• Äldre 29 Aug 02:50
    39879 visningar
    272 svar
    -4 +6
    272
    39879

    Mångkultur

    Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

    Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

    Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

    Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

    Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:


    www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

  • Svar på tråden Mångkultur
  • Sun 5 Nov 2023 01:43

    Mångkultur innebär inte att vi ska ändra lagar så att det blir dödsstraff för hädelse, otrohet och homosexualitet. Det är något som det svenska samhället med kraft måste motarbeta.

    Att ta varann i hand däremot är en sed, inte något som påbjuds av lagen. Det handlar inte om att män ser kvinnor som sämre (inte i detta fall), även kvinnor vägrar att ta män i hand. Det ses helt enkelt som för intimt. Precis som vi svenskar (iaf jag) kan tycka att det känns alldeles för intimt att kyssa folk när man träffas.

    Där får man förklara att om man vägrar ta motsatta könet i hand så blir det många yrken som stängs. Sedan är det också något som kan förändras med den generation som vuxit upp i Sverige. Inte för att jag skulle ha något emot om svenska samhället förändrades så man slapp ta varann i hand. Vilka bakterier och virus sprids?

    Alltså, det handlar inte om att vi aktivt vill ha mångkultur, det kommer automatiskt med en stor invandring från länder långt ifrån.

    Vi ska inte ha det som i Frankrike där flickor inte ens får ha långa kjolar/klänningar i statliga skolor. De får inte ha någonting på sig som kan avslöja att de är muslimer. Nästa steg blir väl att de inte får ha långärmat på sommaren heller.

  • Sun 5 Nov 2023 03:08

    Yrken behöver inte stängas för att man inte skakar hand, så länge man behandlar alla lika i formella sammanhang. Man kan inte ta det ena könet i hand men inte det andra. Och gäller det smittorisk bör man ju varken kindpussas eller ta i hand. 

    Om handskakning som norm försvinner, bör det vara av praktiska och hygieniska skäl, inte för att blidka andra kulturer. 

    Men ett mångkulturellt samhälle har vi ju vare sig vi vill det eller inte. Det går inte att vrida klockan tillbaka.

  • Sun 5 Nov 2023 04:15

    Näe men det är skitfräsht med en kultur där man gifter sig med sina 5-åriga kusiner för att behålla hedern, sätter på spädbarn för att skydda sig mot AIDS, skär bort underlivet på kvinnan och det lilla som blir kvar syr man ihop för att ändå kunna kontrollera henne, kasta fruntimmer från balkonger, stena kvinnor som blivit våldtagna i pausen på fotbollsmatcher, hänga homosexuella från lyktstolpar och lyftkramar! Engentligen är vi ju alla lika och våra kulturer skiljer sig inte åt alls! Kulturkrockar är något påhittat! Seriöst TS, hur står det till bland sågspånen egentligen? Behöver du hjälp till närmaste psyk-akut?

  • Sun 5 Nov 2023 04:54
    BaraLillaJag84 skrev 2023-11-05 04:15:33 följande:

    Näe men det är skitfräsht med en kultur där man gifter sig med sina 5-åriga kusiner för att behålla hedern, sätter på spädbarn för att skydda sig mot AIDS, skär bort underlivet på kvinnan och det lilla som blir kvar syr man ihop för att ändå kunna kontrollera henne, kasta fruntimmer från balkonger, stena kvinnor som blivit våldtagna i pausen på fotbollsmatcher, hänga homosexuella från lyktstolpar och lyftkramar! Engentligen är vi ju alla lika och våra kulturer skiljer sig inte åt alls! Kulturkrockar är något påhittat! Seriöst TS, hur står det till bland sågspånen egentligen? Behöver du hjälp till närmaste psyk-akut?


    Vill du hävda att jag påstår något sådant (som understruket i ditt inlägg)?
  • Sun 5 Nov 2023 16:54
    Xenia skrev 2023-11-05 01:43:00 följande:

    Mångkultur innebär inte att vi ska ändra lagar så att det blir dödsstraff för hädelse, otrohet och homosexualitet. Det är något som det svenska samhället med kraft måste motarbeta.


    Det är en del av mångkulturen. Motarbetar vi det vill vi ha villkorad mångkultur som ryms inom landets ramar.


    Xenia skrev 2023-11-05 01:43:00 följande:

    Att ta varann i hand däremot är en sed, inte något som påbjuds av lagen. Det handlar inte om att män ser kvinnor som sämre (inte i detta fall), även kvinnor vägrar att ta män i hand. Det ses helt enkelt som för intimt. Precis som vi svenskar (iaf jag) kan tycka att det känns alldeles för intimt att kyssa folk när man träffas.


    Helt riktigt, inte ska man behöva göra det. Jag ville bara påvisa att problem av vitt skild karaktär kan uppstå då kulturer möts och krockar och hur man förhåller sig till saker.

    Xenia skrev 2023-11-05 01:43:00 följande:

    Där får man förklara att om man vägrar ta motsatta könet i hand så blir det många yrken som stängs. Sedan är det också något som kan förändras med den generation som vuxit upp i Sverige. Inte för att jag skulle ha något emot om svenska samhället förändrades så man slapp ta varann i hand. Vilka bakterier och virus sprids?


