• SoulsWillRise

Du som har katt

Är han/hon steriliserad/kastrerad?

Försäkrad? Raskatt eller Bondkatt?

Jag äger två katter. Bondkatter och honor.

Folk verkar tycka jag är dum i huvudet som steriliserat och försäkrat dom. Men nu är det faktiskt såhär att mina katter betyder oerhört mycket för mig och dom skänker mig verkligen massa glädje. Jag älskar mina katter och vill att dom ska ha det bra. Jag ville inte proppa i dom massa p piller, och jag ville inte heller höra dom skrika när dom löpte. Därför tog vi beslutet att sterilisera dom. Dom är innekatter för tillfället, men jag tyckte ändå det kunde vara bra att försäkra dom ifall olyckan inträffar.

Varför är katter/bondkatter mindre värda än hundar? Katter är djur dom med. Varför är mina katter mindre värda än tex en helig Birma? Varför är katter överlag så himla värdelösa i folks ögon? Och finns det nån här på familjeliv som förstår varför jag valde att försäkra en värdelös och oönskad Bondkatt? Var det dumt och onödigt att sterilisera och försäkra mina katter? Beslutet känns rätt inom mig då jag älskar mina katter. Men jag törs inte längre svara sanningen när folk frågar om mina katter då dom verkar tycka att jag inte har alla hästar i stallet.

Jag ville starta den här tråden för att höra om ni också steriliserat och försäkrat era katter.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Du som har katt
  • Guldbarb
    Furienna skrev 2015-11-27 03:46:22 följande:
    Är de så många att det är ett problem i Sverige?
    Ja, även om det bara skulle finnas ett fåtal ser du inte problemet i att de svälter och fryser ihjäl? Nu är det tyvärr så många att de nästintill likställs med skadedjur på vissa ställen och skjuts för att minska antalet
  • SoulsWillRise

När vi ändå diskuterar katter skulle jag vilja höra med er om det går att lära en katt att INTE vara på diskbänken och köksbordet? Och om det går, hur gör man?

• Furienna
    Majsan70 skrev 2015-11-27 12:20:35 följande:
    Det är så många att det är ett problem ja. Inte minst för de individer som fryser och svälter ihjäl varje år. De flesta av de hemlösa katterna är dessutom inte kastrerade så du an ju själv tänka dig hur stammen ökar. 
    Vi har i och för sig haft några vildkatter omkring här genom åren. Vår nuvarande katts mamma var inte heller våran från början, utan vi tog hand om henne när hon fick fem ungar på vår lagårdsvind. Men ändå har jag alltid tänkt att vildkatterna har varit mycket färre än alla de tamkatter, som har ett hem någonstans. Fast jag kanske var lite väl optimistisk då... 
  • Furienna
    Majsan70 skrev 2015-11-27 12:21:06 följande:
    Hade du haft råd att betala 20.000 för en operation? 
    Familjen hade väl fått skramla ihop till den summan. 
  • Majsan70
    Furienna skrev 2015-11-27 16:47:25 följande:
    Vi har i och för sig haft några vildkatter omkring här genom åren. Vår nuvarande katts mamma var inte heller våran från början, utan vi tog hand om henne när hon fick fem ungar på vår lagårdsvind. Men ändå har jag alltid tänkt att vildkatterna har varit mycket färre än alla de tamkatter, som har ett hem någonstans. Fast jag kanske var lite väl optimistisk då... 
    Jag tror du varit lite väl optimistisk, men det är du inte ensam om. I Backa på Hisingen finns det en hel koloni med vildkatter. Har för mig att man kan googla på det så får man fram massa info. 
    Men det är bra att detta diskuteras så att informationen går fram till så många som möjligt. 
  • Majsan70
    Furienna skrev 2015-11-27 16:48:00 följande:
    Familjen hade väl fått skramla ihop till den summan. 
    Hade ni kunnat samla ihop den summan två gånger under låt säga 5 månader?

