• Tom Araya

Allmän tråd om matlagning

Allmän tråd om matlagning, tips kring mat, matvaror och matlagning.

• Svar på tråden Allmän tråd om matlagning
  • klyban
    Tom Araya skrev 2018-02-21 22:21:48 följande:
    Helst inte så komplicerat och tidskrävande. Min sambo är sådär lagom road av att skapa gastronomiska storverk och med vänner hemma vill man ju hinna umgås också.

De två är rätt enkla och goda.
    Och det är inga krävande tekniska moment.

De är så enkla att även en novis kan klara det, men såklart en del läsande.
    Och Kung pao har ju tom en instruktionsvideo ;)

Kyckling älskar annars tigersås, om man vill göra nåt till ugnen som nått enkelt.

hur många meter var det?
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2018-02-21 22:24:13 följande:
    Samtliga alternativ lockar... :)

Hur gör jag?

Kan jag googla bra recept på dina benämningar?
    Äh, skitenkelt.

Rotfruktsgratängen kan du leta rätt på ett recept på "fransk potatiskgratäng" och byta ut hälften av potatisen mot morötter och palsternacka 50/50 (lägg ev till lite rotseller och ta bort lite morötter och/eller palsternacka). Stek kotletterna i en panna, kantareller eller champinjoner (eller annan svamp) med lite schalottenlök i en annan panna, när båda är klara, slå grädde i den ena pannan, lyft över innehållet i den andra och låt puttra under lock i två-tre minuter. Glöm inte att salta och peppra ordentligt.

Min favorit-gryta a la korea, också skitenkelt, men kräver nästan att du har tillgång till en asiatisk affär eller har tid att vänta på en sändning från kryddlandets hemsida (brukar gå fort). I alla fall så snabbmarinerar man fläskfilé (och sidfläsk, om man vill. Originalreceptet är sidfläsk enbart) i koreansk soja (ganjang), chilipasta (gochujang) och chiliflingor (gochugaru), typ 3 minuter, sedan ner i en gryta, bryn, i med skivad lök, täck med vatten, bubbla tills löken är klar. I med stavad zucchini och pressad vitlök, bubbla tll zucchinin är nästan genom-mjuk, i med fisksås, jalapeño samt vårlök. Bubbla på någon minut, kolla så köttet är klart. Servera med ris.

Kycklingspett kan man ju göra efter tycke och smak. Potatoskins och egen bearnaise får du googla, för jag måste gå ut med hundarna =P
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2018-02-21 22:57:39 följande:
    Äh, skitenkelt.

Rotfruktsgratängen kan du leta rätt på ett recept på "fransk potatiskgratäng" och byta ut hälften av potatisen mot morötter och palsternacka 50/50 (lägg ev till lite rotseller och ta bort lite morötter och/eller palsternacka). Stek kotletterna i en panna, kantareller eller champinjoner (eller annan svamp) med lite schalottenlök i en annan panna, när båda är klara, slå grädde i den ena pannan, lyft över innehållet i den andra och låt puttra under lock i två-tre minuter. Glöm inte att salta och peppra ordentligt.

Min favorit-gryta a la korea, också skitenkelt, men kräver nästan att du har tillgång till en asiatisk affär eller har tid att vänta på en sändning från kryddlandets hemsida (brukar gå fort). I alla fall så snabbmarinerar man fläskfilé (och sidfläsk, om man vill. Originalreceptet är sidfläsk enbart) i koreansk soja (ganjang), chilipasta (gochujang) och chiliflingor (gochugaru), typ 3 minuter, sedan ner i en gryta, bryn, i med skivad lök, täck med vatten, bubbla tills löken är klar. I med stavad zucchini och pressad vitlök, bubbla tll zucchinin är nästan genom-mjuk, i med fisksås, jalapeño samt vårlök. Bubbla på någon minut, kolla så köttet är klart. Servera med ris.

Kycklingspett kan man ju göra efter tycke och smak. Potatoskins och egen bearnaise får du googla, för jag måste gå ut med hundarna =P
    Kycklinsspett har jag ett recept som uppskattas. Jag marinerar kycklingen i färdiga bitar (lagom tjocka skivor av halva filéer) i en marinad bestående av olja, rå lök, soja, vitlök i bitar, bitar av färsk ingefära och svartpeppar (grovmalen), ju längre den får ligga desto bättre, sedan upp på pinnar och in i ugnen. Till har jag ris och egen jordnötssås.
  • Tom Araya

Jag har kokat ben/fötter från vildsvin och tänkte nu göra en gryta på det. Har även buljongen från koket kvar. Men jag vet inte hur jag går vidare, har aldrig gjort en gryta själv från grunden.
    Alla tips mottages tacksamt.

