• LizKa

Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?

Jag är en person som älskar att resa!
    Åker nästan uteslutande  charter för bekvämlighetens skull.

Jag gillar värme, att ligga vid poolen med en drink och läsa, att känna sanden mellan tårna vid kvällsdoppet. Jag shoppar, flanerar och på kvällarna hänger jag i baren och lär känna nya människor. Jag får även träna upp min ringrostiga engelska vilket är bra.

Jag bor alltid på all inclusive-hotell, oftast på vuxenanpassade hotell då jag tycker att barn är jobbiga på min lata semester.
    Alltså, inget ont om barnen! Det är bara det att jag reser själv oftast, utan barn. Jag har småbarnsåren bakom mig och uppskattar inte ungars stoj och lek.

Tycker att de specialinriktade hotellen är jättebra, det finns ju sådana för barnfamiljer också.

Så hur reser du, vad prioriterar du?

• Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?
  • LizKa
    Stårschan skrev 2016-12-20 08:01:59 följande:

Det är mycket gnäll på All Inclusive nu känns det som. Men sånt handlar väl mycket om VARFÖR man reser. Jag och maken mår ju bäst av att få upptäcka nytt och se lite udda grejer, men det var en tid när barnen var små och den berömda väggen var mycket nära som jag tyckte att det lät som en prinsessrosa dröm att få åka på all inclusive, och bara få ligga i en solstol hela dagarna och slippa fatta ett enda jävla beslut på en hel vecka. När man var så stressad att man inte ens ville bestämma vad man ville äta till middag, utan bara drömde om att få något serverat.

Så nog fyller AI en viktig funktion för många. Annars skulle ju inte konceptet överleva. Och vilka är vi att säga att det ena är bättre än det andra, så länge man själv inte tvingas in i "fel" sorts resande.

Jag har som sagt alltid AI när jag reser. Bara en enda gång har jag varit utan.
    Jag gynnar befolkningen genom shoppa i deras butiker och på marknader.

Må vara att själva AI-konceptet kanske inte är optimalt för turistorten man som jag redan sagt, och fått skit för, så är det faktiskt så att jag reser för MIN skull. Jag spenderar MINA pengar på det JAG vill ha. Så enkelt är det. Och jag vill ha bekvämligheten, jag vill ha mina fria drinkar i solen, jag vill ha ett redan betalt barhäng på kvällen.

Jag är ingen ungdom, mina ungar är stora och oftast reser jag själv och då vill jag ha denna totala avkoppling!
    Även till våren när min 19-åring ska med väljer vi AI men är inte helt främmande för att ev äta på någon restaurang en eller två kvällar. Kanske, eller också inte.

Angående din sista mening så håller jag absolut med!
  • Stårschan
    LizKa skrev 2016-12-20 11:05:06 följande:
    Jag har som sagt alltid AI när jag reser. Bara en enda gång har jag varit utan.
    Jag gynnar befolkningen genom shoppa i deras butiker och på marknader.

Må vara att själva AI-konceptet kanske inte är optimalt för turistorten man som jag redan sagt, och fått skit för, så är det faktiskt så att jag reser för MIN skull. Jag spenderar MINA pengar på det JAG vill ha. Så enkelt är det. Och jag vill ha bekvämligheten, jag vill ha mina fria drinkar i solen, jag vill ha ett redan betalt barhäng på kvällen.

Jag är ingen ungdom, mina ungar är stora och oftast reser jag själv och då vill jag ha denna totala avkoppling!
    Även till våren när min 19-åring ska med väljer vi AI men är inte helt främmande för att ev äta på någon restaurang en eller två kvällar. Kanske, eller också inte.

