• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Anonym (Else)
    KillBill skrev 2025-11-18 08:26:53 följande:

Du får faktiskt bestämma dig. Enligt dig är det inte kulturellt när svenskar jobbar svart, köper svarta tjänster eller bränner egen sprit, trots att de här beteendena funnits i Sverige i hundratals år och är så normaliserade att folk knappt höjer på ögonbrynen.

Men när invandrare från låginkomstländer slänger sopor i naturen är det plötsligt kultur, trots att forskning gång på gång visar att det handlar om brist på fungerande avfallssystem, återvinning och resurser. Med andra ord: strukturella och materiella förklaringar.

Det är nästan komiskt hur du byter logik beroende på vem som står i fokus. När svenskar gör något tveksamt är det "praktiska val", men när människor från tredje världen gör något tveksamt är det plötsligt ett uttryck för deras (påstått underlägsna) kultur.

Det är ett skolboksexempel på dubbelstandard där du har helt olika förklaringsmodeller beroende på vem som utför det.

Det är inget specifikt för svenskar att jobba svart. Det finns invandrare som gör det med. Då tillhör det väl den mänskliga kulturen då?

Att bränna sin egen sprit är möjligen svenskt, men det är nog lite för få svenskar som gör det för att det ska kunna kallas kulturellt. För att kalla något kulturellt borde det åtminstone omfatta majoriteten av svenskarna. 

Typiskt kulturellt för svenskar är att vara lite tystlåtna, och att inte hälsa på folk på okända på bussen osv. Motsatsen är amerikanarna som kan hälsa på folk i hissar och prata med okända på tågen m.m. Vi kan även anses vara svåra att komma nära.

En del invandrare kan se oss som falska, eftersom vi ofta är så artiga att vi hellre drar vita lögner än att säga saker som kan såra. Det har jag hört från spanjorer som oftast är rätt raka av sig.

Men kulturellt innefattar oftast sådant som vi och icke svenskar ser som typiskt svenskt. Detta är några saker utlänningar ser som typisk svensk kultur.

Köande
    Miljömedvetenhet
    Konflikträdsla
    Emotionellt återhållsamma
    Fika
    Kaffedrickare
    Platt hierarki på jobbet ( chefen är en kompis)
    Organiserade
    Klär sig diskret
    Lagom
    Jämställdhet
    Barfota hemma

• KillBill
    Anonym (Else) skrev 2025-11-18 12:39:25 följande:

Det är inget specifikt för svenskar att jobba svart. Det finns invandrare som gör det med. Då tillhör det väl den mänskliga kulturen då?

Att bränna sin egen sprit är möjligen svenskt, men det är nog lite för få svenskar som gör det för att det ska kunna kallas kulturellt. För att kalla något kulturellt borde det åtminstone omfatta majoriteten av svenskarna. 

Typiskt kulturellt för svenskar är att vara lite tystlåtna, och att inte hälsa på folk på okända på bussen osv. Motsatsen är amerikanarna som kan hälsa på folk i hissar och prata med okända på tågen m.m. Vi kan även anses vara svåra att komma nära.

En del invandrare kan se oss som falska, eftersom vi ofta är så artiga att vi hellre drar vita lögner än att säga saker som kan såra. Det har jag hört från spanjorer som oftast är rätt raka av sig.

Men kulturellt innefattar oftast sådant som vi och icke svenskar ser som typiskt svenskt. Detta är några saker utlänningar ser som typisk svensk kultur.

Köande
    Miljömedvetenhet
    Konflikträdsla
    Emotionellt återhållsamma
    Fika
    Kaffedrickare
    Platt hierarki på jobbet ( chefen är en kompis)
    Organiserade
    Klär sig diskret
    Lagom
    Jämställdhet
    Barfota hemma

Svenskar har tillverkat och bränt sprit i hundratals år och är ett tydligt exempel på vårt kulturarv. Att det fortsätter trots att det är olagligt visar också att kulturella vanor inte alltid påverkas av lagstiftning.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya

Du får faktiskt bestämma dig. Enligt dig är det inte kulturellt när svenskar jobbar svart, köper svarta tjänster eller bränner egen sprit, trots att de här beteendena funnits i Sverige i hundratals år och är så normaliserade att folk knappt höjer på ögonbrynen.

Jag behöver inte alls bestämma mig för en sak om båda stämmer, det är du som måste ändra din syn på hur verkligheten ser ut och fungerar.

Men när invandrare från låginkomstländer slänger sopor i naturen är det plötsligt kultur, trots att forskning gång på gång visar att det handlar om brist på fungerande avfallssystem, återvinning och resurser. Med andra ord: strukturella och materiella förklaringar.