Det hände nämligen oss när en av våra katter var liten. Hon käkade olämpliga saker som satte sig fast i tarmarna o fick två sådana dyra operationer inom den tiden. Vi var då mycket glada över en bra försäkring.
  • Guldbarb
    Furienna skrev 2015-11-27 16:47:25 följande:
    Fast om antalet hemlösa katter är färre än antalet som har hem spelar väl egentligen ingen roll så länge det finns hemlösa katter? Om det finns 1000 katter i hem och 700 hemlösa är det okej då bara för att antalet är färre? (Inga av katterna klassas för övrigt som vildkatter utan som förvildade tamkatter då de alla kommer från de domesticerade katterna)
    Om du tänker på honan som fick ungar på eran vind och var hemlös från början. Hon fick 5 ungar, vi säger att hon fortfarande var hemlös och 3 blev honor och 2 överlevde till vuxen ålder, dessa två får sedan 5 ungar var, plus att honan får ytterligare en kull ungar. Vi säger att antalet honor blir samma som i första så då har det gått från 1 fertil hona till 9 fertila honor på 1 år, du kan ju tänka dig antalet året efter o.s.v. Antalet ökar hela tiden speciellt om folk avlar på sina istället för att ta in de som redan finns.
  • Furienna
    Majsan70 skrev 2015-11-27 17:58:14 följande:
    Jag tror du varit lite väl optimistisk, men det är du inte ensam om. I Backa på Hisingen finns det en hel koloni med vildkatter. Har för mig att man kan googla på det så får man fram massa info. 
    Men det är bra att detta diskuteras så att informationen går fram till så många som möjligt. 
    Okej... Ja, ibland får man veta något nytt.
  • Furienna
    Majsan70 skrev 2015-11-27 18:06:27 följande:
    Hade ni kunnat samla ihop den summan två gånger under låt säga 5 månader?

Det hände nämligen oss när en av våra katter var liten. Hon käkade olämpliga saker som satte sig fast i tarmarna o fick två sådana dyra operationer inom den tiden. Vi var då mycket glada över en bra försäkring.
    Det tror jag nog. Jag var inte vuxen än när våra katter var ungar, men de andra hade ju besparingar. Fast vi hade väl också tur att vi slapp dyra operationer.
  • Furienna
    Guldbarb skrev 2015-11-27 23:38:52 följande:
    Fast om antalet hemlösa katter är färre än antalet som har hem spelar väl egentligen ingen roll så länge det finns hemlösa katter? Om det finns 1000 katter i hem och 700 hemlösa är det okej då bara för att antalet är färre? (Inga av katterna klassas för övrigt som vildkatter utan som förvildade tamkatter då de alla kommer från de domesticerade katterna)
    Om du tänker på honan som fick ungar på eran vind och var hemlös från början. Hon fick 5 ungar, vi säger att hon fortfarande var hemlös och 3 blev honor och 2 överlevde till vuxen ålder, dessa två får sedan 5 ungar var, plus att honan får ytterligare en kull ungar. Vi säger att antalet honor blir samma som i första så då har det gått från 1 fertil hona till 9 fertila honor på 1 år, du kan ju tänka dig antalet året efter o.s.v. Antalet ökar hela tiden speciellt om folk avlar på sina istället för att ta in de som redan finns.
    Jag tror inte att någon av våra kattungar hade överlevt, om de inte hade fått komma in till oss. Vintrarna här uppe i Norrland var fortfarande hemska då på slutet av 90-talet, och mamman ville bara överge dem för att själv få värme och mat. Fast vi tog så klart hand om både henne och ungarna.

Det kanske är så att det finns riktigt många förvildade tamkatter i sydligare delar av Sverige. Men då vill jag veta hur det går när det bara är de, som får nya kattungar. Ska vi samla in ungar från "vildkatterna"?

• Majsan70
    Furienna skrev 2015-11-28 02:37:24 följande:
    Jag tror inte att någon av våra kattungar hade överlevt, om de inte hade fått komma in till oss. Vintrarna här uppe i Norrland var fortfarande hemska då på slutet av 90-talet, och mamman ville bara överge dem för att själv få värme och mat. Fast vi tog så klart hand om både henne och ungarna.

Det kanske är så att det finns riktigt många förvildade tamkatter i sydligare delar av Sverige. Men då vill jag veta hur det går när det bara är de, som får nya kattungar. Ska vi samla in ungar från "vildkatterna"?

Det pågår projekt i vissa delar av Sverige där man samlar in och kastrerar vildkatter. Jag har för mig att det är i just Backa som ett av de här projekten pågår. Förut sköt man av de vilda katterna men nu prövar man att göra så här. Jag vet även att vissa samlar in katter för att försöka ge dem ett hem. 
  • Guldbarb
    Furienna skrev 2015-11-28 02:37:24 följande:

Ja man försöker ju placera ut de förvildade katterna, min familj har en unge från en tidigare förvildad hona. Varför inte? De kan bli helt underbara katter om de får en chans så varför inte ge dom det i första hand i stället för att ta en kull när det finns en som behöver hemmen bättre?
  • Skorpan13

Jag äger en hane och en hona och det är bondkatter. Båda är kastrerade/steriliserade. Dom är innekatter och jag har dom försäkrade. Jag är mån om mina djur och jag vill att dom ska ha det så bra som möjligt. Då får folk tycka vad dom vill men jag tar ansvar över mina katter och det är självklart för mig att dom ska ha det så br som möjligt. :) 

Svar på tråden Du som har katt