    Främst hade jag nog i åtanke influensavirus, förkylningsvirus och så givet covid.
    Xenia skrev 2023-11-05 01:43:00 följande:

    Alltså, det handlar inte om att vi aktivt vill ha mångkultur, det kommer automatiskt med en stor invandring från länder långt ifrån.

    Vi ska inte ha det som i Frankrike där flickor inte ens får ha långa kjolar/klänningar i statliga skolor. De får inte ha någonting på sig som kan avslöja att de är muslimer. Nästa steg blir väl att de inte får ha långärmat på sommaren heller.


    Jo, det är ju i högsta grad ett aktivt val. Frankrike har ju en ganska lång historia av förbud mot religiösa symboler i statliga skolor, så det gäller ju inte enbart muslimer. Däremot kan man ifrågasätta lagen och hur bra den är.

    För övrigt finns det flera andra exempel på mångkultur som delvis har tagit sig uttryck som etnisk riktad brottslighet. Massövergreppen i Köln 2015 finns redan som begrepp, det heter taharrush.


    sv.wikipedia.org/wiki/Mass%C3%B6vergreppen_i_K%C3%B6ln_ny%C3%A5rsafton_2015
    Påskupploppen i Sverige 2022: sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5skupploppen_i_Sverige_2022

    www.dn.se/om/upploppen-pasken-2022/
    Har förekommit barnäktenskap i Finland: svenska.yle.fi/a/7-1255551
  • Sun 5 Nov 2023 17:51

    Vad menar ni med "mångkultur"? Jag menar då inte att det som är olagligt ska bli lagligt bara med hänvsning till mångkultur. Jag menar attt mångkultur är att man har olika seder och bruk och även tänker olika. Men inget frikort att begå brott.

    Det är självklart att om man bosätter sig i ett land så är man skyldig att följa landets lagar. Vem har sagt något annat?

    Sedan kan man alltid propagera för ändring av lagar. T ex att återinföra lag mot hädelse. Vilket jag hoppas man inte gör.

  • Sun 5 Nov 2023 20:20
    +1
    Xenia skrev 2023-11-05 17:51:00 följande:

    Vad menar ni med "mångkultur"? Jag menar då inte att det som är olagligt ska bli lagligt bara med hänvsning till mångkultur. Jag menar attt mångkultur är att man har olika seder och bruk och även tänker olika. Men inget frikort att begå brott.

    Det är självklart att om man bosätter sig i ett land så är man skyldig att följa landets lagar. Vem har sagt något annat?

    Sedan kan man alltid propagera för ändring av lagar. T ex att återinföra lag mot hädelse. Vilket jag hoppas man inte gör.


    Seder och bruk är koncept vars konsekvenser tar sig uttryck på både olaglig och lagliga sätt. Jag har nog försökt följa definitionen av det som står i kedjestarten, som ju är beskrivit ganska utförligt. De som säger något annat är de som har begått sådana här brott, de har även visat på annat.
  • Tue 14 Nov 2023 00:01
    Xenia skrev 2023-11-05 17:51:00 följande:

    Vad menar ni med "mångkultur"? Jag menar då inte att det som är olagligt ska bli lagligt bara med hänvsning till mångkultur. Jag menar attt mångkultur är att man har olika seder och bruk och även tänker olika. Men inget frikort att begå brott.

    Det är självklart att om man bosätter sig i ett land så är man skyldig att följa landets lagar. Vem har sagt något annat?

    Sedan kan man alltid propagera för ändring av lagar. T ex att återinföra lag mot hädelse. Vilket jag hoppas man inte gör.


    Det är en relevant fråga du ställer.

    Vissa menar på att landet är en mångkultur om det bor människor med många olika kulturer i landet.

    Jag menar att kultur på ett mer personligt/privat plan inte är så viktigt sett ur nationell synvinkel, utan kultur i ett större perspektiv. Seder/bruk, värderingar, moralisk syn, kultur och lagstiftning/regelverk/informella regler hänger alla ihop och påverkar varandra. Folk med andra värderingar har svårt att ta till sig svensk lagstiftning som måttstock för god moral, rätt och fel. Andra är övertygade om att deras "heliga bok" är den oöverträffade regelboken. Dessa kommer att önska att lagen och andra regler ändras utefter vad de tycker är rätt och fel. Om sådana ändringar sker hänger på hur många av dem eller av deras svenska supportrar som sitter i styrande organ.
  • Tue 14 Nov 2023 15:23

    Ett inlägg i debatten om "kulturrasism".

    Vem är inte kulturrasist? (timbro.se)

  • Tue 14 Nov 2023 19:37
    +1
    Tom Araya skrev 2023-11-14 15:23:16 följande:

    Ett inlägg i debatten om "kulturrasism".

    Vem är inte kulturrasist? (timbro.se)


    Eli Göndör som skriver artikeln du länkar till visar tydligt att denne inte begriper eller försöker förvanska begreppet kulturrasism.

