• Oscarsmamma84

Kristallbarn?

Pratade med en vikarie på jobbet Idag o hon sa att jag har ett kristallbarn o att jag väntar ett kristallbarn till. När hon beskrev vad det var så var det precis som hon beskrev min sons personlighet. Så jag blev nyfiken o googlade men hittar inget bra material.

Så jag tänkte någon här kanske kan förklara?

Är alla barn kristallbarn?

Onödiga kommentarer undanbedes

• Svar på tråden Kristallbarn?
  • Anonym (G)
    Anonym (Synnergier) skrev 2016-03-13 16:14:38 följande:

De mår inre bra??

Du menar kanske att de inte mår bra, för att man ska kunna avgöra om någons inre mår bra måste man ha ackumulerat kristallfluff som fluidum.

Och de som har uppnått sådana inre energiharmoninivåer att de har kristallfluff i övermått använder inte det för att trycka ner och tracka

Enbart idag har jag hjälpt sju stycken kristallbarn till inre energiharmoni. Ett av dessa - hör och häpna - modifierades till ett krysantemumbarn.

Vad löjlig du är :) förstår inte varför du håller på och skriver så till mig, jag tror ju inte ens på det?
  • Anonym (Synnergier)
    Anonym (G) skrev 2016-03-13 16:39:00 följande:
    Vad löjlig du är :) förstår inte varför du håller på och skriver så till mig, jag tror ju inte ens på det?
    Klart jag tror, det finns mycket som vetenskapen inte kan förklara men som får sin förklaring i ljuset av kristallfluff.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (G) skrev 2016-03-13 15:22:05 följande:

Ja jag förstår det, tycker det är otroligt fascinerande med sådana saker. Och det blir ju ännu mer spännande om man träffar någon som är kunnig om det. Det betyder ju inte att man själv tror på allt, bara för att man har förmågan att tänka "outside the box" ;) hehe.

Och ja jag håller med, tycker det är så himla tråkigt att många är så dömande. Särskilt i en sådan här lekfull tråd då man bara vill diskutera om något. Fattar inte varför vissa känner ett så stort behov av att trycka ner andra, men det är väl som du säger att de inre mår bra.

Men hur blir man då "kunnig" på något område som aktivt motsätter sig den vetenskapliga metoden? Hur kan man veta att det som någon påstår är sant inte kan verifieras?

Det är förstås viktiga frågor om man pratar om att någon är kunnig, jag förstår inte hur man kan vifta bort den kritiken.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (G)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-03-13 16:47:04 följande:

Men hur blir man då "kunnig" på något område som aktivt motsätter sig den vetenskapliga metoden? Hur kan man veta att det som någon påstår är sant inte kan verifieras?

Det är förstås viktiga frågor om man pratar om att någon är kunnig, jag förstår inte hur man kan vifta bort den kritiken.

Hon blir kunnig på något hon tror på. Ebbe Schön är t ex kunnig om tomtar och troll. Om kvinnan ts pratade med vill tro på det får hon väl göra det men jag tror att de flesta vet att det inte är vetenskapligt bevisat. Det ger en dock inte rätten att håna som alla i tråden gör. Lite respekt skadar inte. Tycker det är jävligt vekt att håna andras tro. Det säger mycket om hur man är som person.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (G) skrev 2016-03-13 17:11:06 följande:

Hon blir kunnig på något hon tror på. Ebbe Schön är t ex kunnig om tomtar och troll. Om kvinnan ts pratade med vill tro på det får hon väl göra det men jag tror att de flesta vet att det inte är vetenskapligt bevisat. Det ger en dock inte rätten att håna som alla i tråden gör. Lite respekt skadar inte. Tycker det är jävligt vekt att håna andras tro. Det säger mycket om hur man är som person.

Anonym (G) skrev 2016-03-13 17:11:06 följande:

Det är en ohållbar och obehagligt postmodernistisk definition av kunskap som inte fyller någon funktion, den har ju inget förklaringsvärde överhuvudtaget.

Det kan inte räcka med att man tror för att man ska säga att man är kunnig helt enkelt.

