Anonym (J) skrev 2015-12-08 08:47:06 följande:
Jag förstår vad du menar, att du är obekväm med att ta på dig en mammaroll. Det är såklart ditt val, och lika mycket din mans. Om han är ovillig att ta ansvar om jag förstod saken rätt i tidigare inlägg, så far barnet väldigt illa. Men DET ligger inte på dig. Huvudansvaret för barnet ligger med all säkerhet hos föräldern, men likväl som du uppfattade mig som en i raden, gjorde jag detsamma med dig. Jag arbetar som socionom och har alltför ofta hört historier om fäder som träffar nya kvinnor, där barnet förminskas och ses som en börda - vilket leder till en dålig självkänsla för barnet, en otrygg och fientlig miljö där hen endast känner sig i vägen och oönskad.
I grund och botten är det inte den nya kvinnans fel. Ansvaret att skapa en trygg och kärleksfull miljö för sitt barn ligger också det hos föräldern. Men jag har sett tendenser till att många män, inte alla, har svårt att se vad som behövs göras.
I det läget har jag haft väldig tur. Min man låter mig verka som en vuxen kompis, och tar sitt ansvar och mer gällande sina barn. Men jag vet också att han avbröt ett tidigare förhållande där hans dåvarande inte kunde acceptera barnens och pappan relation. Där anser jag att föräldern tar ansvar. Barnen har aldrig bett om att bli födda.
Se där, jag är blivande socionom. Det är intressant, för jag har en väldigt klar bild över hur jag tycker att andra ska göra (framförallt föräldrar som jag tycker bär huvudansvaret i alla aspekter kring barnet) men är inte villig att göra det själv, med största sannolikhet för att jag inte kan identifiera mig med föräldrarollen. Såklart är det negativt för barnet att vara i en sån miljö, jag säger inget annat, men beskyllningarna tenderar att endast vändas åt styvmammans roll - "hade inte hon funnits så hade?", när det snarare är mannens karaktär man borde titta närmre på, - hur kommer det sig att han faktiskt väljer bort barnet till förmån för en ny flamma?
Nu är inte det ett problem i just detta fall. Pappan har ont om tid, jobbar dygnet runt och har barnet i princip heltid. Kvar står jag och känner mig utnyttjad, att jag ska rädda upp hans situation och hoppa in när han prioriterar fel. Jag känner att jag vill förskona barnet från pappans ofta ganska oengagerade sätt. Dock far barnet inte illa, barnet har trygghet, närhet, ett hem och människor som bryr sig och allt sånt, DOCK saknas ytterligare engegamang och "umgänge" med pappan. Mamman däremot är tvärtom och finns enbart som en lekmamma under vissa helger, och ger inte barnet någon som helst trygghet eller stabilitet i tillvaron. En j-ligt trist situation faktiskt, och samtidigt som jag såklart bryr mig om barnet då bor tillsammans och har en relation, så varken kan eller vill jag gå in i den "mammarollen" och kompensera för det där barnets mamma och pappa brister (på olika sätt).