Elefantmannen2 skrev 2017-07-07 17:56:28 följande:
Så man säljer sin mamma för att man utvecklas som människa? Att utvecklas är detsamma som egoism? Oj, så trångsynt!
Att en partner utvecklas är positivt för just deras partner och eventuella barn. Att du får en starkare, gladare och mer energisk partner är ju endast av godo.
Den egoistiska stackaren i det fallet är ju du, som vill begränsa din partner och stänga in denne i någon slags partnerbubbla som aldrig ska utvecklas. En trasig liten själ som vill kontrollera andra.
Du är kategorisk för att begreppet "otrohet" är så omfattande. Det går inte att sammanfatta det som du gör. Alla behöver bekräftelse, det är det som är grunden. Är det otrohet att vända ut och in på sig själv på jobbet för att chef och kollegor ska tala om hur duktig man är? Är det otrohet att söka bekräftelse från andra genom att hålla sig i form och bry sig om sitt utseende?
Om du frågar en kontrollerade person styrd av osäkerhet och svartsjuka är det så.
Som jag skrev tidigare finns det många förhållanden som mår bra av otrohet av skilda slag. Och en väldigt stor del av de som inte håller är redan i en nedförsbacke i samma riktning. Den otrogne får inte det den behöver i förhållandet och kommer över tid att bryta ändå. Det är här bitterheten får fäste, när man känner sig tvingad att stanna i ett förhållande p.g.a. yttre omständigheter som en skev uppfattning av moral, barn och annat Just dessa felaktiga förhållanden är de med uppslitande bråk, rent hat mot son partner, depressioner och annat. Och du tycker att man ska klänga sig kvar där för att inte skada barnen? Att den vägen skulle vara bättre för någon av de inblandade?
Ett starkt jag ger ett starkt vi.
Att utvecklas per se, är inte fel, att utveckla sin förmåga att bete sig som ett svin mot andra är däremot kanske inte så bra..Det går ju trotts allt att utvecklas som person utan att börja svina mot sin sk nära och kära. Det beror kanske på vilka delar man väljer att utveckla och vad man väljer att utvecklas till. Att generalisera och bara snacka utveckling och skita i att ta med vad det är man utvecklar och vad utvecklingen har för konsekvenser för andra är ju en rätt ett rätt klassisk manipulationsknep. Typ Nisse hade ihjäl Lasse med en gaffel, vaddå det är väl inget fel på gafflar? Nä en gaffel i sig är inte fel, det är snarare vad man använder den till som möjligen är fel.
Det går absolut att sammanfatta otrohet som ett svek, för det är liksom vad det är, ett svek mot sin partner. Vad som däremot inte går att kategoriskt sammanfatta är vilka anledningar varje person anser sig ha till sin otrohet, men det är en helt annan sak. Man kan ha olika anledningar till att man är otrogen men det förtar liksom inte att det fortfarande är ett svek mot sin partner.
Jag har absolut inget emot att min partner utvecklas så länge hon inte utvecklas till ett svin och börjar bete sig som ett svin mot både mig och andra, i så fall får hon gärna fortsätta utvecklas bäst hon vill, men utan mig. Och nej det är inte egoism, det är fullt naturligt, jag kan inte stoppa hennes sk utveckling men jag kan välja om jag vill fortsätta ha ett förhållande med henne eller ej.. Vad som däremot ÄR egoism är att kalla svinaktigt beteende för "utveckling" och förvänta sig att alla andra ska acceptera det, framför allt när man "utvecklas" bakom ryggen på sin partner och inte ger personen någon chans att förhålla sig till "utvecklingen".
Om vi vänder på det, om din egen personliga utveckling är så bra, varför hålla det hemligt för din partner? Vadå det är ju bara utveckling juh, hur fel kan det vara?
Att förhållanden skulle må bra av otrohet beror ju på vem du frågar, frågar du den som är otrogen stämmer det säkert, frågar du personens partner så håller personen förmodligen inte med om det. Och det är väl kanske just det som är anledningen till att man inte gärna vill att det ska komma fram? Självlöner brukar ju ha en förmåga att spricka när sanningen kommer fram.
Att ett starkt jag per automatik skulle leda till ett starkt vi är bara ren narcissism, normalt funtade människor förstår skillnaden mellan jag och vi och tar även med den andres önskemål med i bilden, narcissistiska människor utgår ifrån att alla andra tycker som dem och att det som är bra för dem är bra för alla, det är alltså ett dysfunktionellt (sjukligt) sätt att tänka.