Självklart får hon (och alla andra) tro på precis vad som helst och jag tycker inte heller det är ok att håna. Däremot vänder jag mig mot påståendet att "alla" skulle håna TS eller någon annan här, det är fullständigt felaktigt. Kritik har förts fram och avfärdats (ts pratar exempelvis om "töntar") och då har man ju visat vilken nivå man själv önskar hålla diskussionen på.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (annat)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-03-12 23:04:43 följande:
    Hur vet man vem som är vad?

Det är ju förstås fullständigt befängt att det skulle handla om när man är född då skillnaderna inom gruppen (ex. barn födda innan respektive ett visst årtal) är lika stora som mellan grupperna så det kan vi ju utesluta. Så hur vet man?
    www.eleonormagnusson.com/den-nya-generationen/

lotusblomman.nu/andlighet/indigo-kristall-och-regnbagsbarn/

Lite mer info men man får känna in vad som känns rätt för ensjälv. Av vad jag känner har jag som sagt en av varje men själv är jag indigo och i ena länken står det att regnbågsbarn är barn till de som är kristallbarn och det tror inte jag stämmer men man får själv hitta sin sanning. 
  • Palestrina
    Anonym (annat) skrev 2016-03-14 09:05:00 följande:

Lite mer info men man får känna in vad som känns rätt för ensjälv. Av vad jag känner har jag som sagt en av varje men själv är jag indigo och i ena länken står det att regnbågsbarn är barn till de som är kristallbarn och det tror inte jag stämmer men man får själv hitta sin sanning. 
    Ursäkta en tyken kommentar, men vad är det för poäng med att läsa på om man får "känna in vad som känns rätt för en själv" och om "man får själv hitta sin sanning"?
  • Anonym (annat)
    Palestrina skrev 2016-03-14 09:26:31 följande:
    Ursäkta en tyken kommentar, men vad är det för poäng med att läsa på om man får "känna in vad som känns rätt för en själv" och om "man får själv hitta sin sanning"?
    Eftersom alla har lite olika definition av vad de olika energierna innebär så finns det lite olika tolkning på det. För mig känns första länken mest rätt. 
  • Palestrina
    Anonym (annat) skrev 2016-03-14 09:49:55 följande:
    Eftersom alla har lite olika definition av vad de olika energierna innebär så finns det lite olika tolkning på det. För mig känns första länken mest rätt. 
    För mig känns båda länkarna helt åt skogen. För mig känns det mycket mer rätt att söka min egen sanning någon annanstans, t ex i vetenskapssamhället eller åtminstone bortom new age-diskursen.
  • S c h n a

Jag tänker att det är trevligt att kunna hitta likasinnade med hjälp av etiketter, men allt det där motsvarar just diagnoser som autism/asperger, add och adhd. Ja, bortsett från det esoteriska som ju blir lite svårt att trycka in bland diagnoskriterierna. Och det är ju där det går över till en tro. Är det det du menar att man ska känna efter själv, vilken religion som känns närmast om någon?

Vidare mår väl alla bra med så lite tillsatser och gifter som möjligt i maten och hemmet? Lika att vara ute i naturen, få röra på sig, odla etc osv. Det finns ofta som alternativ vid rehabilitering efter sjukskrivning.

Diagnoser förändras ju över tid och står inte skrivna i sten, men skillnaden är att ett barn med en för tiden rätt diagnos kan få rätt stöd i skolan och samhället. Kristallbarn not so much.
  • Anonym (annat)
    Palestrina skrev 2016-03-14 09:54:21 följande:
    För mig känns båda länkarna helt åt skogen. För mig känns det mycket mer rätt att söka min egen sanning någon annanstans, t ex i vetenskapssamhället eller åtminstone bortom new age-diskursen.
    Okey då behöver du ju inte läsa dem =). Finns mängder av andra saker att ägna sitt liv åt än sådant som känns fel. Lycka till.
    S c h n a skrev 2016-03-14 11:01:34 följande:
    Jag tänker att det är trevligt att kunna hitta likasinnade med hjälp av etiketter, men allt det där motsvarar just diagnoser som autism/asperger, add och adhd. Ja, bortsett från det esoteriska som ju blir lite svårt att trycka in bland diagnoskriterierna. Och det är ju där det går över till en tro. Är det det du menar att man ska känna efter själv, vilken religion som känns närmast om någon?

