• Lady Anne

Solskydd för fattiga

Okej, lite pikant rubrik, men ärligt talat. Jag var och köpte solskydd på apoteket idag och höll på att baxna över att en flaska som kanske räcker en vecka i det här vädret gick loss på nära nog 200 spänn. (Som regel handlar min man, så det är ett tag sedan jag köpte solskydd, därav min okunskap om priset.) Jag kan inte ärligt säga att 200 spänn svider, men snål som jag är tycker jag ändå att det är rätt hutlöst. Hur sjutton gör ni som lever utan ekonomiska marginaler? Budgeterar för solskydd? Handlar billigt någonstans? Skiter i det? Och vidare: Ska hudcancer vara en klassfråga? Är det dags att upprätta någon slags solskyddsvälgörenhetsorganisation? Som Secret Santa fast för solskydd?

Många frågor. Spåna loss, om ni vill.

• Svar på tråden Solskydd för fattiga
  • Mooomin

De flesta som säljs är dåliga, ja, mem läser man på så finns det några giftfria bra alternativ.

KarlaVonRymden skrev 2016-06-03 12:30:57 följande:

Solkrämerna ii sig är cancerframkallande.

Det är nu vi nordbor lagrar en massa Dvitamin för hela året.

• Butterscotch
    KarlaVonRymden skrev 2016-06-03 12:30:57 följande:

Solkrämerna ii sig är cancerframkallande.

Det beror nog på vilken solkräm du köper. Det finns bra och det finns dåliga.
  • KarlaVonRymden
    Butterscotch skrev 2016-06-03 12:51:20 följande:

Det beror nog på vilken solkräm du köper. Det finns bra och det finns dåliga.

Alla har de mer eller mindre gifter i sig.
  • nihka
    Mooomin skrev 2016-06-03 09:19:53 följande:

Skulle jag använda en t-shirt som solskydd skulle jag ha knallröda underarmar, hals, nacke och ansikte. Och hur snyggt är det med t-shirt? :D Och de som ser vettiga ut kostar lika mycket som ett solskydd, och mer..

Du får väl köpa en långärmad t-shirt och en solhatt. De går att återanvända och är dessutom kladdfria.  
  • Frontline

Köp ett parasoll för 3-4 hundra och bär med dig..

Själv lägger vi kanske 200:- året på solskyddskräm och det är fördelat på 5 personer när vi åker utomlands..
    Inte speciellt dyrt tycker jag...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • pigglet
    Mooomin skrev 2016-06-03 12:46:49 följande:

Jag använder en kräm som inte blir vit på huden, den går in i huden och skyddar mot sol trots att den inte ligger som ett lerlager på huden. De flesta solskydd är inte sådär vita längre, det finns ju t.o.m genomskinliga sprayer. Hur jag märker att den skyddar ändå, jo, jag blir inte det minsta röd. Så bara snygga linnen och korta shorts här! ;D

Det är 2 olika sätt att skydda. "De vita" finns fortfarande, de har ett fysikaliskt skydd. Dvs krämen lägger sig utanpå huden och reflekterar bort solstrålarna.

Den kräm som tränger in i huden utan att lämna en hinna har kemiskt filter. De tränger in i huden och skyddar därifrån. Nackdelen, så vitt jag förstår, är just att alla kemikalier hamnar i kroppen.

Själv skulle jag ALDRIG välja kemikaliskt filter. Då är vi hellre vit-kladdiga...
  • Mooomin

Precis. Men väljer man med omsorg så finns det ganska bra alternativ. Men då är de dyrare och man får leta med ljus och lykta! Man ska absolut inte köpa de "kända" märkena.. Min 8-månaders har en med fysikaliskt filter. Den är vit, men smörjer man noga med den så blir den inte så himla vit på huden faktiskt.

pigglet skrev 2016-06-04 20:05:03 följande:

Det är 2 olika sätt att skydda. "De vita" finns fortfarande, de har ett fysikaliskt skydd. Dvs krämen lägger sig utanpå huden och reflekterar bort solstrålarna.

Den kräm som tränger in i huden utan att lämna en hinna har kemiskt filter. De tränger in i huden och skyddar därifrån. Nackdelen, så vitt jag förstår, är just att alla kemikalier hamnar i kroppen.

Själv skulle jag ALDRIG välja kemikaliskt filter. Då är vi hellre vit-kladdiga...

• Aniiee
    Mooomin skrev 2016-06-04 20:20:41 följande:

Precis. Men väljer man med omsorg så finns det ganska bra alternativ. Men då är de dyrare och man får leta med ljus och lykta! Man ska absolut inte köpa de "kända" märkena.. Min 8-månaders har en med fysikaliskt filter. Den är vit, men smörjer man noga med den så blir den inte så himla vit på huden faktiskt.

Fast med tanke på att australienska cancerrådet har Nivea högst upp på sin lista över bäst solskyddskrämer så finns det säkert kända märken man kan köpa......
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Mooomin

Jaså? I diverse gift/kemikalie-guider/studier så har Nivea fått rätt dåliga resultat när det kommer till hormonstörande ämnen, allergiframkallande ämnen och nanopartiklar osv..

Aniiee skrev 2016-06-04 20:44:38 följande:

Fast med tanke på att australienska cancerrådet har Nivea högst upp på sin lista över bäst solskyddskrämer så finns det säkert kända märken man kan köpa......