Angående din sista mening så håller jag absolut med!
    Sen är det lite skumt att AI-konceptet är så vanligt just för sol och bad. Jag skulle nog vara mer intresserad av det (om jag hade råd) på exempelvis en fjällresa, för då skulle man kunna vara ute och åka slalom eller fjällvandra från morgon till kväll och komma hem helt slutkörd och bara duscha, sätta sig vid dukat bord och äta och sedan däcka!
  • LizKa
    Anonym (Lj) skrev 2016-12-20 11:03:57 följande:

Har precis fått barn så aldrig rest med barn, ser blir intressant att se hur våra reservaner ändrar sig :)

Vi brukar prioritera fina omgivningar och lägger lite extra pengar på fint hotell. Vi brukar också tänka på bar man får mycket boende för pengarna (tex bo på lyxhotell i Thailand sommartid för jättelite pengar för att det är lågsäsong. Så bra och dessutom mycket mindre folk överallt). För storartadweekend blir det oftast 4 eller 5 stjärnor med bra läge

Undviker också hotell m mycket barn (men detta lär väl ändra sig nu blir det Bamseklubben hehe).

För val av resmål är det viktigast att det inte är alltför förstört av turism (Kanarieöarna, Phuket, Cypern etc) även om det såklart är bra att det är en del turism så att man kan ta sig fram och saker är ganska bekvämt. Samt bra restauranger och god matkultur. Vi föredrar Italien och Frankrike i Europa och vintertid för solsemester har vi gillat Sri Lanka, Filippinerna och Brasilien bäst.

Haha, ja och jag undviker hotell med mycket barn för att mina ungar är stora.
    Det finns finfina vuxenhotell och likaså jättefina familjehotell, allt för att det ska passa människors olika önskemål!

Jag gillade verkligen Turkiet men som det blivit nu... är så trist. Så många hotell som fått stänga, butikerna går dåligt. Det är så tråkigt! Jag var i Turkiet åtta gånger på 2½ år men nu är det flera år sedan sist. =(
  • LizKa
    Stårschan skrev 2016-12-20 11:08:47 följande:
    Sen är det lite skumt att AI-konceptet är så vanligt just för sol och bad. Jag skulle nog vara mer intresserad av det (om jag hade råd) på exempelvis en fjällresa, för då skulle man kunna vara ute och åka slalom eller fjällvandra från morgon till kväll och komma hem helt slutkörd och bara duscha, sätta sig vid dukat bord och äta och sedan däcka!
    Jaså, det finns inte där?
    Oj, det var konstigt... för jag förstår verkligen din tanke även om skidsemester är så långt från mig som man kan komma.

• Stårschan
    LizKa skrev 2016-12-20 11:12:54 följande:
    Jaså, det finns inte där?
    Oj, det var konstigt... för jag förstår verkligen din tanke även om skidsemester är så långt från mig som man kan komma.
    Jo, det gör det säkert. Men man hör sällan talas om folk som nyttjar det.
  • Anonym (Lj)
    Stårschan skrev 2016-12-20 11:08:47 följande:

Men... Många högfjällshotell har ju helpension så då är det ju bara att ta nått i backen på dagen och så är middagen färdig och betald på kvällen. Är inte det samma sak?!

Annars kolla Langley de har väl charterresor till alperna. Kanske AI? Åtminstone helpension.
  • Aniiee
    Day Hawk skrev 2016-12-20 10:58:12 följande:
    Aniiee skrev 2016-12-19 20:08:35 följande:

aaaaa, suuuuperfarligt...... typ, aningens mindre farligt än berlin, eller vancouver.. =P

Med facit i hand så är kanske inte Berlin det bästa exemplet här!
    jag skrev faktiskt 2mindre2, som i "Det är farligare att resa till Berlin". Så, jodå, bra exempel. =P
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • nevermind
    LizKa skrev 2016-12-20 10:53:30 följande:
    nevermind skrev 2016-12-19 20:01:13 följande:Nja, du har inte missuppfattat... Beror på varför folk åker dit. En del tror de är jättelyckade och balla och gör aldrig annat. Visar upp samma bilder jämt. Sen tror de att de har levt ett rikt liv (när det gäller resande i alla fall).

