• Egon den stora

Chockhöja hyra?

Ja nu är det så att jag skall köpa en gård med två hus som.det ofta är på gamla torp. Nu finns det en hyresgäst i det ena huset och ägarna bor i andra.

Jag vill i fortsättningen också hyra ut det ena, men problemet är att dom äldre ägarna inte tagit ut en vettig hyra, knappt självkostnadspris egentligen. Dom har liksom bara varit nöjda med att få in lite pengar och ha någon som bor där.

Detta ligger nära en stad med bostadsbrist och det är ofta man ser annonser på folk som vill hyra hus på landet. Så frågan är: kan jag anpassa hyran till något mer marknadsmässigt eller sitter jag fast? Är det någon som vet?

• Svar på tråden Chockhöja hyra?
  • Holma
    Egon den stora skrev 2016-11-04 20:34:17 följande:

Men hallå! Hade jag haft skattefrågor eller frågor om julmat eller gräsklippning så har jag väl frågat det! Nu gällde min fråga enbart du jag skrev från början. Varför skulle jag hyra ut svart?

Deklarerar du för det så minskar din vinst
  • Noname00
    Holma skrev 2016-11-04 21:44:22 följande:
    Varför informerar du om detta i tråden?
  • Aniiee

Jag har bara läst TS, i princip. Orka det andra tjafset....

Jag tycker (förutsatt nu att du köper huset/gården) att du ska höja hyran, MEN gör det i steg så länge du inte byter hyresgäster. Då kan de känna efter hur mycket de är villiga att betala, och också tid på sig att hitta ett nytt boende om de vill/behöver. Kanske en 500-1000lapp i halvåret tills du når upp i "minimum" och sen en större procentsats om året (kanske 5-8) tills det är ikapp med "normalt".

Kolla också av om de gör annat som kan anses vara av värde och därmed hyressänkande. Om de står för allt underhåll i "sitt" hus, eller något.

Vad skälig hyra är vet jag inte, men det finns ju en del att ta hänsyn till. Svårt att räkna på utan några som helst uppgifter om läge, storlek, skick, osv. 

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Egon den stora
    Holma skrev 2016-11-04 21:44:22 följande:

Jag är tillräckligt smart för att fatta det. Ska jag hyra ut svart så att hyresgästen kan bo billigare eller hur tänket du egentligen?
  • Egon den stora
    Aniiee skrev 2016-11-04 22:12:52 följande:

Jag har bara läst TS, i princip. Orka det andra tjafset....

Jag tycker (förutsatt nu att du köper huset/gården) att du ska höja hyran, MEN gör det i steg så länge du inte byter hyresgäster. Då kan de känna efter hur mycket de är villiga att betala, och också tid på sig att hitta ett nytt boende om de vill/behöver. Kanske en 500-1000lapp i halvåret tills du når upp i "minimum" och sen en större procentsats om året (kanske 5-8) tills det är ikapp med "normalt".

Kolla också av om de gör annat som kan anses vara av värde och därmed hyressänkande. Om de står för allt underhåll i "sitt" hus, eller något.

Vad skälig hyra är vet jag inte, men det finns ju en del att ta hänsyn till. Svårt att räkna på utan några som helst uppgifter om läge, storlek, skick, osv. 

Ibland kan det vara bra att läsa mer än ts om man vill skriva ett inlägg då dessa uppgifter redan finns nämnda
  • Holma
    Egon den stora skrev 2016-11-04 22:21:30 följande:
    Jag är tillräckligt smart för att fatta det. Ska jag hyra ut svart så att hyresgästen kan bo billigare eller hur tänket du egentligen?
    Man kan ju tycka att det kvittar då vinsten ändå ska skattas bort
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-04 22:07:25 följande:
    Varför informerar du om detta i tråden?
    Om du läst hela tråden har du förstått det
  • Aniiee
    Egon den stora skrev 2016-11-04 22:23:10 följande:
    Ibland kan det vara bra att läsa mer än ts om man vill skriva ett inlägg då dessa uppgifter redan finns nämnda
    Det försvann bland massa tjaffs =P

Men, men, jag kan väl tycka att en hyra på ca mellan 6000 och 7000 kan vara rimligt, beroende lite på. Rätt mycket på läget, faktiskt. 
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Noname00
    Holma skrev 2016-11-04 22:36:31 följande:
    Om du läst hela tråden har du förstått det
    Vad tror du tråden handlar om egentligen?
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-04 23:13:19 följande:
    Vad tror du tråden handlar om egentligen?
    Läs vad som diskuteras
  • Noname00
    Holma skrev 2016-11-04 23:52:48 följande:
    Läs vad som diskuteras
    Läs vad som diskuteras själv och sluta kom med off topic påståenden.
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-05 00:06:24 följande:
    Läs vad som diskuteras själv och sluta kom med off topic påståenden.
    Du har problem eller så är du ts under nytt nick
  • Noname00
    Holma skrev 2016-11-05 00:07:55 följande:
    Du har problem eller så är du ts under nytt nick
    Det är nog snarare du som har problem.
    Och nej jag är inte ts under nytt nick.
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-05 00:14:31 följande:
    Det är nog snarare du som har problem.
    Och nej jag är inte ts under nytt nick.
    Då förstår jag inte ens varför du skriver som du gör .
  • Egon den stora
    Aniiee skrev 2016-11-04 22:36:52 följande:

Det försvann bland massa tjaffs =P

Men, men, jag kan väl tycka att en hyra på ca mellan 6000 och 7000 kan vara rimligt, beroende lite på. Rätt mycket på läget, faktiskt. 

Ja läget avgör ju mer än standard vad jag har lärt mig!
  • Egon den stora
    viseversa skrev 2016-11-19 12:23:28 följande:

Hur gör du nu då ts??

Jag tar en diskussion och ser var vi hamnar på. Kan ändå tänka mig att köra en rätt bra rabatt för att slippa krånglet med att byta hyresgäst. Sedan tänkte jag knyta höjningen årsvis så det blir samma som det kommunala bolaget, då blir det ju inte något oklart framöver.
Svar på tråden Chockhöja hyra?