• Ryui

Vår familj går i ljusa skjortor på sommaren. Min man som är flintis har en snygg stråhatt från Stadium, barnen färgglada tyghattar med brätten. Vi gör av med knappt en tub solskyddskräm om året. Vi brukar få slänga eftersom de blir för gamla...

• flygrl
    nihka skrev 2016-06-02 22:48:17 följande:
    Om man solar med måtta och bygger upp pigmentet succesivt behövs inte solkrämer. Det är gratis att sätta sig under ett träd och en vit t-shirt som motsvarar solskyddsfaktor 7 har de flesta råd med.
    Exakt det jag va inne på tidigare om att ljushyade inte ska bränna sig utan sola lagom så huden blir brun (inte röd!) och på så vis ger naturligt skydd mot solens strålar. :)
  • Aniiee
    flygrl skrev 2016-06-04 23:44:39 följande:
    Exakt det jag va inne på tidigare om att ljushyade inte ska bränna sig utan sola lagom så huden blir brun (inte röd!) och på så vis ger naturligt skydd mot solens strålar. :)
    Om det bara gällde alla =/
  • flygrl
    Aniiee skrev 2016-06-04 23:49:22 följande:
    Om det bara gällde alla =/
    Hur menar du?
  • Monstermamman

Det är inte alltid lätt att bara sitta i skuggan och ha tunna kläder på sig om man tillhör kategorin personer som bränner sig på fikarasten när man sitter ute i 30 min. Att bara gå ner på stan och köpa lite mjölk el cykla och hämta barnen kan vara lite besvärligt för oss rödlätta personer.

Jag undviker helst solskydd då jag gärna inte vill använda för mkt kemikalier men det är svårt att ständigt behöva organisera livet efter om man ör insmord el inte. En oväntad promenad mitt på dagen kan resultera i röda underarmar på kvällen," fel" ställe i väntan på bussen och vips så är pannan illröd.

Är så glad att ett av mina barn inte har ärvt mina gener när det gäller solen. Kämpar dagligen med att förklara för anda barnet att det inte fungerar med axelbandsklönningar eller att hon behöver lite längre byxor som även täcker knäveck. Detta trots att hon måste smörja sig på dagis för stt inte må dåligt på kvällen.

• Aniiee
    flygrl skrev 2016-06-04 23:59:52 följande:
    Hur menar du?
    Jag menar att det finns ganska många människor som över huvud taget inte kan bygga upp det där lagom, naturliga solskyddet alls. Däribland jag själv. 
  • flygrl
    Monstermamman skrev 2016-06-05 00:10:32 följande:

Det är inte alltid lätt att bara sitta i skuggan och ha tunna kläder på sig om man tillhör kategorin personer som bränner sig på fikarasten när man sitter ute i 30 min. Att bara gå ner på stan och köpa lite mjölk el cykla och hämta barnen kan vara lite besvärligt för oss rödlätta personer.

Jag undviker helst solskydd då jag gärna inte vill använda för mkt kemikalier men det är svårt att ständigt behöva organisera livet efter om man ör insmord el inte. En oväntad promenad mitt på dagen kan resultera i röda underarmar på kvällen," fel" ställe i väntan på bussen och vips så är pannan illröd.

Är så glad att ett av mina barn inte har ärvt mina gener när det gäller solen. Kämpar dagligen med att förklara för anda barnet att det inte fungerar med axelbandsklönningar eller att hon behöver lite längre byxor som även täcker knäveck. Detta trots att hon måste smörja sig på dagis för stt inte må dåligt på kvällen.

Jag förstår det kan va rätt komplicerat. Det e väl också ganska stor skillnad på vit hud beroende på hur mycket pigmentering personen har. Den som e rödlätt som du måste förstås tänka extra mycket på solskydd.
  • flygrl
    Aniiee skrev 2016-06-05 00:16:25 följande:
    Jag menar att det finns ganska många människor som över huvud taget inte kan bygga upp det där lagom, naturliga solskyddet alls. Däribland jag själv. 
    Jag förstår. Min kunskap om sånt här e ju ganska teoretisk.
    Hoppas du kan få glädje av sommarens solsken ändå!
  • Aniiee
    flygrl skrev 2016-06-05 00:23:11 följande:
    Jag förstår. Min kunskap om sånt här e ju ganska teoretisk.
    Hoppas du kan få glädje av sommarens solsken ändå!
    Och min är extremt praktisk =P Inte ens efter 6 månader i New Orleans hade jag något som kunde påminna om en solbränna =D Men mitt råguldsröda hår var guldigare än någonsin.....
  • flygrl
    Aniiee skrev 2016-06-05 00:25:54 följande:
    Och min är extremt praktisk =P Inte ens efter 6 månader i New Orleans hade jag något som kunde påminna om en solbränna =D Men mitt råguldsröda hår var guldigare än någonsin.....
    Vi verkar ligga i varsin ände av färgskalan då. New Orleans...coolt som fan även utan solbränna. Och gyllene hår låter vackert! :)
  • Monstermamman

Solbränna för mig är när mina ögonbryn syns som två vita streck över ögonen och mina vita fräknar (troligtvis inte fräknar men de ser ut som det) lever i harmoni med vanliga bruna fräknar på en röd hudmatta. Ser lite ut som en prickigkorv när jag har varit ute mkt en period. Tur att man är äldre och visare och skiter i det nu för tiden.

Svar på tråden Solskydd för fattiga