Anledningen till att jag tänker såhär är nog för att jag är gotlänning och har legat hela somrarna på stranden, som är tre minuter bort med bil. Jag förstår dock att Thailand är lyx och trevligt om man växt upp i djupaste Norrland...

Fast här måste jag protestera!
    Jag är född och uppvuxen på Gotland och känner inte igen mig i det du skriver. Det verkar inte de andra gotlänningarna heller göra, allt enligt dig.

Men med detta dömer jag dig inte alls utan tycker att du ska fortsätta att resa som du gör, säg bara inte att du ogillar strandliv för att du är född på Gotland. =)

Jag har aldrig varit i Thailand iofs men det beror mest på den långa flygresan. Strandliv passar mig bra, gärna poolhäng också. Det är värmen som lockar och sedan känner jag mig så fräsch när huden blir brunbränd. (Behövs inga lektioner angående solning från någon, tack.)

Det jag menar är att jag inte skulle betala 30 000 kr för två veckor på stranden när jag kan åka till Gotland för några hundralappar. Det kan absolut vara skönt att ligga på stranden, men spännande är det inte och det ger inte särskilt mycket.
  • LizKa
    nevermind skrev 2016-12-20 17:24:30 följande:
    Det jag menar är att jag inte skulle betala 30 000 kr för två veckor på stranden när jag kan åka till Gotland för några hundralappar. Det kan absolut vara skönt att ligga på stranden, men spännande är det inte och det ger inte särskilt mycket.
    Jo, jag förstår det.
    Mitt problem är att stränder i Sverige bara funkar max tre månader per år och då upplever jag det lyxigt att sola t ex på Kreta. =) Jag betalar runt 6000 för en vecka med AI i slutet av september. Bra pris om du frågar mig. =) Två veckor skull gå på runt elvatusen.

Det bra att folk är olika, hur skulle det se ut om alla skulle trängas på samma plats! =)
  • Stårschan
    Anonym (Lj) skrev 2016-12-20 16:05:27 följande:
    Men... Många högfjällshotell har ju helpension så då är det ju bara att ta nått i backen på dagen och så är middagen färdig och betald på kvällen. Är inte det samma sak?!

Annars kolla Langley de har väl charterresor till alperna. Kanske AI? Åtminstone helpension.
    Jo, det är ju i stort sett samma sak.
  • record collector

Kortare resor med bil. Längre resor med flyg.

Vad beträffar charter prioriterar jag lågt pris dvs reser nästan uteslutande "sista minuten" dvs restplatsresor. Kan därför sticka iväg på en enveckas charter till Medelhavet var tredje månad.

Kolla in min skivsamlarsida: music-bootleg-review.eu5.org
  • Mrs Green

Jag föredrar storstäder. Bor gärna i lägenhet för att kunna laga lite mat själv eftersom jag tycker det är roligt att handla i lokala mataffären. Några gånger har vi bytt bostad, det tycker jag är extra kul för att man ser mer av vardagslivet (som hur sophämtningen funkar (eller inte) i olika länder ). Annars blir det mest att strosa omkring, gå på museer, kolla i affärer (fast jag är dålig på att shoppa) eller sitta på ett fik eller en pub.

Jag har inte varit på charter sedan jag var 14 år (är 47 nu), men har funderat på att kanske göra det någon gång framöver. Dottern åker med sin mormor på sol-och-bad-resa varje år så jag har "sluppit" hittills Däremot hyrde vi ett hus med egen pool i Italien en gång, det var en bra kompromiss så dottern fick bada flera gånger om dagen, men vi kunde också åka runt och se lite annat.