Vidare mår väl alla bra med så lite tillsatser och gifter som möjligt i maten och hemmet? Lika att vara ute i naturen, få röra på sig, odla etc osv. Det finns ofta som alternativ vid rehabilitering efter sjukskrivning.

Diagnoser förändras ju över tid och står inte skrivna i sten, men skillnaden är att ett barn med en för tiden rätt diagnos kan få rätt stöd i skolan och samhället. Kristallbarn not so much.
    Om det är så du känner är detta kanske inte den väg du bör gå. För mig är det intressant med energierna som kommer in över jorden just nu. Det påverkar alla även om man inte tror på dem. Och jag håller med om att det är väldigt viktigt för alla att undvika gifter men vissa är mer känsliga än andra.

Jag skriver i tråden eftersom TS verkar nyfiken på vad det är kollegan pratade om. Jag är inte ute efter att diskutera detta med skeptiker och gå in i diskussioner. Känns det inte rätt för dig så skippa det :).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det är ju precis der här jag vänder mig emot, det postmodernistiska kunskapsperspektivet där man "får hitta sin sanning". Det är helt ok att man vill ha en sådan inställning men att då samtidigt säga att någon är mer kunning än någon annan eller att det finns en viss mall för det ena eller det andra är befängt.
  • FDFMGA
    S c h n a skrev 2016-03-14 11:01:34 följande:

Menar du att det förekommer att det här går ut över barnen och att det händer att de inte får den hjälp och det stöd de kunde få på grund av att föräldrar sätter det egna behovet av flum före barnens särskilda behov?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • S c h n a
    FDFMGA skrev 2016-03-14 19:00:08 följande:

Menar du att det förekommer att det här går ut över barnen och att det händer att de inte får den hjälp och det stöd de kunde få på grund av att föräldrar sätter det egna behovet av flum före barnens särskilda behov?

Precis, jag tänker att det finns en risk för det i allra minst vissa fall. Ja.
  • FDFMGA
    S c h n a skrev 2016-03-14 19:29:50 följande:
    Precis, jag tänker att det finns en risk för det i allra minst vissa fall. Ja.
    Ja, jag  googlade lite på kristallbarn.

Flum är väl rätt harmlöst om det bara berör vuxna men här handlar det tyvärr om barn. 

auratransformation.com/sv/kristallbarn/
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Truxa

Hej! ????

Nej alla barn är inte kristallbarn, faktum är att det är väldigt sällsynt så om det är som vikarien på er förskola misstänker så kan du känna dig lyckligt lottad. Jag skulle tippa på att det finns betydligt fler indigobarn idag än kristallbarn. Jag vet av egen erfarenhet att man ofta möts av förlöjligande kommentarer etc när man tar upp detta ämnet men jag kan garantera dig att det inte är något hokus pokus new-age smörja utan ytterst verkligt. Jag vet för jag är själv ett kristallbarn född 79 vilket är väldigt ovanligt. Tidigare tyckte jag som de flesta att detta var trams men det var när min sambo introducerade mig för Dorin Virtues böcker och jag läste om de olika känneteckena för ett kristallbarn som jag blev övertygad. Listan var väldigt lång och alla punkter stämde in till 100% på mig. Jag har alltid haft en känsla av att vara anorlunda och inte passat in någonstans, ibland har jag tänkt att jag lika gärna skulle kunna komma från en annan planet så pass annorlunda känner jag mig men nu vet jag varför och att det har en mening och att jag med flera har arbete att utföra här. Jag kan tänka mig att många barn som egentligen är indigobarn eller kristallbarn tyvärr för olika neuropsykiatriska diagnoser som ADHD, Aspberger och Autism och blir felaktigt medicinera för det. Det är olyckligt då speciellt kristallbarn är extra känsliga för gifter och dessa psykofarmaka som oftast består av olika centralstimulantia såsom amfetamin, metylfenidat och benzodiazepiner hämmar barnens förmågor.

Svar på tråden Kristallbarn?