Du upprepar ditt mönster där du letar fram en förklaring som passar ditt narrativ och bryr dig sedan inte om vad som kan ligga bakom det.

För det finns också förklaringar till de strukturella och materiella bristerna, för den som vill gräva lite djupare.
    Ekonomi kan vara en förklaring, men även ekonomin har bakomliggande orsaker.
    För länder med växande ekonomi så kan man nog inte helt skylla på ekonomin att infrastrukturen inte hänger med, utan här kan även finnas ekonomiska prioriteringar.
    Ytterligare en betydande faktor är befolkningens tillväxt.

Allt detta påverkas av rådande kultur, även om det inte ensamt avgör all utveckling.

Det är nästan komiskt hur du byter logik beroende på vem som står i fokus. När svenskar gör något tveksamt är det "praktiska val", men när människor från tredje världen gör något tveksamt är det plötsligt ett uttryck för deras (påstått underlägsna) kultur.

Det är ett skolboksexempel på dubbelstandard där du har helt olika förklaringsmodeller beroende på vem som utför det.

Är det en naturlag att ekonomi och infrastruktur ligger på en betydligt lägre nivå i tredje världen?
    Du verkar ha den uppfattningen och det är väl rasistiskt om något!? 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-11-18 12:56:37 följande:
    Jag behöver inte alls bestämma mig för en sak om båda stämmer, det är du som måste ändra din syn på hur verkligheten ser ut och fungerar.

Du upprepar ditt mönster där du letar fram en förklaring som passar ditt narrativ och bryr dig sedan inte om vad som kan ligga bakom det.

För det finns också förklaringar till de strukturella och materiella bristerna, för den som vill gräva lite djupare.
    Ekonomi kan vara en förklaring, men även ekonomin har bakomliggande orsaker.
    För länder med växande ekonomi så kan man nog inte helt skylla på ekonomin att infrastrukturen inte hänger med, utan här kan även finnas ekonomiska prioriteringar.
    Ytterligare en betydande faktor är befolkningens tillväxt.

Allt detta påverkas av rådande kultur, även om det inte ensamt avgör all utveckling.Är det en naturlag att ekonomi och infrastruktur ligger på en betydligt lägre nivå i tredje världen?
    Du verkar ha den uppfattningen och det är väl rasistiskt om något!? 

Det är du som framför påståenden som saknar stöd i forskning och dessutom använder olika förklaringsmodeller beroende på vem som gör vad, svenskar eller invandrare. Det är inte seriöst. Självklart påverkas avfallshanteringen av fattigdom och brist på resurser. Så var det också i fattigsverige under 1800- och tidigt 1900-tal, då vi själva saknade både fungerande renhållning och infrastruktur.

Varför tar du inte till dig den forskning som visar att när man sätter upp soptunnor, ordnar regelbunden sophämtning och bygger fungerande avfallssystem, så börjar människor i fattiga länder omedelbart använda dessa? Det är ett mycket tydligt exempel på att problemet handlar om system och infrastruktur, inte om "kultur".

Det är inte svårare än så, när ett samhälle får fungerande strukturer så förbättras beteenden, oavsett vilken befolkning det handlar om.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-11-18 13:27:12 följande:

Det är du som framför påståenden som saknar stöd i forskning och dessutom använder olika förklaringsmodeller beroende på vem som gör vad, svenskar eller invandrare. Det är inte seriöst. Självklart påverkas avfallshanteringen av fattigdom och brist på resurser. Så var det också i fattigsverige under 1800- och tidigt 1900-tal, då vi själva saknade både fungerande renhållning och infrastruktur.

Varför tar du inte till dig den forskning som visar att när man sätter upp soptunnor, ordnar regelbunden sophämtning och bygger fungerande avfallssystem, så börjar människor i fattiga länder omedelbart använda dessa? Det är ett mycket tydligt exempel på att problemet handlar om system och infrastruktur, inte om "kultur".

Det är inte svårare än så, när ett samhälle får fungerande strukturer så förbättras beteenden, oavsett vilken befolkning det handlar om.

Det är du som borde läsa på och jag har i tråden serverat litteratur i ämnet.

Kultur har betydelse för den ekonomiska och politiska utvecklingen och hur man prioriterar vid uppbyggnad av ett samhälle och den infrastruktur som behövs.
    Kultur har även betydelse för den befolkningsökning som spär på behovet av infrastruktur.
    Ingen utveckling kan frigöras från kulturens inverkan. 
  • Meddelande borttaget
  • Padirac

Tror du att deras större ekonomi beror på att de är 28ggr fler än i Sverige?

