelen utlandsfödda som röstar har liten påverkan på valresultat.

Men visst, det kan ju fortfarande kännas så för etnonationalisterna

www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0104__ME0104C/ME0104T23/table/tableViewLayout1/&timeType=from&timeValue=2002

Även (v) är klart överrepresenterat bland utrikes födda och ingår i (s) regeringsunderlag.
  • Padirac
    Mentat skrev 2025-09-27 22:54:25 följande:
    Även (v) är klart överrepresenterat bland utrikes födda och ingår i (s) regeringsunderlag.
    Fortfarande är det en liten del av valunderlaget,

Å andra sidan är rasister och nazister överrepresenterade i Kristerssons regeringsunderlag. Kom ihåg att Åkesson gick med i ett parti där ledarna bar naziuniformer på sina fester och grillar gör de ju i direktsändning och omplaceras efter det till centrala tjänster i kansliet.

Men fortsätt du att bekymra dig om vad utrikesfödda röstar på. 
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-09-28 00:37:14 följande:
    Fortfarande är det en liten del av valunderlaget,

Å andra sidan är rasister och nazister överrepresenterade i Kristerssons regeringsunderlag. Kom ihåg att Åkesson gick med i ett parti där ledarna bar naziuniformer på sina fester och grillar gör de ju i direktsändning och omplaceras efter det till centrala tjänster i kansliet.

Men fortsätt du att bekymra dig om vad utrikesfödda röstar på. 
    Jag bekymrar mig inte. Jag rättade ditt felaktiga påstående i inlägg #754 och det ändras inte av att du försöker förskjuta fokus.
  • Padirac

Det är bra, själv rättade jag också ett felaktigt påstående. Matematiken är enkel som sagt 

Mentat skrev 2025-09-28 07:18:23 följande:
    Jag bekymrar mig inte. Jag rättade ditt felaktiga påstående i inlägg #754 och det ändras inte av att du försöker förskjuta fokus.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-09-27 15:47:06 följande:
    Typ 100% av socialdemokraterna vill förbjuda religösa friskolor och partiet har propagerat för detta under många år men så länge som SD och övriga högerpartier vill fortsätta att tillåta detta så går det inte att stoppa.
    Det kan låta så när man sitter i oppositon...
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-09-28 15:01:20 följande:
    Det kan låta så när man sitter i oppositon...

Men hallå. Det handlar inte om att partiet sitter i opposition. Socialdemokraterna har i flera år drivit linjen att religiösa friskolor ska förbjudas. Att det inte har genomförts beror på att SD och de övriga högerpartierna  - M, KD, C och L - har motsatt sig ett förbud.

Det är alltså SD och högern som är anledningen till att fundamentalistiska friskolor fortfarande finns i Sverige.

• Mentat
    Tom Araya skrev 2025-09-30 19:58:57 följande:
    Inför en fullsatt moské i Skåne beskriver imamen hur och när mannen ska ha rätt att slå sin fru. Tipset till kvinnorna som blir slagna: ?Var tålmodig, ty din make är antingen ditt paradis eller din eld?. I efterhand menar imamen Saleh Abouelenen att hans ord är tagna ur sitt sammanhang.

Imam i Kristianstad predikar om att slå sin fru: Uppfinner problem
    Jag skulle gärna veta hur många av de som närvarade i moskén som reagerade. En enda? Eller massvis? Det är en enorm skillnad mellan de fallen.
Svar på tråden Mångkultur