• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • ClumsySmurf
    Padirac skrev 2026-01-02 21:42:21 följande:
    Frågan är fortfarande vad du ville säga om vilka människor.

Vad menade du egentligen, vilka menar du är del av dessa godhetssignalerare? 

Jag väntar fortfarande på att du ska berätta hur du lyckades tolka som "alla svenskar" och "svensk kultur"

och "att alla som är mot rasism och misogynitet egentligen är rasister och kvinnofientliga"

och "ett sätt att normalisera rasism och kvinnofientlighet  inom SD"

• Padirac

Jag frågade vad du menade, men det finns kanske inget svar på det?

ClumsySmurf skrev 2026-01-03 17:45:01 följande:

Jag väntar fortfarande på att du ska berätta hur du lyckades tolka som "alla svenskar" och "svensk kultur"

och "att alla som är mot rasism och misogynitet egentligen är rasister och kvinnofientliga"

och "ett sätt att normalisera rasism och kvinnofientlighet  inom SD"

• ClumsySmurf
    Padirac skrev 2026-01-03 17:52:29 följande:

Jag frågade vad du menade, men det finns kanske inget svar på det?

Projektion?
  • Padirac
    ClumsySmurf skrev 2026-01-03 18:14:45 följande:
    Projektion?
    Är det ditt svar på vilka som ingår i gruppen av goghetsignalerande? 

Att du gör en projektion? Eller berättar du att du projicerar godhetssignalerande?
    AI Overview
    Virtue signaling is the act of publicly expressing opinions or supporting causes to demonstrate one's good character or moral superiority, often without taking meaningful action to back it up, primarily to gain social approval or enhance self-image, and it carries a negative connotation of insincerity. Examples include posting support for a cause on social media without further involvement, wearing a cause-related pin without acting on the issue, or making grand pronouncements that seem more about appearing good than achieving real change, with critics seeing it as shallow or performative. 
  • Tom Araya
    Anonym (Rune) skrev 2026-01-02 11:01:24 följande:
    Om man söker sanningar så bör man inte läsa Bulletin eller andra starkt politiskt vinklade tidningar. Läs DN, SvD, se på SvT och TV4 istället. De har utbildade journalister, försöker följa pressetiska regler (som att höra alla sidor i en konflikt). 
    Är det därför som Mona Walter intervjuas i Bulletinen och inte i DN?
    Vill du hävda att det Mona säger är osant?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2026-01-04 19:57:00 följande:
    Vad diskuterar männen på caféet vid Rinkeby torg?

Varför är det bara somaliska män på Nejo?s café i Rinkeby? Vad pratar de om? Har de hört Trumps senaste uttalanden om Somalia? Och hur ser de på återvandringsbidraget? Reportern Jonathan Kärre tog en kaffe på caféet och ställde frågor en måndag i december.

Vad diskuterar männen på caféet vid Rinkeby torg? ? Kvartal
    Ja, vad diskuterar de?

Det går i alla fall inte att läsa om i länken 
  • ClumsySmurf
    ClumsySmurf skrev 2026-01-02 11:57:44 följande:
    Här är exempel på beteenden som finns inom den "svenska",  läs godhetssignalerings, kulturen

[#metoo och "de feministiska männen"]
    ClumsySmurf skrev 2026-01-02 18:21:43 följande:
    och halmgubbarna fortsätter

det kan ju vara ett problem att du bara bekräftar att det är uppenbara halmgubbar när du inte förklarar hur du kom fram till XYZ, men det är ditt problem.

kulturrelativism är något jag tycker ofta ingår godhetssignaleringskulturen eftersom de där fina feministiska värderingarna vissa påstår sej ha inte gäller alla, vet inte vad man ska kalla det för, "de låga förväntningarnas strukturella kulturrasism." eller kanske något mer kortfattat "Jag är feminist men..."

Padirac skrev 2026-01-03 18:27:02 följande:
    Är det ditt svar på vilka som ingår i gruppen av goghetsignalerande? 