• Mrs Green
    Mrs Green skrev 2016-12-28 20:40:56 följande:

Jag föredrar storstäder. Bor gärna i lägenhet för att kunna laga lite mat själv eftersom jag tycker det är roligt att handla i lokala mataffären. Några gånger har vi bytt bostad, det tycker jag är extra kul för att man ser mer av vardagslivet (som hur sophämtningen funkar (eller inte) i olika länder ). Annars blir det mest att strosa omkring, gå på museer, kolla i affärer (fast jag är dålig på att shoppa) eller sitta på ett fik eller en pub.

Jag har inte varit på charter sedan jag var 14 år (är 47 nu), men har funderat på att kanske göra det någon gång framöver. Dottern åker med sin mormor på sol-och-bad-resa varje år så jag har "sluppit" hittills Däremot hyrde vi ett hus med egen pool i Italien en gång, det var en bra kompromiss så dottern fick bada flera gånger om dagen, men vi kunde också åka runt och se lite annat.

Glömde säga.. jag föredrar Europa eftersom jag inte är så förtjust i att flyga långt. Och vi har gjort ett par tågsemestrar som jag också gillade jättemycket.
  • marip57

Åh, finns det något bättre i livet än att resa. Jag och min sambo reser så fort vi får möjlighet och eftersom båda arbetar via datorn så kan vi i princip arbeta vart som helst i världen så länge det finns internet. Glad

När vi reser prioriterar vi främst pris och komfort. Lite finare hotell tycker vi kan vara värt några extra hundralappar och ett bra läge är viktigt om man inte vill ta kollektivtrafik eller taxi överallt. Sedan gillar vi att utforska mycket under vår semester, därför bor vi ofta på många olika platser. När vi var i Filippinerna i våras bodde vi på hela 10 hotell under drygt tre veckor, haha. Men den resan var helt perfekt! 

Europa är fantastisk under sommarhalvåret. Vi älskar Italien och reser gärna en sväng till Grekland, London eller Spanien om vi har tid. Under höst och vinter reser vi hellre lite längre bort, som till exempel till Filippinerna, Thailand, Vietnam eller Bali. I januari reser vi till Bali och det ska bli så himla kul! 

• riboflavin

Jag har alltid funkat tvärtom, backpacking, kollektivtrafik, hostels, inget förbokat, bara flygbiljett om det krävs. Har varit på en enda charterresa och tyckte att hotellet och de erbjudna aktiviteterna var ganska trista. Nu har jag ny sambo som är av det bekvämare slaget och det bär iväg med Apollo till Kretsa i höst. Har dock vägrat AI och tänker försöka få till egna aktiviteter snarare än guidade turer med toalettpaus varannan timme.

Jag har prioriterat att ha ekonomi att vara flexibel och göra längre resor. Att betala 50kkr för enstaka veckor, när jag kan resa runt i 2 månader för samma pengar är i mina ögon inte värt det. Såklart kan jag också uppskatta en natt på lyxigt spahotell, men jag hade inte valt att bo en hel vecka där.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • SVejsan

Vi har olika saker som vi prioriterar på olika resor.

Charter, vi vill bo hyggligt centralt i en ort, men nära en ev strandpromenad. Vi försöker gå rätt mycket. Gärna schyssta lokala restaturanger. Och absolut inte All-Inclusive då det lätt blir tradigt och man låser sig. På sin höjd får frukost ingå.

Sedan har vi stadresan , Där är det läget som har högsta prio, rent och toalett/dusch på rummet. En Intressant ort med mycket att se , gärna lite spännande mat, historia och arkitektur.

Tredje exemplet är långresan på 2-4 veckor. Där vill vi se olika ställen, kultur, historia och natur och spännande folk. Absolut inte bara sitta på ett och samma hotell, utan mer vara ute och uppleva. Boendet skall vara hyggligt rent med toa och dusch. Både landsbygd/bush som städer och tempel besöks.

Ofta "klättrar vi på väggarna" om vi fastnar mer en 4-5 dagar på ett tråkigt ställe - så ett AllInclusive ute i ingenting går bort.

Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?