    Här ger han en urvattnad och felaktig beskrivning av begreppet

    "Begreppet ?kulturrasist? börjar sprida sig. Kulturrasist anses den vara som hävdar att människor från olika sociala eller kulturella sammanhang kan ha olika uppfattningar på grund av sin bakgrund. "

    Förutom den urvattnade och felaktiga definitionen så har han fel i sak om att begreppet nu börjar sprida sig.

    Begreppet kulturrasism eller neo-racism etablerades för att beskriva hur rasistiska föreställningar och handlingar grundades på kulturell härkomst eller kopplingar mellan kultur och geografisk härkomst.   Ett exempel är SDs mångåriga skrivelser om att mänsklig essens och kultur baserat på geografisk härkomst ocj som är oföränderlig. Åkessons ord i slutdebatten inför valet 2018 om att invandrare inte kan få jobb för att de inte är från Sverige och inte passar in i Sverige.

    SD bildades av den rasistiska organisationen BSS vars föreställningar och ideologi byggde på fascisten och nazisten Per Engdahls arbeten med att förnya fascismen i Europa under efterkrigstiden.  Per Engdahl drev linjen att rasisterna måste sluta prata om männiksoraser och istället uttrycka rasismen baserar på kulturell tillhörighet och kulturell härkomst kopplat till den geografiska platsen denna kultur fanns i.

    www.oxfordreference.com/display/10.1093/oi/authority.20110803100228471

    "
    QUICK REFERENCE

    Étienne Balibar's term for the prevalent new modality of racism he calls ?racism without race?, which emerged in the 1970s. Whereas racism used to be premised on the idea of race as biological heredity, now in the postcolonial era it tends to be focused on ?cultural differences?. It surfaces in debates about immigration, assimilation, and multiculturalism and although its tone tends to be respectful its intent is always to preserve the pillars of racial segregation both ideologically and practically. Indeed, the very question of whether or not immigration might cause ?cultural? difficulties (whatever form these might take?e.g. the loss of cultural distinctness, or dilution of tradition) is neo-racist in form according to Balibar. Samuel P. Huntington's highly influential The Clash of Civilizations and the Remaking of the World Order (1998) is a highly sophisticated example of neo-racism inasmuch as it insists on the universality and immutability of ethnic characteristics."


  • Thu 16 Nov 2023 23:03
    Padirac skrev 2023-11-14 19:37:38 följande:
    Eli Göndör som skriver artikeln du länkar till visar tydligt att denne inte begriper eller försöker förvanska begreppet kulturrasism.

    Här ger han en urvattnad och felaktig beskrivning av begreppet

    "Begreppet ?kulturrasist? börjar sprida sig. Kulturrasist anses den vara som hävdar att människor från olika sociala eller kulturella sammanhang kan ha olika uppfattningar på grund av sin bakgrund. "

    Förutom den urvattnade och felaktiga definitionen så har han fel i sak om att begreppet nu börjar sprida sig.

    Begreppet kulturrasism eller neo-racism etablerades för att beskriva hur rasistiska föreställningar och handlingar grundades på kulturell härkomst eller kopplingar mellan kultur och geografisk härkomst.   Ett exempel är SDs mångåriga skrivelser om att mänsklig essens och kultur baserat på geografisk härkomst ocj som är oföränderlig. Åkessons ord i slutdebatten inför valet 2018 om att invandrare inte kan få jobb för att de inte är från Sverige och inte passar in i Sverige.

    SD bildades av den rasistiska organisationen BSS vars föreställningar och ideologi byggde på fascisten och nazisten Per Engdahls arbeten med att förnya fascismen i Europa under efterkrigstiden.  Per Engdahl drev linjen att rasisterna måste sluta prata om männiksoraser och istället uttrycka rasismen baserar på kulturell tillhörighet och kulturell härkomst kopplat till den geografiska platsen denna kultur fanns i.

    www.oxfordreference.com/display/10.1093/oi/authority.20110803100228471

    "QUICK REFERENCE

    Étienne Balibar's term for the prevalent new modality of racism he calls ?racism without race?, which emerged in the 1970s. Whereas racism used to be premised on the idea of race as biological heredity, now in the postcolonial era it tends to be focused on ?cultural differences?. It surfaces in debates about immigration, assimilation, and multiculturalism and although its tone tends to be respectful its intent is always to preserve the pillars of racial segregation both ideologically and practically. Indeed, the very question of whether or not immigration might cause ?cultural? difficulties (whatever form these might take?e.g. the loss of cultural distinctness, or dilution of tradition) is neo-racist in form according to Balibar. Samuel P. Huntington's highly influential The Clash of Civilizations and the Remaking of the World Order (1998) is a highly sophisticated example of neo-racism inasmuch as it insists on the universality and immutability of ethnic characteristics."


    ..och du menar att det inte finns någon koppling mellan kultur och geografisk härkomst eller att det skulle finnas svårigheter att anpassa sig efter en annan kultur än den man är uppväxt med?
  • Mon 18 Dec 2023 01:38

    Aron Flam och Jens Ganman om public service's uttryck om integration i Sverige.





    Är detta sätt att inte våga ifrågasätta, ställa de svåra frågorna grunden till en dåligt fungerande integration?

Svar på tråden Mångkultur