Att du gör en projektion? Eller berättar du att du projicerar godhetssignalerande?
    AI Overview
    Virtue signaling is the act of publicly expressing opinions or supporting causes to demonstrate one's good character or moral superiority, often without taking meaningful action to back it up, primarily to gain social approval or enhance self-image, and it carries a negative connotation of insincerity. Examples include posting support for a cause on social media without further involvement, wearing a cause-related pin without acting on the issue, or making grand pronouncements that seem more about appearing good than achieving real change, with critics seeing it as shallow or performative. 
    "Jag är feminist men..." inte kulturrasist
    Challenges of Cultural Relativism and the Future of Feminist Universalism

Feminists often view cultural relativism as the continuation of male dominance and women's oppression (Brems, 1997). This tension has meant that the furthering of women's rights as human rights, has often been directly at the expense of cultural relativists' claim and cultural diversity.

www.researchgate.net/publication/271061599_Challenges_of_Cultural_Relativism_and_the_Future_of_Feminist_Universalism

det kan ju vara ett problem att du bara bekräftar att det är uppenbara halmgubbar när du inte förklarar hur du kom fram till XYZ, men det är ditt problem.

kulturrelativism är något jag tycker ofta ingår godhetssignaleringskulturen eftersom de där fina feministiska värderingarna vissa påstår sej ha inte gäller alla, vet inte vad man ska kalla det för, "de låga förväntningarnas strukturella kulturrasism." eller kanske något mer kortfattat "Jag är feminist men..."

• Padirac
    ClumsySmurf skrev 2026-01-04 20:53:33 följande:

"Jag är feminist men..." inte kulturrasist
    Challenges of Cultural Relativism and the Future of Feminist Universalism

Feminists often view cultural relativism as the continuation of male dominance and women's oppression (Brems, 1997). This tension has meant that the furthering of women's rights as human rights, has often been directly at the expense of cultural relativists' claim and cultural diversity.

www.researchgate.net/publication/271061599_Challenges_of_Cultural_Relativism_and_the_Future_of_Feminist_Universalism

Ahh. Äntligen pekar du ut vilka du menar., de som inte är kulturrasister.

Det är en ganska felaktig föreställning som saknar belägg. 
  • KillBill
    ClumsySmurf skrev 2026-01-02 17:44:51 följande:
    Ja, självklart måste du nämna hot mot muslimer när någon nämner hot mot fd muslimer

jag förstår inte "hoten går i bägge riktningar", jag har svårt att tänka mej att det är fd muslimer och muslimer som hotar varandra och är det rasister och fober som hotar tror jag inte att fd muslimer får frikort

Är det inte rimligt i sammanhanget att påpeka att muslimer är en utsatt grupp när det gäller hot, inte minst eftersom jag hänvisar till en aktuell händelse medan du svarar med en elva år gammal artikel?

Kan du dessutom svara på om situationen för Mona Walter i dag är lika allvarlig som då, eller om den har lugnat sig? Hon har bedrivit sin kamp i över ett decennium, syns fortfarande frekvent i media och har uppenbarligen inte tystats.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2026-01-05 09:20:48 följande:

Är det inte rimligt i sammanhanget att påpeka att muslimer är en utsatt grupp när det gäller hot, inte minst eftersom jag hänvisar till en aktuell händelse medan du svarar med en elva år gammal artikel?

Kan du dessutom svara på om situationen för Mona Walter i dag är lika allvarlig som då, eller om den har lugnat sig? Hon har bedrivit sin kamp i över ett decennium, syns fortfarande frekvent i media och har uppenbarligen inte tystats.

Det är betydligt mindre frekvent som Mona Walter syns och hörs i svensk media och offentlig debatt jämfört med hur det var för 10-15 år sedan. 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2026-01-05 13:52:50 följande:
    Det är betydligt mindre frekvent som Mona Walter syns och hörs i svensk media och offentlig debatt jämfört med hur det var för 10-15 år sedan. 
    Så hoten mot Walter har minskat? Det är ju bra. Vi får hoppas att hoten mot muslimer också minskar i framtiden. 
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2026-01-05 14:01:00 följande:
    Så hoten mot Walter har minskat? Det är ju bra. Vi får hoppas att hoten mot muslimer också minskar i framtiden. 
    Finns det något som talar för det?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2026-01-06 01:51:55 följande:

Jag tolkade det som att du menade så.

De som i tråden har lyft fram hoten mot Mona Walter hänvisar till artiklar som är över tio år gamla, och när jag googlar hennes namn i kombination med "hot" får jag enbart äldre träffar.

• Padirac
    Tom Araya skrev 2026-01-06 01:51:55 följande:
    Hot mot muslimer lär fortsatt öka, också mot kristna och judar från mellanöstern. 

Etnonationalisternas hat mot 'de andra' har fått fäste i samhället efter att ha varit tillbakatryckt från andra världskriget fram till 00-talet, nu är det normaliserat och statsministerns och andra ministrars nonchalans är talande.