• Tom Araya

Jag har ett paket med 400 g makrillfilé i frysen... någon som har tips på tillagning/rätter?

• klyban
    Tom Araya skrev 2025-01-24 16:03:36 följande:

Jag har ett paket med 400 g makrillfilé i frysen... någon som har tips på tillagning/rätter?

Hittade denna i somras och har en hel del intressanta recept på makrill.
    www.olivemagazine.com/recipes/collection/23-best-mackerel-recipes/

Det enda handlar väl om här och vad du är sugen på för variant.
    Annars är helt vanligt stekt makrill god med.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2025-01-24 16:03:36 följande:

Är det Kosterfiskarns? Det är mycket ben i, fyi. Plocka fram en pincett.

Jag är själv svag för att bara steka marill. Makrill i foliepaket med skivad potatis, dill och citron är gott. 

Makrill "i all enkelhet" liksom.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2025-01-24 17:55:41 följande:
    Är det Kosterfiskarns? Det är mycket ben i, fyi. Plocka fram en pincett.

Jag är själv svag för att bara steka marill. Makrill i foliepaket med skivad potatis, dill och citron är gott. 

Makrill "i all enkelhet" liksom.
    Nej, det är Lysekils. De hade bra pris på Willy's senast jag var där.
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2025-01-25 19:50:32 följande:
    Nej, det är Lysekils. De hade bra pris på Willy's senast jag var där.
    Ta fram en pincett ändå. Makrill är benigt rent generellt, så beroende på hur de rensat..... 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2025-01-25 20:01:36 följande:
    Ta fram en pincett ändå. Makrill är benigt rent generellt, så beroende på hur de rensat..... 
    Tack för tipset! GladSkål
  • Tom Araya

Idag testar jag en ny grej jag hittade på själv...

Tinade upp en kycklingklubba och kände för att göra något lite annorlunda...

Kryddade det med grillkrydda och curry och la i en form.

Rörde ner chili, två sorters curry och vitlök i cocosmjölk som jag hällde över kycklingen och får nu stå i ugnen 35-40 minuter.

Blir nudlar till det.

Har ingen aning om hur kycklingen blir, det får jag återkomma med...

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Yummie)
    sophiehk skrev 2025-04-16 19:31:20 följande:

Den eviga frågan - vad ska vi laga för mat?

I julas hobby byggde vi en app, som vi har lyckats släppa på app store 🎉

Här kan du tindra fram vilken är din nästa rätt att laga, samt spara recept tillsammans med ditt "hushåll". Även skapa en handlingslista.

Ni som mat experter - testa gärna - och återkom med tankar/ideer/feedback.

https://apps.apple.com/se/app/pick-a-plate/id6739947005

Var farsa på halvtid under rätt många år. Satte mig med sonen och fick ihop en lista på 20 olika maträtter vi gillade.
    Det gjorde att om man rullade listan rakt av så tog det en dryg månad innan en rätt gick "i repris" hos oss.
    Dessutom kunde man ju stoppa in lite ny helgmat, grillat på sommaren o.s.v
    Lätt att hålla koll och lätt att kunna storhandla för veckan och kunna skoja till det på helgen.
    I veckorna var grundplåten husmanskost. Alltid god mat på torsdagarna då ungarna fick soppa till lunch (som ingen åt) så fick se till att det åts hemma på kvällen
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2025-01-28 18:35:44 följande:

Idag testar jag en ny grej jag hittade på själv...

Tinade upp en kycklingklubba och kände för att göra något lite annorlunda...

Kryddade det med grillkrydda och curry och la i en form.

Rörde ner chili, två sorters curry och vitlök i cocosmjölk som jag hällde över kycklingen och får nu stå i ugnen 35-40 minuter.

Blir nudlar till det.

Har ingen aning om hur kycklingen blir, det får jag återkomma med...

Det blev bra och framförallt saftigt. Men jag skulle inte kalla resultatet sensationellt.
  • Anonym (Yummie)

I lördags körde jag och särbon lite freebase på röra till bakad potatis.
    Kollade recept på nätet som grund men hon vevade ihop  på egen hand.
    Hon är jävligt duktig på smaker. 
    Lite chreme-fraiche, Philadelphiaost, en skvätt majonäs, stekt bacon, vitlök och chilliflakes utöver salt och peppar. Garnerat med hackad gräslök.
    Till det slantade jag upp ett par smala Kabanoss och en het Chorizo, som en liten korvröra.
    Det blev verkligen på riktigt - håll-käften-gott!!
    Tror fan vi satt hela kvällen och pratade om hur gott det blev, hahaha
    Kul att hitta något nytt som blir totalt stuprätt!

Svar på tråden Allmän tråd om matlagning