Anonym (Trötter) skrev 2025-11-18 11:39:39 följande:
    Jag skrev ett de har en större ekonomi (än exempelvis Sverige). Är det något i det påståendet som är fel? Jag skrev inte lägst brottslighet eller bäst miljöarbete.
    Har jag skrivit att du har uppgett fakta uppgifter?

Det är snarare så att de uppgifter du har gett inte är relevanta för frågeställningen
    Anonym (Trötter) skrev 2025-11-18 11:39:39 följande:
    Jag skrev ett de har en större ekonomi (än exempelvis Sverige). Är det något i det påståendet som är fel? Jag skrev inte lägst brottslighet eller bäst miljöarbete.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-11-16 20:28:11 följande:
    Det du skriver handlar mer om materialets egenskaper än om kultur. Visst har plast och nya förpackningar skapat problem eftersom de inte bryts ner naturligt, men forskningen visar att nedskräpning i första hand handlar om brist på infrastruktur och resurser, inte om "kulturella" skillnader i attityder till naturen. 
    Håll Sverige rent kampanjen ändrade den svenska synen/kulturen runt nedskräpning. Det är inte längre någon som sänker uttjänta bilar i en myr eller sänker sina tomma ölburkar i skärgården (eller åtminstone inte lika många). Så jo hur man hantera avfall är en del av kulturen.
  • nattuw
    Padirac skrev 2025-11-16 20:37:57 följande:

Sjövett 1964, Sverige.  Svensk kultur.

En klassiker som framkallat många skratt och visar hur mycket den svenska sopkulturen och synen på miljön har förändrats över åren.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-11-17 14:58:04 följande:
    Är Bolidens dumpning av giftigt avfall i Chile ett exempel på "svensk kultur" och "svenska värderingar"?
    Nej, företag som dumpar giftigt avfall är ett exempel på ett miljöbrott som bör leda till åtal. Att åtala företag för miljöbrott är svensk kultur.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-11-18 13:27:12 följande:

Har du besökt Indien? Det landet motbevisar din tes.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-11-18 18:26:08 följande:

Tror du att deras större ekonomi beror på att de är 28ggr fler än i Sverige?

Inte så mycket då lönerna är låga och skatten på lågavlönade är nästan obefintlig.

Skatt utgör 65-70 % av statens inkomster.
    Av dessa utgör invånarnas (där bara höginkomsttagare betalar skatt) och företagens inkomstskatter ca 40 %, moms utgör 40 % och övriga skatter 20 %.

Naturresurser utgör 10-15 % av statens inkomster.

Den sista delen kommer från statligt ägande i över 100 bolag.
  • Tom Araya

Få fenomen är så väl beskrivande för hur något utländskt blir svensk kultur än Kalle Ankas jul på svensk tv.

Här är en kort, amatörgjord (men mycket välgjord) dokumentär på engelska om just detta.

• ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2025-12-23 23:27:59 följande:

Få fenomen är så väl beskrivande för hur något utländskt blir svensk kultur än Kalle Ankas jul på svensk tv.

små grodorna

Melodin har spårats till en militärmarsch från den franska revolutionen, "La Chanson de l?Oignon" ("Löksången")[1][2], med refrängen "Au pas, camarade, au pas camarade / au pas, au pas, au pas! (I takt, kamrat!). Lök var vanlig proviant bland soldaterna.[3] "Groda" är en vanlig brittisk pejorativ benämning på fransmän. Därför förmodas text och melodi gått via en engelsk nidvisa, kanske som "Au pas, grenouille? (?I takt, groda? ), innan den populariserades i Sverige.[1][3][4]

Melodin förekommer fortfarande i en barnvisa på franska med originaltexten "Au pas camarades". Hur den hamnade i Sverige är oklart, men den fanns på Nääs slott i Västergötland i slutet av 1800-talet i samband med kurser i slöjd och folkkultur.[3] Den gavs ut första gången på svenska av Nääs 1922, i en skrift om sånglekar.[3] Små grodorna har därefter blivit en barnvisa i flera länder. I Norge heter den "Små rumpetroll" och i Danmark "Små frøer".[3]

Sången betraktas trots detta dock av många i Sverige som en viktig del av det svenska kulturarvet och den svenska ambassaden i Paris påstås ha använt sången 2003 som en del av ett test för en person som skulle förnya sitt svenska pass.[3][5]

sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5_grodorna

Svar på tråden Mångkultur