-Det är ju bara en klubb för att träna.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Rune) skrev 2026-01-02 11:01:24 följande:
    Om man söker sanningar så bör man inte läsa Bulletin eller andra starkt politiskt vinklade tidningar. Läs DN, SvD, se på SvT och TV4 istället. De har utbildade journalister, försöker följa pressetiska regler (som att höra alla sidor i en konflikt). 

svt har också varit olydiga:
    ClumsySmurf skrev 2026-01-02 12:16:50 följande:
    SvT har också struntat i följa pressetiska regler flera gånger och låtit Mona Walter yttra sej utan motdebatör med rätt åsikt så det har blivit starkt politiskt vinklade artiklar.
    Duktig svt:
    ClumsySmurf skrev 2026-01-02 16:50:26 följande:
    svt har också en artikel om det men där får Mahmoud vara med och ge en korrekt motbild, någon kan ju ha råkat missuppfatta texterna. 
    vad de rätta tolkningarna är framgår inte så det finns forfarande en risk att någon råkar göra samma missuppfattaningar och gör kulturrasism när h*n kritiserar tolkningarna som vissa muslimer tror på.
    KillBill skrev 2026-01-02 17:14:51 följande:
    Länken tuill SVT går till en 11 år gammal artikel. Är situationen lika allvarlig för Mona Walter idag? Samtidigt förekommer dödshot mot muslimer och mot moskéer så hoten går i bägge riktningar. 

www.mitti.se/nyheter/ingen-gripen-for-misstankt-hatbrott-mot-moske-6.3.337064.9b61bf0d7b
    Ja, självklart måste du nämna hot mot muslimer när någon nämner hot mot fd muslimer

jag förstår inte "hoten går i bägge riktningar", jag har svårt att tänka mej att det är fd muslimer och muslimer som hotar varandra och är det rasister och fober som hotar tror jag inte att fd muslimer får frikort

KillBill skrev 2026-01-05 09:20:48 följande:

i de första två inläggen diskuterade jag inte själva hotbilden mot Mona Walter, jag drev med Rune

sen gjorde jag ett antagande om att rasister och fober hotar både muslimer och fd muslimer

Jag är skyldig till att använda en 11 år gammal artikel för att driva med någon
    jag är också skyldig till att bara påstå att svt har låtit Mona Walter yttra sej utan motdebatör med rätt åsikt, utan att ens länka till artiklarna, men jag tycker absolut inte att det är rimligt att i sammanhanget påpeka att muslimer är en utsatt grupp, eller om hotbilden mot Mona Walter i dag är lika allvarlig så jag tycker att dina följdfrågor är lite speciella.

Har du ett stort behov av att försöka styra om diskussionen?

• KillBill
    ClumsySmurf skrev 2026-01-06 11:32:36 följande:

svt har också varit olydiga:
    ClumsySmurf skrev 2026-01-02 12:16:50 följande:
    SvT har också struntat i följa pressetiska regler flera gånger och låtit Mona Walter yttra sej utan motdebatör med rätt åsikt så det har blivit starkt politiskt vinklade artiklar.
    Duktig svt:
    KillBill skrev 2026-01-02 17:14:51 följande:
    Länken tuill SVT går till en 11 år gammal artikel. Är situationen lika allvarlig för Mona Walter idag? Samtidigt förekommer dödshot mot muslimer och mot moskéer så hoten går i bägge riktningar. 

www.mitti.se/nyheter/ingen-gripen-for-misstankt-hatbrott-mot-moske-6.3.337064.9b61bf0d7b

i de första två inläggen diskuterade jag inte själva hotbilden mot Mona Walter, jag drev med Rune

sen gjorde jag ett antagande om att rasister och fober hotar både muslimer och fd muslimer

Jag är skyldig till att använda en 11 år gammal artikel för att driva med någon
    jag är också skyldig till att bara påstå att svt har låtit Mona Walter yttra sej utan motdebatör med rätt åsikt, utan att ens länka till artiklarna, men jag tycker absolut inte att det är rimligt att i sammanhanget påpeka att muslimer är en utsatt grupp, eller om hotbilden mot Mona Walter i dag är lika allvarlig så jag tycker att dina följdfrågor är lite speciella.

Har du ett stort behov av att försöka styra om diskussionen?
    Är det verkligen nödvändigt att ragera så starkt pga. en enkel fråga king Mona Walter?
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2026-01-06 11:36:17 följande:
    Är det verkligen nödvändigt att ragera så starkt pga. en enkel fråga king Mona Walter?
    är att förklara varför något inte är relevant i sammanhanget en stark relation
    när någon ställer frågor som inte är relevant i sammanhanget?
Svar på tråden Mångkultur